2015-09-28, 22:03
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Om man tittar på den årliga förtroendebarometern så ser man att de små partierna har ca 20% potentiella väljare var och ett av dem,

Jag upprepar frågan: Vad menar du med detta nonsens?
2015-09-28, 22:16
Medlem
atts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Jag upprepar frågan: Vad menar du med detta nonsens?

Enligt Sifos förtroendebarometer 2015, som farbror Sven länkade till, har de små partierna C, MP, V, FP och KD alla ett ganska stort eller mycket stort förtroende hos ca 20% av allmänheten.

Det betyder givetvis inte att de alla kan få 20% i ett val, eller ens att något av dem kan få 20%. Samma sjuklöver-röstare har ju ofta förtroende för flera av dessa partier.
Senast redigerad av att 2015-09-28 kl. 22:19.
2015-09-28, 22:19
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erk Swede
Var har du fått det ifrån?
Aftonbladet?
Den genomsnittslige SD väljaren vill minska invandringen i Sverige,för att de flesta som kommer är lögnaaktiga snyltare och landet håller på att falla sönder.
Riktiga flyktingar som kan visa identitetshandligar har de flesta inget emot(förutom att landet nu redan är fullt av asylturister),dessutom inser den genomsnittslige väljaren att det är enormt mycket billigare att hjälpa på plats.
Det ser även annat folk som då inser att SD är det enda realistiska alternativet.

Nja. Vad som stod var alltså:

1. Stäng gränserna.
2. Stoppa asylmottagandet.
3. Kraftigt ökat bistånd (9 miljarder mer än regeringen)

Jag hävdar då att punkt ett och två tilltalar helt andra väljare än punkt tre. De som vill ha stängda gränser och stoppat asylmottagande är mycket måttligt intresserade av att använda den mängden skattemedel till att hjälpa araber vare sig i närområdet eller här, och själva argumentet "9 miljarder mer än REGERINGEN" fungerar extremt dåligt på de som just kommit på att regeringen förlorat förståndet. Jag tror således att SD tänker sig att värva en ny typ av väljare på bekostnad av en annan typ. Och kanske går de på plus, och kanske gör de det inte.
2015-09-28, 22:21
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Håller med dig; men det finns ju "statistik om statistiken" som jämnar ut dom olika specifika statistik-metodologiers försök till vinklande.
Menar du poll of polls?

De misslyckades kapitalt inför förra valet. Grundproblemet vara att nästan alla institut överskattade MP och underskattade SD då blir inte poll of polls bättre.

Kolla t ex BottenAda.se. Med bayesiansk statistik och beundransvärd datainsamling misslyckades även de med att prognosticera MP:s och SD:s valresultat.

Men de är intellektuellt hederliga att medge och analysera sitt misslyckande:
http://bottenada.se/2014/11/21/den-stora-utvarderingen-sa-har-bra-var-ada/
2015-09-28, 22:58
Medlem
Pungs avatar
Kan fan inte släppa IPSOS. Inte för att jag bryr mig om SD tappar någon procent efter 25 rekord på raken. Men det känns obehagligt efterssom jag är så övertygad om att den är påhittad.

Diktaturer tar ju mer obehagliga former desto mer pressad den blir. Nu har ett nytt lager skalats av. I det förra lagret fanns öppet motstånd i media mot regimkritiker, uthägningarna, hån, förtäckta hot, vinklingar, censur och karriärsbelastningar.

Men i detta laget är det mindre subtilt. Vi pratar påhittade rapporter, ifrågasatt valhemlighet, anonymitetsförbud, fejkade opinionsmätningar och påhittade deltagarsiffrorna på demonstrationer som regimen anordnar.

Jag vet att många redan förklarat det bisarra i IPSOS siffror, men bara av terapeutiska skäl måste jag göra det en gång till, och dessutom låna en bra analogi som någon använde i tråden.

Låt anta att det sker en kärnkraftsolycka. Händelsen är i media dygnet runt, och väldigt många invånare märker av effekterna.

Två veckor senare mäts opinionen.

