2015-10-16, 20:24
Medlem
antoneriks avatar
Det föreligger någon slags allmän konsensus bland folk att Sverige egentligen har en stor buffert för sådana här situationer. Och det har vi. Om vi lånar till en mycket hög invandring. Vi har fortfarande en ganska god kreditvärdighet. Frågan är om det är det här vi ska låta framtida generationer amortera på? Vi har inte råd inom vår ekonomiska budget att ta emot så här många. Det finns inte på kartan. Och även om vi lånar till invandringen så kan vi inte fortsätta i nuvarande takt någon längre tid.

Om det dessutom skulle inträffa en krasch på bostadsmarknaden får vi dubbla ryggsäckar att bära. Dels har vi en flyktingskuld på tusentals miljarder som ska finansieras med skattehöjningar. Men dessutom blir privatekonomin raserad för hushållen.

När folket röstade fram en rödgrön regering så gjorde dom det därför att dom var trötta på kapitalisternas åtstramningar. Vinster i välfärden. Bortre parentes för sjukskrivna. En löjligt låg a-kassa. Uteblivet underhåll av infrastrukturen. Folket ville ha mer pengar åt sig själva. Det kan man naturligtvis glömma under rådande omständigheter.
Citera
2015-10-16, 20:31
Medlem
Ydalirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Finns ingenting som visar att Sverige är på väg mot något slags systemkollaps och definitivt inte på grund av antalet asylsökande-
Däremot finns det ett antal bloggare, främlingsfientliga/rasister som har förläst sig på fria tider och andra helt ovetenskapliga källor som tror på motsatsen.
Visst har vi, liksom övriga världen, ett otal problem att brottas med. Det minsta är dock invandringen. Det största problemet är , viket inte bara gäller Sverige, den minst sagt ojämna fördelningen av ekonomiska resurser/fördelning.
Vi i Sverige är dock ett föregångsland i hela världen när det gäller att ta tag i världfärdsproblem och det skall vi vara stolta över. IKEAS store man och grundare I. Kamprad har insett detta och byggt upp en oerhörd förmögenhet genom att saluföra detta. Smart av Kamprad men dåligt av Sverige som land att inte förstått att ta till vara Sveriges fördelar och använt det som varumärke.
Att det sedan finns ett antal dödgrävare som bara reser problem, både i denna tråd och i andra trådar i detta forum , förändrar på inget vis detta faktum.
Vi är ett litet land men med oerhört stort förtroende runt om i världen och det skall vi fortsätta utveckla och inte måla i svarta toner. Det gynnar ingen, vare sig de som bor i Sverige eller de som vill komma hit.

Jag undrar jag om inte systemkollapsens inträde för dig är en ideologisk fråga. Företeelser som att ambulanser inte åker in i vissa områden utan polisskydd, att poliser lockas ut i bakhåll, att människor bor i tältläger, att EU-emigranter sover i personbilar, att 400 barn försvunnit från Trelleborgs kommun och att gränskontrollen inte har en aning om vilka som passerar landets gränser handlar alltså om något annat än systemkollaps. Jag bara undrar hur man då definierar systemkollaps!

Sverige var ett föregångsland fram till mitten av 1980-talet, men sedan har det accelererat utför. Att påstå sig vara stolt över svensk välfärd tyder på historielöshet, naivism och bristande omvärldskunskap.
Citera
2015-10-16, 20:57
Medlem
Ollonets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ja du har rätt. Folk från andra världsdelar skakar på huvudet åt oss,jag vet också det men tidningarna ljuger om att vi är ett föregångsland.
Eller också inbillar de sig det,både medier och politiker.
De kanske inte lyssnar på kritiken exakt som de gör mot oss.
Egocentriska och uppblåsta paddor.

