2015-10-27, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Det är väl mycket möjligt att AB-fabriken tummar lite på reglerna

Haha maybe, men ni verkar iofs få mera tid på er från början, om jag fattar det rätt så har ni 6 månader på er att lämna in uppsatsen, motsvarande tid i Sthlm är 18 veckor.
Citera
2015-10-27, 14:20
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greven_plast
Haha maybe, men ni verkar iofs få mera tid på er från början, om jag fattar det rätt så har ni 6 månader på er att lämna in uppsatsen, motsvarande tid i Sthlm är 18 veckor.
Mycket möjligt! Jag har faktiskt ingen aning. Min uppfattning är att man börjar på hösten, typ 1 september, och sen ska den lämnas in i december med opponering i januari. Sen tror jag att det finns fler tillfällen att lämna in, typ i mars.
Citera
2015-10-27, 20:30
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greven_plast
Är det någon som har erfarenhet av hur strängt det ses på att man inte följt tidsplanen vid uppsatsen? Har hört mig runt och fått lite olika svar tycker jag. Vissa säger att det inte brukar beaktas öht, att tidskravet i princip bara är där för att " skrämma upp folk" så att de lämnar in i tid så man därmed får bra rullians på utexmintationen . Samtidigt har jag hört ifrån andra att det kan få ganska stor betydelse. Tycker inte heller betygskriterierna är särskilt klara på den punkten. (gäller alltså SU förresten).
När jag skrev uppsatsen, i Uppsala för ungefär ett och ett halvt år sedan, så snackade jag en del med kursare om det. Kontentan då verkade vara att ingen kände någon som inte hade fått högsta betyg, oavsett om personerna lämnat in uppsatsen innan eller efter sex månader.

Dessa anekdotiska uppgifter ska givetvis tas med stor försiktighet. Ett faktum är ju dock att det fortfarande är höga betyg i snitt för uppsatserna i Uppsala, även om jag inte har de mest dagsfärska siffrorna tillgängliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Lång och välskriven text
Kul text att läsa och det stämmer rätt väl. Jag uppfattar andelen neurotiker som förhållandevis hög vid juristprogrammet. Emellertid känner jag inte igen mig särskilt mycket i det där med tentor som släpar, men som jag skrivit ovan så läste jag i Uppsala – terminstentornas kungarike. Det är inte många som vill ha en tenta på 30 poäng som flåsar i nacken...
Senast redigerad av The_Keeper 2015-10-27 kl. 20:37.
Citera
2015-10-27, 21:45
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Inte för att låta som någon överlägsen bitch, men jag har börjat inse nu någon gång under tredje terminen vad jag tror är orsaken till juriststudenterna psykiska ohälsa. Sammanfattningsvis: den är till större delen självförvållad.

m m m m m osv mera text
Jag känner igen detta och kan bara hålla med.
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Mycket möjligt! Jag har faktiskt ingen aning. Min uppfattning är att man börjar på hösten, typ 1 september, och sen ska den lämnas in i december med opponering i januari. Sen tror jag att det finns fler tillfällen att lämna in, typ i mars.
Angående tidsplanerna på SU för uppsatsen
Om tidsplanen.
Betygskriterier.
Tidsscheman, fem olika block.
Citera
2015-10-29, 17:31
Medlem
Belfours avatar
Någon som läst fördjupningskurser på LU? Vilka bör undvikas, vilka är att föredra?
Citera
2015-10-31, 10:16
Medlem
Nytt JP i Karlstad (kanske) vad tycks?

http://www.dagensjuridik.se/2015/10/annu-ett-universitet-satsar-pa-juristprogram-soktrycket-ar-stort
Citera
2015-10-31, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Belfour
Någon som läst fördjupningskurser på LU? Vilka bör undvikas, vilka är att föredra?

Beror såklart på vad du är intresserad av. Generellt har LU ganska dåligt utbud av fördjupningskurser med inriktning affärsjuridik.

Aktiebolagsrätt & Comparative European Legal History ger enligt rykte högst betyg per enhet insats.
Kommersiell avtalsrätt, Entreprenadrätt, skatterättskurserna och Konflikt och kontrakt (senast nämnda ges bara på hösten) har rykte om sig som väldigt bra kurser dock med högre arbetsbörda.
Praktisk europaprocess (moot court-tävling) verkar vara den tuffaste men ger samtidigt en bra merit.

Ett tips är att välja utifrån intresse, ambitionsnivå och tycke och smak om kursföreståndaren.
Citera
2015-11-01, 01:07
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ekonomisk brottslighet verkar intressant.
Kan studenter från andra Univ läsa dom?
Citera
2015-11-01, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Nytt JP i Karlstad (kanske) vad tycks?

http://www.dagensjuridik.se/2015/10/annu-ett-universitet-satsar-pa-juristprogram-soktrycket-ar-stort

Redan i dag är min spontana känsla att det utexamineras för många jurister. Betygshetsen gynnas nog inte den heller av att ett nytt program ser dagens ljus. Dessutom skulle ett juristprogram i Karlstad ytterligare cementera bilden av att det finns A- och B-jurister.
Citera
2015-11-01, 15:35
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjackianan
Beror såklart på vad du är intresserad av. Generellt har LU ganska dåligt utbud av fördjupningskurser med inriktning affärsjuridik.

Aktiebolagsrätt & Comparative European Legal History ger enligt rykte högst betyg per enhet insats.
Kommersiell avtalsrätt, Entreprenadrätt, skatterättskurserna och Konflikt och kontrakt (senast nämnda ges bara på hösten) har rykte om sig som väldigt bra kurser dock med högre arbetsbörda.
Praktisk europaprocess (moot court-tävling) verkar vara den tuffaste men ger samtidigt en bra merit.

Ett tips är att välja utifrån intresse, ambitionsnivå och tycke och smak om kursföreståndaren.

Tack för dina synpunkter!

Har du möjligtvis någon inblick i hur arbetsrätts/familjerättskurserna har det både när det gäller arbetsbörda och betyg?
Citera
2015-11-01, 15:36
Medlem
Belfours avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Ekonomisk brottslighet verkar intressant.
Kan studenter från andra Univ läsa dom?

Ja, det går. Dock kommer dessa studenter i en egen urvalsgrupp och tas in sist (vilket kan vara en försvårande omständighet)
Citera
2015-11-01, 16:03
Medlem
Citat:
Tack för dina synpunkter!

Har du möjligtvis någon inblick i hur arbetsrätts/familjerättskurserna har det både när det gäller arbetsbörda och betyg?

Arbetsrätt ska enligt rykte ha "lagom" arbetsbörda, ungefär som arbetsrätten på grundterminerna. Familjerätten har jag inte hört något om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in