2008-12-16, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GregerH
Tror inte man kan dra alla över en kant, en själv ser man nog upp till överklassen mer, iaf dom som inte beter sig som svin
Kam, inte dra alla över en kam.
Citera
2008-12-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Jag kan bara gå till mig själv, att man kallar nån "nyrik" "smaklös" beror till viss del på avundsjuka och underlägsenhetskänslor.

Därför blir det mitt sätt att "komma åt" personen som är nyrik och stoltserar med sina pengar, jag vill liksom dra ner honom till min nivå och berätta att "riktiga rika dom vräker minsann inte på sådär vulgärt"

Då kan jag retoriskt säga "du är bara en vanlig kille som jag, du har fått en massa pengar, men tro inte att vi blir imponerade"

TYP!

Detta är alltså ett erkännande genom självrannsakan. Jag har själv otaliga gånger beklagat mig över smaklösa nyrika människor.

Dock skall det tilläggas att nyrika svenssons som vill manifestera att de har det gott om pengar, ofta har väldigt dålig smak då det gäller vad de lägger pengarna på. Man köper sig ett Boro-hus med tre våningar, trädgårdstomtar av guld, och på julen så täcker man hela huset med rosa blinkande julbelysning. Detta är härligt att klaga på om man som jag har god smak då det gäller inredning.

Klockren beskrivning av hur jag tror de flesta känner. Avundsjuuuuka it is.
Citera
2008-12-16, 20:57
Bannlyst
Vilka är idioterna som seriöst tror att överklassens förakt för nyrika beror på "svenska avundsjuka"? Min gissning är i alla fall att dessa aldrig har varit i närheten av vare sig pengar eller en adelstitel direkt.
Citera
2008-12-16, 21:45
Medlem
Star Witnesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GullyFoyle
Jag tror att det bara handlar om behovet av att kategorisera människor,man slipper se en människa i all sin komplexitet med allt vad det innebär.Det är mycket lättare att avfärda en stereotyp än en varelse av kött och blod.Det här fenomenet är inte unikt för de "öfvre" utan går tyvärr igen överallt i vårt samhälle.Ofta handlar det om att stärka den egna gruppkänslan.

Så är det nog.

Citat:
Själv har du tagit namnet och avataren efter den engelska tv-serien (och romanen) Brideshead Revisited. En typisk övertydlig markör att du är en ung medelklasskille som drömmer om det "fina livet" men inte själv tillhör det.

Ledsen Aloysius men detta var spot on.

Jag är dock själv ganska skitnödig av mig på detta område och det händer väl att jag ondgör mig över nyrika och deras sätt. Jag är dock långt ifrån adel eller "old money" utan snarare strikt uppfostrad "undre övre medelklass". Överkonsumtion och skryt är fult har jag fått lära mig.

Citat:
Ursprungligen postat av rae
Vilka är idioterna som seriöst tror att överklassens förakt för nyrika beror på "svenska avundsjuka"? Min gissning är i alla fall att dessa aldrig har varit i närheten av vare sig pengar eller en adelstitel direkt.

Tror inte överklassen föraktar nyrika i särskilt stor utsträckning idag. De bryr sig inte, nyrika utgör inget hot mot dem. Det är snarare medelklassen, folk med "smak" samt alla andra som föraktar de nyrika.

Edit: för att nyansera det hela så har jag upptäckt att det kan förekomma ett visst förakt mot nyrika inom adeln. Detta är nog för att adel inte är synonymt med pengar idag och att en greve som kämpar med att få godset att gå runt nog visst kan känna en slags avund när en IT-miljardär susar förbi i sin ferrari.
Senast redigerad av Star Witness 2008-12-16 kl. 21:51.
Citera
2008-12-16, 22:18
Medlem
Treehorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rae

De är ju varken de nyrika eller "öfverklassen" som säger att det ena eller det andra är bättre utan vanliga svensson som inte vet bättre som kommit på det här fenomenet...
Senast redigerad av Treehorn 2008-12-16 kl. 22:22.
Citera
2008-12-16, 22:28
Medlem
setermannens avatar
Eftersom riktig öfverklass sällan skyltar med sin status, annat än i form av efternamn. Eftersom nyrika inte är rika "på riktig" måste de flasha och införskaffa alla statusprylar de kan hitta. Äckligt beteende.
Citera
2008-12-16, 22:32
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NVIDIA
Det beror i grund och botten på svensk avundsjuka, och inget annat.

