2015-11-15, 20:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil

Vart avsåg Lisa att köra denna kväll och hur långt hann hon? Och varför flyttade SH mopeden? Var han irriterad på "slarviga Lisa"?
Imbecilla frågor.
Hon avsåg att åka hem och ingen annanstans efter arbetsdagens slut och den slutsatsen
kan vi lätt dra med ledning av hennes sista ivägskickade sms.
Men hon hann ju inte iväg för en ond liatuer dök upp vid hennes sida och avslutade
livet för henne på det mest förfärliga vis.

"Var han irriterad på "slarviga Lisa"?

Vad har du för belägg för att hon var "slarvig"?

Du kastar ur dig vad skit som helst utan all eftertanke.
Ni är verkligen ute efter att kränka det här offret och hennes anhöriga.
"Självmördare" och nu är hon antydd som "slarvig" också.

Mycket ondska har sökt sig in i den här tråden helt klart.
2015-11-15, 20:30
Bannlyst
Citat:
Detta är ett mycket uppmärksammat mordfall. Om det framkommer att det finns stora brister i utredningen och att den har skett med en exkluderande utgångspunkt, om blodprov har försvunnit, förhör hållits på ett sätt som inte är tillåtet och anhörig har släppts in till häktet så kommer detta att uppdagas. Det stora intresset för fallet gör att det är principiellt intressant. Om det dessutom är så att poliser med lokal förankring visar sig inte fungera i stora mordfall så finns anledning att se om det ska vara en annan ordning framöver.
Detta kan vara drivkrafter att en kommission, statlig, får granska fallet.

I granskning bör också ingå hur Skaraborgs TR har fallerat med påhittade brottsbenämningar och med att inte använda rättskunniga tolkar.

En fråga; Om 10 av 10 experter anser att utredningen skötts exemplariskt men om du, Inger Rönnbäck och två till anser motsatsen, hur stor är sannolikheten att en kommission får granska fallet.
Vad tror du själv?
2015-11-15, 20:32
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ja, han förberedde sig hela dagen. Det är jag säker på. Att "misslyckas" två ggr fanns inte på hans karta.

Tror därför att hans "misslyckande" (med Adriana) dagen innan var en extra drivkraft. Att bli "överlistad" av en kvinna stämde illa med hans egen självbild som den dominante och överlägsne Nero.
Här kan man kanske komma in på ytterligare en variant på samma tema:

Om t.ex. LH hunnit i väg före J på sin moped; vad hade han då gjort? - Var det teleskoplastaren som var tänkt att täcka upp en sådan situation, dvs som skulle ha följt efter LH, alt. åkt före och blockerat vägen? - Eller hade han redan nu förberett sin bil?
2015-11-15, 20:33
Medlem
Gusselbys avatar
Citat:
Skadorna på Lisas moped är inte undersökta.
Det finns endast ett vittnesmål om hur dessa ska ha uppkommit.

De skador som finns är rispningar i lacken på ena sidan av moppen. Det verkar inte finnas några bucklor som det borde ha varit om omkullkörning skett. Skadorna kan överensstämma med de som uppkommer om mopeden lastats in i en bil och skjuts/dras på sidan över smutsig yta som ger dessa parallella rispningar.

Det är en jättebrist att inte moppen undersöktes omgående och förutsättningslöst.
Och du fortsätter med ditt vansinne. Helt ofattbart.
Varför? Du kan bara inte tro att L:s pappa skulle kunna vara inblandad. Han har alibi. Bland annat. Och såklart kan flera personer intyga att skadorna på mopeden uppkom på precis det sätt som pappan säger.
Du måste ha en annan agenda.
2015-11-15, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här kan man kanske komma in på ytterligare en variant på samma tema:

Om t.ex. LH hunnit i väg före J på sin moped; vad hade han då gjort? - Var det teleskoplastaren som var tänkt att täcka upp en sådan situation, dvs som skulle ha följt efter LH, alt. åkt före och blockerat vägen? - Eller hade han redan nu förberett sin bil?

Bilen var säkerligen förberedd. Men han kan ha haft ett dubbelt syfte med körningen av hjullastaren, dels (som jag tror att fösa ihop rishögen) och dels att ev kunna blockera hennes mopedfärd hem vid Martorp.

Nu blev hon helt ensam kvar vid fiket, vilket han inte kunnat veta på förhand.

