Citat:
Ursprungligen postat av
Ålen
Beror på vad man menar med komplex. Ja, jag kanske har lite smått klasskomplex, jag kan erkänna det. Det är dock inget som påverkar mig i någon negativ riktning och är på en harmlös nivå. Det är inte så att jag dör för att jag inte fötts in i överklassen precis. Mitt liv kretsar knappast kring sådan bryderier, även om jag kan erkänna att det vore lite sexigt att känna att man tillhörde nån fin uradlig gammal släkt typ Lewenhaupt.
Har du klasskomplex? Det man ser i andra är ju ofta också hur man ser på sig själv. Men nej, du tillhör ju överklassen. Ni sysslar ju inte med sånt som att ha komplex.
Ser fram emot detta instagramkonto. Häng ut dig själv ordentligt nu samtidigt som du visar att du inte är skrytig ett dugg. Ska bli intressant och se hur du ska lyckas med det konststycket.
Ja, jag tror många, inte alla, inom överklassen bryr sig att driva med människor som de ser som mindre lyckligt lottade, ja. Jag är väl inte naiv och går och tror att alla i överklassen bara är harmlösa och öppna och trevliga inför omvärlden.
Så kan jag också känna ibland. Att det hade varit kul att tillhöra någon gammal, erkänd släkt, där man hade hela sitt släktträd kartlagt 500 år tillbaka... och visste vem ens anfader och ens anmoder var. Ett heraldiskt vapen - att sätta på sitt brevpapper! Och kanske på en signetring - som Röda Nejlikan!

Ett unikt efternamn, så att man visste att alla de med samma efternamn hörde en till. Ett släktgods - även om man inte själv bebodde det, så hade det varit en trygghet att man var välkommen där, i alla fall en tid. Att man visste att DÄR - på det slottet/borgen/herrgården och ägorna och markerna däromkring, har jag mitt ursprung, där hör jag till... *suckar lite*
Allt detta hade varit mycket viktigare än pengar. Sådana kan jag tjäna själv!