2015-10-26, 19:37
Medlem
Hur lång tid tar det att komplettera ungefär 10 ämnen? Har B i dessa ämnen och vill ha A. Tog studenten förra sommaren.

Är det mest inlämningar eller är det många prov i t.ex. biologi?

Är det nationella prov som gäller vid matematik och språk?
Citera
2015-10-27, 00:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Homeostasis
Hur lång tid tar det att komplettera ungefär 10 ämnen? Har B i dessa ämnen och vill ha A. Tog studenten förra sommaren.

Är det mest inlämningar eller är det många prov i t.ex. biologi?

Är det nationella prov som gäller vid matematik och språk?
Du kan inte läsa om samma kurser. 100% studietakt =en kurs på 100 p. under 5 veckor eller två kurser på 10 veckor.

På distanskurser kan det vara mycket inlämningsuppgifter för att visa att du är aktiv i kursen. Men provet blir oftast avgörande.

Ja, de använder en gammal, men fortfarande sekretessbelagd, utgåva av ett nationellt prov i matte och språk.
Senast redigerad av Roxic 2015-10-27 kl. 00:36.
Citera
2015-10-27, 19:45
Medlem
Få F i ämne för att kunna plugga på Komvux

Jag går sista året på gymnasiet just nu och har haft en väldigt dålig lärare i italienska de två tidigare åren - därav ligger jag nu på E eller t.om. på gränsen till F i italienska trots att min tidigare lärare gav mig ett C. Nu funderar jag på om jag borde läsa upp italienskan på Komvux för att höja mitt snitt (har ändå funderat på att läsa mer matte)... Dock kostar det ju väldigt mycket pengar att läsa upp ett ämne som man har fått ett betyg i - är det då bättre att skita helt i Italienskan i år och få F i kursen för att sedan kunna läsa upp den gratis på Komvux sen? Gör det så stor skillnad/påverkar det min gymnasiepoäng?

Och till en annan liknande fråga för er som läst på Komvux/är erfarna av detta:

Hur ska man egentligen tänka efter gymnasiet? Jag gissar på att jag kommer gå ut med 17-18 i snitt (går sam) och funderar på att fortsätta vidare på statsvetenskap eller liknande sen med förhoppning att kunna jobba inom FN i framtiden. Men när man söker in till högskola - bör man fokusera på själva linjen eller är det viktigt att tänka på vilken skola man väljer också? Kan jag välja en liten skola i Piteå eller är det bättre att läsa upp några ämnen på Komvux och sen söka in på Stockholms Universitet t.ex.? Blev många frågor nu men tacksam för svar!
Citera
2015-10-27, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varmhallonpaj
Jag går sista året på gymnasiet just nu och har haft en väldigt dålig lärare i italienska de två tidigare åren - därav ligger jag nu på E eller t.om. på gränsen till F i italienska trots att min tidigare lärare gav mig ett C. Nu funderar jag på om jag borde läsa upp italienskan på Komvux för att höja mitt snitt (har ändå funderat på att läsa mer matte)... Dock kostar det ju väldigt mycket pengar att läsa upp ett ämne som man har fått ett betyg i - är det då bättre att skita helt i Italienskan i år och få F i kursen för att sedan kunna läsa upp den gratis på Komvux sen? Gör det så stor skillnad/påverkar det min gymnasiepoäng?

Är du medveten att om du läser upp ett betyg på komvux så hamnar du i en annan urvalsgrupp? En urvalsgrupp för endast personer som läst upp betyg. Av erfarenhet så ligger dessa ofta +2,5 över BIEX, en logisk förklaring är för att om man läser upp ett betyg så kan man lika gärna läsa upp fler/alla ämnen.

Tips kan vara att kolla upp vad snittet för det program du tänkt söka ligger på i den urvalsgrupp där man läst upp betygen och sedan överväga om det är värt eller inte.

Jag skulle dock rekommendera dig att kämpa på med italienskan nu, du kan om du vill
Citera
2015-10-27, 21:05
Avslutad
Har ej läst på Komvux men ska försöka hjälpa dig ändå. Ett andra alternativ är faktiskt högskoleprovet.

Vad gäller utbildning så kan jag säga att även om det blivit mer accepterat med utbildningar från mindre attraktiva orter så kan jag vad gäller juridik bekräfta att Uppsala/Lund studenter är mer attraktiva på arbetsmarknaden, vad gäller ”toppjobben” eller ”drömjobben”. Även om jag skulle vilja säga att namnet på högskolan/universitetet inte spelar någon roll så gör namnet indirekt detta. Men att din utbildning är mindre "värd" eller meningslös bara för du läst på en specifik ort kan jag inte direkt påstå, det är upp till dig att övertyga rekryteraren varför h*n bör välja dig framför någon som läst utbildningen på en välrenommerad ort. Sedan är det viktigt att du nätverkar, knyter kontakt med personer du kan ha nytta av i framtiden ständigt under din studiegång, att du är aktiv och engagerad i exempelvis din framtida studentförening, under arbetsmarknadsdagar osv. Jobben trillar inte ner från himlen per automatik, därför är ett nätverk och en relation med skolans samverkanskoordinator/er
eller vad de nu kallar sig idag, a och o.

För att sammanfatta lite "bra skola" - Lättare att få jobb, snålskjuts på namnet.
Mindre bra skola - Inte omöjligt men krävs att du skiljer dig från mängden, tänk då att rekryteraren gör 3 högar skolan x, skolan y (de attraktiva) och sen övrigt högen (alla andra skolor). Hamnar du i övrigt kategorin är du i princip körd och kommer sållas bort såvida du inte har meriter som skiljer dig från mängden och ett brett kontaktnätverk, sedan jämförs du med potentiella konkurrenter från x och y bunten. Sedan kallas ni till intervju där betydligt fler från x och y kategorin kallas än från övrigt kategorin. De ”bättre” skolorna har oftast mycket bredare kontaktnätverk och är villiga att dela med sig av sina kontakter. På så sätt kan skolans namn vara skillnaden mellan ett toppjobb och ett ok jobb.

