Citat:
Ursprungligen postat av
greven_plast
Är det någon som har erfarenhet av hur strängt det ses på att man inte följt tidsplanen vid uppsatsen? Har hört mig runt och fått lite olika svar tycker jag. Vissa säger att det inte brukar beaktas öht, att tidskravet i princip bara är där för att " skrämma upp folk" så att de lämnar in i tid så man därmed får bra rullians på utexmintationen . Samtidigt har jag hört ifrån andra att det kan få ganska stor betydelse. Tycker inte heller betygskriterierna är särskilt klara på den punkten. (gäller alltså SU förresten).
När jag skrev uppsatsen, i Uppsala för ungefär ett och ett halvt år sedan, så snackade jag en del med kursare om det. Kontentan då verkade vara att ingen kände någon som
inte hade fått högsta betyg, oavsett om personerna lämnat in uppsatsen innan eller efter sex månader.
Dessa anekdotiska uppgifter ska givetvis tas med stor försiktighet. Ett faktum är ju dock att det fortfarande är höga betyg i snitt för uppsatserna i Uppsala, även om jag inte har de mest dagsfärska siffrorna tillgängliga.
Citat:
Ursprungligen postat av
Labyrinthine
Lång och välskriven text
Kul text att läsa och det stämmer rätt väl. Jag uppfattar andelen neurotiker som förhållandevis hög vid juristprogrammet. Emellertid känner jag inte igen mig särskilt mycket i det där med tentor som släpar, men som jag skrivit ovan så läste jag i Uppsala – terminstentornas kungarike. Det är inte många som vill ha en tenta på 30 poäng som flåsar i nacken...