Citat:
Vore det inte enklare att kalla saker för vad de faktiskt är i syfte att undvika missuppfattningar?När man ställer ut är poängen at folk som inte kan något om konst ska kunna förstå vad utställnigen handlar om. Därför är det helt OK att kalla allt från 1900 och framåt för contemporary för att det gör det lättare för folk som inte kan något att förstå. Det är hela poängen med min lista.
Citat:
Det var ju DU som sa att det var samma sak och varför skulle någon som inte ens är intresserad av konst en vilja ha något av det du föreslår på väggarna? Är man helt ointresserad sätter man upp en affisch i vardagsrummet och "Carpe Diem" ovanför sängen. I ärlighetens namn verkar du tillhöra den senare kategorin eftersom att du uppenbarligen har noll koll på konst.
Citat:
Det gör det möjligtvis till en tavla i barock stil. Du kan aldrig någonsin kompensera eller nedgradera flera århundraden av utveckling när det kommer till teknik. Ta någonting så naturlig idag som perspektivlära och försök att på fri hand måla något i stil med den medeltida konst som skapades innan man fick ett djup i motiven. Plagiera kan väl vem fan som helst göra men att på fri hand bortse från alla intryck ditt undermedvetna har samlat på sig gällande hur saker och ting ska se ut går inte att sudda ut. Lycka till att få tag i dukar, färger och penslar från 1600-talet.
Citat:
Fast en kopia är ju inte gjord utav den ursprungliga konstnären utan utav en sämre konstnär som förmodligen var för dålig för att kunna etablera sig som ett eget namn. Du väljer i så fall en kopia utav en mästare målad utav en konstnär som är tekniskt sämre än Liljefors för att använda dina referensramar. Vill du uppskatta kvalitén på originalet borde ett högupplöst fotografi vara det bästa att ha på väggen, på så sätt får du ju njuta av originalet. 1) Jag tycker att det är bättre med en kopia för att om du skaffar ett original av en konstnär som är sämre tekniskt då får du en tavla med lägre konstnärlig kvalitet. Det man uppskattar är kvaliteten på originalet.
2) Om du har en kopia av Botticelli på väggen kommer folk att bli mer imponerade än om du har ett original av Liljefors.
3) Det är därför som man kan köpa en kopia på Botticelli.
4) Barock är mer realism är renässans.
5) Genre är att man målar människor i en situation typ "flickor i en by", "män som diskuterar på ett torg". Det här är överklassens val.
6) För att man uppskattar hantverket som krävs för att skapa det.
2) Om du har en kopia av Botticelli på väggen kommer folk att bli mer imponerade än om du har ett original av Liljefors.
3) Det är därför som man kan köpa en kopia på Botticelli.
4) Barock är mer realism är renässans.
5) Genre är att man målar människor i en situation typ "flickor i en by", "män som diskuterar på ett torg". Det här är överklassens val.
6) För att man uppskattar hantverket som krävs för att skapa det.
Du har rätt i att jag hade blivit imponerad om jag kommit hem till någon som har en äkta Botticelli hemma. Men det handlar nog främst om att det finns (enligt min egna snabba research) 4 verk av honom (i hela världen) vilka är i privat ägo.
Du visar återigen på en dålig förståelse för hur konstnärliga uttryck under olika epoker speglar det samtida samhället och världsbilden. Under renässansen ägnades exempelvis stort intresse åt medicin (och hur människokroppen verkligen såg ut (vilket får anses vara ett uttryck för realism)), man började även värdesätta det mänskliga förnuftet och egenskapen att resonera. Det är ju det arvet från renässansen som leder fram till upplysningen. Där du har mest fel är dock inom filosofin där man under renässansen fokuserar mer på faktiska problem än på abstrakta vilket får anses vara ett signifikant uttryck för realism.
Du måste vara tydligare med att det är genremåleri du avser eftersom att det är milsvid skillnad mellan genremåleri och genre begreppsmässigt.
Är det hantverket eller motivet som är viktigt? Det känns som om du konstant ändrar dig gällande vad dessa ITK-personer faktiskt värdesätter.
Citat:
Bönderna är ett element utav en större helhet som är landskapet. Detta är utan tvekan landskapsmåleri och jag vågar säga att 99% skulle hålla med mig i den analysen.Hade faktiskt ingen aning om att allmän slakt av svenska språket och särskrivningar var grundläggande kunskap. Är dock fortfarande intresserad av vilka vetenskapliga definitioner du utgår från samt vilka avgränsningar dessa har.
Du inser att en oerhört viktig del av äldre måleri är att blanda till färgerna va?