EDIT. Bra tänkt där.
Senast redigerad av Remark 2015-11-15 kl. 20:48.
2015-11-15, 20:57
Medlem
Citat:
Ja, han förberedde sig hela dagen. Det är jag säker på. Att "misslyckas" två ggr fanns inte på hans karta.

Tror därför att hans "misslyckande" (med Adriana) dagen innan var en extra drivkraft. Att bli "överlistad" av en kvinna stämde illa med hans egen självbild som den dominante och överlägsne Nero.

Ja den sjuka jäveln laddade väl på riktigt ordentlig efter sitt misslyckade försök dagen innan. Fick höra att det tar 15 min att fixa ett fönsterbleck på ett svenskt vis och 5 min på öststatsvis. Så nog hade han tid under sön att förbereda sig.

En lortgris som sällan duschar känner behov av att tvätta sina arbetskläder efter ett litet skitjobb han hade kunnat göra med finkostym utan att smutsa ner sig. Nej, det var naturligtvis Lisas kamp som satt sina spår. Irina fann det märkligt, och skojade till det lite, -kanske är det du N. Trots häktning, tolk och FUP, står hon kvar vid sin makes sida. Irinas händer är lika smutsiga som den snart livstidsdömde N.
2015-11-15, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
100% enig i detta, är det möjligt? vad krävs? vem bestämmer om en sådan oberoende kommission
ska verkställas ?

1.Finns det någon kritik mot utredningen, polisen och åklagaren som du
inte skulle instämma i?

2.Finns det något som pekar för att Nerijus skulle vara mördaren
som du kan instämma i?
2015-11-15, 21:10
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Medhåll. Jag har det också enkelt med skuldfrågan och domen på tisdag. Men de flesta verkar vara överens om att det blir omtag i hovrätten. Frågan är vad som kommer att hända där. Ponera att MGM börjar samarbeta med sin advokat, ponera att denne är en ny och riktigt vass sådan. Då undrar jag: Kan det bli en riktig match ? Kommer därvid allvarligare invändningar från försvaret att kunna effektivt framföras ? Kommer i så fall åklagaren att kunna se anledning till ytterligare spårsökning/analys ? M a o: kommer det att finnas stoff för detta forum ?
Domar från Tingsrätten i brottmål överklagas nästan alltid.
I och med att Nerijus har förnekat allt hela vägen så kan han ju knappast komma med någon historia i hovrätten för den skulle inte blir trovärdig.
Han har benhårt hållit fast vid att han aldrig har träffat Lisa, men det har han ju för det har bevismaterialet ställt utom tvivel.
Vad en ny advokat ska kunna göra här för att ändra domen kan jag inte se i dagsläget.

Inkommer ingen ny bevisning som talar för Nerijus så fastställer Hovrätten i dom flesta fall bara domen, men ibland har dom sänkt straffet och ibland höjt det.
Här tror jag på livstid i Tingsrätt och Hovrätt och HD kommer inte ens att ta upp målet.

Citat "M a o: kommer det att finnas stoff för detta forum?"
Ja DET kan du ge dig på! Foliehattar, alternativteoretiker och mördarkramare ger sig aldrig!!!
Senast redigerad av Timeout 2015-11-15 kl. 21:19.
2015-11-15, 21:10
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Bilen var säkerligen förberedd. Men han kan ha haft ett dubbelt syfte med körningen av hjullastaren, dels (som jag tror att fösa ihop rishögen) och dels att ev kunna blockera hennes mopedfärd hem vid Martorp.

Nu blev hon helt ensam kvar vid fiket, vilket han inte kunnat veta på förhand.

EDIT. Bra tänkt där.
Man har ju föreställt sig att hade bara Lisa fått komma iväg på sin moped så hade hon
klarat sig undan, men nu på sista tiden har jag också slagits av möjligheten att NB
inte säkert avskräckts av det utan helt sonika tagit och följt efter henne.
Kanske avsett att preja henne av vägen någonstans längs sträckan eller gjort en
blockerande manöver.
Jag inbillar mig att han var väldigt hungrig på framgång denna söndag efter det
fatala misslyckandet dagen dessförinnan. Han var beredd till åtskilligt med risktagande nu.
Han skulle helt enkelt ha sig ett offer denna kväll.
Han var verkligen i sina sjuka drifters våld vid denna tidpunkt.

