2015-10-10, 12:48
Medlem
Mätningarna säger ju egentligen hur det var perioden medan den gjordes. Vilket redan så fort man gjort klart intervjun är gammal data.

Sålänge invandring ligger i bruset och SD står med enda lösningen (förutom tältläger i SVERIGE ) så kan det bara gå åt ett håll.

"Hack" i uppgång respektive nedgång är vanliga på både odds, aktie och bostadsmarknad. Det säger inget om framtiden utan bara att så här VAR det.

Sen att SD inte uttalat sig om krisen; Ni som säger så HUR skall de uttala sig för att budskapet skall komma fram?

"hej hej vi i SD har enda lösningen; skicka hem, stoppa vid gränsen, hjälp på plats osv osv" Tror INTE det kommer falla i god jord. Plus kan LÄTT bemötas med känsloargument och bilder på ledsna flyktingar... Bättre softa och låta motståndarna sjabbla sig och när tillfälle bjuds såsom i Agenda då klipper man till på käften.

Vi alla härinne VET att 80% är unga->medelålders män och att det är de rikaste som kommer alternativt IS-anhängare. Gemene svensk vet INTE detta, för att få insikt över detta(is) krävs lite eftertanke och helst någon slags terroristdåd i Sverige med civila dödsoffer.

Men för varje dag som går nöts den "goda" skölden som skyddar oss från dessa asylsökandes krav ned. Varje dag får någon nog när de kräver halal, luder, wifi, pengar osv osv osv.

Hur många tror ni SJÄLV går den andra vägen?
2015-10-10, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Ja, du hade rätt.

Jag har varit övertygad om tre olika förklaringar.

När SD stod still i SIFO trodde jag det berodde på att SD ledningen är fullständiga oförmåga att göra ett jävla piss förutom att intriga ala sektrörelsen 1999. Därför ökade de inte trots guldläge.

När SD backade i Novus trots ännu mer guldläge så kunde jag inte föreställa mig något annat än att detta vart rent ut fejk. I synnerhet då när samma företag hävdar att svenskarna blivit mer positiva till folkutbytet sedan gympasalar börjat tas i beslag. Och var tredje ville ha en muslimsk man boende hos sig.

Nu visar Demoskop att SD står still, och i Sentio backar partiet.

Att fyra mätningar i rad visar dessa siffror kan nästan bara betyda att den spikraka trenden uppåt är bruten.

Kanske beror det på SD-ledningen. Men jag tvivlar. Jag tror ju inte direkt deras oförmåga att göra något annat än suga regimens röv och utesluta varandra är ett vinnarkoncept. Men detta är ett allmänt beteende sedan länge hos detta skitparti. Folk har ändå symbolröstat på dem efterssom de symboliserar ett motstånd mot folkutbytet.

Jag kan helt enkelt inte tänka mig att folk i ett läge som vi nu befinner oss i skulle tycka det är mer angeläget att demonstrerar sitt missnöje mot SDU-uteslutningen än att visa avsky mot att tvåtusen muslimska män som kräver "our money" väller in varje dag.

Jag är bevisligen ingen orakel. Har nästan legat på powergirl nivå sedan trenden bröts. Gissat fel varje gång.

Men någonting måste man ju göra med dessa siffror. Någon förklaring finns ju.

Det enda jag kan säga är att jag tror på siffrorna i bemärkelsen att SD inte ökar. Och jag tror inte det kan förklaras med att SD ledningen ånyo visat att det enda de duger till är intriger.

Jag är chockad, förvånad och ledsen.

Svenskarna svarade inte på medias kampanj, påverkades inte av bilderna på Alan. Då fortsatte SD att öka.

Men sedan tog det stopp två veckor senare. Inte så att folk lämnade SD. Men partiet fortsätter inte växa nu. Detta trots att det var nu åtminstone jag förutspådde att den stora tillströmningen skulle börja.

Det är nu snyft-reportagen förlorat sin styrka. Det är nu verkligheten tränger sig på med ockuperade gympasalar, asylboenden i tidigare fredade områden, otacksamhet som visar sig, fakta som tränger fram, krislägen som utlyses.

Ändå tillkommer i princip noll nya väljare.

Är det taket? De som inte röstar SD redan kommer aldrig göra det? Jag har aldrig trott på den teorin med glastak. Jag har tänkt att "kan tänka sig SD" växer parallellt med de som faktiskt röstar SD.