Det visar sig att det enda parti som är emot kärnkraft inte har fått så mycket som en endaste liten röst extra. INGEN har omvärderat efter härdsmältan.

Istället har väljare som brukade rösta på det enda kärnkraftskritiska partiet, plötsligt omvärderat och vill hellre rösta på partier som vill ha mer kärnkraft.

Samma mätföretag kommer dessutom med en annan mätning. Där bekräftas bilden. Antalet som blivit mer possitiva till kärnkraft är 50%... efter kärnkraftsolyckan.

Samma mätföretag kommer med ännu en mätning. Och ja, det är till och med så att var tjedje person i landet numer kan tänka sig att bo jämte ett kärnkraft.

Är det en rimlig opininsförändring?

Till saken hör att det gjorts fyra andra mätningar samma period. Dessa visar det förväntade. Att kärnkraftsmotståndarna får ökar. Det är likaså den allmänna känslan bland bekanta och på internet, där till och med envisa kärnkraftaförespråkare börjar vackla. Kärnkraftsmotståndarna visar också en rekordtillströmning av medlemmar. Ingen har faktiskt flyttat nära ett kärnkraft, folk flyttar därifrån.

Faktum är att alla tecken tyder på ett ökat motstånd, förutom dessa tre mätningar. Som alla kommer från samma företag.

Detta företag har gjort sig kända för att förespråka kärnkraft. De brukar alltid visa ett mycket mindre motstånd i sina mätningar än vad som senare visar sig i folkomröstningar. Företaget har varnat andra mätinstitut för att ge höga siffror till kärnkraftsmotståndarna då det kan bli självuppfyllande, vilket vore något dåligt anser de.

Det är detta företag som samma vecka presenterar tre olika mätningar som går tvärt emot vad allt annat indikerar och även sunt förnuft.

Deras mätningar har beställts av en lobbygrupp för kärnkraft.

Skulle man överhuvudtaget sätta minsta tilltro till detta? Skulle man se det som ena en indikator bland andra för att avgöra opinionen.

Jag vet mycket väl hur patetiskt och skrattretande det är med människor som desperat ska underminera trovärdigeten i en undersökning vara resultat de ogillar. Men detta är FÖR bisarrt!

Jag skulle faktiskt föredra att SD sjönk 1 procent. Det är mer skrämmande att bevittna ett nytt lager i diktaturen som visar sig.

Allt handlar nu om att vänja svensken vid tanken på att vi kan tvingas inhysa muslimska män i våra hem.

DN vet själva att ingen riktigt tror på att var tredje svensk vill detta. Men de vet att folk tenderar att tro att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Skriver de att var tredje vill, tänker folk att i vart fall ganska många vill. Tanken slutar vara främmande, framstår som allt mer normal.

Om ett år kommer det vara den nya frågan att debatera. Och jag är rädd för att SD då kommer diskutera utefter denna nya spelplan. De kommer protestera, naturligtvis. Men med protester om att svenne borde få bättre ersättning, i alla fall få välja sovrum först.

Kulturmarxismen jobbar så här. De driver absurda krav, och de konservativa kluckar och säger att detta är bra, nu kommer folk förstå galenskapen.

Men vad som istället händer är att man möts någonstans på mitten. Det som låter galet först, blir efter ett tag en utgångspunkt. Det är ingen slump att varje förhandling inleds med absurda krav från vardera sida. Man vill vänja motståndaren vid tanken på det som först framstår som otänkbart.
2015-09-28, 23:07
Medlem
Stantormans avatar
Kan man dribbla med opinionsundersökningar pga. att man styr en politisk agenda. Då kan man gå ännu längre om man blir ännu mer pressad. Jag har en obehaglig känsla av att valet 2014 kan ha varit det sista någorlunda fria och rättvisa valet som kommer att hållas i Sverige. Masken faller och diktaturen blir fullt öppen och synlig.
2015-09-28, 23:36
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pung
Kan fan inte släppa IPSOS. Inte för att jag bryr mig om SD tappar någon procent efter 25 rekord på raken. Men det känns obehagligt efterssom jag är så övertygad om att den är påhittad.

