2018-02-12, 13:41
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JagHarEnLiten
Guillou kan sina saker! Underbar liten touch av ironi genom hela intervjun

Guillou talar också om återhållen elegans. För att ta Babianen, så är det inte återhållen elegans att visa arslet på Flashback. Bara för att ta ett aktuellt exempel.

Tidigare visade hon sin okunnighet genom att inte veta vad Carlssons är. Nej, Babianen är inte överklass.
Hehe ja han är helgrym på att ironisera
Citera
2018-02-12, 13:49
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gulgul
Om jag ska vara lite taktlös så tror jag att du inte vet vad du pratar om. Bara för att du som självutnämnd överklass kastar av dig skorna i tamburen så säger det faktiskt inte så mycket om den egentliga överklassen.

Du kan ju tänka efter själv: varför skulle nån gå med skor inomhus bara för att?

Citat:
Du verkar inte vara uppvuxen i en miljö där detta är kutym, då du inte kan föreställa dig att det finns människor som gärna går runt med skor inomhus. Blir man mindre överklass bara för att man väljer att inte ha på sig skor inomhus? Nej, givetvis inte. I ditt fall spelar det nog ingen roll då du mest troligt inte är överklass annat än i din fantasi. Om du nu mot förmodan är överklass så är du ett unikum.

Det beror på att det inte är kutym. Sluta lyssna på Jan Guillou.

Citat:
Guillou kan sina saker! Underbar liten touch av ironi genom hela intervjun

Guillou talar också om återhållen elegans. För att ta Babianen, så är det inte återhållen elegans att visa arslet på Flashback. Bara för att ta ett aktuellt exempel.

Tidigare visade hon sin okunnighet genom att inte veta vad Carlssons är. Nej, Babianen är inte överklass.

1) Du kan inte veta det här om du inte är överklass själv.

2) Jag erkänner att jag fortfarande inte vet vad Carlssons är.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det var ju det jag sa.

Jo, i överklassen kan de det. De sätter sina barn i dansskola redan i 12-13-årsåldern, för att de ska kunna föra sig på de baler som överklassungdomar går på, senare i tonåren. Amaranterbalen t.ex., om du har hört talas om den. Och alla kadettbaler. Samt bröllop där dans är en självklar del.

Nej men sluta nu era fånar.
Citera
2018-02-12, 14:07
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Du kan ju tänka efter själv: varför skulle nån gå med skor inomhus bara för att?

Det beror på att det inte är kutym. Sluta lyssna på Jan Guillou.

1) Du kan inte veta det här om du inte är överklass själv.

2) Jag erkänner att jag fortfarande inte vet vad Carlssons är.

Nej men sluta nu era fånar.

Du är inte överklass om du inte vet vad Carlssons är.

Om du lyssnar lite mer noggrant förstår du att han refererar till ett socialt sammanhang. Det är inte heller alla sociala sammanhang. Självklart sitter inte överklass-elvaåringen hemma med kompisarna och spelar PS iförd sina skor. Inte heller bär du skor på dina sociala GB-träffar, som iofs inte är överklass.
Citera
2018-02-12, 15:03
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du är inte överklass om du inte vet vad Carlssons är.

Okay. Om du säger det.

Citat:
Om du lyssnar lite mer noggrant förstår du att han refererar till ett socialt sammanhang. Det är inte heller alla sociala sammanhang. Självklart sitter inte överklass-elvaåringen hemma med kompisarna och spelar PS iförd sina skor. Inte heller bär du skor på dina sociala GB-träffar, som iofs inte är överklass.

1) Det är pinsamt att du låtsas ha koll fast du inte har det.

2) Är vi överens om att skor hör hemma på formals och inte i hemma i vardagen?
Citera
2018-02-12, 15:56
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Trodde aldrig jag skulle kunna påstå detta. Men Guillou är trovärdig.

1) Det är tvärtom. Folk som är med på TV är det oftast något fel på. Dessutom vill TV producenter ha många tittare så de letar upp det som är mest extremt.

2) Det betyder att ni oftast ser udda personer och inte Svensson-överklass som är helt normal.
Citera
2018-02-12, 17:40
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
1) Det är tvärtom. Folk som är med på TV är det oftast något fel på. Dessutom vill TV producenter ha många tittare så de letar upp det som är mest extremt.

2) Det betyder att ni oftast ser udda personer och inte Svensson-överklass som är helt normal.

Så varför ser vi inte dig på teve?

För övrigt har Guillou oändligt mer trovärdighet än du.
Citera
2018-02-12, 18:26
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Så varför ser vi inte dig på teve?

För övrigt har Guillou oändligt mer trovärdighet än du.

1) Det jag menar är att din average överklass person är inte en Jan Guillou typ.

2) Det här är stereotypen, https://www.youtube.com/watch?v=96zlYewrVoY

3) Det här är verkligheten, https://youtu.be/dStaN-oEB4Q?t=100
Citera
2018-02-12, 18:38
Bannlyst
Skor på inomhus är det normala i de flesta länder. Att ta av sig skorna inne är typiskt svenskt. Verkar vara vanligare att behålla skorna om man är överklass.
Citera
2018-02-12, 18:52
Medlem
gulguls avatar
Citat:

Du hävdade nyss bestämt att överklassen inte hade på sig skor inomhus. Kanske inte så smart att då länka till en video där familjen har på sig skor inomhus.
Citera
2018-02-12, 18:58
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Du hävdade nyss bestämt att överklassen inte hade på sig skor inomhus. Kanske inte så smart att då länka till en video där familjen har på sig skor inomhus.

Det här är den konstigaste diskussionen nånsin: "ska man ha skor på sig inomhus eller inte?" du får väl använda sunt förnuft.
Citera
2018-02-12, 20:11
Medlem
JagHarEnLitens avatar
Citat:
1) Det jag menar är att din average överklass person är inte en Jan Guillou typ.

2) Det här är stereotypen, https://www.youtube.com/watch?v=96zlYewrVoY

Men lägg ner nu. Om du inte förstår skillnaden i syfte med dessa klipp ska du inte uttala dig. Det enda du lyckas med är att visa att du inte är överklass. Och vem fan vill vara överklass?
Citera
2018-02-12, 21:01
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Men lägg ner nu. Om du inte förstår skillnaden i syfte med dessa klipp ska du inte uttala dig.

1) Jag försöker visa konceptet Svensson-överklass. Alltså folk som är som Svensson fast lite bättre.

2) Det kommer att svara alla era frågor: "om man är som Svensson fast lite bättre gör man x-y-z då?" Till exempel att gå med skor inomhus i det här fallet.

Citat:
Det enda du lyckas med är att visa att du inte är överklass.

Varför skulle jag ljuga om det?

Citat:
Och vem fan vill vara överklass?

Jag tror att det är naturligt för människor att se upp till their betters.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in