2015-11-15, 21:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1) Det är en tavla på ett träd.

2) Så här tacky är det att hänga upp en tavla för 9 miljoner på väggen, http://i.dailymail.co.uk/i/pix/2013/01/04/article-2257209-16C051F1000005DC-920_634x822.jpg

3) Se om ni kan identifiera om den mannen tillhör den indiska överklassen.

Jag tycker att den mannen ser ut som något ur en Bollywoodfilm. Men vad vet jag - asiaterna har naturligtvis helt andra sociala koder än vad vi har.
Citera
2015-11-15, 21:08
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej nu får du ta och ge dig! Det är inte ALLS fint att kunna måla sina egna tavlor i överklassen! En pojke skulle ALDRIG få bli konstnär - det anses inte fint eller ståndsmässigt, eller manligt och rejält, ALLS - då får han rymma hemifrån med dom ambitionerna! En flicka däremot kan med fördel få vara lite konstnärlig under uppväxten - leka lite med både teckning, målning, broderi, violin- eller pianospel, sång, poesiskrivande, balett, baldans o.s.v.. Det ses som att bli mer damig, mer "accomplished". Men inte heller en kvinna i överklassen förväntas försörja sig som något slags konstnär som vuxen - det skulle verka väldigt excentriskt och bohemiskt.

1) Om du jämför att man går ut och köper en tavla med att man målar sin egen tavla vad tror du smäller högst?

2) Förr i tiden sågs det som "inte riktigt OK" att bli konstnär men idag är det accepterat.

3) Det är ingen som gör allt det där. Man gör en sak.

4) Excentriskt och bohemiskt är vanligt i överklassen.

Citat:
Gunilla Persson??? Som en auktoritet? Nej, nu VET jag att du är någon som antingen låtsas eller trollar!

1) Hon är ganska typisk för överklass kvinnor.

2) Är hon excentrisk? Bryr hon sig om vad andra människor tycker?
Citera
2015-11-15, 21:09
Medlem
Citat:
Nej, jag ser verkligen inget abstrakt där, och jag är rätt övertygad om att konstnären själv inte gjorde det heller... Och varken skulle man inte kunna göra ett vykort av denna?

Vart drar du gränsen för abstrakt konst?
Citera
2015-11-15, 21:12
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Jag tycker att den mannen ser ut som något ur en Bollywoodfilm. Men vad vet jag - asiaterna har naturligtvis helt andra sociala koder än vad vi har.

1) Det rätta svaret är att han är en fattig människa som har fått pengar.

2) En överklass asiat har samma koder som överklass mäniskor från andra länder. Man flashar aldrig med pengar det gäller från Kina till USA.
Citera
2015-11-15, 21:13
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
1) Det spelar ingen roll vad tavlan kostar. Det som räknas är kvaliteten.

2) Vaför tar inte du och kladdar ner en Liljefors kopia på en duk och hänger upp den på väggen?

2. Fast du strör ju halmdockor omkring dig. Självklart kan inte vem som helst måla som Liljefors, det är ett fåtal som kan det. Men detta är inte heller något som man behöver kunna för att vara överklass. Det anses inte ens önskvärt eller respektabelt. Överklassen kan köpa in konstnärernas tavlor samtidigt som de aldrig i livet skulle vilja att deras egna söner skulle bli konstnärer, på samma sätt som de kan gå och lyssna på en sångerska men aldrig i livet skulle vilja se de egna döttrarna sjunga offentligt. Det är OLIKA SPEKTRUM, och att du inte förstår det visar att du inte är överklass.
Citera
2015-11-15, 21:16
Medlem
Citat:
1) Båda ni missar poängen. Vem som helst kan köpa en tavla och hänga den på väggen. Det som är status i överklassen är att kunna måla sin egen tavla och sen hänga den på väggen.

2) Därför föredrar överklass människor att hänga upp sin egen konst eller sina vänners konst istället för att köpa något som de inte har någon relation till.

3) Här är ett liknande exempel, https://www.youtube.com/watch?v=XBVbcvsoIIc det här är typiskt överklass därför att vem som helst kan hyra in en kock som lagar fin mat, det är "finare" att kunna laga sin egen mat och bjuda på det.

4) Här kan ni se skillnaden mellan underklass (med pengar) och överklass, https://www.youtube.com/watch?v=-k2oV9Ywq3k se om ni kan identifiera nyckel-ordet.

"Gunilla steker köttbullar", där har vi det ja. Överklassens essens. Men eftersom det typ är 10:e gången du drar upp detta våp så betyder det att du antingen är Gunilla, narras eller är på samma nivå som Carl Fredrik Hill var senare delen av sitt liv, dvs borde vara inspärrad.
Citera
2015-11-15, 21:20
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
"Gunilla steker köttbullar", där har vi det ja. Överklassens essens. Men eftersom det typ är 10:e gången du drar upp detta våp så betyder det att du antingen är Gunilla, narras eller är på samma nivå som Carl Fredrik Hill var senare delen av sitt liv, dvs borde vara inspärrad.

