2015-11-03, 13:58
Medlem
Labyrinthines avatar
Jag satt och läste bak i tråden för att lugna mina stackars nerver i väntan på resultatet från CC (i dag eller i morgon!) och jag kan inte låta bli att skratta över alla diskussioner över lagböcker som förekommit i tråden! Vilket tjafs, liksom. Jag går nu på andra kursen på termin tre och jag har använt min lagbok (en blå från 2014) på EN kurs av hittills sju. Jag använder alltid rättsfallssamlingarna, som är billigare, enklare, väger mindre och har exakt den lagstiftning jag faktiskt behöver för varje kurs. Jag ser nästan aldrig någon på SU som går runt med lagbok heller för den delen. Använder ni andra lagbok i vardagen, så att säga? Min står och ser fin ut i bokhyllan.
Citera
2015-11-03, 14:26
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Jag satt och läste bak i tråden för att lugna mina stackars nerver i väntan på resultatet från CC (i dag eller i morgon!) och jag kan inte låta bli att skratta över alla diskussioner över lagböcker som förekommit i tråden! Vilket tjafs, liksom. Jag går nu på andra kursen på termin tre och jag har använt min lagbok (en blå från 2014) på EN kurs av hittills sju. Jag använder alltid rättsfallssamlingarna, som är billigare, enklare, väger mindre och har exakt den lagstiftning jag faktiskt behöver för varje kurs. Jag ser nästan aldrig någon på SU som går runt med lagbok heller för den delen. Använder ni andra lagbok i vardagen, så att säga? Min står och ser fin ut i bokhyllan.

Processen är nästa tillfälle (när jag läste den 2014 fanns ingen specifik författningssamling). Annars aldrig under de obligatoriska kurserna. I specialkursen Påföljdslära behövs brottsbalken m.m. så jag återanvände straffrättens författningssamling + utdrag på de lagar som ändrats.

Därav mitt extremistråd i guiden att aldrig köpa en lagbok. En ny lär inte behövas på processen, behåll din gamla och kolla upp om något ändrats istället (om det har - begär att få ta med amanuens-stämplade lösblad på tentamen. Lite jobb, men förmodligen mer värt än att köpa/hyra en ny tegelsten).
Citera
2015-11-04, 17:37
Medlem
Citat:

Jag använder endast lagtext & kommentarer på nätet (Karnov, Zeteo osv). I tentatider har jag skrivit ut den lagtext som behövts. Det finns få anledningar till att köpa lagbok.
Citera
2015-11-05, 13:50
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Jag har (på GU) haft lagbok på de flesta tentorna eftersom de tyvärr inte ger ut lagtextkompendier på så många kurser. Vi hade lagtextkompendium på någon tenta (socialrätt på T3?) och så hade Rabes tjocka bok på skatterätten. När jag haft lagbok på tenta har jag ofta behövt ha med egenutskrivna uppdateringar på det som förändrats. Lagtextkompendium (och möjligen även Rabe) är klart bäst!
Är jag hemma och pluggar så använder jag lagboken om jag ska ha med den på tentan men föredrar egentligen Karnov. Har (nästan) aldrig med mig lagbok till föreläsningar.
Citera
2015-11-05, 15:09
Medlem
Jag vill hävda att det finns ett pedagogiskt värde i att använda lagbok. Möjligheten att stryka under rekvisit, skriva anteckningar i marginalen etc är guld värd. Lagtextkompendier är säkert lika bra (aldrig hört om dessa på UU?) utan det är snarare lagen.nu-aktivisterna jag vänder mig mot.

Dessutom är det ju sexigt att sitta med en lagbok på biblioteket.
Citera
2015-11-05, 17:47
Medlem
ebqts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Jag vill hävda att det finns ett pedagogiskt värde i att använda lagbok. Möjligheten att stryka under rekvisit, skriva anteckningar i marginalen etc är guld värd. Lagtextkompendier är säkert lika bra (aldrig hört om dessa på UU?) utan det är snarare lagen.nu-aktivisterna jag vänder mig mot.

Dessutom är det ju sexigt att sitta med en lagbok på biblioteket.
Skrytfaktorn över att sitta med lagboken på offentliga platser bör inte underskattas.
Citera
2015-11-05, 20:38
Medlem
Labyrinthines avatar
Civilrätt C (Arbets- och familjerätt), 10,5 hp, HT15, SU.

AB 19.59 procent
BA 68.24 procent
B 12.16 procent

Inga U redovisas då slutbetyg erhålls först efter godkända tentor i arbetsrätt och familjerätt samt godkänd uppsats. Alla tre moment måste alltså vara minst godkända.

Jag vill skicka mina varmaste tack till de som skänkte mig några tröstande ord i början av kursen. Den var skitjobbig men nu sitter jag med ett välförtjänt AB och redo att trösta nästa termins CC-kull.
Citera
2015-11-05, 20:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Civilrätt C (Arbets- och familjerätt), 10,5 hp, HT15, SU.

AB 19.59 procent
BA 68.24 procent
B 12.16 procent

Inga U redovisas då slutbetyg erhålls först efter godkända tentor i arbetsrätt och familjerätt samt godkänd uppsats. Alla tre moment måste alltså vara minst godkända.

Jag vill skicka mina varmaste tack till de som skänkte mig några tröstande ord i början av kursen. Den var skitjobbig men nu sitter jag med ett välförtjänt AB och redo att trösta nästa termins CC-kull.

Grattis. Nu börjar det jobbiga.

Rätt kul att de fortfarande inte vågar visa antalet U. (att missa ett moment är ju att få underkänt, så inte alls några problem att redovisa egentligen).
Citera
2015-11-06, 09:50
Medlem
mastejags avatar
När i juristutbildningen kommer man i kontakt med eller kan fördjupa sig i lagen om offentlig upphandling?
Citera
2015-11-06, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
När i juristutbildningen kommer man i kontakt med eller kan fördjupa sig i lagen om offentlig upphandling?

Beror på var du pluggar.
Citera
2015-11-06, 10:08
Medlem
mastejags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Beror på var du pluggar.
Jaha så det skiljer mellan universiteten. Trodde det var på ett ungefär samma.
Citera
2015-11-06, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag

Lund har OU som delkurs på termin 3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in