2015-11-15, 22:12
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Kan gärningsmannen ha stannat sin bil på kafésidan, precis bakom Lisa där hon just satt sig på, eller skulle sätta sig på, mopeden? Kan han ha frågat om hon ville visa honom vägen till något ställe? "Det är klart" att hon gärna gjorde det. Kan det metalliska ljudet ha varit hans bildörr som slog igen när han kastade sig över henne, lade snöret kring hennes hals, drog åt och slet in henne i bilen - varefter han körde runt till baksidan av ladan? Mindre riskfyllt än att släpa henne över vägen och in genom laduöppningen.
Bilen sågs på framsidan av ladan. Om det är hans bil skulle han ha kört den till baksidan, precis som du sa. Var det någon annan där?
2015-11-15, 22:15
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Bilen sågs på framsidan av ladan. Om det är hans bil skulle han ha kört den till baksidan, precis som du sa. Var det någon annan där?
Han kan också ha slitit in Lisa i bilen på kafésidan, kört över vägen, stannat framför öppningen och dragit in henne i ladan. Helt enkelt använt sig av bilen för att få henne med över vägen utan risk för upptäckt.
2015-11-15, 22:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av angladotter
Han kan också ha slitit in Lisa i bilen på kafésidan, kört över vägen, stannat framför öppningen och dragit in henne i ladan. Helt enkelt använt sig av bilen för att få henne med över vägen utan risk för upptäckt.
Om han ville undvika upptäckt hade han kört till baksidan. Har du någon kommentar till bilden om hinken som jag länkade förut? Hur kunde du se ordningen på fotona?
2015-11-15, 22:26
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
Han kunde väl bara ha låst mopeden där den stod, nycklarna satt ju i.
Ja, han handlade irrationellt eller kanske mekaniskt, medan han försökte tänka ut vad som hänt och dämpa sin stegrande oro...
2015-11-15, 22:33
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Vem pratade Lisa svenska med? NB? Hur fick han henne över vägen? Vad var klart? Vad kom det metalliska ljudet ifrån? Fler frågor?

Den hon pratade med bör ha varit NB som ses komma ut från ladan iklädd vardagskläder. Klockan är då 18.24-18.25. Han går över gatan, presenterar sig vid namn och ber försiktigt om hjälp med något i ladan. Att han arbetar för A*ne gör att hon är beredd att hjälpa till. Med vad? Något simpelt som att han säger sig ha råkat tappa sina glasögon strax utanför ladan. Kan hon vara så snäll att hjälpa honom leta rätt på dem så att han kan se igen? Ingen aning alls.

Det metalliska ljudet - från en nyckel som sätts i låset på mopeden eller från nyckelknippan som skramlar i fickan?

Metalliskt ljud från en bildörr som slås igen kan nog uteslutas då överfallet sker i ingången till ladan och ingen bil har synts stå parkerad utanför ladan vid denna tidpunkt.
2015-11-15, 22:37
Medlem
angladotters avatar
Citat:
Jag håller inte riktigt med dig. Här har jag en bild med båda fotona och en skiss med hink och fotoriktningar inritade. http://i.imgur.com/GBgcAym.jpg

Den enda markanta skillnaden är att hinkens skugga är skarpare på den övre bilden. Däremot kan man se att polisen har tagit bort slangar från golvet på den undre bilden, troligen för att kunna undersöka platsen där Lisa hängde, och det talar för att den undre bilden, där hinken är upp och ner, är tagen senare.
Du har helt rätt. På den undre bilden är hinkarna dessutom placerade halvannan decimeter längre åt höger, alltså inte precis framför "det mörka lodräta märket i kakelfogen" utan till höger om det. Dessutom är den räfflade plåten (eller vad det är), som på den övre bilden når fram till fogen till höger om "märket", borttagen.
2015-11-15, 22:44
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reviews
Den hon pratade med bör ha varit NB som ses komma ut från ladan iklädd vardagskläder. Klockan är då 18.24-18.25. Han går över gatan, presenterar sig vid namn och ber försiktigt om hjälp med något i ladan. Att han arbetar för A*ne gör att hon är beredd att hjälpa till. Med vad? Något simpelt som att han säger sig ha råkat tappa sina glasögon strax utanför ladan. Kan hon vara så snäll att hjälpa honom leta rätt på dem så att han kan se igen? Ingen aning alls.