Diktaturer tar ju mer obehagliga former desto mer pressad den blir. Nu har ett nytt lager skalats av. I det förra lagret fanns öppet motstånd i media mot regimkritiker, uthägningarna, hån, förtäckta hot, vinklingar, censur och karriärsbelastningar.

Men i detta laget är det mindre subtilt. Vi pratar påhittade rapporter, ifrågasatt valhemlighet, anonymitetsförbud, fejkade opinionsmätningar och påhittade deltagarsiffrorna på demonstrationer som regimen anordnar.

Jag vet att många redan förklarat det bisarra i IPSOS siffror, men bara av terapeutiska skäl måste jag göra det en gång till, och dessutom låna en bra analogi som någon använde i tråden.

Låt anta att det sker en kärnkraftsolycka. Händelsen är i media dygnet runt, och väldigt många invånare märker av effekterna.

Två veckor senare mäts opinionen.

Det visar sig att det enda parti som är emot kärnkraft inte har fått så mycket som en endaste liten röst extra. INGEN har omvärderat efter härdsmältan.

Istället har väljare som brukade rösta på det enda kärnkraftskritiska partiet, plötsligt omvärderat och vill hellre rösta på partier som vill ha mer kärnkraft.

Samma mätföretag kommer dessutom med en annan mätning. Där bekräftas bilden. Antalet som blivit mer possitiva till kärnkraft är 50%... efter kärnkraftsolyckan.

Samma mätföretag kommer med ännu en mätning. Och ja, det är till och med så att var tjedje person i landet numer kan tänka sig att bo jämte ett kärnkraft.

Är det en rimlig opininsförändring?

Till saken hör att det gjorts fyra andra mätningar samma period. Dessa visar det förväntade. Att kärnkraftsmotståndarna får ökar. Det är likaså den allmänna känslan bland bekanta och på internet, där till och med envisa kärnkraftaförespråkare börjar vackla. Kärnkraftsmotståndarna visar också en rekordtillströmning av medlemmar. Ingen har faktiskt flyttat nära ett kärnkraft, folk flyttar därifrån.

Faktum är att alla tecken tyder på ett ökat motstånd, förutom dessa tre mätningar. Som alla kommer från samma företag.

Detta företag har gjort sig kända för att förespråka kärnkraft. De brukar alltid visa ett mycket mindre motstånd i sina mätningar än vad som senare visar sig i folkomröstningar. Företaget har varnat andra mätinstitut för att ge höga siffror till kärnkraftsmotståndarna då det kan bli självuppfyllande, vilket vore något dåligt anser de.

Det är detta företag som samma vecka presenterar tre olika mätningar som går tvärt emot vad allt annat indikerar och även sunt förnuft.

Deras mätningar har beställts av en lobbygrupp för kärnkraft.

Skulle man överhuvudtaget sätta minsta tilltro till detta? Skulle man se det som ena en indikator bland andra för att avgöra opinionen.

Jag vet mycket väl hur patetiskt och skrattretande det är med människor som desperat ska underminera trovärdigeten i en undersökning vara resultat de ogillar. Men detta är FÖR bisarrt!

Jag skulle faktiskt föredra att SD sjönk 1 procent. Det är mer skrämmande att bevittna ett nytt lager i diktaturen som visar sig.

Allt handlar nu om att vänja svensken vid tanken på att vi kan tvingas inhysa muslimska män i våra hem.

DN vet själva att ingen riktigt tror på att var tredje svensk vill detta. Men de vet att folk tenderar att tro att sanningen ligger någonstans mitt emellan. Skriver de att var tredje vill, tänker folk att i vart fall ganska många vill. Tanken slutar vara främmande, framstår som allt mer normal.

Om ett år kommer det vara den nya frågan att debatera. Och jag är rädd för att SD då kommer diskutera utefter denna nya spelplan. De kommer protestera, naturligtvis. Men med protester om att svenne borde få bättre ersättning, i alla fall få välja sovrum först.

