2015-11-15, 23:17
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
"Lite"?

Jag räknade nyss igenom alla prover som varit på analys. Jag tappade räkningen på slutet, men det torde i varje fall röra sig om över 40 olika biologiska prov (topsprov, hårstrån mm) och mer än 25 olika föremål - varav flera som bekant har testats på ett flertal olika ytor. Till det kommer analysen av bilen, telefontrafik mm.

Jag undrar hur många kriminaltekniska undersökningar i Sverige som varit så omfattande de senaste åren.

Ändå gnäller folk i tråden över polisens försumlighet och lathet - ja om de inte rentav insinuerar att de är korrumperade som låtit bli att testa vissa saker.

I övrigt hänvisar jag till mitt ursprungliga inlägg angående det allmänna värdet av att utföra tester på mer perifera föremål när man redan har träffar från den misstänkte på åtskilliga andra - men inga träffar på någon annan person.

Jag håller lindrigt uttryckt inte med om att det varit en "stor chans" att hitta spår efter en medgärningsman. Skälet är enkelt. Förutom att ovan nämnda tekniska undersökningar inte visat några som helst spår efter en sådan så har heller inte övrigt material i undersökningen givit minsta stöd åt en sån hypotes. Den ende som jag själv på allvar trodde på som eventuell med-GM har ett i mina ögon godtagbart alibi från sin svägerska - hans dator har använts vid åtminstone två tillfällen under den kritiska perioden och han har lämnat förklaringar till sina göranden och låtanden under eftermiddagen/kvällen som känns rimliga. Din medgärningsman är en skuggfigur som helt grundlöst hoppar omkring i din fantasi. Inte ens av statistiken får han något stöd - det är inte många grova våldsbrott av den här typen som begås av flera män ihop. Åtminstone inte i civiliserade länder. Inte ens om det "bara" är våldtäkt. Du som inte rasist vet ju lika bra som jag att "massvåldtäkterna" av slemma utlänningar till allra största delen bara är en mytbildning och hatpropaganda.

Han var ensam - acceptera det så sover du säkert godare om natten. Ännu bättre sover du förmodligen om du trycker lite mindre på rapportknappen. Finns ingen människa inklusive du själv som mår bättre av att gräva ner sig i konflikterna här inne.
Jag kallar ett prov från en fyndplats, förutom det som kan kopplas direkt till fyndet, av 27 spår lite. Om nu åklagaren var klar med alla analyser, varför inväntade han tilläggsprotokollet? Det innehöll inget av värde, hoppades han på spår till en med-GM?

Varför pratar du om våldtäkt? Blev Lisa våldtagen? Det har jag missat. NB kan ha städat efter GM, de behöver inte ha utfört mordet tillsammans.

Varför måste du kommentera min och andras personer i vart och vartannat inlägg?
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-15 kl. 23:20.
2015-11-15, 23:17
Avstängd
Sammanställning av platser, objekt och spår polis borde ha undersökt.

Något av det som jag tycker skulle ha undersökts bättre här nedan, det finns mer men detta räcker nog ett tag. Det är fritt att komententera valda stycken men jag vet inte om det är någon mening att svara en del, det blir en del personangrepp och fula ord som man kan stå över. Det här är mina åsikter om vad som skulle ha gjorts i en bra och välgjord utredning, det finns andra som tycker att bara DNA duger och svajiga vittnen duger.

Lagd i spoiler för att en del som inte klarar av längre texter ska behöva plågas (twitter eller en serietidning rekomenderas för dessa).

2015-11-15, 23:20
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag kan mycket väl tänka mig att det är krångligare än såhär att hänga en 17-årig flicka vid medvetande och med fria händer.

Ta in det tredje perspektivet; hennes perspektiv. Den obehagliga överraskningen, utsattheten, livrädd intill paralyserad; både psyket och den fysiska kroppen påverkas. Vet du vad som händer med en människa i ett chocktillstånd? Vet du vad som sker vid hyperventilering?

I en sån här situation lär de flesta mista medvetandet tämligen snabbt.
2015-11-15, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timeout
...
Här tror jag på livstid i Tingsrätt och Hovrätt och HD kommer inte ens att ta upp målet.

