2008-12-17, 14:48
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloysius
Jag trodde tråden till viss del handlade om pengar, därför jag tjatar om det.

Det jag gillar i serien är deras avslappnade attityd. De har inget behov av att hävda sig. Jämför med ryssar i speedos på Nikki Beach som häller ut champagne i poolen.

Jag är 19.

Oavsett vad tråden handlar om så var det en lustig och till synes genomskinlig [bort]förklaring du använde dig av när du försvarade ditt användarnamn.
Citera
2008-12-17, 14:51
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Kan inte medelklassens förakt mot De nyrika ha att göra med en irritation över att bli omsprungen i klass-skalan, och att man använder den vapenarsenal man har till förfogande för att återställa ordningen - nämligen sin goda smak?

Jag menar, då arbetarklassen sitter där de sitter med sina inglasade vitrinskåp med dvdsamlingar, sina plasma-tv och puffiga skinnsoffor och mallisresor har medelklassen sin sociala rörlighet, sin måttlighet och goda smak och sin minimalistiska design och "unika" upplevelser. Och överklassen har san tropé och traditionell hög kvalitet i form av svindyra anonyma seglarkläder och starka familjeband..

Plötsligt kommer en nyrik jävel och försöker springa förbi medelklassen på klass-stegen, men har kvar sina arbetarvärderingar och dåliga smak, som hör till deras klass. Eftersom obalansen i klasshiearkin irriterar så skjuter medelklassen skarpt ur en arsenal av god smak måttlighet och designmedvetenhet

Inglasat vitrinskåp? Det måste du visa en bild på

Saint Tropez, föresten
Citera
2008-12-17, 14:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KoettFaers
Att en medelsvensson sliter arslet av sig för att köpa en sommarstuga/volvo rättfärdigar inte hans köp mer än om en nyrik sprutar skumpa för motsvarande summa. Var och en svarar för sitt, tror folk skulle må bättre om man inte brydde sig lika mycket om vad andra gör.
Att slösa pengar är alltid dumt, till och med om man har dem i överflöd. Om eng miljonär sprutar dyr champagne för flera tusen i Båstad så är det lika illa om han har förtjänat dem, ärvt dem eller vunnit dem på lotto.

Sparsamhet är en dygd!
Citera
2008-12-17, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Inglasat vitrinskåp? Det måste du visa en bild på

Saint Tropez, föresten

Ja lite fel där. Saint Tropez, San Tropez skitsamma.Inglasade skåp? Ja, Frostade glasdörrar i vitrinskåpet. Puffiga skinnsoffor. Glasbord. Inramade sagan-om-ringen-plancher med glas o ram grån Gallerix. Du vet ju vad jag menar så vad tjafsar du om?

Du förstod kanske budskapet i det jag skrev ändå, och höll med mig? Eller inte?

Tyder på låg bildning att fastna i nåt stavfel och avbryta en diskussion på grund av det.
Senast redigerad av voffeG 2008-12-17 kl. 15:22.
Citera
2008-12-17, 15:27
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ja lite fel där. Saint Tropez, San Tropez skitsamma.Inglasade skåp? Ja, Frostade glasdörrar i vitrinskåpet. Puffiga skinnsoffor. Glasbord. Inramade sagan-om-ringen-plancher med glas o ram grån Gallerix. Du vet ju vad jag menar så vad tjafsar du om?

Du förstod kanske budskapet i det jag skrev ändå, och höll med mig? Eller inte?

Tyder på låg bildning att fastna i nåt stavfel och avbryta en diskussion på grund av det.

Jag tjafsar inte alls, jag bara påpekade att det heter Saint Tropez i all vänlighet.

Ditt "inlägg" i den här debatten tyckte jag var mindre intressant än det inglasade vitrinskåpet.
Citera
2008-12-17, 16:02
Bannlyst
Citat:
Jag tjafsar inte alls, jag bara påpekade att det heter Saint Tropez i all vänlighet.

Ditt "inlägg" i den här debatten tyckte jag var mindre intressant än det inglasade vitrinskåpet.

ok. själv tror jag liksom föregående talare att jag pekade exakt på vad som är orsaken till klaget på nyrika, dvs medelklassens irritation över klassklättrare med dålig smak. något som medelklassen ser som sitt privilegium

Men du behöver ju inte hålla med, så relaxa mannen. Du förstod ju precis vad jag menader.
Citera
2008-12-17, 16:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
ok. själv tror jag liksom föregående talare att jag pekade exakt på vad som är orsaken till klaget på nyrika, dvs medelklassens irritation över klassklättrare med dålig smak. något som medelklassen ser som sitt privilegium

Men du behöver ju inte hålla med, så relaxa mannen. Du förstod ju precis vad jag menader.

