Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-10-18, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Achtung Panzer
Ursäkta min felskrivning. Klockarehöjdsmasten i Filipstad var tv-mottagardisken riktad mot. Sannolikt är kanske att sandarnegubbens mast är densamma och att klockarehöjden förr haft länkanslutning med Hennikehammar eller mer troligt att en knutpunkt eller relästation legat mellan dem. Storhöjden är annars ett bra alternativ till länkutpunkt med sin gedigna mastpark precis norr om toppen. Betänk också på att det inte var bongotrummor som användes 1961. Länkarna då såg ut som yagi-antenner.

Förutom tvmotagningsdisken (som också idag återfinnes på liknande anläggningar) sa fanns det tre kortvågsantenner riktade motnordväst och sydöst. Kanske fanns länkar på någon mils avstånd i dessa riktningar förr?

Man verkar behöva hålla isär om det är FV eller Arméns länkar som avses.
FV verkar använt enbart parabolantenner till FFRL från start.
Armén verkar däremot enbart använt Yagi-antenner till sina nycklingslänkar för att sammankoppla staber med radioutpunkter.
Citera
2015-10-18, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CVNVInson
Eftersom Sandarnegubben beslutat lägga ut ett mailsvar så bör det ju vara OK att lägga ut lite mer information inom samma ämne.
Frågorna i kursivt handlar om några avsnitt i Stab-stab dokument nr 1.

Svaret på fråga ett handlar inte om det berg som frågan avsåg, men det har ju att göra med den felaktigt ställda frågan. Trestabsberget ska ju ha innehållit försvarsgrenarnas staber, vilket på den tiden inte var samma sak som Högkvarteret.
Medan ÖB (dvs dåtidens Högkvarter) efter några år flyttade från Karlstad till Filipstad satt CFV kvar i Arboga (ej i berget), CM i Köping och CA i Örebro.
Senast 1950 flyttade sannolikt dessa tre försvarsgrenar till Trestabsberget vid Hallsberg.
CFV flyttade möjligen vissa funktioner senare till Örebro.

1. Fråga kring stycket "Utbyggnad av anläggningar": Högkvarterets första anläggning i det s.k. Trestabsberget är ju sedan länge flyttad. Om jag uttrycker mig försiktigt, det var väl en anläggning som låg en bit söder om Örebro och inte norr, som avsågs?
1. Jag minns mitt besök vid anläggningen så väl, därför att besöket fick återverkningar och jag gavs möjligheten att rädda en FV-officers karriär. Men hur jag än studerar bilkartorna över området, så kan jag inte säga mer än att anläggningen måste ligga norr om en linje genom Örebro. Det ligger ca 60 år tillbaka i tiden och jag var då väldigt ofta ute på vägarna för att rekognosera.
B-anläggningen (första reserv) kan man däremot säga låg söder om staden och i samma berg som både lfc och MB/CB. Snurrigt? Ja, men så kunde militärer ibland planera och besluta. Samtidigt kostade en omfattande uppbyggnad av allt detta nya stora pengar varför mycket skall ses som provisorier t.v. C-anläggningen (andra reserv för HKV) var ingen berganläggning. Jag har ett svagt minne av att det var i en skola.

2. Fråga kring stycket "MB/CB V stabsplats": MB V (Milo Bergslagen) finns ju inte längre, så denna fråga kan förhoppningsvis besvaras i ungefärliga ordalag - Låg MB/CB V tidigare stabsplats i "Zonen" (möjligen i ett förråd) eller längre norrut mot Ludvika?
2. Lennart K sätter rubriken MB/CB V stabsplats sedan verkar han skriva ”provisoriska GPL” när han menar reservplatser för GPL eller möjligen provisoriska sändar-/mottagarannex till GPL? MB/CB V fick tidigt sin stabsplats i en stor berganläggning och i samma berg som Lfc V och HKV reservplats B. Det kan inte vara lätt för dig att få någon ordning på det här.

