2015-11-05, 16:26
Medlem
AndersM79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ålen
Finns det någon i Sverige anno 2016 som har butler?

http://www.maidinsweden.se/butler.asp
Citera
2015-11-05, 16:33
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Angående att du tror att alla idag är rikare än överklassen från 1800-talet. Är du rikare än vad kung Oscar I var?

Du har en högre levnads-standard än vad Oscar I hade så det spelar ingen roll att han hade mer pengar för han kunde inte köpa det som du har idag.

Citat:
Ursprungligen postat av Brewingmob
Så enligt dig, en person som gör porr, har sockar från Åhlens, köper sin egen mjölk, bor enkelt, gör inget lyxigt, osv är mer överklass än en som äger ett stort gods, är greve, jagar, seglar, äter lyxig mat, har en innerstadslägenhet, har tjänstefolk osv??

1) 99% av överklassen köper sin egen mjölk, bor enkelt, gör inget lyxigt etc.

2) Högst 1% av överklassen äger gods och lever den livs-stilen.

3) Att jaga, segla, och äta lyxig mat är mycket vanligare bland medelklassen än bland överklassen.

Citat:
Grevar, baroner, kejsare, tsarer, kungar i all ära, men inget slår en porrkung när det kommer till överklass.

Adel har 0 med överklass att göra.
Citera
2015-11-05, 16:33
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
Slingra dig inte.

1) Tror du att över-klass folk inte köper saker som strumpor och mjölk? Tror du att de skickar sin butler för att göra det åt dem?

2) Det är inte särskilt spännande att vara över-klass så du/ni skulle bli besvikna. Men sure jag kan starta ett instagram konto eller nåt.

3) Jag brukar köpa knee-highs på Lindex och mjölk på Lidl. Ja det finns en del över-klass människor som handlar på Lidl.

Jag har ingen aning alls om vem du är. Är du själv född överklass, eller har du gift dig in i överklassen? Eller kanske både och?

Äger du/ni jordegendomar - typ ett gods? Är ni adliga - enligt Riddarhusets stadgar?
Citera
2015-11-05, 16:38
Medlem
AndersM79s avatar
Hade ni tillhört den riktiga överklassen så hade ni haft utbildning nog att veta att det heter överklass och fan inte över-klass.
Citera
2015-11-05, 16:38
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Du har en högre levnads-standard än vad Oscar I hade så det spelar ingen roll att han hade mer pengar för han kunde inte köpa det som du har idag.

1) 99% av överklassen köper sin egen mjölk, bor enkelt, gör inget lyxigt etc.

2) Högst 1% av överklassen äger gods och lever den livs-stilen.

3) Att jaga, segla, och äta lyxig mat är mycket vanligare bland medelklassen än bland överklassen.

Adel har 0 med överklass att göra.

Var hämtar du all din statistik ifrån?
Senast redigerad av Ålen 2015-11-05 kl. 16:40.
Citera
2015-11-05, 16:41
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Beror på vad man menar med komplex. Ja, jag kanske har lite smått klasskomplex, jag kan erkänna det. Det är dock inget som påverkar mig i någon negativ riktning och är på en harmlös nivå. Det är inte så att jag dör för att jag inte fötts in i överklassen precis. Mitt liv kretsar knappast kring sådan bryderier, även om jag kan erkänna att det vore lite sexigt att känna att man tillhörde nån fin uradlig gammal släkt typ Lewenhaupt.

Har du klasskomplex? Det man ser i andra är ju ofta också hur man ser på sig själv. Men nej, du tillhör ju överklassen. Ni sysslar ju inte med sånt som att ha komplex.

Ser fram emot detta instagramkonto. Häng ut dig själv ordentligt nu samtidigt som du visar att du inte är skrytig ett dugg. Ska bli intressant och se hur du ska lyckas med det konststycket.

Ja, jag tror många, inte alla, inom överklassen bryr sig att driva med människor som de ser som mindre lyckligt lottade, ja. Jag är väl inte naiv och går och tror att alla i överklassen bara är harmlösa och öppna och trevliga inför omvärlden.

Så kan jag också känna ibland. Att det hade varit kul att tillhöra någon gammal, erkänd släkt, där man hade hela sitt släktträd kartlagt 500 år tillbaka... och visste vem ens anfader och ens anmoder var. Ett heraldiskt vapen - att sätta på sitt brevpapper! Och kanske på en signetring - som Röda Nejlikan! Ett unikt efternamn, så att man visste att alla de med samma efternamn hörde en till. Ett släktgods - även om man inte själv bebodde det, så hade det varit en trygghet att man var välkommen där, i alla fall en tid. Att man visste att DÄR - på det slottet/borgen/herrgården och ägorna och markerna däromkring, har jag mitt ursprung, där hör jag till... *suckar lite*

Allt detta hade varit mycket viktigare än pengar. Sådana kan jag tjäna själv!
Citera
2015-11-05, 16:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Alltså det är dragit och jävligt, det är en gammal byggnad, och underhållet är hemskt. Jag kan garantera att du hade velat flytta tillbaka till din lägenhet efter 1 månad. Jag vet inte hur det är med slott av sten, men om du har en herrgård är det lite som att äga en villa x10, det är 10 golv som ska bytas, 10 fuktskador, 10 mögliga väggar, 10 rum att måla/tapetsera om, 10 gånger så mycket husfärg, men din lokala färghandel kommer att vara jätteglad. Så nej du vill inte ha det.

