Resultat: .
.
0%
0 röster
.
0%
0 röster
2021-04-15, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarek98
Då är det officiellt bekräftat att Riksbunkern finns och var i Sverige. SÄPO hade ju inte åtalet dem om det var lögn att Riksbunkern fanns där.

Det är inte officiellt bekräftat
Citera
2021-04-15, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Promeneraren
Så är det. Fd MB Ö upl med annex är med dessutom.

Anläggningen från 80 talet är inte utmärkt
Citera
2021-04-15, 10:14
Medlem
Citat:
FM har alltid haft en lite märklig syn på säkerhet. Ett exempel är evakueringsplanerna för riksledningen från Stockholm till Zonen. När en nytillträdd MB Ö ville ta en titt på de planerna för att kunna koordinera med sina egna förband (för att kunna undvika incidenter) fick han såklart ett nej, detta var ju över hans nivå. Efter en del turer fick han trots allt se planerna för att upptäcka att de hade varit så hemliga att planeringen i princip var ickeexisterande på grund av att de varit så hemliga att ingen fått se dem.

Det stämmer inte.
Citera
2021-04-15, 10:19
Medlem
Citat:
Inga riksbunkrar eller relaterat men väl som du skriver förråd, specifikt ammunitionsförråd. Dessa slingor byggdes när förrådsbergen tömdes på ammunition.

Fornsöks "terränglutning" tycker jag ger en tydligare bild än bergodalkartan, om du inte testat den innan. Prova samma område med den annars.

Varför skulle man bygga slingorna när man tömde bergen på am?
Och i vilket skede tömde man bergen på am?
Och menar du det aktuella berget i den trakten?
Citera
2021-04-15, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grishnac
Dom är ute och ronderar på anläggningar så det behöver inte vara detektorer. Numera ser jag jätteofta skyddsvaktbilar som åker ut på skyddronder från regementet i Gbg, för bara några år sedan såg man aldrig sådana.
Vargen har fått en massa nya skyltar uppsatta, nu sitter det till och med mindre skyltar runt hela anläggningen i terrängen så att man inte av "misstag" skall komma in på området, för några år sedan satt bara en väldigt gammal skylt om skyddsobjekt vid bommen. Då var åtminstone inte bergrummet i användning, det var totalt nedgånget, men nu kanske dom har tagit det i bruk igen? Vi gick aldrig in eftersom det såg såpass aktivt ut.

Hur hade du tänkt att gå in i bergrummet?
Citera
2021-04-15, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skattedeklaration
Det är inte officiellt bekräftat
Tror du SÄPO skulle åtala 60 möpar för ha avslöjat en riksbunker som inte existerar? Åtalet i sig själv bevisar möparna hade rätt. FUPen va ju maskad men de sa officiellt den var utanför Örebro.
Citera
2021-04-15, 14:55
Medlem
Citat:
Dom är ute och ronderar på anläggningar så det behöver inte vara detektorer. Numera ser jag jätteofta skyddsvaktbilar som åker ut på skyddronder från regementet i Gbg, för bara några år sedan såg man aldrig sådana.
Vargen har fått en massa nya skyltar uppsatta, nu sitter det till och med mindre skyltar runt hela anläggningen i terrängen så att man inte av "misstag" skall komma in på området, för några år sedan satt bara en väldigt gammal skylt om skyddsobjekt vid bommen. Då var åtminstone inte bergrummet i användning, det var totalt nedgånget, men nu kanske dom har tagit det i bruk igen? Vi gick aldrig in eftersom det såg såpass aktivt ut.

Citera
2021-04-15, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sarek98
Tror du SÄPO skulle åtala 60 möpar för ha avslöjat en riksbunker som inte existerar? Åtalet i sig själv bevisar möparna hade rätt. FUPen va ju maskad men de sa officiellt den var utanför Örebro.

Vilka är de som sagt att res off är åtalad för röjande av den uppgiften? Klistra in nyhetsinslag eller vilken tidning och dag det rör sig om.
Citera
2021-04-15, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adout
Jag har lite funderingar angående RB60 och dessa annex. Vid ett känt annex, det mest kända antar jag, finns en antennpark i den nordvästra delen av anläggningen vars område inte är alltför stort. Från "stora" vägen tar det snabbt stopp men om man är kreativ kan man ta sig fram till antennparken helt lagligt genom "bakvägen". För övrigt ett väldigt trevligt område om man gillar natur.

Antennerna ser ut att vara i nyskick och man kan komma extremt nära helt lagligt. Ser ut som "hängmattor". Är det kortvåg? Vad användes dessa till? Behöver inte specifikt gälla detta annex utan rent generellt. Var det för kommunikation mellan andra anläggningar i zonen? Vad är det för slags räckvidd? Anläggningen är ju väldigt gammal och jag ser ingen FTN eller hårdgjuten länk.

Någon har berättat att grindar stått öppna och att man ta sig till hjässan utan att stöta på skyltar. Jag ser dock inte hur man kan göra detta lagligt. Jag gillar att besöka objekt men då lagligt utan att ta bilder eller att gå in på skyddsobjekt. Lite mer info vore trevligt. PM om det känns bättre.

Det har ju pratats mycket om vilka annex som gällde för RB60. Nora kanske var ett annat och även Flintenhäll. Var inte Flintenhäll för litet? Några andra annex som var aktuella för RB60 på den gamla goda tiden?

Vad menar du med annex ”Nora”?
Citera
2021-04-15, 17:02
Medlem
Grishnacs avatar
Citat:

Vem sade att jag hade tänkt gå in i bergrummet?
Citera
2021-04-15, 22:06
Medlem
Citat:
Vad menar du med annex ”Nora”?
Norakorset har diskuterats flitigt i tråden. Den hade på den gamla goda tiden en imponerande antennpark. Antenner nu borta men bergrummet är aktivt men används till annat.

Det har diskuterats fram och tillbaka om Norakorset kunde ha varit ett sändarannex till Greckis. Att V samt F varit/är annex är väl IMHO konstaterat. Norakorsets roll är väl inte helt klar även om det varit en viktig och stor anläggning.
Citera
2021-04-15, 22:38
Medlem
Citat:
Vem sade att jag hade tänkt gå in i bergrummet?

Du skrev: ”Vi gick aldrig in eftersom det såg såpass aktivt ut.”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in