De sändar- mottagarannex han talar om under rubriken MB stabsplats kunde ligga på miltals avstånd från MB stab. De var förbundna med nycklingslänkar som Lennart på något ställe mycket riktigt skriver pekade ut riktningen till GPL med sändar- mottagarplatsernas riktantenner. Det är då arméns nycklingslänkar för kortvåg han menar. Du bör kanske bese berget där Örebro har sin hoppbacke. Sydöstra delen av stadsbebyggelsen. Lennart nämner detta i sin historieskrivning, som på flera ställen innehåller fel eller plats för missförstånd. I synnerhet då han skriver om radiolänkar.

3. Fråga kring stycket "ÖB stabsplats A1": Alla antennparker är väl numera rivna, så därför vågar jag fråga om ÖB stabsplats A1's "3 km2 stora antennpark med 40 mottagarantenner". Jag tolkar texten som att denna antennpark inte låg vid A1 anläggningen utan vid ett särskilt "mottagarannex". Stämmer detta? Var det i så fall ett annex lite söder om A1?
3. Jag vet inte var ÖB hade sina sändar- mottagarannex. Det var inget jag skulle veta. De kan ha legat miltals från HKV stabsanläggning och förbundna med kabel och nycklingslänkar. Samtidigt har jag ett suddigt minne av att jag sett eländet och pratat med någon om det. Men det ligger uppåt 60 år tillbaka i tiden.

Tack, mycket intressant läsning, en hel del bitar föll plötsligt på plats, så som Milo B dessutom Norakorsets funktioner.
Citera
2015-10-18, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Tack, mycket intressant läsning, en hel del bitar föll plötsligt på plats, så som Milo B dessutom Norakorsets funktioner.

Verkligen. Fantastiskt mycket information som kommit nu på kort tid.

Fanns det mytomspunna MB/CB B alltså samlokaliserat med HKV B i Sörby? Mycket intressant.

Jag har länge gått i tron att det var Trestabsberget som inhyste HKV B, men så tycks det inte vara.
Citera
2015-10-18, 21:15
Medlem
Citat:

Vidare står i boken "ÖB´s klubba" av Lennart Andersson, att en Kaptén och en Fanjunkare från attackeskadern E1, under sommaren 1957 inreder en stridsledningscentral i största hemlighet under semestern. Man övertog platsen efter någon funktion som flyttat.

Rättar mig själv -Det var sommaren 1967 (inte -57) som de två inredde C.E1´s bergrum.
Citera
2015-10-18, 21:41
Medlem
Citat:

Sammanfattar så som jag tilkat det hela: -HKV/ÖB finns i starten av VK2 i Krlstad med regeringen. Efter en tid flyttar HKV/ÖB till Filipstad.

1948-66 "Sammbor" Försvarsgrenschefernas staber i Trestabsberget i Hallsberg.

1957 Flyttar MB Bergslagen förmodligen ifrån sitt bergrum under Tingvalla gymnasium i Karlstad, till LFC MÅSEN i Örebro som det året invigs. C. FV flyttar dit också fram till 1961. Eftersom detta berg också utgör HKV´s reserv (B-)anläggning, så bör C.FV varit Stf ÖB eftersom han gissningsvis är högre i tjänst än MB B. Skulle gissa på att MBB är Generalmajor och C. FV Generallöjtnant?

1961 Flyttar HKV/ÖB från Filipstad till Korpaberget. Samma år flyttar C. FV också dit ifrån Måsen/Örebro.

Riksstyrelsens (Grecksåsar from 1958) rundradioannex är Vargkröket.

Tidigare skrivet om Norakorset/Skymhyttan är att det skall ha varit sändarannex för Fo51´s stab. Denna låg i Adolfsberg/Måsen/Örebro.