Jag har inte sagt att jag inte håller med, inte heller har jag sagt att jag håller med. Det enda jag sagt är att jag tyckte att det var ointressant, och att jag är mer nyfiken på att få se ett inglasat vitrinskåp.

Du å andra sidan tog det som "tjafs" och började anmärka på min intelligens, när jag sedan skrev att jag inte tjafsar så tycker du att jag ska "relaxa"?

Men visst, ska jag svara på det du skrev så tror jag att du tänker alldeles för endimensionellt när du säger att medelklassens klagosång när det gäller nyrika beror på avundsjuka och en ovilja att erkänna sig lägre än de som man tidigare var högre än. Det stämmer säkert att det sticker i ögonen på små människor när deras nya grannar visar sig komma från ett fattigare område och de inte beter sig "som man ska", men att det i sig skulle vara en anledning att klaga på nyrika tror jag inte på. I vart fall jag struntar fullständigt i var man kommer från, vad det handlar om är hur man beter sig.

Jag tycker alltså att en byggarbetare som vunnit 125 miljoner på Lotto som sprutar champagne för hundratusentals kronor beter sig lika illa som om Carl Philip skulle göra det. Det handlar, för mig, mer om att beteendet sticker i ögonen än bakgrunden gör. Att bry sig om bakgrunden är väl egentligen lika dumt som att bry sig om religös övertygelse eller hudfärg.

Sen att de flesta rika som beter sig illa kanske råkar vara nyrika innebär ju inte att nyrika beter sig illa.

Jag tycker alltså att ditt inlägg i debatten var ointressant, nyanslöst och lika meningslöst att svara på som "svenskar ogillar invandrare för att de är tjyvar och pangditer". Det enda jag ville var att du skulle visa en bild på ett inglasat vitrinskåp.
Citera
2008-12-17, 16:59
Medlem
Paparobos avatar
Är det?
Citera
2008-12-17, 18:01
Bannlyst
Citat:
Jag har inte sagt att jag inte håller med, inte heller har jag sagt att jag håller med. Det enda jag sagt är att jag tyckte att det var ointressant, och att jag är mer nyfiken på att få se ett inglasat vitrinskåp.

Du å andra sidan tog det som "tjafs" och började anmärka på min intelligens, när jag sedan skrev att jag inte tjafsar så tycker du att jag ska "relaxa"?

Men visst, ska jag svara på det du skrev så tror jag att du tänker alldeles för endimensionellt när du säger att medelklassens klagosång när det gäller nyrika beror på avundsjuka och en ovilja att erkänna sig lägre än de som man tidigare var högre än. Det stämmer säkert att det sticker i ögonen på små människor när deras nya grannar visar sig komma från ett fattigare område och de inte beter sig "som man ska", men att det i sig skulle vara en anledning att klaga på nyrika tror jag inte på. I vart fall jag struntar fullständigt i var man kommer från, vad det handlar om är hur man beter sig.

Jag tycker alltså att en byggarbetare som vunnit 125 miljoner på Lotto som sprutar champagne för hundratusentals kronor beter sig lika illa som om Carl Philip skulle göra det. Det handlar, för mig, mer om att beteendet sticker i ögonen än bakgrunden gör. Att bry sig om bakgrunden är väl egentligen lika dumt som att bry sig om religös övertygelse eller hudfärg.

Sen att de flesta rika som beter sig illa kanske råkar vara nyrika innebär ju inte att nyrika beter sig illa.

Jag tycker alltså att ditt inlägg i debatten var ointressant, nyanslöst och lika meningslöst att svara på som "svenskar ogillar invandrare för att de är tjyvar och pangditer". Det enda jag ville var att du skulle visa en bild på ett inglasat vitrinskåp.

