Läste en mycket intressant artikel på Dagens Industri (betalvägg) idag som troligtvis är den svarta svan som många talat om.
Mitelman skriver att utländska investerare nu börjar dra öronen åt sig angående investeringar i Sverige eller svenska obligationer. Detta på grund av den pågående asylkrisen och bostadsbubblan, och politikernas oförmåga att hantera detta.
Jag har de senaste veckorna skrivit att något sådant här riskerar att hända och nu är det tydligen på gång. Snabbare än vad jag trodde.
Mitelman skriver bland annat nedanstående och nämner också framtida underskott på hundratals miljarder kronor, samt att migrationsfrågan är så känslig i landet att i princip ingen makthavare analyserar de ekonomiska konsekvenserna, eller vågar ta tag i frågan.
Svenska staten lånar från olika internationella aktörer. Så länge lånegivarna anser Sverige vara en säker låntagare, så flödar pengarna.
Men det kan nu vara slut på det:
Citat
"Häromdagen blev jag uppringd av en bekant, en pensionsförvaltare i Boston, som ville ventilera sin oro för att Sverige börjar bli lite väl riskfyllt för hans investeringsprofil. [...] Dels är han oroad över de skenande huspriserna som möts med en minusränta. [...]Dels uppmärksammade han förra veckans Financial Times-artikel som beskrev den svenska migrationspolitiken som lite av ett socialt experiment med svåra integrationsproblem. [...] Min förvaltarvän börjar oroa sig för de offentliga finanserna för första gången på närmare 20 år.
När utländska (pensions)förvaltare drar öronen till sig kommer de sälja svenska statsobligationer och sluta köpa nya. Marknadsräntorna kommer stiga, staten får dyrare att finansiera nyupplåningen som ska finansiera hela krisen, underskotten stiger ännu mer och även räntorna på bostadsobligationerna kommer sticka iväg.
Citat:
Ingen inhemsk politisk debatt, inrikespolitik eller utebliven sådan kommer kunna påverka de utländska förvaltare, som finansierat hela den svenska Pippi Långstrumpekonomin, när de väl bestämmer sig för att hoppa av bubblan. Sverige är inte USA, utan ett litet land med storhetsvansinne uppe på Alaskas breddgrader. Löfven kan gå ut och prata om öppna hjärtan och Sverige tillsammans bäst han vill, men kapitalet att finansiera svenska statens kommande massiva underskott finns inte inom landet.
Det började som en skakning på nedre däck...
Den här artikeln menar jag är kanariefågeln i gruvan för de som ännu inte förstått eller inte velat se vart vi är på väg.
Den här artikeln är ett av flera bevis på att Sverige går mot en systemkollaps som kommer få 90-tals krisen att likna en söndagspromenad.
https://www.youtube.com/watch?v=dsx2vdn7gpY