Men man får nog inse att även vi, liksom journalister, lever i en bubbla. Vi ser vad som händer i våra Facebook och Twitterflöden, läser inlägg på Flashback, läser rubriker i alternativmedia, selekterar vilka nyheter vi gammelmedia och utländsk media vi läser, har våra familjer, vänner.

Det är nog så att vår bild av tonläget i Sverige är något annat än för många andra. Denna våg av muslimska män kanske inte är på allas läppar. För många är det som vanligt att de hör om beredskap och allvarligt läge och åtgärder... Ord som alltid strömmar förbi i nyhetsflödet men som inte direkt berör en själv.

Många tycker nog också det är lite "mysigt" med lite lagom samhällskris. Det är lite spännande och kittlande att barnen inte har fotbollsträning, att ha föräldramöten medan mörkret ligger utanför fönstren och dricka kaffe och prata om att nu ska alla göra något gemensamt.

Sen har jag funderat en del sista veckan på varför det aldrig ger utslag i opinionen efter speltakulära mord, gruppvåldtäkter, terrorism, massiva invällanden, upplopp. Det blir bara denna långsamma stadigt växande missnöje.

Men det slår mig att så är det ju alltid. Svarta i Amerika till exempel strömmade inte ut på gatorna när nya diskriminerande lagar kom. Östtyskarna gjorde inte gemensam revolution när det kom nya tvång och ransoneringar.

Allt sånt där bygger bara upp det stadiga missnöjet.

De kraftiga reaktionerna tycks aldrig komma av dåliga nyheter, utan av bra nyheter. Det var när Rosa Park vägrade ge sin plats åt en vit som medborgarrättsrörelsen exploderade i USA. Det var när ryktet kom om murens fall som östtyskarna gick man ur huse och krävde förändring.

Som att dåliga nyheter - mer förtryck, nya beslag, ökad censur, hårdare lagar - allt sådant är bara bränsle som lagras i depåer.

Men det är goda nyheter - en framgångsrik protest, en regim aom tvingas backa- det är det som är gnistan som antänder.

Om denna teori stämmer så förklarar det varför vi (eller åtminstone jag) alltid blir besviket förvånad när exempelvis SD bara fortsätter öka i sitt vanliga lunk trots att det skett något chockerande, eller varför det fortsätter bara komma 100 personer på demonstrationer trots vansinniga politiska beslut.

Man förväntar sig en explosion. Men det enda som hänt är att mer bränsle lagrats. Det finns fortfarande ingen gnista.

Jag tror helt enkelt att vi ska sluta sitta och bekvämt säga att det är bra med de allt mer vansinniga besluten, för nu kommer "bägaren rinna över".

Kanske ska man istället börja hoppas och jobba för någon god nyhet som omväxling. Kanske att bara protester lyckas få ett enda asylboende att stänga. Kanske att någon gång faktiskt irl visa en av alla kravmaskiner vad vi tycker om denna otacksamhet. Något som faktiskt påminner motståndet om hur det faktiskt smakar med seger.

Motgångar och nederlag kan absolut bygga upp en ilska och vilja till revansch. Men med för mycket nederlag kan effekten bli motsatt.

SD borde arbeta för fler segrar. Kanske stoppa ett asylboende, straffa kommuner röstar för sådana. Bara lyckas rädda en enda gympasal. Påminna om att det faktiskt finns kraft att stoppa. Jag minns fortfarande med värme i bröstet när SD straffade Löfven för hans ovilja att diskutera massinvandringen. Det var länge sen den känslan nu.

Regimens motståndare måste få in några slag ibland också. Som det är nu är det bara elände. Någon framgång som omväxling är kanske vad som behövs för att lyfta SD vidare från denna platå där vi nu tycks ha fastnat.

Jag vill minnas att i osäkra tider tenderar människor att sitta stilla i båten och hålla sig till säkra kort. Detta av psykologiska skäl snarare än rationella.

Så ja.....jag tycke siffrorna är OK , men jag väntar en uppgång innan årsskiftet.....när den värsta hysterin lagt sig.
2015-10-10, 13:07
Moderator
Siegfrids avatar
Sd:s ledarskapsproblem slår igenom i opinionen.
Åkesson är närmast osynlig i det dagliga arbetet, där Karlsson och Jomshof har övertagit ansiktena utåt.
Det här med att Åkesson skulle komma tillbaka har inte infriats. Det finns en osäkerhet om vem som egentligen bestämmer i Sd.
De utspel som görs känns som tillfälliga, reaktiva reaktioner på andra händelser i samhället.
Initiativet i tiggarfrågan har överskuggats av flyktingfrågan och där syns inte Sd lika bra.

