Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2015-02-08, 15:54
Medlem
Klicka på fornminnet på tybblehögen (i Fornsök). Står i infon till det att ett skelett påträffades 1941 vid "befästningsarbeten". Flygfältet gick inte alls så långt österut då. Kolla också högra (västra) inslaget. Ser riktigt gammalmodigt ut i designen med alla stenar travade ovanför. Kan Adolfsberg vara utbyggt redan under kriget och utgöra det som gick under benämningen "Ammunitionsförråd Örebro 1943" i något dokument. Att det även byggdes färdigt för "Måsen" 1956/57 är ju ställt utom allt tvivel...
Citera
2015-02-08, 15:56
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoineOberg
Det finns vissa saker som förbryllar mig än. Jag anser att jag har rätt bra koll på hur saker och ting såg ut, i alla fall i slutet på -80 början på -90 -talet, i den centrala delen av zonen.

Dock så förbryllar Hästskon och Norakorset, fortfarande. Finns det någon som sitter med tillförlitlig info och vill dela med sig av den.

Norakorset:
Har hört väldigt många olika versioner, allt från sändarannex till K till B-anl till G.

För att titta på fakta, som jag själv sett, så fanns fram till någon gång runt 2000 en antennpark precis intill vägen i riktning mot Nora. Det fanns även master på toppen av anläggningen. Efter rivningen av antennparken fungerade anläggningen som centralförråd något eller några år. Efter det är användningsområdet okänt, men den är inte plomberad än i alla fall.

Det fanns/finns en helikopterlandningsplats utritad precis längs med riksvägen.

Hästskoberget:

Här har jag också hört mängder av olika versioner, från tryckeri, Tv-studio, till sändarannex till Norakorset.

Jag har sätt ritningar på anläggningen och den är inte jättestor, trots mängder med inslag (de flesta enbart en typ av förrådsrum som måste komma från tiden som dynamitfabrik). Den största kammaren kanske 60*15m och endast 2 våningar som mest. Ska ha använts som serverhall, så det borde finnas infrastruktur för Dataöverföring.

Någon som har något att tillägga eller rent av något konkret svar?

Jag vill slå hål på myten att det ska finnas en landningsplats utanför Norakorset, ska man landa där lär man röja en hel del skog, dels i skogbrynet och dels den smala strimma av skog mellan infarten till anläggningen och riksvägen, och jag kan inte se varför man ska använda sig av den smala infartsvägen när man har hela korsningen med avsevärt mycket mer plats för landning..

Sen är iaf jag nästan säker på att Hästskoberget har haft något med SR/SVT att göra, att döma av bilder och repotage inifrån...
Citera
2015-02-08, 16:06
Medlem
guderis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChefPaul
Jag vill slå hål på myten att det ska finnas en landningsplats utanför Norakorset, ska man landa där lär man röja en hel del skog, dels i skogbrynet och dels den smala strimma av skog mellan infarten till anläggningen och riksvägen, och jag kan inte se varför man ska använda sig av den smala infartsvägen när man har hela korsningen med avsevärt mycket mer plats för landning..

Sen är iaf jag nästan säker på att Hästskoberget har haft något med SR/SVT att göra, att döma av bilder och repotage inifrån...

Helikopterplatsen är ju klart och tydligt utmärkt, eller menar du att det skulle röra sig om maskirovka?

Finns det länkar till de repotage du pratar om, skulle det vara av intresse.
Citera
2015-02-08, 16:12
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guderi
Helikopterplatsen är ju klart och tydligt utmärkt, eller menar du att det skulle röra sig om maskirovka?

Finns det länkar till de repotage du pratar om, skulle det vara av intresse.

Alltså...jag bor inte långt därifrån, jag vet hur geografin ser ut och jag passerar där i jobbet ca 3-4 gånger i veckan...varför ska man landa på en 4 meter smal remsa som man måste röja skog runt om när det finns 35 m bred vägkorsning 10 m till öster??

Hästskoberget var till salu för nåt halvår sedan och låg sedemera ute på blocket för 3.900.000:-
Det är sålt och därför finns inte annonsen kvar..

http://cornucopia.cornubot.se/2012/04/en-snabb-titt-i-ett-riksbunkerannex.html
Citera
2015-02-08, 16:15
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Alltså...jag bor inte långt därifrån, jag vet hur geografin ser ut och jag passerar där i jobbet ca 3-4 gånger i veckan...varför ska man landa på en 4 meter smal remsa som man måste röja skog runt om när det finns 35 m bred vägkorsning 10 m till öster??

