2015-10-08, 16:45
Medlem
Hur förklarar man varför ogrenade kolväten generellt sätt har högre kokpunkt än grenade kolväten? Jag vet att det beror på van der Waalsbindningarna som råder mellan molekylerna, men hur förklaras detta? Beror det kanske på att de långa kedjorna enklare kan sitta "mot varandra" än de ogrenade?
2015-10-08, 16:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Hur förklarar man varför ogrenade kolväten generellt sätt har högre kokpunkt än grenade kolväten? Jag vet att det beror på van der Waalsbindningarna som råder mellan molekylerna, men hur förklaras detta? Beror det kanske på att de långa kedjorna enklare kan sitta "mot varandra" än de ogrenade?

Ogrenade kedjor kan lägga sig närmre varandra och attraheras kraftigare. Grenade kan alltså inte binda lika bra med dispersionskrafterna och kokpunkten går ner.
2015-10-08, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Ogrenade kedjor kan lägga sig närmre varandra och attraheras kraftigare. Grenade kan alltså inte binda lika bra med dispersionskrafterna och kokpunkten går ner.

Tack!

Har en annan fråga. Varför utgår man inte från den längsta kolkedjan (som är 5) när man t.ex. namnger 2-etylbutanal? Jag menar, utgår man från fyra eftersom man ska numrera från aldehydgruppen?
2015-10-08, 17:43
Medlem
Jag tycker det är klurigt med att namnge och skriva formler för estrar. Kan ni skicka/konstruera uppgifter som denna? (Det finns väldigt få i boken, och har kollat på internet. Har funnit allt förutom just estrar)

Citat:
"Skriv formeln för 3-metylbutylpentanoat"

Citat:
"Rita streckformel för bensylbutanoat"

Citat:
"Ange namn på estrarna som har följande namn:
C17H35COOCH3
C3H7COOC2H5"

Tack så hemskt mycket!
2015-10-08, 17:53
Medlem
Jag har cis-2-buten. Varför kan inte den här heta cis-1-buten? Om man räknar så blir det ju 4 kol, men man kan väl lika väl utgå från att kol nummer 1 är det kol som har dubbelbindningen med kol nummer 2?
2015-10-08, 19:32
Bannlyst
Citat:
Tack!

Har en annan fråga. Varför utgår man inte från den längsta kolkedjan (som är 5) när man t.ex. namnger 2-etylbutanal? Jag menar, utgår man från fyra eftersom man ska numrera från aldehydgruppen?

Förstår inte riktigt vad du menar men det kol intill CHO-gruppen är nr 1. Det säger nomenklaturreglerna. Även att suffixet blir -al. Etylgruppen sitter med andra ord på nr 2 därför namnger man föreningen så.

Citat:
Jag har cis-2-buten. Varför kan inte den här heta cis-1-buten? Om man räknar så blir det ju 4 kol, men man kan väl lika väl utgå från att kol nummer 1 är det kol som har dubbelbindningen med kol nummer 2?

Eftersom cis-1-buten inte existerar alls. Du måste ha cis-gruppen på kol nr 2 mellan för att kunna få cis-stereometri. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Cis-2-Butene_Formula_V.1.svg
2015-10-10, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SilencedBanana
Förstår inte riktigt vad du menar men det kol intill CHO-gruppen är nr 1. Det säger nomenklaturreglerna. Även att suffixet blir -al. Etylgruppen sitter med andra ord på nr 2 därför namnger man föreningen så.

Eftersom cis-1-buten inte existerar alls. Du måste ha cis-gruppen på kol nr 2 mellan för att kunna få cis-stereometri. https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/f5/Cis-2-Butene_Formula_V.1.svg

Nu förstår jag. Tack för hjälpen
2015-10-10, 20:21
Medlem
3-metylbutylpentanoat. Hur ser man direkt att den bildas ur 3-metylbutanol och pentansyra? Syran ger ju namnet "penta" men varför står det butyl?
2015-10-10, 21:01
Medlem
Om man ska finna antalet isomerer av C3H6 så räknas väl n-propen som en isomer? (eller 1-propen, båda är korrekta)
2015-10-10, 21:31
Medlem
Om vi låter propen reagera mer vätebromid kommer det ske en additionsreaktion. Varför dras den partiellt positiva väteänden i vätebromidmolekylen till dubbelbindningen? Dubbelbindningen är ju inte laddad?
2015-10-10, 21:33
Medlem
Citat:
Om vi låter propen reagera mer vätebromid kommer det ske en additionsreaktion. Varför dras den partiellt positiva väteänden i vätebromidmolekylen till dubbelbindningen? Dubbelbindningen är ju inte laddad?

Beror det på att det finns många elektroner vid dubbelbindningen? En elektrofil attack alltså?
2015-10-10, 21:51
Medlem
Jag är helt fast på den här uppgiften:

Citat:
Föreslå halogenalkan och nukleofilt reagens för att tillverka CH3CH(NH2)CH3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här