Sedan är det en sak att komma in, du ska klara utbildningen också. Flera faktorer du bör tänka på bl.a. nu när det råder bostadsbrist kanske det är lämpligare att välja en skola som garanterar bostad för sina studenter. Kötiden är lång i Stockholm, på de mer attraktiva orterna cirka 3-25 år.
Citera
2015-10-30, 03:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Du kan inte läsa om samma kurser. 100% studietakt =en kurs på 100 p. under 5 veckor eller två kurser på 10 veckor.

Jag frågade min lärare och hon sa att 15v och 10v kurser finns inte längre och det gäller från augusti, men jag vet inte om de kommer tillbaka nästa år.

Citat:
Ursprungligen postat av Homeostasis

Tar 20 veckor för varje kurs och du kan läsa upp till 4 kurser samtidigt. Du kan också göra prövning om du är bara intresserad i högre betyg men då betalar du 500kr för varje kursen, tror jag.
Citera
2015-11-04, 04:05
Medlem
Höja mina betyg högt! Komvux?

Hej!

Jag har enda sedan första ring på gymnasiet blivit väldigt intresserad av att plugga i en bra högskola, min linje däremot säger nej. Jag går på Bygg- och anläggningsprogrammet. Jag var väldigt intresserad av att arbeta med mina händer på den tiden men har ångrat det totalt dessa sista två år och det har suttit fast i hjärnan på mig av att det är förstört och att jag sumpat hela mitt liv. Jag hade vissa dilemma i nian och det påverkade mig.

Jag har siktat på att höja mina betyg totalt, jag valde högskoleförberedande inom bygg vilket skulle ge mig tillgång till ett tekniskt basår men jag har valt att gå på Komvux för att höja alla mina betyg totalt och satsa på A och även läsa Matte 4, Engelska 7 och vad som än krävs för att komma in på ett bra universitet. Jag är villig att spendera hur många år som en krävs för att jag har den viljan.

Jag vet att jag kan hantera det och nå en snitt av B i medelbetyg.

Nu till frågan, om jag söker till ett universitet i Amerika vilket jag satsar högt på, jag har redan läst mycket som krävs och jag vet att det kommer att kosta mig en hel del men det är ett av mina minsta bekymmer just nu. Kommer det att spela någon viss roll hos dem av att jag pluggat i Bygg och anläggningsprogrammet och inte Samhällsvetenskaps-programmet eller Ekonomi-programmet. Jag vet att jag kommer att vara tvungen att göra några sorts test så som SAT eller ACT.

Jag har även bestämt mig för att ta specifika kurser och förbereda mig inför ett Cambridge English examen.

Behöver jag oroa mig över något? Finns det något jag behöver göra? Kanske även gå på en folkhögskola?

Det har troligen blivit några stavfel. Jag har legat här vid sängen i timmar och tänkt på det och valde att bara skriva av mig det.

Tack!
Citera
2015-11-04, 10:35
Avslutad
Jag har varit i dina skor, jag fixade upp alla mina betyg. Satte bra poäng på högskoleprovet.
Sen studerade jag fem år på universitet i Sverige på en utbildning som kostar mer än en miljon.
Jag fick den utbildningen gratis!

Glöm inte bort det i dina drömmar om att studera utomlands, drömmar som även jag hade/har.
Tänker man lite rationellt är det inte så dumt eller hur?
Citera
2015-11-04, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Jag har varit i dina skor, jag fixade upp alla mina betyg. Satte bra poäng på högskoleprovet.
Sen studerade jag fem år på universitet i Sverige på en utbildning som kostar mer än en miljon.
Jag fick den utbildningen gratis!

Glöm inte bort det i dina drömmar om att studera utomlands, drömmar som även jag hade/har.
Tänker man lite rationellt är det inte så dumt eller hur?

Låter bra! Tack för ditt svar. Jag undrar däremot hur du satte bra poäng på högskoleprovet, folk jag känner misslyckades starkt men det måste vara på grund av att dem inte ens pluggade till provet, inte ett dugg. Är det värt att låna nån sorts bok som skulle kunna hjälpa mig att sätta bra poäng på provet? Går det bra på högskoleprovet så kan du bli mottagen till nästan vart som helst.
Citera
2015-11-05, 22:14
Medlem
Inga andra förslag eller tips?
Citera
2015-11-05, 22:36
Avslutad
Jag skrev högskoleprovet fyra gånger kanske. Övade på gamla prov och köpte en bok som visade hur man skulle tänka.

Finns ju också hpguiden.se något. Där kan du kolla.

Om du inte skrivit något än så skriv nästa gång så ser du vilken nivå du hamnar på och kan arbeta dig uppåt om det behövs. Även om man skriver ett lägre resultat senare så räknas det bästa provresultatet.
Citera
2015-11-08, 10:20
Medlem
Om jag läser kanske 5 kurser på folkhögskolan, resten på komvux, vilket urval?

Om jag läser kanske 5 kurser på folkhögskolan, resten på komvux av 24 kurser totalt, vilket urval hamnar jag då i till universitetet?

Jag har tänkt läsa matematik 1-4, kemi 1-2, fysik 1-2, biologi 1-2 och kanske engelska på folkhögskolan... Resten av alla 24 kurser på komvux.

Ni som är kunniga inom antagning till universitet, vilket urval hamnar jag i?
Senast redigerad av 8411143 2015-11-08 kl. 10:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in