2016-02-08, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1SHOT1KILL
http://blaljus.nu/nyhetsartikel/skot...rlig-krankning

Fast polisens jobb är ju att hamna i skottfältet. Ska poliser som gör sitt jobb kunna få skadestånd för det? Nej. Polisen har verkligen valt fel yrke, måste vara jobbigt när man inte kan sitta och fika hela dagarna eller grilla halalkorv med "flyktingar" utan måste göra det man har som arbetsuppgift.
Citera
2016-02-09, 00:56
Medlem
Blundettos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Fast polisens jobb är ju att hamna i skottfältet. Ska poliser som gör sitt jobb kunna få skadestånd för det? Nej. Polisen har verkligen valt fel yrke, måste vara jobbigt när man inte kan sitta och fika hela dagarna eller grilla halalkorv med "flyktingar" utan måste göra det man har som arbetsuppgift.

Är det verkligen det? Eller ja, det är ju en del av polisens vardag nuförtiden att hamna i skottfältet. Detta är ett resultat av felaktig politik och följande systemkollaps. Poliser bör inte få skadestånd. Detta då poliser i andra länder har det ännu värre. Vi måste ju se det ur ett relativistiskt perspektiv.

Personligen hoppas jag att alla poliser säger upp sig till våren. Vi förtjänar dem inte.
Citera
2016-02-09, 05:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Är det verkligen det? Eller ja, det är ju en del av polisens vardag nuförtiden att hamna i skottfältet. Detta är ett resultat av felaktig politik och följande systemkollaps. Poliser bör inte få skadestånd. Detta då poliser i andra länder har det ännu värre. Vi måste ju se det ur ett relativistiskt perspektiv.

Personligen hoppas jag att alla poliser säger upp sig till våren. Vi förtjänar dem inte.

Om de blir poliser i tron att dom inte ska stoppa kriminella som arbetsuppgifter så är det kanske dags att ändra polisutbildningen? Bort med genustramset och in med lite info om vad polisen faktiskt gör?
Citera
2016-02-09, 09:48
Bannlyst
Stressen är för stor bland flera yrkesgrupper:

Brevbärare
Sjukvårdspersonal
Hemtjänst
Lastbils-chaufförer
Lärare
Busschaufförer och andra som jobbar i skift

Till slut kan stress döda. Det förkortar livet. Anställda kollapsar och då blir det sjukskrivningar. Det behövs mer pengar tillbaka till det privata och det offentliga näringslivet för att råda bot på stressen. Då kan Sverige inte prioritera ett enda öre åt en stor, generös och destruktiv invandring som aldrig har haft stort folkligt stöd. Invandringen är från början ett politikerprojekt, inget annat.
Citera
2016-02-09, 20:59
Medlem
Divinations avatar
Världsekonomin mattas kraftigt och Sverige går mot en fastighetskrasch. Med den totala skuldsättningsgrad som Sverige numer har och en redan otroligt lätt penningpolitik så kommer det att bli en kris som får alla andra att blekna. Lägg därtill alla importerade främlingsfolk som kommer att ställa till med social oro som får Husbykravallerna att verkligen framstå som pojkstreck. Icke att förglömma att resurserna redan är ansträngda. Ja, Sven Kålrot lär tvingas upp ur sin slummer.
Citera
2016-02-09, 21:28
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Nu har väl inte Argentina haft just nagon massinvandring?! Och hur mycket sämre fungerade den offentliga servicen i landet - om det nu gjorts nagra mätningar pa det?

Eftersom Sverige inte visar nagra tecken pa att stoppa massinvandringen, bortsett rena skenatgärder, kan situationen i Sverige i manga avseenden nog riskera att bli värre än i det statsbankrutta Argentina - även om Sverige undgar statsbankrutt. Sverige har ju börjat lana, för att finansiera massinvandringen. Invandringen medför belastningar pa landets rättsväsende, främst polis, men är naturligtvis en börda inom alla omraden. Som jag ser det finns risken, att även grova brott inte kommer att lösas i stor omfattning, p.g.a. "resursbrist", Kod 291, "värdegrundsdirektiv" etc etc.