En manifestation mot våld i Malmö drar folk men är det seriöst det enda som partiet lyckas med i dessa tider?

En vacker resa hit till dessa nivåer, men för att bli och vidmakthålla positionen som Sveriges största parti krävs betydligt starkare insatser och en bättre fungerande organisation som fokuserar på annat än interna strider.

DÖ:s död kan öppna upp för nya möjligheter att profilera partiet både i riksdagen och utanför.

Det verkar helt klart som om den massiva flyktingbevakning i media haft viss effekt, en sådan effekt ska gå över på sikt. Om den kvarstår så är det andra orsaker, till exempel de ovan nämnda som just nu trycker ner partiet.

En substantiell ökning, om den nu kommer, kan vi non först se på andra sidan årsskiftet.
2015-10-10, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruLibertas
Jag tillhör ju dom som inte oroat mig för SDs tillväxt under MSM offensiven. Den underliggande tillväxten har varit stark tack vare invandringspolitiken och DÖ.

Nu har en "driver" fallit bort. Kvar är invandringen. Jag tror därför vi kommer in i en period av lite upp och ner beroende på hur Alliansen agerar.

Om Alliansen tar initiativet och visar lite ledarskap och tar initiativ till att påverka budgeten och åtminstone gör bättre ifrån sig i migrationspoltiken än S så tror jag SD kan komma att tappa lite till runt 20% det kommande halvåret.

Men det bygger som sagt på att Alliansen tar chansen.

Tittar man på siffrorna sedan valet örra hösten, så verkar det som om SD tagit mer från S.....och det tror jag kan komma att accentueras, inte minst sedan gårdagens preskonferens.
2015-10-10, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
OK, de backar från 26,5 till 25,0 i Sentio. De ligger stabilt i Demoskop. Vilket kändes bäst?

Häng med här nu:
Först Novus "vi ser en viss avmattning i ökningen"
Sedan stilla i Sifo, bakåt i Ipsos, stilla i Demoskop, och nu bakåt i Sentio.
Det var alltså ingen PK-propaganda som Sjöström kom med - han såg en avmattning på riktigt under mätperioden.
Min erfarenhet sedan 2010 är att SD:s verkliga siffror är den högsta noteringen i alternativmedia multiplicerat med faktorn 1,25.

Jag lyssnar inte på gammelmedias OU, och jag tar alternativmedias med en nypa salt och applicerar ovan nämnda modell för att landa något sånär i verkligheten.

I verkligheten ligger alltså SD på 25*1,25=31,3% i oktober månad.
Senast redigerad av petzor 2015-10-10 kl. 13:18.
2015-10-10, 13:13
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Jag vill minnas att i osäkra tider tenderar människor att sitta stilla i båten och hålla sig till säkra kort. Detta av psykologiska skäl snarare än rationella.

Så ja.....jag tycke siffrorna är OK , men jag väntar en uppgång innan årsskiftet.....när den värsta hysterin lagt sig.
Så är det ju historiskt sett, i en kris förlitar min sig på den sittande regeringen i hög grad. Men med tanke på den nuvarande regeringens uppenbara inkompetens så tror jag vi får se ett historiskt trendbrott avseende denna princip. Löfvén-effekten kanske blir det kvarvarande intrycket av den innevarande mandatperioden.
2015-10-10, 13:54
Medlem
Låter på alliansen som att de kommer fortsätta släppa fram Löfvens budgetar även fast DÖ är dött o begravet, väljarflykten kommer bli total.
2015-10-10, 14:25
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schnyggsomfan
Låter på alliansen som att de kommer fortsätta släppa fram Löfvens budgetar även fast DÖ är dött o begravet, väljarflykten kommer bli total.

Man ska komma ihåg att den så kallade demokratin i mångt och mycket är en teater. DÖ var framförallt ett hinder för allianspartier, som t.ex. KD, att kunna spela publikfriande roller. Nu kan man göra det och hoppas därmed att kunna plocka någon enstaka procentenheter i opinionen.

Fälla regeringen kommer man dock inte att göra. Ingen förutom SD är intresserade av ett extra val.
2015-10-10, 14:38
Medlem
SvenskOppositions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Sd:s ledarskapsproblem slår igenom i opinionen.
Åkesson är närmast osynlig i det dagliga arbetet, där Karlsson och Jomshof har övertagit ansiktena utåt.
Det här med att Åkesson skulle komma tillbaka har inte infriats. Det finns en osäkerhet om vem som egentligen bestämmer i Sd.
De utspel som görs känns som tillfälliga, reaktiva reaktioner på andra händelser i samhället.
Initiativet i tiggarfrågan har överskuggats av flyktingfrågan och där syns inte Sd lika bra.

