2015-10-30, 21:03
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Det fetade om Iran stämmer inte:

Dock har Iran hintat om att de är villiga att se en lösning där "Assad inte tillåts sitta för evigt".
Citera
2015-10-30, 21:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chris1991
Bra dokumentär om livet i Assads del av Syrien:https://www.youtube.com/watch?v=tTeZ2h_kRdw
Som nämnts innan så har Assad ett otroligt starkt stöd av Syriens befolkning.

Samtidigt står den här äckliga wahhabiten och säger att Assad ska tvingas att avgå. Vare sig det är genom diplomati eller våld:https://www.youtube.com/watch?v=dqvIcs0T1x8

Men din dumma potatisjävel. Vi vet att Assad har stort stöd av befolkningen! Den wahhabisten är en hatfrämjare tillsatt av Israel, inget annat.

Du har hängt i den här tråden väldigt länge men ändå verkar du inte ha förstått spelets innebörd?
Om du inte förstått något än så fråga så ska vi göra vårt bästa för att förklara för din dumma tröga skalle vad som är syftet med Syrienkriget idiot!

Nej- jag tittade inte på dina dumma videon du brukar posta.
Citera
2015-10-30, 21:08
Medlem
al-Nusra lämnar Jaish al-Fateh ?

Citat:
The al-Nusra Front, the al-Qaeda affiliate in Syria, has broken from the Jaish al-Fatah (Army of Conquest) coalition controlling parts of northern Syria, rebel sources claimed on Thursday.

An audio recording released by a senior commander in Ahrar al-Sham - another member of the Jaish al-Fatah coalition - said that al-Nusra, known in Arabic as Jabhat al-Nusra, had suspended their membership of the coalition, following a similar move by another al-Qaeda-inspired group, Jund al-Aqsa, which left last week.
---
However, others have disputed the split, pointing to the lack of an official announcement from Nusra.

"They haven’t left Jaish al-Fateh, though there have been some problems," wrote analyst Charles Lister on Twitter. "Discussions are continuing for now, so far as I know."

"The disagreements mean cooperation in Hama has declined, but not 'formally' stopped."
www.middleeasteye.net/news/al-nusra-front-reportedly-leaves-jaish-al-fatah-coalition-northern-syria-2124813736#sthash.Z6jIfS1Y. dpuf

Skulle försvaga Jaish al-Fateh avsevärt om det stämmer.
Citera
2015-10-30, 21:27
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Inte bara Assad gör detta. ISIS sprängde +100 civila i Turkiet för några veckor sedan.

Ingen i tråden står dock på IS sida. Flertalet står dock på Assads/Rysslands sida, varpå de såklart måste ta ett moraliskt ansvar för den skit som deras "hjärtebarn" står för.

Att IS är terrorister är alla överens om. Att Assad/Ryssland bombar folk som kämpar emot dem blir därmed ett problem.
Citera
2015-10-30, 21:40
Medlem
swedenfloodeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy

Nu tror jag faktiskt det är så enkelt som att man ser IS som ett reellt problem och marksätter trupper för att kurderna inte är tillräckligt motiverade och araberna inte tillräckligt kompetenta för att ha en chans mot IS. Det jag möjligen skulle kunna tro, om vi ska spekulera i cynisk geopolitik, är att USA med boots on the ground nu definitivt sätter stopp för en iofs osannolik framtida SAA-frammarsch österut.

Hur som helst tycker jag utvecklingen på flera olika fronter och områden de senaste veckorna pekar mot att krigets slutfas har inletts. Krigsläget ser allt mer låst ut åt alla håll och nu följer förmodligen en kohandel utan motstycke (Kerry träffade väl Irans utrikesminister igår innan denne träffade Lavrov?). Tror även USA vill avsluta detta nu och lägga fokus på vad Kina pysslar med borta vid Filippinerna.
50 man hos kurderna är ju inte mycket till trupper, och kurderna vill inte avancera utanför sin naturliga tribe area. De kanske kan bli villigare med moderna vapen. Man kan nog mistänka att fler amerikanare smygs in men det lär fortfarande mest handla om special forces, inte regular. Att avsluta det här nu är väl lättare sagt än gjort, men det finns en ny energi från USA:s sida nu, det märks. Den ryska insatsen plus Irans inkluderande öppnar trots allt möjligheter.
Citera
2015-10-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Ingen i tråden står dock på IS sida. Flertalet står dock på Assads/Rysslands sida, varpå de såklart måste ta ett moraliskt ansvar för den skit som deras "hjärtebarn" står för.

Att IS är terrorister är alla överens om. Att Assad/Ryssland bombar folk som kämpar emot dem blir därmed ett problem.
Nja, finns nog en hel del stollar som vurmar för ISIS, men min poäng var att detta inte är unikt för Assad-sidan.

