2015-11-17, 16:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mannus
Han blånekar alltså fortfarande ... efter fem månaders häktning. Det är det enda som får mig att tvivla på att det är NB som är GM.
Ingen som håller med?
Absolut inte om man ser till tidigare gärningsmän som dömts och blånekar. Det säger lika lite som att han var gift och trevlig:
dvs att neka versus bevisningen.
2015-11-17, 16:37
Medlem
Jag undrar. Finns det några ljudfiler från rättegången?

Om inte, kommer någon lägga upp senare?
2015-11-17, 16:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
När kroppen kom till boden är mycket viktigt i det här fallet, därför det finns mycket som talar för att kroppen kom inte till boden den 7 juni när Lisa försvann utan senare.
Vid en överklagan till Hovrätten om advokaten kan övertyga rätten att kroppen kom inte till boden den 7 juni utan betydligt senare kommer inte den här domen att stå sig.
Vid åtalet och domen har man inte vidrört när kroppen kom till boden, som kan ses som underligt eftersom det tog 5 dagar innan kroppen hittades i en bod på området, som är alldeles för lång tid med den insatsen som gjordes vid söket.
Det är en mycket tydlig beskrivning gällande resonemanget som utgår från brottsplats (den kriminaltekniska delen) ihop med rättsläkarens uttalanden och slutligen jämfört med tiden då folk var snabbt på plats.
1. Mjölkrum och fynd.
2. Rättsläkare och dödsorsak samt kommentar om likstelhet.
3. Eftersök i ladan.
2015-11-17, 16:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Vem är vittnet Pål Johansson?
Sannolikt denne man: http://www.rattskonsulterna.se/rattskonsulterna3.html
Citat:
Polis i 40 år, de senaste 20 åren som kriminalkommissarie på Rikskriminalpolisen Chef för Gärningsmannaprofilgruppen 2001-2008. Har deltagit i utredningarna om "Bombmannen" Lars Tingström, mordet på Olof Palme, Lasermannen och mordet på Anna Lindh. Konsult och föreläsare i gärningsmannaprofilering, bl.a. på Stockholms Universitet.
Jag gissar att han har blivit kallad och senare avbokats, och fått ersättning för sina kostnader för det, 2000 kr.
2015-11-17, 16:50
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Han blånekar alltså fortfarande ... efter fem månaders häktning. Det är det enda som får mig att tvivla på att det är NB som är GM.

Ingen som håller med?

Jag förstår din poäng men att en person som kanske för första gången begått ett mycket brutalt mord blånekar har förmodligen mer med honom själv att göra. Kanske finns det längst inne där något som gör att han skäms och därför inte kan erkänna varken för andra eller sig själv vad han gjort.
2015-11-17, 16:52
Medlem
klurigklurings avatar
Citat:

Ingen som håller med?
Jo, jag. Han har pressats att berätta sånt som han omöjligt kan känna till om han inte var inblandad. Det krävs ett man talar sanning för att inte försäga sig. Ljuger man, måste man minnas vad man har sagt. Det är bara konstaterade mytomaner som klarar av.

Planteringsteorin ligger inte långt borta. Jag återkommer när jag har sammanställt faktorer som pekar mot sannolik plantering.
2015-11-17, 16:53
Medlem
KeithRichardss avatar
Citat:

Ingen som håller med?
Nej, när man tittar på videoklippen från förhören, är det påtagligt att han har skådespelartalanger. Och detta rimmar väl med hans framgångsrika inställsamma beteende hos Jönssons.
2015-11-17, 16:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det stämmer men får man PT får man det eftersom "om någon omständighet eller något bevis, som inte tidigare har förebringats, åberopas och dess förebringande sannolikt skulle ha lett till att den tilltalade frikänts eller till att brottet hänförts under en mildare straffbestämmelse än den som tillämpats eller om det, med hänsyn till vad sålunda åberopas och i övrigt förekommer, finns synnerliga skäl att på nytt pröva frågan om den tilltalade har förövat det brott, för vilket han dömts, eller".