En manifestation mot våld i Malmö drar folk men är det seriöst det enda som partiet lyckas med i dessa tider?

En vacker resa hit till dessa nivåer, men för att bli och vidmakthålla positionen som Sveriges största parti krävs betydligt starkare insatser och en bättre fungerande organisation som fokuserar på annat än interna strider.

DÖ:s död kan öppna upp för nya möjligheter att profilera partiet både i riksdagen och utanför.

Det verkar helt klart som om den massiva flyktingbevakning i media haft viss effekt, en sådan effekt ska gå över på sikt. Om den kvarstår så är det andra orsaker, till exempel de ovan nämnda som just nu trycker ner partiet.

En substantiell ökning, om den nu kommer, kan vi non först se på andra sidan årsskiftet.

Här är du inne på något viktigt. Partiets oförmåga att göra sig sedda och hörda under denna kris är anmärkningsvärd. Detta är ju liksom det invandringskaos som partiet förutspått sedan sitt grundande, och när invandringskaoset så inträffar håller partiet på med att tjafsa med sitt ungdomsförbund. Snacka om felprioritering och att sitta i omklädningsrummet medan matchen avgörs.

Åkesson liknande någon gång Reinfeldt vid Nero spelandes harpa medan Rom brann. Nu har partiet själva överträffat Reinfeldt vad gäller harpspelande, och det tror jag att människor märker.
2015-10-10, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskOpposition
Här är du inne på något viktigt. Partiets oförmåga att göra sig sedda och hörda under denna kris är anmärkningsvärd.

Är det så himla konstigt med tanke på att godhetsrunkarna inom MSM totalt släppt alla hämningar, tänt efterbrännkamrarna och slått på de allra största snyfttrummorna under den här perioden? Sun tzu menade ju nåt i stil med att den som vet när han kan vinna och därmed när han ska slåss, han triumferar. Att försöka profilera sig när MSM är mitt inne i sin feeding frenzy tror jag hade varit dödfött och jag är säker på att SD resonerade likadant.

Citat:
Detta är ju liksom det invandringskaos som partiet förutspått sedan sitt grundande,

Vi har inte ens erfarit en föraning av det kaos som den nuvarande politiken skapat. När folk alldeles för sent inser att det inte hjälper att stänga av kranen utan att kostnadsnivån fortsätter ligga uppe i stratosfären med totalhavererad sjukvård/skola/välfärd etc som slutresultat, DÅ kommer SD att bre på ordentligt.

Många av oss hade trott att det skulle dröja minst till 2018 innan den slutgiltiga kollapsen kommer. men med dagens nivå (Sverige lånar ju ungefär 1 miljon i minuten nu för att ha råd med detta kalas) kommer systemkollapsen kanske så snart som till nyår. Då väger allt tjat om SDU lätt som en fjäder. Precis som allt annat tjafs och andra gamla floskler från övriga partier. Då får SD rätt i ALLT.

Tyvärr är ju landet rökt vid det laget, men det är ju knappast SDs fel. De har ju förvarnat för utvecklingen i många år nu.

Slutresultatet blir en egen majoritet för SD i nyvalet i mars nästa år om inte de andra partierna på något sätt sansar sig.
2015-10-10, 15:08
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Man ska komma ihåg att den så kallade demokratin i mångt och mycket är en teater. DÖ var framförallt ett hinder för allianspartier, som t.ex. KD, att kunna spela publikfriande roller. Nu kan man göra det och hoppas därmed att kunna plocka någon enstaka procentenheter i opinionen.

Fälla regeringen kommer man dock inte att göra. Ingen förutom SD är intresserade av ett extra val.

Håller i sak med bortsett från att det inte måste bli nyval för att regeringen faller.
2015-10-10, 15:43
Medlem
Durgas avatar
"Här är du inne på något viktigt. Partiets oförmåga att göra sig sedda och hörda under denna kris är anmärkningsvärd"

Kanske inte alltid är så lätt, är det någon som sett att SD överhuvudtaget har tillfrågats om sina åsikter kring den spräckta DÖ !
Det är ändå Sveriges tredje största parti det är frågan om och som konstant ignoreras i allt, utom när dom måste försvara sig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in