2015-12-26, 15:13
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grant1102
Finns ett par saker som aldrig blivit klargjorda.

Larmet som utlöstes har diskuterats tidigare i tråden men utan svar.

Det är ju uteslutet att tjejens pappa kan ha utlöst larmet eftersom han befann sig utanför ladan.

Mest troligt är att larmet är utlöst av någon som tagit sin tillflykt in i byggnad när pappan startade mopeden.

Larmet utlösning slår hål på polis och åklagares tidsangivelser för misstänkt gärningsman.
Nu ska vi se vad du har fått om bakfoten. Larmet fanns i kaféet, inte ladan, och utlöstes av att pappan var utanför kaféet. Det vittnar både pappan och kaféägaren om. Kaféet var låst och det var ingen som tog sin tillflykt dit.
2015-12-26, 15:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PeoFallmo
Precis. Jag håller det för troligt att han kan ha "övat" på vissa delar. Till exempel frågat om vägen, eller bett om något, för att kolla hur lätt någon skulle gå med på hans förslag. Utan att just vid de tillfällena ha något brottsligt uppsåt.
Därför är MLH både planerat, men även improviserat.
Det finns ett mål efter en plan men han arbetar stegvis utefter hinder som kan uppstå under tiden.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag ser det som planlagt via hans sjuka fantasier, men slumpmässigt tillslag*. Eller som Bundy sa som hade ett sådant bedrägligt modus (bad offret om hjälp):
val av offer var "a matter of opportunity” ..

* Ser ett lämpligt offer - och vid gynnsamma förhållanden slår han till.

Jag tror också att han övat inför gärningen på det här sättet ni beskriver.
Frågat andra tjejer om vägen, kanske frågat om hjälp med andra "oskyldiga" saker.
Just då och där utan uppsåt att döda, utan mer övning i hur "inledningen" skulle gå till, när han var redo, när han fick den rätta möjligheten.
Kanske han även fått viss tillfredsställelse i att bara fråga om hjälp och sen fantiserat resten.
Övat i sin hjärna. Väntat på rätt tillfälle.
Fullföljt när allt klaffade, när inget störde och offret snällt bara försökte hjälpa till.
Lisa blev det snälla och hjälpsamma offret.
Inget störde honom just då, han fick det tillfälle och den möjlighet han laddat för.
Han tog det tillfället, han tog Lisas liv.
2015-12-26, 15:16
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Det kan man icke alls konstatera!

Vid ett tillfälle när Nerijus onanerat har han inte gjort som brukligt och sprutat omkring
sig på väggar och golv. Vid ett enda tillfälle väljer han att lägga sin äckliga sats i en
lampkupa. Varför sker detta undantag? Varför plötsligt så angelägen om att placera sperman i
en behållare av ett slag när aldrig så annars tydligen skett?

Är det särskilt långsökt att komma fram till slutsatsen att han varit någon annanstans
i byggnaden när lampkupan sprutades ner, på en plats och i ett speciellt sammanhang
där han inte ville att det skulle lämnas just sådana spår efter honom?

Jag är till 110% säker själv på att han använde lampkupan i samband med gärningen
och åklagaren verkar dela min uppfattning:

I polisförhör och i tingsrätten har han uppgivit att han har onanerat i
rummet. I polisförhör uppgav han utan att uppge var teknikerna hittat sperma. Vid den tidpunkten
hade man inte hittat sperma i det här rummet. När vi fick uppgifterna undersöktes rummet på nytt
utan att hitta sperma. Men det finns rikligt med sperma i lampkupan som finns i toaletten. Han kan mycket väl ha onanerat i den och flyttat den, säger åklagaren.

http://www.homokozo.se/lh/slutpled/aklagare.pdf

Inte för att det har någon som helst betydelse i skuldfrågan; Nerijus är ändå så starkt bunden
vid sitt vedervärdiga illdåd som man någonsin kan bli.

Att det fortfarande tvekas bland somliga om att herren ifråga har begått ett mord
av uttalat sexualsadistisk karaktär förbryllar mig något storligen måste det slutligen
framhållas.