Systemkollaps är ju i grunden ett missvisande uttryck. Men däremot kan Sverige fa permanenta anarkistiska tillstand pa olika hall i landet, med en kraftigt försvagad offentlig service i alla avseenden.

I Tyskland tals det om Weimar-förhallanden, som anspelar pa de tillstand som radde i Weimarrepubliken före Hitlers makttillträde. Med det menas en försvagad rättsstat i upplösning - ett tillstand som verkar vara pa väg att ateruppsta i Tyskland - och även här. Valdsamma sammandrabbningar mellan olika extremistgrupper, medborgargarden o.s.v.

Argentina har haft en stor invandring, även i relativt sen tid. Men det var inte det som utlöste statsbankrutten. Om du vill läsa om vad som hände i Argentina hänvisar jag till Fernando “Ferfal” Aguirres blogg, som jag nämnde i ett tidigare inlägg i tråden:

http://www.flashback.org/p55096137#p55096137

Vad gäller utvecklingen i Sverige, så håller jag inte med om att de beslut som politikerna redan fattat är skenåtgärder. Men det kommer att krävas politiskt mod att implementera dessa beslut. Vi får väl se om den regeringen klarar det.

En utveckling som i Weimartyskland ser jag som osannolik. Det politiska kaoset där berodde på att man hade två ganska stora extrema grupper - nazisterna och kommunisterna - som bekämpade varandra på gatorna och blockerade beslut i riksdagen. Den situationen har vi inte i Sverige, och kommer knappast heller att få även om flyktingkrisen förvärras ytterligare.
Citera
2016-02-09, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Argentina har haft en stor invandring, även i relativt sen tid. Men det var inte det som utlöste statsbankrutten. Om du vill läsa om vad som hände i Argentina hänvisar jag till Fernando “Ferfal” Aguirres blogg, som jag nämnde i ett tidigare inlägg i tråden:

http://www.flashback.org/p55096137#p55096137

Vad gäller utvecklingen i Sverige, så håller jag inte med om att de beslut som politikerna redan fattat är skenåtgärder. Men det kommer att krävas politiskt mod att implementera dessa beslut. Vi får väl se om den regeringen klarar det.

En utveckling som i Weimartyskland ser jag som osannolik. Det politiska kaoset där berodde på att man hade två ganska stora extrema grupper - nazisterna och kommunisterna - som bekämpade varandra på gatorna och blockerade beslut i riksdagen. Den situationen har vi inte i Sverige, och kommer knappast heller att få även om flyktingkrisen förvärras ytterligare.

Intressant om Argentina!

Men det är väl klart att regeringens i Sverige beslut om massutvisningar är skenatgärder! Men OK, vi kan ju vänta ett ar och se vem som fick rätt....

Weimartyskland är en historisk parallell, som inte alls är sa tokig. Skulle världsekonomin ga ner, vilket det finns tecken pa, i kombination med massinvandring, ja, da kan det politiska landskapet ändras...
Citera
2016-02-10, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intePK14
Intressant om Argentina!

Men det är väl klart att regeringens i Sverige beslut om massutvisningar är skenatgärder! Men OK, vi kan ju vänta ett ar och se vem som fick rätt....

Weimartyskland är en historisk parallell, som inte alls är sa tokig. Skulle världsekonomin ga ner, vilket det finns tecken pa, i kombination med massinvandring, ja, da kan det politiska landskapet ändras...