Jag lutar åt det sistnämnda... *torkar svetten ur pannan*
Citera
2015-11-15, 21:24
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Varför skulle jag det är du som förespråkar eget kladd på väggarna.

Sen talade jag om ärvda tavlor innan, högt penningvärde och/eller affektionsvärde.

1) Du säger att det inte är svårt. Bevisa det.

2) Vi har redan rett ut det där med ärvda tavlor. Gå tillbaka i tråden så kan du läsa om det.

Citat:
2. Fast du strör ju halmdockor omkring dig. Självklart kan inte vem som helst måla som Liljefors, det är ett fåtal som kan det. Men detta är inte heller något som man behöver kunna för att vara överklass. Det anses inte ens önskvärt eller respektabelt. Överklassen kan köpa in konstnärernas tavlor samtidigt som de aldrig i livet skulle vilja att deras egna söner skulle bli konstnärer, på samma sätt som de kan gå och lyssna på en sångerska men aldrig i livet skulle vilja se de egna döttrarna sjunga offentligt. Det är OLIKA SPEKTRUM, och att du inte förstår det visar att du inte är överklass.

1) Syftet med att syssla med konst är att bli lika bra som en "riktig" konstnär. Eller lika bra som en "riktig" musiker om man sysslar med musik, och så vidare.

2) Ja exakt vem som helst i överklassen kan köpa en fancy tavla. Men inte vem som helst kan måla sin egen fancy tavla.

3) Det är som med köttbullarna som jag länkade till tidigare. Vem som helst kan hyra in en kock som lagar köttbullar eller köpa köttbullar på ICA. Därför är det finare att göra sina egna köttbullar för man vill inte vara som "vem som helst".

4) Det är helt OK att bli konstnär om man är överklass jag känner flera som har blivit det.

5) Om dottern är duktig är det klart att hon ska sjunga offentligt.

Citat:

Titta på den här tavlan, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Adolph_Menzel_-_Fl%C3%B6tenkonzert_Friedrichs_des_Gro%C3%9Fen_in_ Sanssouci_-_Google_Art_Project.jpg varför spelar han flöjt själv istället för att hyra in en musiker?
Citera
2015-11-15, 21:26
Medlem
Citat:
Jag lutar åt det sistnämnda... *torkar svetten ur pannan*

Är det läge att investera i lite Babiansk konst här och nu?
Citera
2015-11-15, 21:28
Medlem
Citat:
1) Du säger att det inte är svårt. Bevisa det.

2) Vi har redan rett ut det där med ärvda tavlor. Gå tillbaka i tråden så kan du läsa om det.

1) Syftet med att syssla med konst är att bli lika bra som en "riktig" konstnär. Eller lika bra som en "riktig" musiker om man sysslar med musik, och så vidare.

2) Ja exakt vem som helst i överklassen kan köpa en fancy tavla. Men inte vem som helst kan måla sin egen fancy tavla.

3) Det är som med köttbullarna som jag länkade till tidigare. Vem som helst kan hyra in en kock som lagar köttbullar eller köpa köttbullar på ICA. Därför är det finare att göra sina egna köttbullar för man vill inte vara som "vem som helst".

4) Det är helt OK att bli konstnär om man är överklass jag känner flera som har blivit det.

5) Om dottern är duktig är det klart att hon ska sjunga offentligt.

Titta på den här tavlan, https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/64/Adolph_Menzel_-_Fl%C3%B6tenkonzert_Friedrichs_des_Gro%C3%9Fen_in_ Sanssouci_-_Google_Art_Project.jpg varför spelar han flöjt själv istället för att hyra in en musiker?

1. Nej det är du som är utredd, se tidigare inlägg.

Hur ska du ha det, är det en tavla eller en flöjt man ska ha på väggen?
Citera
2015-11-15, 21:34
Medlem
Babianens avatar
Citat:
1. Nej det är du som är utredd, se tidigare inlägg.

Hur ska du ha det, är det en tavla eller en flöjt man ska ha på väggen?

1) Slingra dig inte, varför spelar Frederick the Great flöjt själv istället för att hyra in musiker?

2) Det är av samma anledning som man målar sina egna tavlor och steker sina egna kötbullar, det är basic överklass kultur.
Citera
2015-11-15, 21:44
Medlem
Citat:
1) Slingra dig inte, varför spelar Frederick the Great flöjt själv istället för att hyra in musiker?

2) Det är av samma anledning som man målar sina egna tavlor och steker sina egna kötbullar, det är basic överklass kultur.

För att han tyckte det var kul? Han var kung, du tror inte han hade gott om övrigt tjänstefolk ändå eller?

Nej man är inte överklass om man steker vidriga köttbullar innehållandes decimeterstora lökbitar och tvingar en senil gammal tant att äta dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in