Det här handlar om prestige och att absolut inte under några omständigheter ge Sverigedemokraterna rätt. Hellre att landet kör av vägen helt än att inse att man haft fel.
Citera
2015-10-16, 21:06
Medlem
Utan att ha orkat läsa en sida av tråden, hur fan kan man diskutera "bevis"? Vad är nyttan av att veta om temperaturen i kastrullen har ökat en eller två grader sedan igår?

Allting är relativt liksom. Det är som om romarna skulle diskutera bevisen för att barbarernas intåg påverkar imperiets framtid. Eller om neandertalarna skulle ha ett intellektuellt samtal om Cro-Magnon-människans påverkan på sin överlevnad.

Jag tycker det går käpprätt åt helvete med god fart, och det räcker för mig.

Över till nästa tråd, för jag börjar bli riktigt förbannad över utvecklingen, förlåt avvecklingen av landet Sverige.
Senast redigerad av Simmaellersjunk 2015-10-16 kl. 21:21.
Citera
2015-10-16, 21:06
Medlem
För guds skull stäng gränserna!
Citera
2015-10-16, 21:10
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ollonet
Det här handlar om prestige och att absolut inte under några omständigheter ge Sverigedemokraterna rätt. Hellre att landet kör av vägen helt än att inse att man haft fel.
Ja jag har förstått det. Vilket tyvär kommer att kosta Sverige allt. Det blöder ymnigt just nu.
Sådan personer borde ej forsätta i regeringsbildning i en demokrati.
Ärligt talat tycker jag inte att vi är demokrati utan mer kommunistpartiet dolda bakom ordet demokrati.
Styrda, programerade,robotar. Tror inte på oss själva och vår egen inre styrka.
Den finns det vet jag.
Citera
2015-10-16, 21:20
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Läste en mycket intressant artikel på Dagens Industri (betalvägg) idag som troligtvis är den svarta svan som många talat om.

Mitelman skriver att utländska investerare nu börjar dra öronen åt sig angående investeringar i Sverige eller svenska obligationer. Detta på grund av den pågående asylkrisen och bostadsbubblan, och politikernas oförmåga att hantera detta.

Jag har de senaste veckorna skrivit att något sådant här riskerar att hända och nu är det tydligen på gång. Snabbare än vad jag trodde.

Mitelman skriver bland annat nedanstående och nämner också framtida underskott på hundratals miljarder kronor, samt att migrationsfrågan är så känslig i landet att i princip ingen makthavare analyserar de ekonomiska konsekvenserna, eller vågar ta tag i frågan.

Svenska staten lånar från olika internationella aktörer. Så länge lånegivarna anser Sverige vara en säker låntagare, så flödar pengarna.

Men det kan nu vara slut på det:

Citat
"Häromdagen blev jag uppringd av en bekant, en pensionsförvaltare i Boston, som ville ventilera sin oro för att Sverige börjar bli lite väl riskfyllt för hans investeringsprofil. [...] Dels är han oroad över de skenande huspriserna som möts med en minusränta. [...]Dels uppmärksammade han förra veckans Financial Times-artikel som beskrev den svenska migrationspolitiken som lite av ett socialt experiment med svåra integrationsproblem. [...] Min förvaltarvän börjar oroa sig för de offentliga finanserna för första gången på närmare 20 år.

När utländska (pensions)förvaltare drar öronen till sig kommer de sälja svenska statsobligationer och sluta köpa nya. Marknadsräntorna kommer stiga, staten får dyrare att finansiera nyupplåningen som ska finansiera hela krisen, underskotten stiger ännu mer och även räntorna på bostadsobligationerna kommer sticka iväg.

Citat:

Ingen inhemsk politisk debatt, inrikespolitik eller utebliven sådan kommer kunna påverka de utländska förvaltare, som finansierat hela den svenska Pippi Långstrumpekonomin, när de väl bestämmer sig för att hoppa av bubblan. Sverige är inte USA, utan ett litet land med storhetsvansinne uppe på Alaskas breddgrader. Löfven kan gå ut och prata om öppna hjärtan och Sverige tillsammans bäst han vill, men kapitalet att finansiera svenska statens kommande massiva underskott finns inte inom landet.