Inte bara i Tyskland paralleller till Weimarrepubliken har diskuterats. Hörde en folketingsledamot från Liberal Alliance beskriva hur en havererad integration ger två alternativ - antingen Israel (med massiv repression och polisnärvaro) eller Weimar. Kan bli intressant att se om diskussionen kommer till Sverige. Den känns ju inte helt irrelevant med tanke på de senaste veckorna.
Citera
2016-02-10, 07:31
Medlem
Likheten med Weimar är på pricken:

https://www.youtube.com/watch?v=hIb413cZvZM

Visst idealiserar klippet den tidiga naziemen - men det innehåller också trovärdigt källmaterial!

/Johan
Citera
2016-02-10, 10:54
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Det politiska kaoset bestod kom dock också av den extrema finanskris som Tyskland befann sig i (tidigt 30-tal, Stora depressionen). Länk, wikipedia.
En finanskris som gjorde att de flesta var arbetslösa och det kunde krävas en skottkärra med mynt för att gå och handla. Det var ur detta som det politiska kaos och motsättningarna påbörjades och det var också ur detta som Hitler senare kunde komma till makten.

Däremot så ja -- där är vi inte riktigt ännu precis som du säger. Däremot tycker jag inte man ska glömma bort den väldigt allvarliga depressionen som Tyskland befann sig i då det är den enskilt största faktorn för att det blev som det blev. I Sverige kan vi hamna i en liknande situation vid en bostadskrash då medelklassen i det här landet i mångt och mycket drar runt hela välfärdssystemet och samhällsapparaten. Om de pengarna plötsligt försvinner blir det mycket knepigt för att dra det milt.
Citera
2016-02-13, 09:13
Moderator
Strix m/94s avatar
Starka argument idag för att det svenska rättsväsendet redan har passerat stupet och nu faller mot ravinens botten.

Att Polisen inte fungerar har vi märkt länge och nu blir det allt mer uppenbart att såväl domstolsväsendet som åklagarmyndigheterna också har gått under som välfungerande lagupprätthållare.

Det var en sanning att "Land skall med lag byggas" och när nu lagarna både blir allt mer samhällsskadliga och upprätthållandet av dem ändå inte fungerar, så är vi snarare vi devisen "Land skall utan lag kollapsa".
http://www.svd.se/polis-rattssysteme...laps/om/debatt

Eller om man så vill, litet mer profant uttryckt; Det är nog kört nu.
Citera
2016-02-13, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Starka argument idag för att det svenska rättsväsendet redan har passerat stupet och nu faller mot ravinens botten.

....

Eller om man så vill, litet mer profant uttryckt; Det är nog kört nu.

Man kan klyva hårstrån och kalla det som pågår för försämringar, temporärt ansträngt läge, kaos, kollaps eller katastrof, allt efter subjektivt tycke och smak. I mina ögon ser vi nu ovedersägliga bevis att de offentligt finansierade funktionerna är i fritt fall.

Kollaps eller inte, Weimar eller ej, med nuvarande tempo och kryddat med en djup lågkonjunktur (med eller utan bokrasch), så är slutresultatet väldigt otäckt.

Den mest basala funktionen i ett samhälle är värnandet om liv och egendom samt rättsväsendet. Om det slutar fungera så är det gatans parlament som tar över. Därför är värnandet om åtminstone en nattväktarstat det sista som får tas från ett samhälle innan det löses upp.

Slappheten riskerar att sprida sig väldigt snabbt om rättsinstanser inte vågar utdela stränga påföljder av skräck för repressalier från kriminella nätverk. Om andra strukturer saknas i samhället så blir det maffior, klaner och etniska nätverk som styr oberoende av staten.

Detta måste motverkas av att införa en stenhård järnnäve nu. Det är viktigare att ta i rejält från början. Annars kommer man bara att "jaga sin egen svans" och reagera i efterhand på den ökade laglösheten.

Vem är den ledare som vågar införa detta, inom ett demokratiskt system? Vi behöver en Elliot Ness-figur i Sverige, men jag ser inte att en sådan vågar framträda pga risken att bli bildligt talat "nedskjuten" av media och politiskt korrekt opinion.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in