Citat:
Ursprungligen postat av
Gedaj
Nyrika knappast men inte adel heller. En del svenskar blev rika på 1800-talet och har ärvt förmögenheten i generationer. Nu sitter de med fastigheter och egendomar runt om i världen. När de inte leker med sina bilar och båtar så ordnas fester för att visa upp man har. Men det är kanske en form av nyrikedom. Adeln som var storbönder under vikingatiden med en lång historia bakom sig brukar vara avspända. De har alltid haft sina gods och gör inte något väsen av det.
Själv är jag från en överklassläkt från slutet av 1700-talet. Då och då har det varit del inslag av adel i släkten, fast så vitt jag vet har det bara varit mödernet så det har inte gått vidare. Många har gods, stora markarealer, fastigheter osv. Vad jag känner till umgås privat nästan alla mest med olika andra överklassfolk och släkter. Man visa gärna upp för varandra för de som är intresserade olika egendomar, hjordar av kreatur, skogar, båtar, semesterhus, bostäder osv.
De finns överhuvudtaget inget självändamål att visa upp sina ägodelar vitt och brett på internet och vara mallig för det.
Sök på Övedskloster. Pipers gör en extremt stor kulturinsats och dit är alla välkomna. De skryter inte, men visa gärna för de som är intresserade och vill komma dit.