2015-11-15, 21:55
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
För att han tyckte det var kul? Han var kung, du tror inte han hade gott om övrigt tjänstefolk ändå eller?

Dude,

Citat:
Frederick was a patron of music as well as a gifted musician who played the transverse flute.[126] He composed 100 sonatas for the flute as well as four symphonies. The Hohenfriedberger Marsch, a military march, was supposedly written by Frederick to commemorate his victory in the Battle of Hohenfriedberg during the Second Silesian War. His court musicians included C. P. E. Bach, Johann Joachim Quantz, Carl Heinrich Graun and Franz Benda. A meeting with Johann Sebastian Bach in 1747 in Potsdam led to Bach's writing The Musical Offering.[127]

1) Det krävs åratal av övning för att kunna spela tillsammans med riktiga musiker och komponera symfonier. Det är det som är poängen. Samma sak gäller konst, mat, sex, sport, eller vilken annan hobby som helst. Målet är att bli lika bra som ett pro.

2) Om man istället köper en tavla, hyr in en musiker, en kock, och så vidare då går man den enkla vägen det visar att man är inkompetent själv.

Citat:
Nej man är inte överklass om man steker vidriga köttbullar innehållandes decimeterstora lökbitar och tvingar en senil gammal tant att äta dom.

1) Poängen är att hon gör sina egna köttbullar, istället för att hyra in catering. Det går under avdelningen "man är kompetent istället för inkompetent".

2) Att hon ska ge de brända bitarna till sin mor är ett skämt. Stark social kompetens bro.
Citera
2015-11-15, 21:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Du säger att det inte är svårt. Bevisa det.

2) Vi har redan rett ut det där med ärvda tavlor. Gå tillbaka i tråden så kan du läsa om det.

1) Syftet med att syssla med konst är att bli lika bra som en "riktig" konstnär. Eller lika bra som en "riktig" musiker om man sysslar med musik, och så vidare.

2) Ja exakt vem som helst i överklassen kan köpa en fancy tavla. Men inte vem som helst kan måla sin egen fancy tavla.

3) Det är som med köttbullarna som jag länkade till tidigare. Vem som helst kan hyra in en kock som lagar köttbullar eller köpa köttbullar på ICA. Därför är det finare att göra sina egna köttbullar för man vill inte vara som "vem som helst".

4) Det är helt OK att bli konstnär om man är överklass jag känner flera som har blivit det.

5) Om dottern är duktig är det klart att hon ska sjunga offentligt.

Titta på den här tavlan, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Adolph_Menzel_-_Fl%C3%B6tenkonzert_Friedrichs_des_Gro%C3%9Fen_in_ Sanssouci_-_Google_Art_Project.jpg varför spelar han flöjt själv istället för att hyra in en musiker?

Nu blir jag nyfiken. Tror du att köttbullar är en typisk gourmeträtt i det franska köket? Kanske serveras på Nobelmiddagen också?

Fredrik den Store a) levde på 1700-talet då det var populärt med teater, opera, musikkonserter o.s.v. gärna med franska och nyklassiska förtecken, och JA även att de fina herrarna kunde dilettanta lite i det, precis som i många andra ämnen som t.ex. astronomi, astrologi, matematik, diktning, navigation, krigskonst, you name it... Och b) som kung hade han råd att vara excentrisk eftersom han ändå stod över alla vanliga dödliga.
Citera
2015-11-15, 22:00
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Vart drar du gränsen för abstrakt konst?

Jag återkommer till denna fråga. Måste fundera lite.
Citera
2015-11-15, 22:02
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Är det läge att investera i lite Babiansk konst här och nu?

Jag vågar inte ens tänka på vad den kan föreställa... Förmodligen inget barnvänligt i alla fall.
Citera
2015-11-15, 22:05
Medlem
Citat:
Dude,

1) Det krävs åratal av övning för att kunna spela tillsammans med riktiga musiker och komponera symfonier. Det är det som är poängen. Samma sak gäller konst, mat, sex, sport, eller vilken annan hobby som helst. Målet är att bli lika bra som ett pro.