MEN ingenting kastar ljus över var den 3 km2 stora antennparken finns mer än att stab-stab anger att detta annex finns vid en vägkorsning. FÖRMODLIGEN är det Norakorset men det vore intressant att få det bekräftat. Några 2 km2 har jag svårt att tänka mig där eller har jag fel?
Citera
2015-10-18, 22:11
Medlem
Platsen är kanske för platt men hur är det med fastugheten öster om sjön tysslingen cirka 10 km fågelvägen?
Citera
2015-10-18, 22:13
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogarnasbiskop
Platsen är kanske för platt men hur är det med fastugheten öster om sjön tysslingen cirka 10 km fågelvägen?

Vanligt grönt amförråd, modell gammalt.
Senast redigerad av Becket 2015-10-18 kl. 22:16.
Citera
2015-10-18, 23:02
Medlem
Citat:

Nu förstår jag hur du menar med Norakorset:

För att riktigt avslöja anläggningskomplexet som helhet hade vi i en vägkorsning där flera vägar sammanstrålade, byggt ut en av de sändaranläggningar som skulle betjänas från ÖB A1- och B-stabsplatser. På toppen av sändarberget, synligt från alla håll, hade vi monterat ett tiotal UK-master med ca trettio radiolänkantenner riktade mot de anläggningar som sändarberget skulle betjäna

Här nedan antar jag man avser Lillsjön/ölsjön. Denna anläggninga var bemannad i fred. Kan också utgjort lopras huvudstn.
för högkvarterets mottagaranläggning skulle anordnas två skilda antennområden med ett inbördes avstånd på ca två km.

För anläggningen monterades ca 40 antenner på ett tre kvadratkilometer stort antennområde. Även om inte antennerna röjdes genom upphuggna"antenngator", så kunde anläggningen av naturliga skäl inte döljas varken för satellitspaningar eller för svampplockare som befann sig i området. Att FortF satte upp skyltar "Militärt område Tillträde förbjudet" gjorde ju bara området än mer intressant att undersöka.

Det borde alltså ha varit ganska uppenbart för dem som företräder säkerhetstjänsten att anläggningen ifråga hade förrått sig själv, som en del av högkvarterskomplexet. Om man till detta lägger att den som varit intresserad av anläggningen som sådan, under den tvååriga byggnadstiden kunnat följa vad anläggningen kom att innehålla för utrustningar och inredningar, förmodligen hade klarlagt anläggningens funktion långt innan Wennerström och Bergling bekräftade deras spekulationer.

Att området är oinhägnat samt att byggtiden bara är två år, stämmer med Lillsjöns byggtid 1965-1967.
Jag tror sålunda det är en missupfattning att det är A1'hjässa som avses utan hkv mottagaranläggning vid lillsjön.
Senast redigerad av Achtung Panzer 2015-10-18 kl. 23:12.
Citera
2015-10-19, 05:59
Medlem
Citat:
Nu förstår jag hur du menar med Norakorset:

För att riktigt avslöja anläggningskomplexet som helhet hade vi i en vägkorsning där flera vägar sammanstrålade, byggt ut en av de sändaranläggningar som skulle betjänas från ÖB A1- och B-stabsplatser. På toppen av sändarberget, synligt från alla håll, hade vi monterat ett tiotal UK-master med ca trettio radiolänkantenner riktade mot de anläggningar som sändarberget skulle betjäna

Här nedan antar jag man avser Lillsjön/ölsjön. Denna anläggninga var bemannad i fred. Kan också utgjort lopras huvudstn.
för högkvarterets mottagaranläggning skulle anordnas två skilda antennområden med ett inbördes avstånd på ca två km.

För anläggningen monterades ca 40 antenner på ett tre kvadratkilometer stort antennområde. Även om inte antennerna röjdes genom upphuggna"antenngator", så kunde anläggningen av naturliga skäl inte döljas varken för satellitspaningar eller för svampplockare som befann sig i området. Att FortF satte upp skyltar "Militärt område Tillträde förbjudet" gjorde ju bara området än mer intressant att undersöka.

