Citat:
Ursprungligen postat av
Ålen
Min poäng var dock inte och peka ut vad överklassen gillar eller att köpa en tavla i sig är något. Köpa var inte själva grejen här heller, utan vad som var god konst.
Inte relation till? Har man bara en relation till den konst man själv målar är man gravt autistisk. Jag finner en relation till Hills konst. Den tilltalar mig på många plan, har följt mig sedan jag började intressera mig för konst. Låter ytterst torftigt att bara kunna beundra och finna något i det man själv gör eller vad ens kompisar hittar på. Inbördes beundran in absurdum.
1) Hill är inte god konst. Fattiga människor tror att landskap är god konst typ "titta titta en bild på ett torp". Det ska vara originellt och det ska vara en bild som berättar en historia. Och så klart ska det vara tekniskt bra.
2) Det här är god konst,
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/8/80/Nicolae_Grigorescu_-_Fata_cu_zestrea_ei.jpg det är en bild som berättar en historia om flickan på bilden och när du tittar på den får du en massa frågor,
vem är hon? Varför är hon barfota? Vad är detaljerna i bakgrunden?
Titta på kontrasten hur flickan är väldigt detaljerad och bakgrunden är väldigt suddig så att fokus kommer på flickan. Det är lite av en diagonal komposition (kvinnan ligger diagonalt), det kontrasterar mot de horisontella och vertikala linjerna i bakgrunden. Det visar att kompositionen av bilden är väldigt genomtänkt. Sen är flickan mycket blek och ljus till skillnad mot allt annat vilket verkligen sätter allt fokus på flickan. För att konstnären vill att du ska titta på flickan först, hon är the beauty object i bilden. Jämför det här med bilden på trädet.
3) Här är ett till exempel,
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/93/Nicolae_Grigorescu_-_Fete_lucrand_la_poarta.jpg perspektivet bjuder in dig till att gå in i bilden. Det gör tavlan i ögonfallande och gör att du vill titta på den. Det är inte "titta ett träd, moving right along". Mycket bra ljus/skugga, från perspektivet står du i skuggan och det är ljust längre bort vilket gör att du nästan vill gå dit. Det gör det till en tavla som du vill titta på. Allt är grönt förutom flickorna vilket gör att du vill titta på dem för att de kontrasterar mot resten av tavlan.
4) Om du tittar på någon annans tavla kommer det inte att han någon relevans till ditt eget liv. Om du målar den själv är det mycket mer speciellt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ålen
Du har ett stort hål i huvudet om du jämför Hills Blommande äppelträd med den där jävla indiern. Kulturskymning som en riktig wt.
Att sätta upp en Hill på sin vägg är lika tacky som att ha på sig en guld-skjorta.