Nerijus Bilevicius har den 7 juni 2015 i Blomberg i Götene kommun uppsåtligen
genom hängning/strypning berövat Lisa Holm livet. Nerijus Bilevicius har i
samband med dådet tejpat över hennes mun och runt hennes huvud över mun och
näsa. Vidare har han dragit ner, respektive upp hennes kläder så att hennes kön och
bröst blottats. Han har därefter fört bort kroppen och gömt den i ett smalt klädskåp,
i en arbetsbod på Martorps Gård, Götene kommun. Det har krävts våld och kraft för
att få in kroppen i skåpet.

Vad gäller eventuellt motiv kan man av Nicklas Långströms uppgifter dra slutsatsen
att det kan röra sig om ett sexuellt motiv till gärningen, särskilt mot bakgrund av det
förhållandet att Lisa Holms byxor och trosor var neddragna till anklarna då hon
anträffades liksom att hennes tröja och bh var uppdragna. Det är enligt tingsrättens
mening helt uteslutet att kläderna kunnat dras upp respektive ner exempelvis genom
att kroppen dragits eller släpats. Kläderna måste ha rubbats av annan person.

Tingsrättsdomen: http://www.mysterium24.se/docs/Skaraborgs_TR_B_1902-15_Dom_2015-11-17.pdf
Att han har använt lampkupan för att samla upp sin sperma i ett annat rum än spermafyndet gjordes är din fantasifyllda hypotes som det saknas belägg för.
2015-12-26, 15:18
Moderator
OYs avatar
Spelar ingen roll i det stora hela, men har någon presenterat en enkel och bra förklaring till hur NB fick offret över vägen?

-Kan du visa mig vägen till .... jag har en karta i bilen.

-Det är klart(jag kan göra det).

NB försökte med den taktiken dagen innan men utan framgång. Kan det vara så enkelt?
2015-12-26, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Det är den samlade helhetsbilden som fäller honom, däri ingår uppfattningen att han är sexualsadist vilket inte är bevisat. Försvaret måste även avfärda alla vaga vittnesmål och göra en annan värdering av de tekniska bevisen om hon ska lyckas bättre i HR än vad hon gjorde i TR.

Om jag minns rätt är cafeägaren en av vittnena i hovrätt. Tror detta främst rör händelserna kring dagen för försvinnandet.

Dels hur larm fungerar och vem som brukar köra hjulastare och om den stod inne eller ej aktuell tidpunkt. Detta för utreda om någon annan än NB kan ha varit i ladan eftersom NB i så fall har alibi.
2015-12-26, 15:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Jag tror, förhoppningsvis, att det inte finns någon risk att livstidsstraffet upphävs.
Gärningen/Mordet på LH beskrivs av tingsrätten i termer som särskilt hänsynslös genom att den medfört ett svårt lidande för brottsoffret, att våldet varit kraftigt, att offret upplevt svår smärta, stark dödsångest, att gärningen haft karaktären av avrättning, att förloppet har varit utdraget o.s.v - sådana omständigheter talar för högsta straffet som är livstid.

Från TR:s domslut.