Slott av sten is the shit!

http://40.media.tumblr.com/tumblr_m8twzcR6Sv1r5q0hdo5_1280.jpg

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag kan tänka mig att det tar längre tid innan sten och -fogar vittrar sönder = mindre underhåll. Vidare borde de tjocka stenväggarna skydda både mot värme och kyla? Och hålla kvar värmen när man väl eldar?
Senast redigerad av Merwinna 2015-11-05 kl. 17:17.
Citera
2015-11-05, 16:51
Medlem
Babianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Inte ens etablerad adel är överklass: (FB) Prylar som enbart välbärgade människor har hemma?

Nope. Jag har aldrig träffat en överklass person som är adlig. Men för folk som är både adliga och överklass är det adliga inget som någon bryr sig om.

Citat:
Överklass eller ej, något Babianen har som i vart fall gemene Svennebanan sällan har är att han (eller hon?) är något excentrisk, i alla fall från mitt medelklassiga livsperspektiv. Fortsätt med det.

Ja det stämmer. De flesta i överklassen är excentriska på ett eller annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag har ingen aning alls om vem du är. Är du själv född överklass, eller har du gift dig in i överklassen? Eller kanske både och?

Äger du/ni jordegendomar - typ ett gods? Är ni adliga - enligt Riddarhusets stadgar?

1) Född överklass.

2) Nope. Inga gods eller adlighet.

Citat:
Var hämtar du all din statistik ifrån?

Min personliga erfarenhet.
Citera
2015-11-05, 16:52
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Så kan jag också känna ibland. Att det hade varit kul att tillhöra någon gammal, erkänd släkt, där man hade hela sitt släktträd kartlagt 500 år tillbaka... och visste vem ens anfader och ens anmoder var. Ett heraldiskt vapen - att sätta på sitt brevpapper! Och kanske på en signetring - som Röda Nejlikan! Ett unikt efternamn, så att man visste att alla de med samma efternamn hörde en till. Ett släktgods - även om man inte själv bebodde det, så hade det varit en trygghet att man var välkommen där, i alla fall en tid. Att man visste att DÄR - på det slottet/borgen/herrgården och ägorna och markerna däromkring, har jag mitt ursprung, där hör jag till... *suckar lite*

Allt detta hade varit mycket viktigare än pengar. Sådana kan jag tjäna själv!

Du får släktforska lite, om du inte gjort det redan. Man kommer rätt långt bakåt snabbt om man ligger i. Även om man inte har adel i släkten har man sina rötter nånstans som man kan vara stolt över.
Citera
2015-11-05, 16:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
De riktigt rika isom ser det vara under sin värdighet att inte handla daglivarorna själva gillar jag mer än de som typ säger att de inte är förmer. De som anser det vara under sin värdighet står ju i alla fall för att de ser sig vara mer, medans de som hela tiden vill påvisa hur jävla enkla och helylle de är gör det på ett diskret och fegt sätt.

Finns det någon i Sverige anno 2016 som har butler?

Återigen så VET jag inte, men spånar efter min erfarenhet av olika människor jag mött och sammanhang jag vistats i, och sådant jag läst och hört såklart.

Jag tror faktiskt inte att någon som är född överklass (alltså gammal svensk adel) har butler. Däremot tror jag att det kan finnas nyrika som har det - nyrika som inte är så bildade, utan har fått sin bild av hur det "ska" vara när man är överklass ifrån typ TV-serier och filmer om den brittiska överklassen runt sekelskiftet 1900. Dessutom skulle jag tro att få av dessa - om ens någon - är infödda svenskar, utan jag gissar på att det är t.ex. ryssmaffia, juggemaffia...

Däremot finns det ju en hel del rika - vare sig de kvalificerar som överklass eller inte - som har inneboende tjänstefolk som sköter barnen och hushållsarbetet. Men poster där den anställda basar över det överiga tjänstefolket - som butler eller husfru - tror jag inte på, inte i Sverige.
Citera
2015-11-05, 16:59
Medlem
Ålens avatar
Babianen: Jag vet inte, men det var väl inte alltför längesen som adliga titlar betydde jävligt mycket för om man överklass eller inte? Vad har hänt på det typ senaste hundar åren som bortser från det adliga inom överklassen? Eller fungerar den svenska överklassen inte som den engelska där titlar är väldigt viktiga? Är svenska överklassen mer som amerikansk överklass?
Citera
2015-11-05, 17:00
Medlem
Babianens avatar
Citat:
d

Slott av sten is the shit!

http://40.media.tumblr.com/tumblr_m8twzcR6Sv1r5q0hdo5_1280.jpg

Jag har ingen egen erfarenhet, men jag kan tänka mig att det tar längre tid innan sten och -fogar vittrar sönder = mindre underhåll. Vidare borde de tjocka stenväggarna skydda både mot värme och kyla? Och hålla kvar värmen när man väl eldar?

1) Jag har aldrig bott på ett slott. Men jag bodde på en bekants herrgård ett par år och det är bättre än att bo i en villa om man tänker på upplevelse och livskvalitet.

2) Tyvärr så är det mycket mer underhåll inblandat än i en villa. Och är man inte många som bor på herrgården så har man en massa onödiga kostnader som värme för 20 rum, när man använder typ 5 av dem. Renovering av rum som man inte använder men låter man dem stå så vittrar de sönder. En herrgård kan ha fler tillbyggnader, gäststugor, altaner, uppfarter, garage, etc. allt det här måste underhållas.

3) Och sen taket. TÄnk dig ett vanligt villa-tak fast x10.

4) Är byggnaden dessutom K-märkt så är du körd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in