Citat "M a o: kommer det att finnas stoff för detta forum?"
Ja DET kan du ge dig på! Foliehattar, alternativteoretiker och mördarkramare ger sig aldrig!!!
Om jag sänker "förväntningarna" lite då - advokaten (som jag måste anta vara en annan, mera kompetent) måste väl ändå försöka sig på något ? Är det säkert dömt att misslyckas ? Sitter åklagare och FUL bara och väntar på naturens gång, alltså, utan att utreda något mera ? Jag känner mig övertygad om MGM:s skuld och i processen bättre initierade har övertygat mig om domslutet i tingsrätten. Blir det bara expeditionsärende i hovrätten, så har jag inget intresse av tråden mera. Tillräckligt mycket har varit intressant att diskutera, en hel del t o m lärorikt. Skulle något seriöst arbete följa mellan tingsrätt och hovrätt så skulle detta naturligtvis vara intressant att följa också.
2015-11-15, 23:22
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Ta in det tredje perspektivet; hennes perspektiv. Den obehagliga överraskningen, utsattheten, livrädd intill paralyserad; både psyket och den fysiska kroppen påverkas. Vet du vad som händer med en människa i ett chocktillstånd? Vet du vad som sker vid hyperventilering?

I en sån här situation lär de flesta mista medvetandet tämligen snabbt.
Och röra hela snöret som hon hänger i, även den del som sitter en halvmeter över huvudet?
2015-11-15, 23:23
Medlem
angladotters avatar
Angående "snaran":

När jag läser beskrivningen i FUP har jag svårt att uppfatta snöret som en snara (enligt Wikipedia "en bit rep som knyts på ett speciellt sätt och fungerar på så sätt att ju mer man drar i repets ände, desto mer drar knuten ihop sig"). Jag tycker i stället det verkar som om gärningsmannen bara snott snöret tre varv runt Lisas hals och sedan dragit åt i båda ändarna, eftersom två ändar stack ut ur tejpen som han sedan lindat fem varv kring Lisas huvud. Om det hade varit frågan om en snara (rännsnara/löpsnara) borde bara en snörände ha stuckit upp ur tejpen.
Senast redigerad av angladotter 2015-11-15 kl. 23:27.
2015-11-15, 23:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Medhåll. Jag har det också enkelt med skuldfrågan och domen på tisdag. Men de flesta verkar vara överens om att det blir omtag i hovrätten. Frågan är vad som kommer att hända där. Ponera att MGM börjar samarbeta med sin advokat, ponera att denne är en ny och riktigt vass sådan. Då undrar jag: Kan det bli en riktig match ? Kommer därvid allvarligare invändningar från försvaret att kunna effektivt framföras ? Kommer i så fall åklagaren att kunna se anledning till ytterligare spårsökning/analys ? M a o: kommer det att finnas stoff för detta forum ?

Självklart kommer han att överklaga till hovrätten. Ny advokat där är väl inte helt osannolikt heller.
Sannolikt då en skickligare. Kanske Tomas Olsson?

Jag har dock svårt att se vad som skulle kunna välta det här målet. Även skickliga advokater förlorar de flesta av sina mål. Skälet har vi konstaterat åtskilliga gånger redan i denna och andra trådar: De flesta klienter som hamnar inför skranket är skyldiga som bara fan och bevisningen för det är god. Advokater är inga trollkarlar. De kan dra saker hur mycket som helst i tvivelsmål - om det inte finns substans för invändningarna så hjälper det föga.

Tomas Olsson presterade ett gott och mycket aggressivt försvar i hovrätten för klienten i Vatchareeyafallet. Bevisningen där var inte alls så stark som den var här, även om de samlade indicierna gav en nog så tydlig bild av vad som de facto måste ha hänt. Det hjälpte inte klienten ett vitten i själva skuldfrågan - en enig hovrätt konstaterade precis som en enig tingsrätt att han utom varje rimligt tvivel var skyldig. Däremot lyckade Olsson - eller möjligen bidrog till - att genom en skicklig slutmanöver få rätten att dra åklagarens version av att mordet måste ha varit utdraget och brutalt i tvivelsmål. Vilket gjorde att de dömde till den svenska rättshistoriens (vad jag vet) första styckdråp, vilket reducerade tiden innanför murarna för Kristoffer med uppskattningsvis 2,5-4 år.

Någon ny utredning kommer det knappast att bli vad jag kan se. Olsson hade åtminstone en teoretisk alternativ-GM att åberopa. En ny advokat i hovrätten har bara brorsan och det finns inte mycket utom en tejpbit på golvet i ladan att gå på där. Samtidigt som alla spår efter Nerijus måste förklaras bort. Och de kan bara förklaras bort i en överhettad alternativteoretikerhjärnas fantasi.

