Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Man vill inte försvaga IS såpass mycket att SAA skall kunna besegra dem och rebellerna, det är naturligtvis korrekt.
Det där låter rätt kyligt och så, men jag tror inte riktigt på beskrivningen av IS som ett användbart och lättstyrt redskap som man kan reglera efter tycke och behov.
IS är av allt att döma mer pressat i nuläget (högljudda hot, sämre ekonomi i givarländerna, ryssarnas nya allians i västra Syrien som absolut inte stärkt IS) än vad man varit på länge, och då går alltså amerikanerna in med specialtrupper för att styra upp offensiven mot Raqqa? Då försvagas ju IS ännu mer, i ett läge när man enligt din teori "behöver dem" mer än någonsin?
Nu tror jag faktiskt det är så enkelt som att man ser IS som ett reellt problem och marksätter trupper för att kurderna inte är tillräckligt motiverade och araberna inte tillräckligt kompetenta för att ha en chans mot IS. Det jag möjligen skulle kunna tro, om vi ska spekulera i cynisk geopolitik, är att USA med boots on the ground nu definitivt sätter stopp för en iofs osannolik framtida SAA-frammarsch österut.
Hur som helst tycker jag utvecklingen på flera olika fronter och områden de senaste veckorna pekar mot att krigets slutfas har inletts. Krigsläget ser allt mer låst ut åt alla håll och nu följer förmodligen en kohandel utan motstycke (Kerry träffade väl Irans utrikesminister igår innan denne träffade Lavrov?). Tror även USA vill avsluta detta nu och lägga fokus på vad Kina pysslar med borta vid Filippinerna.