Personligen är jag ingen påhejare av Assads ideologi, utan ser mig själv som pragmatisk. Däremot utgår jag ifrån Assad och regimen som en "nollpunkt" eftersom de är just regimen. Mot dessa ställer man alla andra parter och jag kan ärligt saga att det inte finns en endaste som hamnar på plussidan om regimen. I bästa fall hamnar man på samma grad som regimen (som t.ex. YPG) men de allra flesta är långt värre än regimen och mot den bakgrunden ser jag hellre att regimen vinner än någon som är uttalat värre (fast allra helst skulle jag vilja se en demokratiskt regering som respekterade fria val och samtliga folkgrupper och religioner i landet).
Citera
2015-10-30, 22:10
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Nja, finns nog en hel del stollar som vurmar för ISIS, men min poäng var att detta inte är unikt för Assad-sidan.

Relativt meningslös poäng att föra fram dock då jämförelsen kräver att du hittar supporters för IS i tråden.

Citat:
Däremot utgår jag ifrån Assad och regimen som en "nollpunkt" eftersom de är just regimen. Mot dessa ställer man alla andra parter och jag kan ärligt saga att det inte finns en endaste som hamnar på plussidan om regimen.

Folk i tråden är dock ytterst kåta på HISTORIA, och när det gäller HISTORIEN i Syrien, så var det Assadregimen som började konflikten i och med deras inledande barntortyragenda. 1 unge klottrar på en skola, och 15 ungar får naglarna utdragna av militären som svar på det.
Sådant förfarande av en regim/regering brukar i normala fall generera en revolution i civiliserade länder.

Jämför, om en svensk unge klottrar "Konvertera eller Dö" på en närbutik i Västra Frölunda, Göteborg, och Staten svarar med att plocka upp 15 random ungar (hälften vita och hälften invandrare) och torterar dem på samma sätt för att förmå dem att namnge den som klottrade... Skulle Du som Svensk, sitta still och tolerera detta utan omsvep?

Skulle du även se motståndare till detta som "terrorister"?
Citera
2015-10-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Relativt meningslös poäng att föra fram dock då jämförelsen kräver att du hittar supporters för IS i tråden.

Folk i tråden är dock ytterst kåta på HISTORIA, och när det gäller HISTORIEN i Syrien, så var det Assadregimen som började konflikten i och med deras inledande barntortyragenda. 1 unge klottrar på en skola, och 15 ungar får naglarna utdragna av militären som svar på det.
Sådant förfarande av en regim/regering brukar i normala fall generera en revolution i civiliserade länder.

Jämför, om en svensk unge klottrar "Konvertera eller Dö" på en närbutik i Västra Frölunda, Göteborg, och Staten svarar med att plocka upp 15 random ungar (hälften vita och hälften invandrare) och torterar dem på samma sätt för att förmå dem att namnge den som klottrade... Skulle Du som Svensk, sitta still och tolerera detta utan omsvep?

Skulle du även se motståndare till detta som "terrorister"?
Menar du exempel på personer I denna tråd som verkar ha utryckt stöd för ISIS? Finns ett par stycken, Blackjackk exempelvis.

Skulle dessa personer agera som "rebellerna" i Syrien skulle jag utan omsvep kalla dem för de terrorister de var, för de gör ännu avskyvärdare saker (och då försvarar jag INTE regimens tortyr av civila). Faktum är emellertid att jihadismen legat och pyrt långt längre än så. De där ungdomarna var egentligen bara en droppe som fick bägaren att rinna över. Redan 1980 belägrade jihadister Aleppo med resultatet att mer än 2000 personer dog (de flesta jihadisterna själva förvisso, men likväl förekom aktioner som detta lite då och då). I Hama skedde det jihadistuppror 1981 så väl som 1982. 1981 genomförde jihadister ett bombdåd i Azbakiyah som dödade mer än 200 civila. 1979 mördade jihadister dussintals kadetter i Aleppo. Många av dessa terrorledare fick sedermera asyl och beskydd i Europa, bland annat Ali Sadreddine Al-Bayanouni samt Issam al-Attar m.fl.
Senast redigerad av scrollock 2015-10-30 kl. 22:42.
Citera
2015-10-30, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yaskaleh
Ser det som mycket troligare att det är dina älskade islamistråttor som utfört detta illdåd, så hjärtlöst avskum kan du själv vara din hjärnlösa dåre.

Ja, tydligen dyker de upp på just de platser där regimen/ryssen bombar och smäller sig själva. Gör tydligen detta ett par gånger om dagen. Dessutom får de alla på platsen att tro att det hade något att göra med fat-bomben som kom fallande från skyn. Visst, det låter mycket mer troligt än att regimen släpper sina fat-bomber och skiter i vad de träffar.

Ibland undrar jag hur folk 2015 kan stödja IS med alla videor de släpper och allt skit man ser, sen läser jag vad någon som du skriver och ser vilken bubbla du lever i, och plötsligt inser jag att det är vanligare än vad man tror. Skrämmande dock.
Citera
2015-10-30, 22:59
Medlem
V.corleones avatar
Vilka är det amerikanerna ska bestå med markpersonal? Är det FSA eller Al-Nusra? Roligt scenario det blir om ryssarna råkar spränga dessa "tappra" soldater
Citera
2015-10-30, 23:02
Avslutad
[quote=scrollock|55222750]Menar du exempel på personer I denna tråd som verkar ha utryckt stöd för ISIS? Finns ett par stycken, Blackjackk exempelvis.