Ett misslyckande trots allt på söndagen också - ja, då hade det förstås varit ett riktigt
tungt bakslag och resulterat i en än mer hungrig, beslutsam och aggressiv Nerijus.
Ondskan hade kommit till byn och den gick inte att stoppa.

Alla kvinnor/flickor i princip löpte fara här. Utom en - frun Irina själv.
Henne hade han ingen lust att hänga till döds.
Psyka och slå kanske. Men till hans dödliga lekar dög hon inte.
2015-11-15, 21:16
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte två "misslyckanden" efter varandra under två dagar.

Citat:

Samma sak här.

Nej att "misslyckas" två gånger på raken var nog inget som han hade tänkt sig. "Skam den som ger sig" tänkte han nog.

Fullt möjligt att då han "misslyckades" lördagen den 6 juni kan ha gjort Nerijus ännu mer beslutsam att "lyckas" i sitt hemska uppsåt. Han blev nog under söndagen ännu mera "hungrig" på "framgång".

Vad än Nerijus har varit så var han definitivt igen feminist utan precis helt tvärtom.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-11-15 kl. 21:21.
2015-11-15, 21:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theforeigner
100% enig i detta, är det möjligt? vad krävs? vem bestämmer om en sådan oberoende kommission
ska verkställas ?
Exakt VAD är det du gnäller om nu gällande förhör och LJ? Precisera, tack, och sitt inte enbart och håll med i inlägg.
2015-11-15, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ingen dum tankekedja alls - det kan finnas flera faktorer gällande NB, en slags kombination. Att han är en förtryckare gällande kvinnor framkommer tydligt i FUP - våldsam mot sin exfru, trakasserar IB på fyllan och försökt slå även henne. Att han sen har ett våldsamt humör framkommer via brodern - han skrämmer till tystnad. Att han fjäskar/är inställsam mot svensken sägs också - tog till och med på sig äran för broderns arbete. Han känns full av undertryckt vrede med andra ord.

1.Skulle han vara psykopat så är det strålglans och att vara i centrum som gäller. Han når detta enbart via att vara duktig arbetare, inställsam och lismande - Han kan ha ett pyrande hat i grunden via underdog position.
2. Han har länge gått och drömt att iscensätta sin sjuka dröm.
3. Han ser kvinnan A som anhörig till AJ, lägg därtill ett pyrande hat plus att hon överensstämmer med hans ideal: Voilá‏.
4. Han misslyckas totalt och är högst troligt grymt besviken, vilket gör honom ännu mer motiverad.
5. Han slår till dagen efter. Dock tror jag han såg Lisa passera hans hem och följer efter henne. Han överbetonar att han sovit till kl 14 i vartenda förhör - trots att olika vittnen sett hans bil på fm.
Känns som han gjorde nåt som inte är helt rumsrent och som han helt vill undvika. Rekade?

Håller med i din beskrivning, i grova drag kan detta stämma mycket väl in.
Något som kan läggas till är också hans oförmåga sexuellt, med hustrun. Hon har ju uppgivit i förhör att han har erektionsproblem, att hon får "jobba" för att det ska bli något. Detta måste också kännas som ett misslyckande, en frustration han går och bär på. Bättre då att "jobba" själv, med sina sexualsadistiska fantasier - det funkar bra - vilket spermafläckarna i ladan talar om.

Japp, håller också med om att han överdriver noggrannheten med att betona att han minsann sov till 14 - det tänkte jag också på när jag läste förhören. Blir lätt så vid lögn - överdriven upprepning eller betoning. Han var nog ute och rekade, ville att allt skulle vara förberett - det fick inte gå fel en gång till. Såg till att allt fanns tillgängligt och på plats. Saknades bara en ung flicka...

OT kanske: Var så mycket skriverier om litauerns bil tidigare, att vittnen uppgett lite olika färger, men ljus.
Häromdagen stod en sådan bil, äldre modell, parkerad utanför vår port. Jag kan inget alls om bilar men kände igen från bilder i FUP o namnet på bilen - VW Sharan.
Färgen var "nästan" vit, lite åt grått, själv skulle jag kalla den - SMUTSVIT.
Kanske var det sån färg på litauernas bil, därav lite svårt att beskriva.
Senast redigerad av blackmolly123 2015-11-15 kl. 21:32.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in