Citat:
Ursprungligen postat av
varmhallonpaj
Jag går sista året på gymnasiet just nu och har haft en väldigt dålig lärare i italienska de två tidigare åren - därav ligger jag nu på E eller t.om. på gränsen till F i italienska trots att min tidigare lärare gav mig ett C. Nu funderar jag på om jag borde läsa upp italienskan på Komvux för att höja mitt snitt (har ändå funderat på att läsa mer matte)... Dock kostar det ju väldigt mycket pengar att läsa upp ett ämne som man har fått ett betyg i - är det då bättre att skita helt i Italienskan i år och få F i kursen för att sedan kunna läsa upp den gratis på Komvux sen? Gör det så stor skillnad/påverkar det min gymnasiepoäng?
Är du medveten att om du läser upp ett betyg på komvux så hamnar du i en annan urvalsgrupp? En urvalsgrupp för endast personer som läst upp betyg. Av erfarenhet så ligger dessa ofta +2,5 över BIEX, en logisk förklaring är för att om man läser upp ett betyg så kan man lika gärna läsa upp fler/alla ämnen.
Tips kan vara att kolla upp vad snittet för det program du tänkt söka ligger på i den urvalsgrupp där man läst upp betygen och sedan överväga om det är värt eller inte.
Jag skulle dock rekommendera dig att kämpa på med italienskan nu, du kan om du vill