Du ska komma ihåg är att jag uppfattar mig som en person med god smak gällande design och inredning. Det krävs inte mycket pengar till det, för smak kan inte köpas, det är en medelklassattribut. Jag själv köper inte dyra statusmärken eller moderna antikviteter, men förstå att älska funkisarkitektur i kombination med 50-60-talets modernism och gärna blanda dekorativa inslag av tidlösa möbler med fynd från loppisbodarna, typ tidlösa stringhyllor(lustigt nog gårdagens ikeaprodukt, idag helt rätt) och liknande, som ärvda bruno matsson-möbler, högt och lågt, men snyggt och stilrent, och så vidare, bara som exempel på sånt som är enkelt och klassiskt. Jag har smak, och jag själv har alltid älskat att förfasa mig över nyrika personers smaklöshet. Jag är väl nån sorts kulturmedelklassmänniska. Jag gillar indie och electronica och är det hiphop är det avantgarde snarare än 50 cent. Jag reser hellre till New York än Thailand. Jag har högskolepoäng. Jag är med andra ord ganska typisk kulturmedelklassig.

Det som låg bakom mitt försök till förklaring var helt enkelt en analys av mina egna värderingar som kulturmedelklassmänniska, och en insikt om att det ofta är vi i kulturmedelklassen som mest av allt stör oss på nyrika. Jag känner mig inte "avundsjuk" på dem i den bemärkelsen att jag vill vara som de. Jag känner mig kanske rentav intellektuellt överlägsen och smakmässigt överlägsen. Däremot är det ju något som sticker i ögonen, något som irriterar. Vad kan det vara? Jag tror att det har att göra med att det sticker mindre i ögonen om man föds in i rikedom, och att min klass pläderar en viss form av diskret ödjmukhet i det offentliga rummet. Och att smaken är något som vi alltid haft och som arbetarklassen inte har. På så vis kan vi hämnas på dem genom att kritisera deras dåliga smak. Men exakt varför man känner det behovet, det är ju förstås inte något jag är säker på. Det känns bara provocerande med dyr smaklöshet som skriks ut. Eftersom smak inte kan köpas, det är något man föds in i, eller lär sig för att man har talang för det. Du kanske kan förklara varför vi avskyr nyrika?

Som jag ser det är ju ditt bidrag till den här tråden (och andra, dock inte alla) ofta bestående av gnäll på andra debattörer och metadiskussion snarare än att du presenterar något själv. Därför är du ju oftast ointressant. Jag tycker dock att vi kan skippa pajkastningen, om vi vill att den här diskussionen skall bli intressant för alla. Ok? släpp det! Presentera istället din teori om hur diskussionens kärnfråga skall besvaras istället.
Senast redigerad av voffeG 2008-12-17 kl. 18:07.
Citera
2008-12-17, 18:47
Medlem
KoettFaerss avatar
Citat:
Du ska komma ihåg är att jag uppfattar mig som en person med god smak gällande design och inredning. Det krävs inte mycket pengar till det, för smak kan inte köpas, det är en medelklassattribut. Jag själv köper inte dyra statusmärken eller moderna antikviteter, men förstå att älska funkisarkitektur i kombination med 50-60-talets modernism och gärna blanda dekorativa inslag av tidlösa möbler med fynd från loppisbodarna, typ tidlösa stringhyllor(lustigt nog gårdagens ikeaprodukt, idag helt rätt) och liknande, som ärvda bruno matsson-möbler, högt och lågt, men snyggt och stilrent, och så vidare, bara som exempel på sånt som är enkelt och klassiskt. Jag har smak, och jag själv har alltid älskat att förfasa mig över nyrika personers smaklöshet. Jag är väl nån sorts kulturmedelklassmänniska. Jag gillar indie och electronica och är det hiphop är det avantgarde snarare än 50 cent. Jag reser hellre till New York än Thailand. Jag har högskolepoäng. Jag är med andra ord ganska typisk kulturmedelklassig.

Det som låg bakom mitt försök till förklaring var helt enkelt en analys av mina egna värderingar som kulturmedelklassmänniska, och en insikt om att det ofta är vi i kulturmedelklassen som mest av allt stör oss på nyrika. Jag känner mig inte "avundsjuk" på dem i den bemärkelsen att jag vill vara som de. Jag känner mig kanske rentav intellektuellt överlägsen och smakmässigt överlägsen. Däremot är det ju något som sticker i ögonen, något som irriterar. Vad kan det vara? Jag tror att det har att göra med att det sticker mindre i ögonen om man föds in i rikedom, och att min klass pläderar en viss form av diskret ödjmukhet i det offentliga rummet. Och att smaken är något som vi alltid haft och som arbetarklassen inte har. På så vis kan vi hämnas på dem genom att kritisera deras dåliga smak. Men exakt varför man känner det behovet, det är ju förstås inte något jag är säker på. Det känns bara provocerande med dyr smaklöshet som skriks ut. Eftersom smak inte kan köpas, det är något man föds in i, eller lär sig för att man har talang för det. Du kanske kan förklara varför vi avskyr nyrika?