Det började som en skakning på nedre däck...

Den här artikeln menar jag är kanariefågeln i gruvan för de som ännu inte förstått eller inte velat se vart vi är på väg.
Den här artikeln är ett av flera bevis på att Sverige går mot en systemkollaps som kommer få 90-tals krisen att likna en söndagspromenad.

https://www.youtube.com/watch?v=dsx2vdn7gpY
Senast redigerad av GlennvonGoteborg 2015-10-16 kl. 21:27.
Citera
2015-10-16, 21:58
Medlem
goran744s avatar
Usch vad hemskt att höra det du säger. Vad sjutton skall vi göra för att få båten på rätt köl igen?
Går det?
Hur?
Citera
2015-10-16, 21:59
Medlem
Rasputin6916s avatar
Låt skiten kollapsa.
En stor majoritet av folket har röstat för det här i decennier.
Förhoppningsvis så kommer bolsjevikerna och godhetsapostlarna drabbas nu.
Citera
2015-10-16, 22:04
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasputin6916
Låt skiten kollapsa.
En stor majoritet av folket har röstat för det här i decennier.
Förhoppningsvis så kommer bolsjevikerna och godhetsapostlarna drabbas nu.
Skyll inte på folket när du vet hur vi har det.
Det är väl för fan nu vi ska hålla ihop.
Det lär du väl förstå att alla har litat på regeringens politik.
Du själv då. Om du vetat detta så länge. Varför har du inte skrikit högre?
Nu blir jag förbannad igen.
Sluta beskylla Svensken hela jävla tiden.
Vi är redan skuldfulla.
Peppa i stället som man gör med ett fotbollslag.
Fan vad bra ni är. Kom igen nu!
Vi behöver varandra mer än någonsin nu.
Citera
2015-10-16, 22:24
Medlem
Rasputin6916s avatar
Citat:
Skyll inte på folket när du vet hur vi har det.
Det är väl för fan nu vi ska hålla ihop.
Det lär du väl förstå att alla har litat på regeringens politik.
Du själv då. Om du vetat detta så länge. Varför har du inte skrikit högre?
Nu blir jag förbannad igen.
Sluta beskylla Svensken hela jävla tiden.
Vi är redan skuldfulla.
Peppa i stället som man gör med ett fotbollslag.
Fan vad bra ni är. Kom igen nu!
Vi behöver varandra mer än någonsin nu.

Det är svenskens slavmentalitet som har lett fram till den här situationen, det kommer du inte ifrån. Jag konstaterar bara faktum.

Nu känner jag inte till vem du är, men jag förmodar att du är en sådan som fram tills helt nyligen fnyst och spottat åt folk som i decennier kampanjat och bedrivit opinion mot förstörelsen av Sverige.
Men det har inte passat då. Det har inte varit "fint" och "anständigt" och "humant". Nu när ni själva drabbas och ni blivit tvingade att ta ut huvudet från arselet, nu passar det.

Mig passar det inte. Jag är trött på Sverige. Jag är trött på svenskarna. Min uppmaning till alla politiskt inkorrekta är att lämna landet och beskåda kollapsen på behörigt avstånd.
Det ska bli mycket intressant att se de goda humanisterna springa gatlopp.
Citera
2015-10-16, 22:25
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Usch vad hemskt att höra det du säger. Vad sjutton skall vi göra för att få båten på rätt köl igen?
Går det?
Hur?

Nej, det går inte på minst en generation. Vi får försöka täta skrovet så gott det går, rigga en nödrigg och hoppas att vi inte får ofördelaktiga vindar. Det tidigare Sverige, det är har vi gjort oss av med. Du vet, det där Sverige där det bodde svenskar och man kunde ringa på Polisen om något hände, eller att ambulansen vågade undsätta sjuka människor.

Beklagar, men nu är vi snart nere på Moldaviens nivå...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in