Om du med "samarbete" menar att Nerijus pekar ut en alternativ-GM som han "hjälpt" att städa upp efter så tror jag inte det kommer att ge mycket. En okänd "Mr X" tror jag är helt meningslöst att dra upp. Någon man på Blomberg tror jag leder till några nya förhör med vederbörande som sen dras i hovrätten. På sin höjd. Återstår då brorsan... Tja. Jag tror inte att han gör det. Men OM så tror jag inte det räddar honom heller. Bevis mot brorsan saknas fortfarande och då är rätten helt fri att utgå från att den enda rimliga förklaringen till bevisbilden alltjämt är att Nerijus själv begick mordet.
2015-11-15, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Han kan också ha slitit in Lisa i bilen på kafésidan, kört över vägen, stannat framför öppningen och dragit in henne i ladan. Helt enkelt använt sig av bilen för att få henne med över vägen utan risk för upptäckt.
Ja, men troligare väl till öppningen på baksidan, intill utbyggnaden (garagedörrarna in till slaktrummet kunde väl inte användas p g a en nivåskillnad mellan golv och mark (som det ser ut på foto). Men då uppkommer ju frågan om spår i bilen också, som inte kan förklaras bort med inplastning etc.
2015-11-15, 23:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Angående "snaran":

När jag läser beskrivningen i FUP har jag svårt att uppfatta snöret som en snara (enligt Wikipedia "en bit rep som knyts på ett speciellt sätt och fungerar på så sätt att ju mer man drar i repets ände, desto mer drar knuten ihop sig"). Jag tycker i stället det verkar som om gärningsmannen bara snott snöret tre varv runt Lisas hals och sedan dragit åt i båda ändarna, eftersom två ändar stack ut ur tejpen som han sedan lindat fem varv kring Lisas huvud. Om det hade varit frågan om en snara (rännsnara/löpsnara) borde bara en snörände ha stuckit upp ur tejpen.
Citat:
Fynd G089: Tre snören, snara, satt runt målsägandes hals, tilläggsprotokoll, sid 19. 63, 33 resp. 30 cm långa. Ingen knut syns på snörena. Slutsats, snaran klipptes upp i knuten, och alla spår av den försvann. Tre snörstumpar återstod. Antagande, stumparna på 30 och 33 cm satt runt målsägandes hals, stumpen på 63 cm gick upp till röret. 30 cm är ett litet kragmått på en 17-årig tjej, t.o.m. om någon drog åt. Omöjligt att någon drog åt först och sedan knöt. Alltså var det en löpsnara som drogs åt vid hängningen.
Sannolikt var den andra änden den lösa änden från knuten som skapade snaran som stack upp ur tejpen.
Senast redigerad av XeniaOnatopp 2015-11-15 kl. 23:33.
2015-11-15, 23:31
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Motivet uppges vara sexualsadism men är man riktigt säker? Är det inte bara sjuk fantasi hos en polis som skenat iväg efter fynden av sperma i hörnrummet? Kan hon han hängts där av annan anledning, förberedelse för delning eller bara rent hat? Beviset här är märken i röret, repbitar och lampkupan.
Glöm inte Nerijus pricksäkerhet när han förklarade att han skulle kunna ha lämnat spår av sperma just där polisen menade att Lisa hängts, och det innan han blivit meddelad den informationen.
2015-11-15, 23:34
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Sannolikt var den andra änden den lösa änden från knuten som skapade snaran.
Men i FUP beskrivs det så här: "Det blå balsnöret var lindat kring Lisas hals, i nacken stack en ände av snöret ut mellan tejpvarven. På vänster sida av Lisas huvud fanns den andra änden av snöret, också den innanför tejpen, dess övre del stack lodrätt upp ovanför tejpningen. Detta talar för att snöret har virats runt Lisas hals innan tejpen anbringades runt hennes huvud. Den lodräta snöränden samt det faktum att håret hängde framför ansiktet och var under tejpen talar för att Lisa hängde i snöret då hon tejpades." (sid 922)

Det nämns inget om någon knut (löpknut) över huvud taget. Den borde ju i så fall ha suttit innanför tejpen, eller hur? (Men det kanske finns beskrivet någon annanstans i FUP som jag har missat?)
2015-11-15, 23:38
Medlem
Citat:
Angående "snaran":

Du har ju vad någon knopkunnig kallade lärkknopen. Jag föreställer mig den i detta fall så här: utgående från ett fast öga (ögla), "dubbelt så stor som huvudet", viker man en gång på vardera hållet och får en dubbel löpsnara. Från den löper två ändar ut, rimligen till en knop på vägen utefter parten mot fästet i slangen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in