Det metalliska ljudet - från en nyckel som sätts i låset på mopeden eller från nyckelknippan som skramlar i fickan?

Metalliskt ljud från en bildörr som slås igen kan nog uteslutas då överfallet sker i ingången till ladan och ingen bil har synts stå parkerad utanför ladan vid denna tidpunkt.
Och bilen på framsidan av ladan?

Efter att ha överfallit och gjort Lisa försvarslös så släpar han in henne i mjölkrummet, iordningsställer snaran och hänger henne. Hon klarar av att beröra hela snöret under proceduren, men skapar inget märke i väggen och skadar honom inte. Efter hängningen tejpar han henne utan att spilla blod på tejpen, han börjar blöda först vid nedtagningen. Sedan flyttar han kroppen till Martorp, trots ont om tid. Hypotesen glappar.
2015-11-15, 22:44
Medlem
Reviewss avatar
[quote=Remark|55411540]
Citat:

Tryckkokare är ett passande ord på många sätt.

Ladan skulle byggas om.

AJ imponerades av att NB var en duktig "konstruktör", gjorde ritningar ....

i kombination med att AB antyder att NB tar credit för något han själv har gjort

skulle inte förvånat mig om att det ligger en dos av sanning i det.

Det innebär i så fall att om AB nu åker hem.

Är det NB själv som skall stå för genomförandet av något han inte har den minsta susning om hur det skall fungera. Då är nog Paniken väldigt nära. Likt Kejsaren är han Naken.

Ja, misstänker starkt att de kreativa konstruktionerna var AB´s förtjänst. Han var den känslige av de två, hade haft lite problem med droger en gång i tiden, osäker i sociala sammanhang, tålmodig och...målare - konstnärligt begåvad? Gissar på att det var AB som ägde det kreativa sinnelaget.

Hur skulle NB nu bära sig åt för att presentera kreativa lösningar för sin arbetsgivare?
2015-11-15, 23:01
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Och bilen på framsidan av ladan?
Citat:

Efter att ha överfallit och gjort Lisa försvarslös så släpar han in henne i mjölkrummet, iordningsställer snaran och hänger henne. Hon klarar av att beröra hela snöret under proceduren, men skapar inget märke i väggen och skadar honom inte. Efter hängningen tejpar han henne utan att spilla blod på tejpen, han börjar blöda först vid nedtagningen. Sedan flyttar han kroppen till Martorp, trots ont om tid. Hypotesen glappar.

(s.190) Vittne observerar vid 19-tiden en grå hantverkarbil vid torken mittemot kafét, parkerad utmed porten med fronten mot norr.
Han kan ha lämnat tillbaka tejpen samtidigt som han gjorde en hastig kontroll att inga tillhörigheter låg på marken.

Innan dess fanns ingen bil parkerad framför laduingången.

Hypotesen glappar inte i den meningen att han mycket väl kan ha hunnit med alla delar. Betänk ilfarten till- och från Martorp. Krångligare än såhär är det knappast.
2015-11-15, 23:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
[b]

(s.190) Vittne observerar vid 19-tiden en grå hantverkarbil vid torken mittemot kafét, parkerad utmed porten med fronten mot norr.
Han kan ha lämnat tillbaka tejpen samtidigt som han gjorde en hastig kontroll att inga tillhörigheter låg på marken.

Innan dess fanns ingen bil parkerad framför laduingången.

