2015-11-03, 11:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Med "skyddande av brottsling" avser jag med frågan om det kan komma att blir ett "nytt" ärende, efter det att morddom mot NB avkunnats.

Frågan kvarstår öppet.
Och då svarar jag dig igen:

"Jag kan inte EU-reglerna i detalj men normalt sett så lämnas du bara ut om du riskerar ett straff på minst två år. Så tveksamt om frugan blir utlämnad för att lämna falskt alibi. "

För att ta ett känt exempel från Sverige så har vi ju IF-fallet i Trollhättan där mördaren fick 16 år och de två uppstädarna fick ca 12 månader. Så det är mycket tveksamt om det går att få IB utlämnad från Litauen enbart för ett skyddande av brottsling.
2015-11-03, 11:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallongrottan
Hon är livrädd för att bli mördad på samma sätt som Lisa. Hon är rädd för NB, helt klart! Hon vill inte falla offer för sin man den dagen han ser dagens ljus, så är det!

I så fall vore det väl mer troligt att hon skulle vilja att han åkte in på livstid? Sedan skulle hon ha MÅNGA år på sig att sopa igen spåren efter sig. T.ex. i Ryssland eller annan f.d. sovjetrepublik där man talar ryska.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ironiq
Mår illa och känner sorg å Lisas anhörigas vägnar.

Att det här hederslösa packet kan fortsätta ljuga och förhala när det sitter en familj där som är helt förstörd. Blir så äcklad.

Så därför ska människor dömas utan rättsprocess? Hade du sagt samma om det varit en högbördig svensk man som suttit anklagad?
Bannlyst
Det advokaten nu gör är att se till att även Irina blir livstids dömd - i allmänhetens ögon - för sin lögn om att hon litar på sin man och hennes försök till att ge ett efterkonstruerat alibi.

Advokaten har också sett till att yngre brodern - i allmänhetens ögon - ska misstänkas för mordet. Det är också en livstidsdom, om inte yngre brodern genom sin advokat stämmer henne för ärekränkning.

Är det etiskt och moraliskt riktigt och är detta enligt god advokatsed - att advokaten och NB offrar hans anhöriga då advokaten själv misslyckats så i sitt försvar?
2015-11-03, 11:19
Medlem
Detta visar ju bara att frun och brodern inte borde ha släppts fria så enkelt. Nu har de ju kunnat läsa om fallet och snacka ihop sig. Alla tre är ju egentligen brottslingar och borde dömas. Man måste vara naiv om man tror att frun och brodern inte visste att NB var skyldig. AB försökte hjälpa honom genom falskt alibi + undanröjning av bevis, medan frugan försökte ge honom falskt alibi + lögner i förhören. Döm alla tre säger jag.
Senast redigerad av mirinforever 2015-11-03 kl. 11:22.
2015-11-03, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Så därför ska människor dömas utan rättsprocess? Hade du sagt samma om det varit en högbördig svensk man som suttit anklagad?

Hade jag om bevisen mot honom pekat lika hårt som NB. Har inget att göra med ursprung (hur tänker du?) En mördare är en mördare.
2015-11-03, 11:20
Medlem
Hoppas att åklagaren ställer frågan om hon varit otrogen den sista tiden eftersom hennes DNA hittats på Lisas trosor. På den frågan måste hon väl ha ett klart svar på. Om hon inte har varit otrogen med någon utomstående eller med brodern ligger det nog som last på NB.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Men hon ser inte honom. Har du glömt det?
Nej det har jag inte glömt. För mig är det för att han vill att lögnen ska väga tyngre inför alla åskådare och för honom själv blir det som en förstärkning av "jag har inte gjort det här, hon säger att jag inte gjort det här". Men alla vet att det är omöjligt att bortse från DNA:t. Så länge han inte förklarar det så finns det inget annat än mord att ta hänsyn till.
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Rättsläkaren Adam har ju sagt att kroppen bör ha placerats i skåpet i omedelbar anslutning till dödandes inträffande.

Skåpet var trångt och en del våld krävdes för att få in Lisa i skåpet. Hade likstelheten inträffat, hade kroppen fått stora skador då den pressades in i skåpet. Leder knäckts osv..

Likstelheten upphör. Berkowitz avsade sig tyvärr sin professionalitet i gårdagens förhör.
Medlem
Tomatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
AJs fru nämner inte Gustav Jönsson en enda gång i sina förhör, och hon blir förhörd om middagen den 7 Juni och om vem som var där.

Intressant iom MGM i dag i förhör säger att hans fru har berättat att AJs fru sagt att hennes förhållande til Gusatv J är dårligt, och dessutom att MGM vittnat om att Gustav J bara var på godset ca 5 minuter.

Dessutom är det otroligt många olika meningar om hur länge GJ var på godset i förhören med de olika personer som deltog i middagen på godset.

Gustav J har et alibi problem !!!
Eller alkoholproblem så hans minne är helt uppåt väggarna? Undrar hur mycket han drack egentligen innan han var ute och övningskörde med dottern?
Jämfört med Jönssons vittnesmål är ju IB's exemplariskt
Senast redigerad av Tomato 2015-11-03 kl. 11:22.
2015-11-03, 11:21
Medlem
Tingsnotariens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blackmolly123
Det advokaten nu gör är att se till att även Irina blir livstids dömd - i allmänhetens ögon - för sin lögn om att hon litar på sin man och hennes försök till att ge ett efterkonstruerat alibi.

Advokaten har också sett till att yngre brodern - i allmänhetens ögon - ska misstänkas för mordet. Det är också en livstidsdom, om inte yngre brodern genom sin advokat stämmer henne för ärekränkning.

Är det etiskt och moraliskt riktigt och är detta enligt god advokatsed - att advokaten och NB offrar hans anhöriga då advokaten själv misslyckats så i sitt försvar?

Klientintresset sträcker sig så pass långt att jag skulle vilja säga att det inte strider mot god advokatsed att agera såsom hon gjort. Det finns visserligen en skrivelse i de vägledande reglarna för god advokatsed som tar upp att en advokat inte får "främja orätt", men jag tror det krävs mer än detta för att hamna där (det skulle väl vara om hon visste att brodern var oskyldig).
2015-11-03, 11:21
Medlem
joh80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
AJs fru nämner inte Gustav Jönsson en enda gång i sina förhör, och hon blir förhörd om middagen den 7 Juni och om vem som var där.

Intressant iom MGM i dag i förhör säger att hans fru har berättat att AJs fru sagt att hennes förhållande til Gusatv J är dårligt, och dessutom att MGM vittnat om att Gustav J bara var på godset ca 5 minuter.

Dessutom är det otroligt många olika meningar om hur länge GJ var på godset i förhören med de olika personer som deltog i middagen på godset.

Gustav J har et alibi problem !!!

Jag har också noterat det.

Även om allt pekar mot NB i och med dna på Lisas kläder från honom tycker jag att man inte riktigt kollat vidare på en del vars alibi varit tveksamma. Många av dessa Jönssons tycker jag har luckor i sina alibin.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in