Om vi definierar uttrycka stöd eller önskar hur det skulle vara för eller mot IS ska jag säga det jag märkt.

Jag kan börja med mig då, jag ger IS mitt fulla stöd så länge dom krigar mot kurderna, jag skiter i vart enda kurdiskt liv, kurd finns inte i min värld.

En sunni- syrier ger också förmodligen sitt stöd till IS så länge dom bekämpar Assadregimen och kurderna som vill åt deras mark.

En sunni- irakier tänker samma sak förmodligen.

Hela Iran önskar att IS enbart gav sig på kurderna och inte på en enda shiamuslim.

Kurdernas största önskan är att befria sig själva så snart så möjligt och hoppas på att IS ska snart även börja attackera även Turkiet, Iran och fortsätta sina strider i Irak och Syrien.

Stödet finns för IS, många vågar inte erkänna det bara. Om du går in på andra forum ska du få se hur kurder utrycker sig, väldigt arroganta i hopp om att IS ska kaosa sönder speciellt i Turkiet och Iran.
Citera
2015-10-30, 23:19
Medlem
Citat:
Menar du exempel på personer I denna tråd som verkar ha utryckt stöd för ISIS? Finns ett par stycken, Blackjackk exempelvis.

Skulle dessa personer agera som "rebellerna" i Syrien skulle jag utan omsvep kalla dem för de terrorister de var, för de gör ännu avskyvärdare saker (och då försvarar jag INTE regimens tortyr av civila). Faktum är emellertid att jihadismen legat och pyrt långt längre än så. De där ungdomarna var egentligen bara en droppe som fick bägaren att rinna över. Redan 1980 belägrade jihadister Aleppo med resultatet att mer än 2000 personer dog (de flesta jihadisterna själva förvisso, men likväl förekom aktioner som detta lite då och då). I Hama skedde det jihadistuppror 1981 så väl som 1982. 1981 genomförde jihadister ett bombdåd i Azbakiyah som dödade mer än 200 civila. 1979 mördade jihadister dussintals kadetter i Aleppo. Många av dessa terrorledare fick sedermera asyl och beskydd i Europa, bland annat Ali Sadreddine Al-Bayanouni samt Issam al-Attar m.fl.

Det var Muslimska Brödraskapet som låg bakom terrordåden, som ledde till att Hafez al-Assad fick nog:

Citat:
Maktkoncentrationen kring Assad, sekulariseringen av staten, och en allt mer utbredd korruption provocerade oppositionen inom Syrien. Med start 1979 hamnade Baathpartiet därför i kraftiga sammandrabbningar med det Muslimska brödraskapet. Brödraskapets främsta ideologi var att stat och religion inte borde separeras och att lagarna i samhället skulle baseras på Koranen.

Man försökte lösa konflikten genom samtal, men när brödraskapet 1980 försökte mörda presidenten fick samtalen ett tvärt slut.

Konflikten pågick till februari 1982 då regeringsstyrkorna gjorde ett massivt tillslag mot brödraskapets fäste, staden Hama. Det talas om mellan 7000 och 30 000 döda. Efter denna treveckorsoffensiv fanns inte mycket kvar av brödraskapet och konflikten ansågs avslutad.

http://www.sakerhetspolitik.se/Konflikter/Syrien/Fordjupning-Syrien/

Samma MB som idag i allians med al-Qaida/al-Nusra söker störta Assad.

Aron Lund har träffat svensk-araben Tarif Issa från MB som deltog i upproren på 80-talet och senare flydde - och oturligt nog hamnade i Sverige tillsammans med sina islamistsöner. Han har gjort comeback som den troligen äldste jihadisten med svensk anknytning, hans MB-islamistgrupp i Fayaq al-Sham har deltagit i "befrielsen" av Idlib tillsammans med al-Nusra.

Aron Lunds intervju med Tarif Issa saknar helt kritiska frågor till Tarif Issa. Ingenting om Issa samarbete med al-Qaidagrupper eller MB:s kalifatplaner och införande av sharialagar. Finns att läsa här:
http://carnegieendowment.org/syriaincrisis/?fa=61724

Att Tarif Issas son Yasir Issa från MB har fungerat som sk Syrienexpert i SVT och TV4 har kraftigt bidragit till den skeva svenska rapporteringen i media gällande kriget i Syrien - och att det piskats upp hat mot Assadregimen. Islamistgrupper och al-Qaidalierade terrorister har närmast framställts som någon form av demokratitörstande hjältar.

Man kan inte bli mer jävig än Yasir Issa. Pappan MB-jihadist, brodern Fidaaldin ledare för syriska grenen av svenska MB, broder Mustafa Issa fd ledare för MB:s Sveriges Unga Muslimer. Därtill finns det uppgifter om flera släktingar till Issaklanen i al-Nusra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in