Hypotesen glappar inte i den meningen att han mycket väl kan ha hunnit med alla delar. Betänk ilfarten till- och från Martorp. Krångligare än såhär är det knappast.
Jag kan mycket väl tänka mig att det är krångligare än såhär att hänga en 17-årig flicka vid medvetande och med fria händer.
2015-11-15, 23:06
Medlem
[quote=Reviews|55412319]
Citat:
Ursprungligen postat av Remark

Ja, misstänker starkt att de kreativa konstruktionerna var AB´s förtjänst. Han var den känslige av de två, hade haft lite problem med droger en gång i tiden, osäker i sociala sammanhang, tålmodig och...målare - konstnärligt begåvad? Gissar på att det var AB som ägde det kreativa sinnelaget.

Hur skulle NB nu bära sig åt för att presentera kreativa lösningar för sin arbetsgivare?

Framförallt hur skulle han få det att fungera.

Att AB beslutat sig för att åka hem till familjen, var nog en katastrof för NB.

Finns det någon källa som styrker att AB haft drogproblem? Och att NB tog hand om AB?

Ursäkta om jag missat det.
2015-11-15, 23:07
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Du måste skämta. Jag håller med om att allt inte kan analyseras, men lite får man spara när man gallrar från en fyndplats.

Förutom Lisas kropp, de kläder, smycken, snara och tejp som hon hade på sig säkrades 28 spår i och runt byssjan. Ett av dessa var Lisas kofta som låg ovanpå kroppen.

Därutöver analyserades ett spår av NFC, Tops - Insida ytterdörr, handtag.

Övriga 26 spår analyserades inte. Kläderna som låg ovanpå kroppen, skåpdörren och plastpåsen som låg under kroppen skickades till NFC tillsammans med en mängd andra spår. Endast nämnda kofta analyserades, trots att här fanns en stor chans att hitta en med-GM, som hade underlättat för NB att utföra brottet under den korta tidsrymd som han hade till förfogande.

"Lite"?

Jag räknade nyss igenom alla prover som varit på analys. Jag tappade räkningen på slutet, men det torde i varje fall röra sig om över 40 olika biologiska prov (topsprov, hårstrån mm) och mer än 25 olika föremål - varav flera som bekant har testats på ett flertal olika ytor. Till det kommer analysen av bilen, telefontrafik mm.

Jag undrar hur många kriminaltekniska undersökningar i Sverige som varit så omfattande de senaste åren.

Ändå gnäller folk i tråden över polisens försumlighet och lathet - ja om de inte rentav insinuerar att de är korrumperade som låtit bli att testa vissa saker.

I övrigt hänvisar jag till mitt ursprungliga inlägg angående det allmänna värdet av att utföra tester på mer perifera föremål när man redan har träffar från den misstänkte på åtskilliga andra - men inga träffar på någon annan person.

Jag håller lindrigt uttryckt inte med om att det varit en "stor chans" att hitta spår efter en medgärningsman. Skälet är enkelt. Förutom att ovan nämnda tekniska undersökningar inte visat några som helst spår efter en sådan så har heller inte övrigt material i undersökningen givit minsta stöd åt en sån hypotes. Den ende som jag själv på allvar trodde på som eventuell med-GM har ett i mina ögon godtagbart alibi från sin svägerska - hans dator har använts vid åtminstone två tillfällen under den kritiska perioden och han har lämnat förklaringar till sina göranden och låtanden under eftermiddagen/kvällen som känns rimliga. Din medgärningsman är en skuggfigur som helt grundlöst hoppar omkring i din fantasi. Inte ens av statistiken får han något stöd - det är inte många grova våldsbrott av den här typen som begås av flera män ihop. Åtminstone inte i civiliserade länder. Inte ens om det "bara" är våldtäkt. Du som inte rasist vet ju lika bra som jag att "massvåldtäkterna" av slemma utlänningar till allra största delen bara är en mytbildning och hatpropaganda.

Han var ensam - acceptera det så sover du säkert godare om natten. Ännu bättre sover du förmodligen om du trycker lite mindre på rapportknappen. Finns ingen människa inklusive du själv som mår bättre av att gräva ner sig i konflikterna här inne.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in