2) Om man istället köper en tavla, hyr in en musiker, en kock, och så vidare då går man den enkla vägen det visar att man är inkompetent själv.

1) Poängen är att hon gör sina egna köttbullar, istället för att hyra in catering. Det går under avdelningen "man är kompetent istället för inkompetent".

2) Att hon ska ge de brända bitarna till sin mor är ett skämt. Stark social kompetens bro.

Som sagt, man är överklass för att man ärvt det. Man har gods, ärvda konstverk, smycken, tjänstefolk osv. Sen om man bajsar ut en Corot, Picasso eller en Persson är sak samma, man har överklassens essens ändå.

Man låter en musiker spela, tjänstefolket laga maten för att man vill umgås med gästerna hela kvällen, det är klass. Det är ofint att som värd stå i köket och steka brända köttbullar.
Citera
2015-11-15, 22:08
Medlem
Ålens avatar
Citat:
1) Båda ni missar poängen. Vem som helst kan köpa en tavla och hänga den på väggen. Det som är status i överklassen är att kunna måla sin egen tavla och sen hänga den på väggen.

2) Därför föredrar överklass människor att hänga upp sin egen konst eller sina vänners konst istället för att köpa något som de inte har någon relation till.

3) Här är ett liknande exempel, https://www.youtube.com/watch?v=XBVbcvsoIIc det här är typiskt överklass därför att vem som helst kan hyra in en kock som lagar fin mat, det är "finare" att kunna laga sin egen mat och bjuda på det.

4) Här kan ni se skillnaden mellan underklass (med pengar) och överklass, https://www.youtube.com/watch?v=-k2oV9Ywq3k se om ni kan identifiera nyckel-ordet.

Min poäng var dock inte och peka ut vad överklassen gillar eller att köpa en tavla i sig är något. Köpa var inte själva grejen här heller, utan vad som var god konst.

Inte relation till? Har man bara en relation till den konst man själv målar är man gravt autistisk. Jag finner en relation till Hills konst. Den tilltalar mig på många plan, har följt mig sedan jag började intressera mig för konst. Låter ytterst torftigt att bara kunna beundra och finna något i det man själv gör eller vad ens kompisar hittar på. Inbördes beundran in absurdum.
Citera
2015-11-15, 22:10
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nu blir jag nyfiken. Tror du att köttbullar är en typisk gourmeträtt i det franska köket? Kanske serveras på Nobelmiddagen också?

Fredrik den Store a) levde på 1700-talet då det var populärt med teater, opera, musikkonserter o.s.v. gärna med franska och nyklassiska förtecken, och JA även att de fina herrarna kunde dilettanta lite i det, precis som i många andra ämnen som t.ex. astronomi, astrologi, matematik, diktning, navigation, krigskonst, you name it... Och b) som kung hade han råd att vara excentrisk eftersom han ändå stod över alla vanliga dödliga.

1) Gourmet mat är för fattiga människor. Överklass människor är big time into traditionella maträtter.

2) Det har ingenting med tid att göra alla överklass människor är så här. Och alla överklass människor har råd att vara excentriska.

3) Man tar det väldigt seriöst, det är ingenting man provar på. Man vill bli proffs på det man gör.
Citera
2015-11-15, 22:13
Medlem
Citat:
1) Gourmet mat är för fattiga människor. Överklass människor är big time into traditionella maträtter.

2) Det har ingenting med tid att göra alla överklass människor är så här. Och alla överklass människor har råd att vara excentriska.

3) Man tar det väldigt seriöst, det är ingenting man provar på. Man vill bli proffs på det man gör.

Ja du har verkligen bevisat att du tagit din roll som idiot på professionellt sätt.
Citera
2015-11-15, 22:19
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Som sagt, man är överklass för att man ärvt det. Man har gods, ärvda konstverk, smycken, tjänstefolk osv. Sen om man bajsar ut en Corot, Picasso eller en Persson är sak samma, man har överklassens essens ändå.

