Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-23, 09:04
Medlem
japanskbruds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-Gott
Dina pizzor ser finare ut än de man får på pizzerior. Vad skulle du sälja en sån pizza för?
ser ut som en typisk bruschetta-pizza som man kan få för 350 spänn på ngn hipster-resturang.. jag hade ätit den iaf.
Citera
2015-11-23, 09:27
Medlem
japanskbruds avatar
vilken typ av ost blir trådig när den är smält? som pizzeriorna alltid hade för 20 år sen.. den smakade väldigt bra också .. Särskilt den i calzone... ska va så hela tallriken svämmar över av fett när man skär i dom
Citera
2015-11-23, 09:36
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av japanskbrud
vilken typ av ost blir trådig när den är smält? som pizzeriorna alltid hade för 20 år sen.. den smakade väldigt bra också .. Särskilt den i calzone... ska va så hela tallriken svämmar över av fett när man skär i dom

Om jag inte misstar mig så är det shredded mozarella
Citera
2015-11-23, 09:40
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Här är dagens pizza:
http://sv.tinypic.com/view.php?pic=2dqk610&s=9

Tomatsås, ost, kyckling, bacon, rödlök, ägg, sriracha, provencalska örter och svartpeppar.

En fråga; får dina bottnar samma rustiska färg på undersidan? Mina e alltid jämnfärgade av det gulare hållet. Hade en köpt pizza igår och det hade mörkare fläckar här o där...
Citera
2015-11-23, 13:24
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Dina pizzor ser finare ut än de man får på pizzerior. Vad skulle du sälja en sån pizza för?
Tack . Ingredienserna går väl på någonstans runt 30-40:-. Hade man gjort i större skola hade man nog kunnat få ner priset till kanske 15-20:- utan att ge avkall på kvalitén. Vet inte hur många procent en vanlig pizzeria lägger på ut till kund?

Citat:
Om jag inte misstar mig så är det shredded mozarella
Ja riven mozzarella blir trådig och fin. Även gouda har funkat bra de gånger jag testat.

Citat:
En fråga; får dina bottnar samma rustiska färg på undersidan? Mina e alltid jämnfärgade av det gulare hållet. Hade en köpt pizza igår och det hade mörkare fläckar här o där...
Undersidan blir ännu bättre - på undersidan får de ett fint leopardmönster, typ likadant som på de äkta neapolitanska vedugnspizzorna .
Citera
2015-11-23, 22:27
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Undersidan blir ännu bättre - på undersidan får de ett fint leopardmönster, typ likadant som på de äkta neapolitanska vedugnspizzorna

Men hur lyckas du? Vi har samma ingredienser, bakar dom i 275 grader, typ 4-6 minuter på en keramisk platta som förvärmts i en timme. Kollade i början av tråden som var från 2003, du har bakat länge du så det är väl teknik som skiljer oss åt Vill förbättras inom pizzabakning...
Citera
2015-11-23, 22:38
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Men hur lyckas du? Vi har samma ingredienser, bakar dom i 275 grader, typ 4-6 minuter på en keramisk platta som förvärmts i en timme. Kollade i början av tråden som var från 2003, du har bakat länge du så det är väl teknik som skiljer oss åt Vill förbättras inom pizzabakning...
Tror största effekten kommer från att jag använder ett bakstål. Det levererar mer värme än en keramisk sten. Sedan är det ganska viktigt med att degen inte är för torr. Kör även med grilläget på ugnen de första två minutrarna (och kanske 15-20 min innan jag sätter in pizzan). Också viktigt att man verkligen värmer upp stenen/stålet. Minst 45 minuter, men jag kör en timme ibland.
Citera
2015-11-25, 09:12
Medlem
4-Gotts avatar
Citat:
Tror största effekten kommer från att jag använder ett bakstål. Det levererar mer värme än en keramisk sten. Sedan är det ganska viktigt med att degen inte är för torr. Kör även med grilläget på ugnen de första två minutrarna (och kanske 15-20 min innan jag sätter in pizzan). Också viktigt att man verkligen värmer upp stenen/stålet. Minst 45 minuter, men jag kör en timme ibland.

Stål säger du... Hmm, torr kanske min deg är. Jag använder kanske 1DL vid utbakningen. Jag gnider mjölet lätt över degen medans jag kavlar (är inte på no-rolling-pin-level än). Den känns ganska så elastisk och fin när jag jobbar med den. Har ännu inte testat grill läget, ska göra det sen (jobbar kväll idag och vaknade upp med ett pizzasug så nu är degen i ugnen
Citera
2015-11-26, 05:47
Medlem
Buffedbygods avatar
Hur får folk sådär fluffiga kanter som man ser ibland, till skillnad ifrån små eller icke-existerande kanter? Slänger man på toppings och sen låter jäsa ett tag till? Typ panpizzastyle, liknande dominos eller pizza hut.

Mina pizzor brukar bli OK, men tror jag använder för mycket mjöl. Å andra sidan är det det enda sättet att få pizzan ifrån bakbrädet till pizzastenen.
Citera
2015-11-26, 09:02
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Buffedbygod
Hur får folk sådär fluffiga kanter som man ser ibland, till skillnad ifrån små eller icke-existerande kanter? Slänger man på toppings och sen låter jäsa ett tag till? Typ panpizzastyle, liknande dominos eller pizza hut.
Steg ett är att inte använda kavel, då kavlar man ju ut alla gasbubblor som finns i degen. När man trycker och drar ut pizzan så trycker man gasbubblorna mot kanterna så att de kommer fluffa upp under gräddningen. Steg två är att låta degen jäsa lagom länge. För kort tid så hinner det inte bildas tillräckligt med gasbubblor, och för lång tid så kommer jästen ha dött och pizzorna blir då ännu värre än med för kort jästid. Det är inte jättenoga, det är ju inte så att man måste pricka in precis på timmen när degen är optimal, utan det handlar mer om att inte försöka få till en pizza på 30 minuter, eller låta den jäsa en vecka i kylen.
Citera
2015-11-27, 15:58
Medlem
Buffedbygods avatar
Citat:
Steg ett är att inte använda kavel, då kavlar man ju ut alla gasbubblor som finns i degen. När man trycker och drar ut pizzan så trycker man gasbubblorna mot kanterna så att de kommer fluffa upp under gräddningen. Steg två är att låta degen jäsa lagom länge. För kort tid så hinner det inte bildas tillräckligt med gasbubblor, och för lång tid så kommer jästen ha dött och pizzorna blir då ännu värre än med för kort jästid. Det är inte jättenoga, det är ju inte så att man måste pricka in precis på timmen när degen är optimal, utan det handlar mer om att inte försöka få till en pizza på 30 minuter, eller låta den jäsa en vecka i kylen.

Tack för tipsen! Ser fram emot godare pizza i framtiden.
Brukar kavla ut degen så...
Citera
2015-11-30, 18:21
Medlem
4-Gotts avatar
Hitta en butik i stan (GBG) som säljer 00 Tipo mjöl så ska bli kul o få arbeta med det mjölet till nästkommande pizza som ska ätas med en polare på onsdag. Kommer bli en polish + 24 kalldegsjäsning. Kommer köra på ditt recept igen irrbloss
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in