Nej, jag hoppas och tror naturligtvis också att tingsrättens dom kvartstår även efter rundan i hovrätten. Försvaret har ju i alla fall inget matnyttigt att komma med som kan ändra på något till den dömdes fördel på något vis. Att kalla gamla pensionerade poliser visade ju sig redan i tingsrätten att det varken gjorde till eller ifrån. Undrar hur den här Inger Rönnbäck tänker egentligen? Hon har själv suttit med i många av förhören och så kommer hon nu först när det är dags för hovrättsförhandlingar med dessa anklagelser om de hemska förhören. Konstigt är bara förnamnet.
2015-12-26, 15:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Kretsar ikring där de befinner sig, väntar på rätt möjlighet och tillfälle. Ser till att det nödvändiga blå balsnöret finns på plats, utifall att. Kanske låg det en rulle silvertejp på Blomberg 10 också.
En annan sak som är märklig när du nu nämner Blomberg 10.
De är vid huset på måndag från kl 7. Han spikar 'plastvirket' där säger han, nåt med fasaden.
På måndag blev de sen hemskickade av arbetsgivaren då ladan och spritfabriken stängdes av vid 11-tiden. Polis låste och han kom inte åt sina verktyg sen. På tisdag åker han till jobbet som vanligt men ladan är avspärrad.
Citat:
… och då åkte jag klockan 8 du vet, då prata vi med Klas… och då
säger jag, jag har åkt flera gånger och frågar när får vi komma åt våra verktyg för att vi kan
jobba…
Citat:
Och ehh, så därför på förmiddagen i vart fall så åker du flera gånger fram och tillbaka ner från bostaden och ner till ladan och kollar om ni kommer åt verktygen och frågar när du kommer åt dom.
Ja
Och hela tiden så får du beskedet att det fortfarande är avspärrat
Och då (ohörbart) Klas in till poliser och frågade och han sa så att säga inom en timme före lunch kanske få
CB:
Citat:
På tisdagen så var de hos mig inne på mitt kontor som är beläget som första hus söder om
cafét. De hade problem att jobba eftersom de hade de byggnadsställningarna som de behövde
vid renoveringen av huset, de var inne i den gamla spritfabriken och där var det också
avspärrat. De var därför sysslolösa under tisdagen.
Vem i helsicke skulle vara så ivrig att få tag på verktyg (byggnadsställningar) för att jobba - om man helt legalt är hemskickad av arbetsgivaren och givetvis inte kan arbeta utan verktyg? De hade ju kunnat letat mask över hela Kinnekulle och njutit av ett fiskefänge.
Det verkar mer som att han letar efter nåt så många försök som han gör för att få tillträde.
Han får sen hämta sina verktyg vid 15-tiden säger han. Om det är byggnadsställningar framgår inte.
2015-12-26, 15:27
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Att han har använt lampkupan för att samla upp sin sperma i ett annat rum än spermafyndet gjordes är din fantasifyllda hypotes som det saknas belägg för.

Nej det klart, han har väl ejakulerat och gått runt med lampkupan som sin personliga "trofé" med avsikt att visa upp för sina offer.

NB:s anhängares taffliga försök att framställa den här så kallade människan i bättre dager saknar motstycke.
2015-12-26, 15:27
Medlem
Citat:
Finns ett par saker som aldrig blivit klargjorda.

Larmet som utlöstes har diskuterats tidigare i tråden men utan svar.

Det är ju uteslutet att tjejens pappa kan ha utlöst larmet eftersom han befann sig utanför ladan.

Mest troligt är att larmet är utlöst av någon som tagit sin tillflykt in i byggnad när pappan startade mopeden.

Larmet utlösning slår hål på polis och åklagares tidsangivelser för misstänkt gärningsman.
Du får läsa på bättre. Gårdsplanen närmast husets baksida var bevakat av rörelselarm som utlöste då pappan flyttade mopeden som stod uppställd vid yttre delen av gården. Han flyttade den till bakdörren, då gick larmet.
2015-12-26, 15:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Spelar ingen roll i det stora hela, men har någon presenterat en enkel och bra förklaring till hur NB fick offret över vägen?

-Kan du visa mig vägen till .... jag har en karta i bilen.

-Det är klart(jag kan göra det).

NB försökte med den taktiken dagen innan men utan framgång. Kan det vara så enkelt?

Tidigare i tråden har diskuterats att tjejen skulle ha hängt in nyckeln till cafe efter stängning men det blir ju svårt om inga utgående spår finns.

Vem låste? Vem lämnade nyckel? Var är nycklarna idag och var hittades dom?
2015-12-26, 15:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nu ska vi se vad du har fått om bakfoten. Larmet fanns i kaféet, inte ladan, och utlöstes av att pappan var utanför kaféet. Det vittnar både pappan och kaféägaren om. Kaféet var låst och det var ingen som tog sin tillflykt dit.

Så larmet satt på utsidan? Det är klargjort? Varför satt larmet på utsidan?
2015-12-26, 15:33
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Tidigare i tråden har diskuterats att tjejen skulle ha hängt in nyckeln till cafe efter stängning men det blir ju svårt om inga utgående spår finns.

Vem låste? Vem lämnade nyckel? Var är nycklarna idag och var hittades dom?
Rebecka och Lowa låste tillsammans. Vad som hände sedan med nycklarna är inte känt, men inte heller ett mysterium. Någon av tjejerna tog med största sannolikhet hem dem och återkom med dem dagen därpå.
Citat:
Så larmet satt på utsidan? Det är klargjort? Varför satt larmet på utsidan?
En larmdetektor satt på utsidan, och detekterade om någon var nära kaféets baksida som inbrottsskydd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in