2017-03-20, 17:36
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyingAstronaut
Hejsan,
idag fick jag en uppgift att skriva en hypotes om vad jag tror är mest surt. Alternativen var Mandarin, Grapefruit och Citron och jag fick veta från en webbsida att Citron har lägst sen Grape... och sen Mandarin. Men när jag ska skriva om det behöver jag en förklaring till varför jag "tror" det.

Vad jag kommer ihåg från grundskolans experiment är att man skulle använda lackmuspapper. Med pappret fanns det en "färdigtryckt" färgskala för att jämföra med lackmuspappret.

Med andra ord kunde man "få fram" surheten genom att jämföra lackmuspappret (färgen) med den färdigtryckta skalan.
2017-03-20, 17:40
Medlem
pH är "minus10logaritmen av vätejon(H+)aktiviteten".
I praktiken används "minus10logaritmen av vätejon(H+)koncentrationen i Molar" som pH.

0.01M H+ ger (-1)×log (0.01)= pH2.
0.0001M H+ ger (-1)×log (0.0001)= pH4.
0.0000001M H+ ger (-1)×log (0.0000001)= pH7.

Ju lägre koncentration av vätejon er ju högre pH och tvärt om.
2017-03-20, 17:49
Medlem
Ju starkare syra desto fler protoner(H+) avger den.
2017-03-20, 20:10
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Citron är inte alls surt när det kommer till PH-värde. Citron blir helt basiskt i kroppen, detta beror på att citroner innehåller basiska mineraler.

Mer än så kan jag tyvärr inte svara på.
Jo citron är visst surt och det är just dess låga pH-värde på c:a 2 som anger dess surhet, det är liksom det pH-värdet används till. Citron blir inte basiskt i kroppen heller men många alternativmedicinare (=bluffmedicinare) påstår det utan några belägg.

Citron innehåller överhuvudtaget inte mycket mineraler, se själv: http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/645#
2017-03-20, 20:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sohigh
Ju starkare syra desto fler protoner(H+) avger den.
Ja men citronsyra är ju en svag syra. Om man jämför den vad kemister kallar jättesura citronen med den inte fullt så sura apelsinen så är det samma syra, citronsyra i båda men koncentrationen av citronsyra är tre gånger högre i citron än apelsin. Se jämförelse mellan citronsyrahalten i saften från några olika citrusfrukter: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2637791/figure/F1/
2017-03-20, 20:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Ja men citronsyra är ju en svag syra. Om man jämför den vad kemister kallar jättesura citronen med den inte fullt så sura apelsinen så är det samma syra, citronsyra i båda men koncentrationen av citronsyra är tre gånger högre i citron än apelsin. Se jämförelse mellan citronsyrahalten i saften från några olika citrusfrukter: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2637791/figure/F1/
oooch skulle du kunna svara på hur jag kan förklara varför jag "tror" att citronen är surast?
2017-03-20, 20:27
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
oooch skulle du kunna svara på hur jag kan förklara varför jag "tror" att citronen är surast?

Surheten känns ju på smaken. Surt är en av grundsmakerna.
2017-03-20, 20:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Frawjon
Surheten känns ju på smaken. Surt är en av grundsmakerna.
ja fast på ett naturvetenskapligt sätt
2017-03-20, 20:38
Medlem
Frawjons avatar
Citat:
ja fast på ett naturvetenskapligt sätt

Det är naturvetenskapligt. Eftersom surt är en grundsmak är din tunga en sorts surhetsmätare. Citron är surast, grapefrukt är näst surast och mandarin är minst surt. Detta känner man bara genom att smaka på det. Alla är sura för att de innehåller citronsyra. Citron innehåller dock mest, vilket uppenbart är vad syran har fått sitt namn av.
2017-03-20, 20:49
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jo citron är visst surt och det är just dess låga pH-värde på c:a 2 som anger dess surhet, det är liksom det pH-värdet används till. Citron blir inte basiskt i kroppen heller men många alternativmedicinare (=bluffmedicinare) påstår det utan några belägg.

Citron innehåller överhuvudtaget inte mycket mineraler, se själv: http://www7.slv.se/SokNaringsinnehall/Home/FoodDetails/645#
Ja jag får vika mig helt enkelt, du har rätt.
Har för mig att någon "dietist" eller liknande pratade om det där i gymnasiet för en massa år sedan.

Ingenting jag grottade ner mig något särskilt i då heller.

2017-04-19, 20:22
Medlem
Tjena, har en fråga gällande jonföreningar från Kemi1 (Kemi A) på gymnasiet.

Skriv formlerna för de jonföreningar som bildas när följande joner kombineras till salter:
a) Aluminiumjoner och kloridjoner
b) Magnesiumjoner och jodidjoner
c) Kalciumjoner och nitridjoner

T.ex. a) här då. Al+3 och cl- . Då borde det krävas 3st kloridjoner för att gå ''jämnt'' med aluminiumjonen, eller? Dvs. ---> AlCl3 (?)
Blir det såhär?

Jag vet att den positiva jonen ska skrivas först och den negativa sist.

b) MgI2

c) Ca3N2

Blir dessa rätt?

Mvh
Senast redigerad av malke32 2017-04-19 kl. 20:37.
2017-04-19, 21:10
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malke32
Tjena, har en fråga gällande jonföreningar från Kemi1 (Kemi A) på gymnasiet.

Skriv formlerna för de jonföreningar som bildas när följande joner kombineras till salter:
a) Aluminiumjoner och kloridjoner
b) Magnesiumjoner och jodidjoner
c) Kalciumjoner och nitridjoner

T.ex. a) här då. Al+3 och cl- . Då borde det krävas 3st kloridjoner för att gå ''jämnt'' med aluminiumjonen, eller? Dvs. ---> AlCl3 (?)
Blir det såhär?

Jag vet att den positiva jonen ska skrivas först och den negativa sist.

b) MgI2

c) Ca3N2

Blir dessa rätt?

Mvh

Ja.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här