Som jag ser det är ju ditt bidrag till den här tråden (och andra, dock inte alla) ofta bestående av gnäll på andra debattörer och metadiskussion snarare än att du presenterar något själv. Därför är du ju oftast ointressant. Jag tycker dock att vi kan skippa pajkastningen, om vi vill att den här diskussionen skall bli intressant för alla. Ok? släpp det! Presentera istället din teori om hur diskussionens kärnfråga skall besvaras istället.

Ganska intressant inlägg, men att säga att god smak är ett medelklassattribut är nog att överdriva. Precis som många andra samhällsgrupper så rymmer dessa många olika personer. Att man är överklass behöver t.ex. inte betyda att man har bättre stil/smak än en från arbetarklassen, dock kan det underlätta att ha mycket pengar för då kan man exempelvis anlita inredningsexperter stylister etc som kan hjälpa en.

Du har rätt när du säger att man oftast föds med smak/stil, man anammar helt enkelt sina föräldrars beteende, men det behöver heller inte betyda att man själv får en bra smak. Kan ta en av mina grannar som exempel igen, han kom från en mycket enkel bakgrund, men genom hårt arbete blev han en av sveriges främsta entrepenörer och är god för miljarder. Detta behöver inte betyda att han automatiskt har dålig stil eller smak. Enligt mig själv har han visat att han är en smart person då han fortfarande gillar det enkla och han, till skillnad från sin fru, skäms heller inte över sin enkla bakgrund. Exempelvis älskar han sardiner med potatis, något som han fick äta mycket av som liten.
Hans pengar har däremot gett honom möjlighet att förverkliga drömmar han haft innan han fick pengar. Nu har han ett flertal riktigt fina bilar, däribland Rolls Royce Phantom och Bentleys.

Nu kommer vi till en anna del, smak och stil upplevs olika av olika personer. Du själv föredrar 50-60-talsstilen, det är en åsikt jag respekterar, men det böhver inte betyda att jag eller någon annan tycker att det är snyggt. Jag själv hatar den stilen, men det intressanta med ens personliga stil är just historian bakom den. Oavsett stil så blir den intressant när man förstår att personen bakom denna har lagt ner tid och energi på att definiera sig som person genom sin stil. Jag själv anser att alla stilar har sin charm, just för att alla stilar har sin historia att berätta. Vi uttrycker oss genom vår stil. Just därför kan det bli smaklöst/tråkit när man kommer till ett hem/person som inte bryr sig alltför mycket om sin stil.

Om vi ska återgå till huvuddiskussionen så kan även nyrika bli smaklösa, precis som WT eller vilkan annan samhällsgrupp. Detta handlar ju om att personen inte lagt ner någon tid på att uttrycka sig genom sin personliga stil och då kan intrycket bli ganska fel. Nu blev det här en ganska lång post...

P.S. Bjuder på stavfelen
Citera
2008-12-17, 18:56
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Är god smak ett medelklassattribut?

Jag kanske villade bort oss, men jag vill påstå att din beskriving var lika platt som många rasisters beskrivningar av varför de ogillar invandrare.

Jag kan inte svara för någon annan, men för mig handlar det om att det är ett, i mina ögon smaklöst beteende jag ogillar, och att det är mer typiskt hos nyrika än hos gamla pengar innebär inte att jag per automatik ogillar nyrika. Jag tror (och hoppas) att den bilden är vanligare än att man klagar på nyrika för att man är lite avundsjuk.

Sen är det ju självklart enkelt att falla in i ett "jävla nyrika"-snack, precis som det är att falla in i ett "jävla invandrare"-snack.

Jag förstår absolut vad du menar, men jag tycker bara att det är lite avslaget med "nyrikas smaklöshet" och inte rätt och slätt "smaklöshet som ofta finns, men inte bara, hos nyrika"
Citera
2008-12-17, 19:13
Bannlyst
Sluta bråka nu, kompis. Släpp garden lite, det är sexigt och moget.
Nu kramas vi och pullar varandra eftertänksamt i stjärten istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in