Vilket i så fall talar för att HD dömer till ens fördel.
Mnja, man kan ju också få det för att det är av vikt för vägledning av rättstillämpningen. Och i och med att vi har en ny lagparagraf om straffmätningen för mord, som inte har prövats av HD - och där dessutom lagtext och förarbeten kolliderar lite grann - så är det inte alldeles orimligt att fallet tas upp av den anledningen.
2015-11-17, 17:01
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Mnja, man kan ju också få det för att det är av vikt för vägledning av rättstillämpningen. Och i och med att vi har en ny lagparagraf om straffmätningen för mord, som inte har prövats av HD - och där dessutom lagtext och förarbeten kolliderar lite grann - så är det inte alldeles orimligt att fallet tas upp av den anledningen.

Jo, som jag skrev tidigare kan det bli relevant att ta upp det till HD i påföljdsdelen men bevisningen tar främst syfte på ansvarsdelen och i denna del tror jag inte PT kommer beviljas.

Alltså, får man PT på den grunden att det är bevisningen som utgör PT-grunden talar det för en friande dom, men självklart inte om det rör sig om prejudikat PT, men nu riktade jag främst in på mig på ansvarsdelen tillika skuldfrågan
2015-11-17, 17:01
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToZon
Sid 26-30 finns NB's förehavanden och tingsrättens bedömning.
Ja, men jag ser ingen referens till det faktum att IB försökte ge alibi till NB
FUP s.1198:
Citat:
Eh, har Nerijus sagt till er att ni skulle tala om någon speciell tid som han var hemma,
efter att polisen har varit där?

- Mmm, det var på måndagen när han sa, men det var inte, det var ingen order, det var bara så,
sa han, tänk inte berätta att tvättade kläder annars kan dom tänka att det är ja som är inblandad
Mmm
-Och sen var han själv som frågade mig, hur, hur lång tid var jag borta, och då pratade vi om
det och ja sa, en och en halv timme max två timmar, och så ( ohörbart ) sa han till mig och
Aivaras att ni får säga att jag kommit hem innan klockan sex, inte efter
Mmm, men då var han ju inte hemma
-Mmm
Vet du att, också det, varför sa han så tror du?
-Nu vet vi inte vad jag kan tänka
Mmm, berätta vad du tänker
-Jag vill inte tänka illa
Så min fråga var om detta anses oviktigt (och LGWP tyckte inte det), eller om det juridiskt inte är möjligt att åberopa i TR.
2015-11-17, 17:06
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Ja, men jag ser ingen referens till det faktum att IB försökte ge alibi till NB
FUP s.1198:

Så min fråga var om detta anses oviktigt (och LGWP tyckte inte det), eller om det juridiskt inte är möjligt att åberopa i TR.

Det är möjligt att åberopa avvikande berättelser ur polisförhör. Jag undrade också varför LGWP inte gjorde detta om jag ska vara ärlig. Möjligt att han antog att hennes svajande berättelse räckte för att inte kunna ge honom alibi, där hade han förvisso rätt, men vad hennes berättelse inte visade, i vart fall inte utan jämförelse med förhöret, är att han försökt skapa sig ett alibi.
2015-11-17, 17:09
Medlem
Timeouts avatar
Citat:

Ingen som håller med?
Nerijus är verkligen inte den ende som har nekat till ett mord där han är överbevisad om sin skuld.

"Ulf Olsson erkände aldrig morden på Helén Nilsson och Jannica Ekblad.
Både i rättegångarna och bloggen drev han tesen att han var oskyldig. Men han förklarade aldrig hur hans DNA kunde hittas i den mördade 10-åriga Helén Nilssons kropp, han nöjde sig med att underkänna DNA-tekniken."

Sanningen tog han med sig i graven när han tog sitt liv.
http://www.expressen.se/kvallsposten/sanningen-om-helen-dog-med-mordaren/

Vissa brott är för skamfyllda för att erkänna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in