Det borde alltså ha varit ganska uppenbart för dem som företräder säkerhetstjänsten att anläggningen ifråga hade förrått sig själv, som en del av högkvarterskomplexet. Om man till detta lägger att den som varit intresserad av anläggningen som sådan, under den tvååriga byggnadstiden kunnat följa vad anläggningen kom att innehålla för utrustningar och inredningar, förmodligen hade klarlagt anläggningens funktion långt innan Wennerström och Bergling bekräftade deras spekulationer.

Att området är oinhägnat samt att byggtiden bara är två år, stämmer med Lillsjöns byggtid 1965-1967.
Jag tror sålunda det är en missupfattning att det är A1'hjässa som avses utan hkv mottagaranläggning vid lillsjön.

Möjligen Lillsjön, jag vet inte hur bra det funkar att samgruppera just mottagarantenner i Lopra anläggningen, möjligen skulle det kunna störa.

Alternativ till mottagarplatsen skulle väl kunna vara Paradiset eller Flintenhäll?
Citera
2015-10-19, 06:52
Medlem
Citat:
Möjligen Lillsjön, jag vet inte hur bra det funkar att samgruppera just mottagarantenner i Lopra anläggningen, möjligen skulle det kunna störa.

Alternativ till mottagarplatsen skulle väl kunna vara Paradiset eller Flintenhäll?

Den mottagaranläggning som nämns i stab-stab har aldrig fått någon jättebra förklaring. Det finns rester i form av fundament i närheten av olika kända anläggningar i Zonen, men inte i tillräcklig omfattning.

Det ställe som har haft mottagarantenner i omfattning för att matcha beskrivningen är just Lillsjön. Det som skaver med just Lillsjön är formuleringen:

Citat:
för högkvarterets mottagaranläggning skulle anordnas två skilda antennområden med ett inbördes avstånd på ca två km

Lillsjön hade väl bara ett antennområde?
Citera
2015-10-19, 07:53
Medlem
Beckets avatar
Rätta mig om jag har fel här, men LOPRA och Lillsjöns senare funktion sammexisterade aldrig? Ärvde man en del hårdvara efter LOPRA?
Citera
2015-10-19, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Folkfiende
Lillsjön hade väl bara ett antennområde?

Det fanns på Lillsjöns fastighet ett, vad jag uppfattat mottagarantennområde om 500*500 m. Sedan fanns det ett numer rivet betonghus med mastpark so Ölsjön, 7 km längre norrut här
https://www.google.se/maps/@59.6352549,15.1111478,456m/data=!3m1!1e3
Under LOPRA-tiden bör det vara sändaranläggningen eftersom övriga US i LOPRAsystemet var uppbyggda så. Mig veterligen fanns inga master däremellan men 3 km2 kan man krystat få det till om man ser det som en ca. 400m bred korridor som är 7 km lång längs denna högt belägna höjdsträckning. Fanns det en möjlighet att skapa "virtuell" antenn mellan dessa mastparker? Där fanns både kortv¨gsdipoler och de stora trekantiga näten ifrån Rohde o Schwartz som inköptes på 60-talet och som ännu kan beses på Vargkrökets hjässas nordvästsluttning.

Vad gäller Flintenhäll finns väl endast en länk och ute i terrängen två äldre mastfästen för trämaster?
Paradiset är en tydlig länkutpunkt dit korpis hårdgjorda pekar mot. Dessutom en del olika kv ant. o äldre mastfästen i terrängen runt om, men skall man få ut 3 km2 så måste hela berget inkluderas och där har jag aldrig hört någonting ifrån.

Slutlig kandidat är Tomtas hjässa i Hallsberg där fundament finns nära hyggeskanten i mossen 4-500 m söderut. 3km2 mastpark kan inte funnits någonstans i Närke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in