Förutom att föraktet mot les nouveaux riches existerar bland gamla pengar i hela världen? Möjligtvis inte i arabländerna där ord och uttryck som "diskret" och "less is more" inte verkar finnas
Citera
2008-12-17, 00:53
Medlem
Aloysiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Star Witness
Ledsen Aloysius men detta var spot on.

Läs mitt svar
Citera
2008-12-17, 08:31
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloysius
Det stämmer bra att namnet kommer därifrån. Anledningen till att jag tycker om serien och boken är för att den för det första är underhållande, men också för att jag gillar hur människor klädde sig förr, och hur de hanterar och rör sig med pengar och kläder.

Det är inga jävla logotyper och skryt, och man bryr sig inte så mycket om kläderna. De ligger ner under ett träd och har det jävligt skönt, idag står folk på tunnelbanan och är livrädda att någon ska nudda dem och deras nya kostym.

Mitt namnval är nog snarare en markör för att jag tycker om serien, och hur man såg på pengar och kläder, snarare än att jag skulle vilja vara en del av den.

Du lägger alldeles för stor vikt vid pengarna i det här svaret för att det ska bli annat än någonting att fnissa åt. Hade han inte satt huvudet på spiken så hade ditt svar bara varit att du gillade serien, men att indirekt ge honom rätt genom ditt (omedvetna?) tjat om pengar är faktiskt rätt lustigt.

Hur gammal är du?
Citera
2008-12-17, 12:35
Medlem
Aloysiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Du lägger alldeles för stor vikt vid pengarna i det här svaret för att det ska bli annat än någonting att fnissa åt. Hade han inte satt huvudet på spiken så hade ditt svar bara varit att du gillade serien, men att indirekt ge honom rätt genom ditt (omedvetna?) tjat om pengar är faktiskt rätt lustigt.

Hur gammal är du?

Jag trodde tråden till viss del handlade om pengar, därför jag tjatar om det.

Det jag gillar i serien är deras avslappnade attityd. De har inget behov av att hävda sig. Jämför med ryssar i speedos på Nikki Beach som häller ut champagne i poolen.

Jag är 19.
Citera
2008-12-17, 13:37
Bannlyst
Kan inte medelklassens förakt mot De nyrika ha att göra med en irritation över att bli omsprungen i klass-skalan, och att man använder den vapenarsenal man har till förfogande för att återställa ordningen - nämligen sin goda smak?

Jag menar, då arbetarklassen sitter där de sitter med sina inglasade vitrinskåp med dvdsamlingar, sina plasma-tv och puffiga skinnsoffor och mallisresor har medelklassen sin sociala rörlighet, sin måttlighet och goda smak och sin minimalistiska design och "unika" upplevelser. Och överklassen har san tropé och traditionell hög kvalitet i form av svindyra anonyma seglarkläder och starka familjeband..

Plötsligt kommer en nyrik jävel och försöker springa förbi medelklassen på klass-stegen, men har kvar sina arbetarvärderingar och dåliga smak, som hör till deras klass. Eftersom obalansen i klasshiearkin irriterar så skjuter medelklassen skarpt ur en arsenal av god smak måttlighet och designmedvetenhet
Citera
2008-12-17, 14:28
Medlem
Crazy J Davolas avatar
Citat:
Kan inte medelklassens förakt mot De nyrika ha att göra med en irritation över att bli omsprungen i klass-skalan, och att man använder den vapenarsenal man har till förfogande för att återställa ordningen - nämligen sin goda smak?

Jag menar, då arbetarklassen sitter där de sitter med sina inglasade vitrinskåp med dvdsamlingar, sina plasma-tv och puffiga skinnsoffor och mallisresor har medelklassen sin sociala rörlighet, sin måttlighet och goda smak och sin minimalistiska design och "unika" upplevelser. Och överklassen har san tropé och traditionell hög kvalitet i form av svindyra anonyma seglarkläder och starka familjeband..

Plötsligt kommer en nyrik jävel och försöker springa förbi medelklassen på klass-stegen, men har kvar sina arbetarvärderingar och dåliga smak, som hör till deras klass. Eftersom obalansen i klasshiearkin irriterar så skjuter medelklassen skarpt ur en arsenal av god smak måttlighet och designmedvetenhet

Bäst hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in