Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2007-11-22, 08:26
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Har läst någon stans att man ska köra pizzan på 250 grader, men är det inte bäst att maxa ugnen?
Kör på.

~Paul~
Citera
2007-11-22, 08:40
Medlem
Carl Serungs avatar
Gör verkligen pizzeriorna sin deg själv,, Varenda pizzeria man besökt i sverige har samma deg som dom tar ut från kylen. En plåt med 16 stycken EXAKT lika stora degklumpar..verkar skumt..
Citera
2007-11-22, 11:25
Medlem
Nikeniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Gör verkligen pizzeriorna sin deg själv,, Varenda pizzeria man besökt i sverige har samma deg som dom tar ut från kylen. En plåt med 16 stycken EXAKT lika stora degklumpar..verkar skumt..

Har ju inte jobbat på pizzeria, men att låta degen jäsa i kylen istället för i rumstemperatur bildar mer gluten (elastistet) och jäser långsammare och gör att det inte är så noga om du tar ut degen efter 3 tim eller 5 tim. Borde ju vara till hjälp när du driver en pizzeria.

Inte så svårt att få exakt lika stora bitar. Du delar degen på hälften, sedan på hälften igen osv...

Köpa in färdiga degar låter som en dyr affär.
Citera
2007-11-22, 11:30
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikenik
Har ju inte jobbat på pizzeria, men att låta degen jäsa i kylen istället för i rumstemperatur bildar mer gluten (elastistet) och jäser långsammare och gör att det inte är så noga om du tar ut degen efter 3 tim eller 5 tim. Borde ju vara till hjälp när du driver en pizzeria.

Inte så svårt att få exakt lika stora bitar. Du delar degen på hälften, sedan på hälften igen osv...

Köpa in färdiga degar låter som en dyr affär.

Ja det är ju det jag menar...Jag tror det hela är en konspiration!
Citera
2007-11-22, 12:06
Medlem
...

klart alla gör sin deg själva...är dessutom 20 bullar per plåt

tänka sej att man blir rätt duktig på det om man rullar 200-300 bullar per dag,efter ett tag blir bullarna exakt likadana,vare sej man vill det eller inte
Citera
2007-11-22, 15:14
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Kör på.

~Paul~

Kanon, jag tror det blir pizza till helgen!
Citera
2007-11-25, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Om man använder durumvetemjöl, ska man blanda
med vetemjöl eller bara använda durum?

Jag har provat både att blanda och att köra endast med durumvete. Att endast köra med durumvete blev inte bra! Med durumvete blev degen väldigt hård och svårarbetad. Blanda med hälften vetemjöl så blir degen betydligt bättre och lite godare än med bara durumvete.
Citera
2007-11-25, 11:46
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7oclock
Jag har provat både att blanda och att köra endast med durumvete. Att endast köra med durumvete blev inte bra! Med durumvete blev degen väldigt hård och svårarbetad. Blanda med hälften vetemjöl så blir degen betydligt bättre och lite godare än med bara durumvete.
Det är inte min erfarenhet. Det faktum att degen blir hård får mig tro att det snarare beror på för lite vätska eller för dålig agitering.

~Paul~
Citera
2007-11-25, 15:15
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Gjorde kebabpizza igår som blev grymt bra.
Använde bara durumvete och gräddade en kvart
på 275 grader.

Åt tyvärr lite mycket då pizzadegen var lite mastigare
än vad man är van vid.
Ska nog testa att blanda mjölet nästa gång bara för att
se hur det blir.
Citera
2007-11-25, 19:45
Medlem
mackapärs avatar
Håller på att göra pizza nu, den väntar bara på att få komma in i ugnen.
Vänstersida: Köttfärs räkor paprika lök jalapeno,
Högersida: tigerräkor, musslor, tonfisk, paprika och lök.

Ugnen är på 300 grader och har haft en plåt i ett tag.

Föreeftergräddning-bilder kommer senare ikväll. Den ser riktigt fin ut.

Tomatsåsen innehåller krossad tomat, chilisås, peppar, vitlök, oregano basilika dragon och socker.
Citera
2007-11-25, 19:54
Bannlyst
Har bara sneglat igenom tråden lite... Blev tipsad om att ICA har nån slags färdig pizza deg som det bara är att öppna och köra in i ugnen i 15-20 minuter. Ett stort plus är att det medföljer tomatsås i förpackningen när man köper degen

Smakar helt ok
Citera
2007-11-25, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Odes
Har bara sneglat igenom tråden lite... Blev tipsad om att ICA har nån slags färdig pizza deg som det bara är att öppna och köra in i ugnen i 15-20 minuter. Ett stort plus är att det medföljer tomatsås i förpackningen när man köper degen

Smakar helt ok

Ok, men inte mer. Degen är riktigt bra, men jag tycker såsen är lite för söt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in