Citat:
Ursprungligen postat av GullyFoyle
Jag tror att det bara handlar om behovet av att kategorisera människor,man slipper se en människa i all sin komplexitet med allt vad det innebär.Det är mycket lättare att avfärda en stereotyp än en varelse av kött och blod.Det här fenomenet är inte unikt för de "öfvre" utan går tyvärr igen överallt i vårt samhälle.Ofta handlar det om att stärka den egna gruppkänslan.
Så är det nog.
Citat:
Ursprungligen postat av voffeG
Själv har du tagit namnet och avataren efter den engelska tv-serien (och romanen) Brideshead Revisited. En typisk övertydlig markör att du är en ung medelklasskille som drömmer om det "fina livet" men inte själv tillhör det.
Ledsen Aloysius men detta var spot on.
Jag är dock själv ganska skitnödig av mig på detta område och det händer väl att jag ondgör mig över nyrika och deras sätt. Jag är dock långt ifrån adel eller "old money" utan snarare strikt uppfostrad "undre övre medelklass". Överkonsumtion och skryt är fult har jag fått lära mig.
Citat:
Ursprungligen postat av rae
Vilka är idioterna som seriöst tror att överklassens förakt för nyrika beror på "svenska avundsjuka"? Min gissning är i alla fall att dessa aldrig har varit i närheten av vare sig pengar eller en adelstitel direkt.
Tror inte överklassen föraktar nyrika i särskilt stor utsträckning idag. De bryr sig inte, nyrika utgör inget hot mot dem. Det är snarare medelklassen, folk med "smak" samt alla andra som föraktar de nyrika.
Edit: för att nyansera det hela så har jag upptäckt att det kan förekomma ett visst förakt mot nyrika inom adeln. Detta är nog för att adel inte är synonymt med pengar idag och att en greve som kämpar med att få godset att gå runt nog visst kan känna en slags avund när en IT-miljardär susar förbi i sin ferrari.