Man låter en musiker spela, tjänstefolket laga maten för att man vill umgås med gästerna hela kvällen, det är klass. Det är ofint att som värd stå i köket och steka brända köttbullar.

1) Hahaha sluta titta på film. Du är den sortens person som inte bör äga en TV.

2) Nej de flesta har inte gods för 10e gången. Som du kan se (jag postade en länk tidigare i tråden) försvann gods livs-stilen för mer än 100 år sen. Det är som att säga att alla i underklassen har kor som de mjölkar varje morgon.

3) Nej ingen har smycken. Om någon har ärvt det så har man det aldrig på sig. Det är extremt tacky.

4) Tjänstefolk förekommer inte i Sverige och det är på väg bort internationellt också. Svartstädare vid behov räknas inte. Vi talar live-ins eller någon som kommer varje dag.

5) Överklassens essens är att man ska vara väldigt bra på något.

6) Man är stolt över att göra det själv. Att anställa någon visar att man är inkompetent. Jag har sett överklass kvinnor stå i köket och laga mat för sina gäster. Vi talar om allt från 5 till 50.
Citera
2015-11-15, 22:21
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej, jag ser verkligen inget abstrakt där, och jag är rätt övertygad om att konstnären själv inte gjorde det heller... Och varken skulle man inte kunna göra ett vykort av denna?

I den tavlan sysslade inte Hill med något slaviskt avbildande. Det är lika mycket en inre avbild som en yttre. Så jo, den är nära vad man skulle kunna se som ett abstrakt avbildande. Jag tror han var i enlighet med den impressionistiska skola var fullt medvetna om att de upplöste de konstregler som strävade efter att slaviskt avbilda i sina motiv, så på ett ganska genomgripande sätt så tror jag allt att han var medveten om att det han sysslade med var att i vart fall frigöra sig från gamla regler om att slaviskt avbilda saker och ting. När jag tittar på den tavlan är det så klart inte bara en bild av ett kalkbrott, utan också en avbild av något som konstnären hade inom sig och ville förmedla, en inre impression av det han målade av. Även om det inte är rakt igenom abstrakt är det ändå en föregångare till modernismen och med den också den abstrakta konsten.

Ja, det är klart man kan göra ett vykort av även denna tavla, det håller jag med om.
Citera
2015-11-15, 22:26
Medlem
Citat:
1) Hahaha sluta titta på film. Du är den sortens person som inte bör äga en TV.

2) Nej de flesta har inte gods för 10e gången. Som du kan se (jag postade en länk tidigare i tråden) försvann gods livs-stilen för mer än 100 år sen. Det är som att säga att alla i underklassen har kor som de mjölkar varje morgon.

3) Nej ingen har smycken. Om någon har ärvt det så har man det aldrig på sig. Det är extremt tacky.

4) Tjänstefolk förekommer inte i Sverige och det är på väg bort internationellt också. Svartstädare vid behov räknas inte. Vi talar live-ins eller någon som kommer varje dag.

5) Överklassens essens är att man ska vara väldigt bra på något.

6) Man är stolt över att göra det själv. Att anställa någon visar att man är inkompetent. Jag har sett överklass kvinnor stå i köket och laga mat för sina gäster. Vi talar om allt från 5 till 50.

Du bär upp släktens arv som hovnarr på ett klädsamt vis.
Citera
2015-11-15, 22:29
Medlem
Ålens avatar
Citat:
På gränsen till abstrakt? Han målade väl enligt impressionismens regler vad jag förstår.

Kalkbrottet var ganska bedrövlig enligt mig, däremot kan man tycka att 9 000 000 för denna är värt sitt pris, och platsar väl centralt i en överklassfamiljs främsta vägg:

https://d2mpxrrcad19ou.cloudfront.net/item_images/114649/3038595_fullsize.jpg

Ja, och impressionismen var förebådande det abstrakta måleriet på så viss att den också ville slå sig fri det slaviska avbildandet.

Blommande äppelträd är fin. Mer drabbande är dock teckningen Blommande äppelträd i grotta. Expressionism innan expressionismen var känd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in