2008-12-17, 20:07
Medlem
Crazy J Davolas avatar
klart man blir avundsjuk på nyrika. Vem vill inte helt plötsligt få mkt pengar och flasha runt i en ny porsche och rolex? Sen kan man fnysa hur mkt man vill.
Citera
2008-12-17, 22:51
Bannlyst
Fnysa?
Citera
2008-12-18, 00:53
Medlem
Nemesis1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Fnysa?
Det är att snabbt blåsa en knyck luft genom näsborrarna för att visa förakt eller ogillande... "Humpf" vill jag minnas att det stavas som i Kalle Anka-serier...
Citera
2009-02-09, 00:44
Medlem
GamleBobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeke12
Den gamla öfverklassen vill få respekt för något som deras (för)föräldrar gjort. De nyrika vill få respekt för något de själva gjort.

Få respekt genom att efterlikna "överklassen" menar du väl?
Citera
2009-02-09, 00:51
Medlem
GamleBobbans avatar
Vill bara tillägga att man "inte kan" tillhöra överklassen om man inte är aristokrat (adelsman, tillhörande av adlig ätt). Det är iaf den gamla definitionen av att vara överklass.

OT: Förstår precis varför man som överklass-man stör sig på så kallade nyrika. Bor själv i ett område där gammal överklass blandas med nyrika och de personer som alltid blir omtyckta och respekterade tillhör inte "de nyrika".
Citera
2009-02-09, 00:54
Medlem
GamleBobbans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crazy J Davola
klart man blir avundsjuk på nyrika. Vem vill inte helt plötsligt få mkt pengar och flasha runt i en ny porsche och rolex? Sen kan man fnysa hur mkt man vill.

Personligen är jag absolut inte avundsjuk på dessa människor. Om jag skulle ha denna möjlighet (är fortfarande lite för ung för att kunna göra stora pengar) skulle jag av rent principiella skäl inte konsumera ovan nämnda saker.

Kan berätta att många av mina bättre vänner år vad jag kulle kalla nyrika så jag talar från egna erfarenheter.
Citera
2009-03-12, 11:12
Medlem
Vad tycker den "riktiga" överklassen om tatueringar?

Hej skulle vilja veta hur överklassen ser på tatueringar, alltså den riktiga överklassen om det råkar finnas någon som tillhör den här?
Citera
2009-03-12, 11:16
Medlem
krankishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av speedy_83
Hej skulle vilja veta hur överklassen ser på tatueringar, alltså den riktiga överklassen om det råkar finnas någon som tillhör den här?

Vem bryr sig egentligen om "den riktigt överklassen", förutom dem själva?
Citera
2009-03-12, 11:17
Bannlyst
Citat:

Överklassi Sverige, snälla du! Detta sosseland består bara av snobbar som önskar att de var rika. Det finns en liten klick rika men de flesta...

Överklassen i andra länder har numera själva tatueringar
Citera
2009-03-12, 11:21
Medlem
Nemesis1s avatar
George W. Bush ansåg i sin ungdom att alla som började på Yale-universitetet skulle brännmärkas med ett delta (denna symbol användes under antiken på slavar) under nollningsceremonin... Kring 60 elever fick ett delta inbränt på skinkan innan myndigheter satte stopp för upptåget... Tror dock inte George W. Bush själv har ett delta på skinkan eftersom det som sagt handlade om nollning och då han förespråkade idén så var han ju redan förbi det stadiet i sin utbildning...
Citera
2009-03-12, 11:38
Medlem
Det slog mig bara hur dessa familjer ser på tatueringar idag då tatueringar tidigare har varit något förknippat med folk från lägre samhällsklasser ju.

visst finns det kanske inte så mycket riktig överklass i Sverige men det finns ju dock en liten klick av grevar och adel och dyl. Men om det känns bättre vad "tro" ni att tex en Engelsk lord ser på tatueringar?
Citera
2009-03-12, 11:53
Medlem
zorb89s avatar
Citat:
Det slog mig bara hur dessa familjer ser på tatueringar idag då tatueringar tidigare har varit något förknippat med folk från lägre samhällsklasser ju.

visst finns det kanske inte så mycket riktig överklass i Sverige men det finns ju dock en liten klick av grevar och adel och dyl. Men om det känns bättre vad "tro" ni att tex en Engelsk lord ser på tatueringar?
VET inte och bryr mig inte! Herregud är du ute efter en rik kvinna fast rädd att bli nekad pga tatuering
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in