Hästskoberget var till salu för nåt halvår sedan och låg sedemera ute på blocket för 3.900.000:-

https://www.efn.se/2012/12/06/gamla-forsvarsanlaggningar-far-nytt-liv/
Citera
2015-02-08, 16:17
Medlem
guderis avatar
Citat:

Ok, ja jag bor också i krokarna. Man kan ju undra varför man valde att måla ut helikopterplatsen alls. Men man kan väl tänka sig att korsningen skulle kunna vara trafikerad, även i ett skymningsläge?
Citera
2015-02-08, 16:20
Medlem
Citat:
https://www.efn.se/2012/12/06/gamla-forsvarsanlaggningar-far-nytt-liv/

Tack, precis den typen av bekräftande uppgifter jag söker
Citera
2015-02-08, 16:52
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ok, ja jag bor också i krokarna. Man kan ju undra varför man valde att måla ut helikopterplatsen alls. Men man kan väl tänka sig att korsningen skulle kunna vara trafikerad, även i ett skymningsläge?

Håller med dig, men varför målar man ut den på ett så trångt ställe?
Har även jag sett den på flygfoton men inte sett den när jag varit på plats själv...
Citera
2015-02-08, 17:14
Medlem
guderis avatar
Citat:
Håller med dig, men varför målar man ut den på ett så trångt ställe?
Har även jag sett den på flygfoton men inte sett den när jag varit på plats själv...

Ok, trots att jag besökt anläggningen när den fungerade som förråd undrar jag precis som RoineOberg vad Norakorsets verkliga funktion var.

Eftersom det fanns en relativt stor antennpark, dock ej i närheten av de som finns vid tex G och V. Så borde det rimligtvis varit en Stabsfunktion av något slag.

I länken du gav från Cornucopia så nämns att Hästskoberget kunde ha huserat sändarannex, det är fullt möjligt att just hästskoberget är en av de anläggningar som kan haft fler olika funktioner under samma tidsperiod, med tanke på dess uppbyggnad.

Kan det alltså vara så att hästskon var annex åt Norakorset, och inte som många nämnt tvärtom?
Citera
2015-02-08, 17:27
Medlem
ChefPauls avatar
Citat:
Ok, trots att jag besökt anläggningen när den fungerade som förråd undrar jag precis som RoineOberg vad Norakorsets verkliga funktion var.

Eftersom det fanns en relativt stor antennpark, dock ej i närheten av de som finns vid tex G och V. Så borde det rimligtvis varit en Stabsfunktion av något slag.

I länken du gav från Cornucopia så nämns att Hästskoberget kunde ha huserat sändarannex, det är fullt möjligt att just hästskoberget är en av de anläggningar som kan haft fler olika funktioner under samma tidsperiod, med tanke på dess uppbyggnad.

Kan det alltså vara så att hästskon var annex åt Norakorset, och inte som många nämnt tvärtom?

Min far körde ambulans i Örebro 70-80 och större delen av 90-talet, han berättade att när man kom ca 5 km innan och 5 km efter så fungerade inte deras radio alls, och iom att ambulansen fick sina radioanläggningar från FRA på den tiden så fick han lite info om detta, det berodde på att FRA hade en anläggning i just Stora Mon sm antagligen hade störsändare för att inte TIR-lastbilarna skulle kunna snappa upp något eftersom anläggningen ligger väldigt nära RV50, och står du utanför FRA´s anläggning i Örebro så har dom än idag en bongotrumma riktad i den riktningen...så antagligen har FRA huserat där innan det blev förråd...och kanske fortfarande...
Citera
2015-02-08, 19:41
Medlem
Kennexs avatar
Citat:
Min far körde ambulans i Örebro 70-80 och större delen av 90-talet, han berättade att när man kom ca 5 km innan och 5 km efter så fungerade inte deras radio alls, och iom att ambulansen fick sina radioanläggningar från FRA på den tiden så fick han lite info om detta, det berodde på att FRA hade en anläggning i just Stora Mon sm antagligen hade störsändare för att inte TIR-lastbilarna skulle kunna snappa upp något eftersom anläggningen ligger väldigt nära RV50, och står du utanför FRA´s anläggning i Örebro så har dom än idag en bongotrumma riktad i den riktningen...så antagligen har FRA huserat där innan det blev förråd...och kanske fortfarande...

Varför skulle ambulansen i Örebro ha fått radioanläggningar från FRA till sina ambulanser?
Är det inte en felhörning och det är komradio från SRA? Låter mer rimligt.
Att FRA ev. hade störsändare i Stora Mon eller att mottagningen var dålig just där kanske någon annan kan svara på.

Nora brandkår och polisen borde då ha samma problem.
Citera
2015-02-08, 20:26
Medlem
Beckets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Nora brandkår och polisen borde då ha samma problem.

...och kanske även jaktlagen i närheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in