2010-09-06, 21:22
Medlem
Dumbbells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csmannen
Hur jag tolkar den riktiga överklassen:

1. Man visar inte att man är rik. T.ex. har man inte stora loggor på tröjorna (tänker på Raffes nya loggor...), om man har en flashig klocka (vilket är OK), så drar man över armen när man är ute på stan och framför allt, man vaskar inte champagne, då det är extremt nyrikt. Du ska heller inte prata om pengar, NÅGONSIN! Aldrig skryta om din aktieportfölj eller likande...
2. Man ska ha pengar. Behöver inte vara extrema mängder, men så att man gott och väl klarar sig och kan köpa en bil/båt eller något man gillar.
3. Man har den rätta attityden. Man pratar ett utbildat och välformulerat språk. Man uppför sig trevligt mot alla, vare sig de har pengar eller inte!
4. Pengar spelar egentligen ingen roll i överklassen, t.ex. om dina föräldrar är rika, men inte vill skämma bort dig allt för mycket, då är du ändå överklass, men utan så mycket pengar!
5. Du har en bra utbildning som är kulturell och allmänbildad. Du är dock ingen besserwisser.
6. Du ska ha vissa intressen som ofta överklassen har, så som segling, golf, tennis, konst, aktier och ekonomi. Dock så ska ni läsa det här mycket noga: det här är inga krav för att vara överklass, men det visar snabbt och tydligt om du är det eller ej.
7. Det allra viktigaste, som även är en av LSs regler (Lundsbergs skola): man grundar inte sina framsteg på folks misslyckande. Du kan inte blåsa din polare på pengar för att själv bli rikare. Du kan inte stöta ur någon ur kompisgänget för att själv tar mer klass, det tyder på extremt dålig stil!
Enligt dig är jag då överklass, någon som vill kyssa min hand?
Citera
2010-10-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmituss
Emilia, vad tycker ni om det?
För mig kanske det inte direkt skriker överklass, men jag tycker ändå att det är ett väldigt sofistikerat och fint namn!

Namnet stinker överklass lång väg så mycket det bara går, som Emilia i Sverige och som Emily i USA, Storbritannien eller tidigare brittiska besittningar. Flera kända söverklasskvinnor under 1800-talet och början av 1900-talet hette så. Lever vidare i vår tid, fanns någon flicka i några Bert-böcker som hette så (tror inte det var första, "Berts dagbok"), självklart var hon överklassdotter.
Citera
2010-10-08, 14:36
Medlem
tryffs avatar
jag tror ni har fel....som någon skrev hette alla pojkar saker som karl och oskar ett tag.

Sen är jag tveksam till Ebba...Ebba har samma konstruktion som Anna, Ulla och låter som ett vanligt bonn-namn "Har Ebba mjölkat korna?"

Kanske är det så att eliten startar trender t.ex. när kungen döper sitt barn till Carl-Philip....och vips tar folk efter och vi får en mängd Filip och namnet blir vanligt?
Citera
2010-10-08, 20:31
Medlem
yx-orvars avatar
Vill bara påminna om det som sas tidigare i tråden att det inte direkt finns några överklass namn, det är snarare så att det finns namn som visar på så dålig smak så att det bara är underklass som har den dåliga smaken att döpa sina barn till dem, typ Roger...
Citera
2010-10-09, 15:30
Medlem
Nog för att det kanske är vanligt att överklass döper sina barn till johan, oscar, carl osv men för mig är det inte alls överklassnamn...känner ju massor av människor med dessa namn som är låångt ifrån adliga eller överklass.

OffT:
Själv är jag adlig på min pappas sida sägs det men på något sätt har det"försvunnit" Personen ska ha blivit adlad av kungen några generationer bakåt. Vore intressant att släktforska om detta..

Namn jag vill ge mina barn är Cornelia, Isabella, Rufus och

Skywalker
Citera
2010-10-12, 19:07
Medlem
pillowtalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dizzy
Föds man till överklass? Är det krav på adlighet eller går det bra med en "fin" familj rent generellt?

Kan en person jobba sig upp till överklass eller tar det generationer att komma dit?

Vore klart intressant att höra CW's tankar angående detta.
Ni som talar om att det vore möjligt att bli överklass är i min mening fel ute. Säger inte att min åsikt är sannigen, men det här är min definition av överklass.
Jag menar inte att man behöver tillhöra en adlig ätt sedan 800-talet, men man föds in i överklassen.
Liksom flera andra tidigare i tråden påpekat behöver det inte vara att skyltar mycket med det, men överklassen visar att de har pengar.

Överklass är dock inte människor som köper en Mercedes för 500 k och beter sig allmänt svinigt, vaskar champagne osv. Som överklass har du stil och charm, samt ett genuint intresse för exempelvis segling eller liknande. En person från en arbetar/medelklassfamilj kan ber definition få högre samhällsstatus, denna person kommer dock aldrig komma in i den "innersta kretsen".

Två barn ifrån överklassfamiljer som ofta reser tillsammans, deras familjer umgås kontinuerligt, de växer upp och förblir vänner från barndomen. En umgängeskrets som denna går inte att ta sig in i när barnen kommit upp i ålder, studerat färdigt och börjat arbeta. Sedan spelar det mindre roll ifall den ena tjänar 50 milj/år och den andra 1 milj/år, båda kommer att fortsätta vara överklass, mestadels beroende på sin bakgrund.

