Citat:
Ursprungligen postat av
RoineOberg
Tack, mycket intressant läsning, en hel del bitar föll plötsligt på plats, så som Milo B dessutom Norakorsets funktioner.
Sammanfattar så som jag tilkat det hela: -HKV/ÖB finns i starten av VK2 i Krlstad med regeringen. Efter en tid flyttar HKV/ÖB till Filipstad.
1948-66 "Sammbor" Försvarsgrenschefernas staber i Trestabsberget i Hallsberg.
1957 Flyttar MB Bergslagen förmodligen ifrån sitt bergrum under Tingvalla gymnasium i Karlstad, till LFC MÅSEN i Örebro som det året invigs. C. FV flyttar dit också fram till 1961. Eftersom detta berg också utgör HKV´s reserv (B-)anläggning, så bör C.FV varit Stf ÖB eftersom han gissningsvis är högre i tjänst än MB B. Skulle gissa på att MBB är Generalmajor och C. FV Generallöjtnant?
1961 Flyttar HKV/ÖB från Filipstad till Korpaberget. Samma år flyttar C. FV också dit ifrån Måsen/Örebro.
Riksstyrelsens (Grecksåsar from 1958) rundradioannex är Vargkröket.
Tidigare skrivet om Norakorset/Skymhyttan är att det skall ha varit sändarannex för Fo51´s stab. Denna låg i Adolfsberg/Måsen/Örebro.
MEN ingenting kastar ljus över var den 3 km2 stora antennparken finns mer än att stab-stab anger att detta annex finns vid en vägkorsning. FÖRMODLIGEN är det Norakorset men det vore intressant att få det bekräftat. Några 2 km2 har jag svårt att tänka mig där eller har jag fel?