Det är däremot inte en självklarthet att barnen till den som tjänar 1/milj år blir överklass i vuxen ålder. Överklass är sällsynt, sedan finns den övre medelklassen, som tror att dem är överklass samt betraktas som det utav människor som saknar etikett.
Senast redigerad av pillowtalk 2010-10-12 kl. 19:10.
Citera
2010-10-12, 19:18
Medlem
meisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowtalk
Ni som talar om att det vore möjligt att bli överklass är i min mening fel ute. Säger inte att min åsikt är sannigen, men det här är min definition av överklass.
Jag menar inte att man behöver tillhöra en adlig ätt sedan 800-talet, men man föds in i överklassen.
Liksom flera andra tidigare i tråden påpekat behöver det inte vara att skyltar mycket med det, men överklassen visar att de har pengar.

Överklass är dock inte människor som köper en Mercedes för 500 k och beter sig allmänt svinigt, vaskar champagne osv. Som överklass har du stil och charm, samt ett genuint intresse för exempelvis segling eller liknande. En person från en arbetar/medelklassfamilj kan ber definition få högre samhällsstatus, denna person kommer dock aldrig komma in i den "innersta kretsen".

Två barn ifrån överklassfamiljer som ofta reser tillsammans, deras familjer umgås kontinuerligt, de växer upp och förblir vänner från barndomen. En umgängeskrets som denna går inte att ta sig in i när barnen kommit upp i ålder, studerat färdigt och börjat arbeta. Sedan spelar det mindre roll ifall den ena tjänar 50 milj/år och den andra 1 milj/år, båda kommer att fortsätta vara överklass, mestadels beroende på sin bakgrund.

Det är däremot inte en självklarthet att barnen till den som tjänar 1/milj år blir överklass i vuxen ålder. Överklass är sällsynt, sedan finns den övre medelklassen, som tror att dem är överklass samt betraktas som det utav människor som saknar etikett.

Det är väl precis samma sak som har tagits upp hundra gånger i den här tråden?
Citera
2010-10-12, 19:29
Medlem
pillowtalks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meiser
Det är väl precis samma sak som har tagits upp hundra gånger i den här tråden?
Det kan nog stämma. Själv tog jag mig igenom de första tre sidorna innan jag svarade. Anledning var att jag diskuterade det tidigare idag med ett par vänner och hade lust att fortsätta. Ber om ursäkt för mitt misstag hur som
Citera
2010-10-25, 00:52
Medlem
mikxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av appe-
om jag ska vrida frågeställningen lite; anser ni det nödvändigt att vid något tillfälle påvisa att man är av rikare börd, eller nyrik?

De flesta vill visa sin identet, och uttrycka något om sig själv. Dels genom klädseln, och dels genom hur man agerar mot andra.
Vad det hela egentligen handlar om, är inte att man ska visa att ens föräldrar drar in mycket stålar, eller att man själv har det. Man vill snarare visa att man kommer från en bra familj. Människan brukar identifiera sig och umgås med folk som beter sig ungefär likadant. Det betyder inte att en "medel-klasskille" inte kan umgås med en kompis som kommer från en låginkomsttagarfamilj. Kom igen, vi bor i Sverige.
Däremot brukar folk som kommer från en "vettig" miljö, klä sig någorlunda "vettigt".

Och gällande huvud-frågan. Det finns väl ingen som säger att det är bättre att vara överklass än nyrik?
Vadå bättre? Bättre att vara medelklass än arbetarklass? Ja visst, bättre om man tittar på saken inkomstmässigt.

Vad det hela egentligen handlar om, är att vara finare. Vissa tycker att det är mer spännande med någon som kommer från en familj med "anor", där farsan varit åklagare, och farfarsgubben också. Det här med att vara "Big Spender" och leva som en nyrik, är väl inte så anpassat för svensken misstänker jag.
Citera
2010-10-25, 01:18
Medlem
muppenwtfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av curdman
Hmm.. Lite jobbigt då jag själv nog räknas som nyrik. Dock föraktar jag de som växt upp med pengar mer än de som tjänat det själva. Vet så många som jag känner och i min släkt som kämpat så mycket mer än vad alla ny- eller gammelrika någonsin gjort! Kort sagt så föraktar jag alla med pengar.

Har umgåtts en hel del med sånt folk och hela tiden blir man ifrågasatt vad ens pengar kommer ifrån och vad mina föräldrar gör. Förutom deras smörande beteende då de hör vad/vem man är så är de bara lismande idioter.

Nu umgås jag bara med folk som inte vet/bryr sig om min bakgrund eller förmögenhet. Nästan alla jag känner är arbetare eller akademikerbarn som inte satsat på karriär. De enda jag berättat för är mina allra närmaste vänner.
Antar att du inte berättar för att dra negativ uppmärksamhet?
Ändå skriver du en post bara för att berätta om din förmögenhet som du på något sätt jobbat dig till och folk ser upp till dig när de vet vem du är? Alltså allmänt känd, men det är bara dina närmsta vänner som vet att du är tät?
Du pratar i cirklar och it doens't make sense. Mytoman.

OnT: Att visa att man har pengar (nyrikt) är något väldigt svenskt att behöva skämmas över. I många länder anses de imponerande att berätta vad man tjänar osv, bland annat staterna.
Citera
2010-10-25, 08:32
Medlem
Trogssons avatar
Åh nej! Nyrika slösar pengar och drar uppmärksamhet till sig!
Några av er förbenta töntar i den här tråden måste tamigtusan hålla käften.
Citera
2010-10-25, 17:27
Medlem
Därför att överklass vet hur man ska bete sig.

En från överklassen kan klä sig i mjukisbyxor och tshirt och fortfarande vara belevad medan en nyrik kan klä sig i 50000kr päls, Gucci skor, väska, och fortfarande beter sig som om hon är i sin lilla ryska by och tar hand om gårdens grisar.
Senast redigerad av mlk 2010-10-25 kl. 18:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in