Kulturmarxismen jobbar så här. De driver absurda krav, och de konservativa kluckar och säger att detta är bra, nu kommer folk förstå galenskapen.

Men vad som istället händer är att man möts någonstans på mitten. Det som låter galet först, blir efter ett tag en utgångspunkt. Det är ingen slump att varje förhandling inleds med absurda krav från vardera sida. Man vill vänja motståndaren vid tanken på det som först framstår som otänkbart.

SD och den sverigevänliga rörelsen måste stå emot detta. Man måste påpeka det absurda och i övrigt vägra att bemöta det uppenbart absurda. För denna förhandlingsteknik är inte ett vapen enbart för vänsterradikalerna.

Man bör vända på det och säga det rakt ut. Man ska vägra att mötas någonstans i mitten. "Jag tänker inte ens kommentera denna löjeväckande undersökning" för att snabbt därefter fortsätta sitt resonemang utifrån sin egen utgångspunkt. I Aktuellt, Rapport, kvälls- och morgonblaskor, hela tiden och utan att skämmas.

Många är det som delar denna uppfattning och vad som behövs är ett självförtroende att slå näven i bordet. Jimmie Åkesson har varit inne på det förut när han gjorde tydligt att han inte vill vara en del av detta etablissemang. SD kommer vara en del i ett annat etablissemang och där har man alla möjligheter att diskvalificera en aktör som Ipsos att ens få vara med och leka. Gör man inte detta riskerar man att ständigt få spela på bortaplan.

Nu måste SD flytta fram positionerna ordentligt.
2015-09-29, 07:40
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman
Kan man dribbla med opinionsundersökningar pga. att man styr en politisk agenda. Då kan man gå ännu längre om man blir ännu mer pressad. Jag har en obehaglig känsla av att valet 2014 kan ha varit det sista någorlunda fria och rättvisa valet som kommer att hållas i Sverige. Masken faller och diktaturen blir fullt öppen och synlig.

Jo, visst föreligger det risk för fusk och mygel mot SD i samband med valet 2018.

Men. Ett stort men.
SD lär ha många kontrollanter bland vanligt folk. Med 30% (eller mer) av väljarkåren kommer det finnas ögon överallt vid kuverthantering, rösträkningar, säckpackning och försök till mygel med SDs röstsedlar.

Ett litet 5-10%-parti kan man lätt mygla bort, ett jätteparti med en tredjedel av väljarkåren bakom sig är inte lika lätt att dribbla bort. Kom ihåg att även valfunktionärerna, liksom resten av befolkningen, byter till SD.
2015-09-29, 08:28
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stantorman

Risken finns, men förminskas genom att peka på den före det är för sent. Det är dags att motverka en zombifiering, som har pågått för länge.
2015-09-29, 08:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Jo, visst föreligger det risk för fusk och mygel mot SD i samband med valet 2018.

Men. Ett stort men.
SD lär ha många kontrollanter bland vanligt folk. Med 30% (eller mer) av väljarkåren kommer det finnas ögon överallt vid kuverthantering, rösträkningar, säckpackning och försök till mygel med SDs röstsedlar.

Ett litet 5-10%-parti kan man lätt mygla bort, ett jätteparti med en tredjedel av väljarkåren bakom sig är inte lika lätt att dribbla bort. Kom ihåg att även valfunktionärerna, liksom resten av befolkningen, byter till SD.

Tror inte sådana argument biter på det tusentals konspirationsteoretikerna som agerar i denna tråden och på andra ställen på FB.
2015-09-29, 08:49
Medlem
Fusk i formen av att gömma valsedlar, förtäkta hot, försök att utnyttja skam m.m kommer säkert att förekomma.

Aktivt fusk, ta bort röster och sådant, det lär inte hända i nån stor skala.
2015-09-29, 09:02
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyring
Fusk i formen av att gömma valsedlar, förtäkta hot, försök att utnyttja skam m.m kommer säkert att förekomma.

[/quote]Aktivt fusk, ta bort röster och sådant, det lär inte hända i nån stor skala.[/quote]

En mjukare form av detta förekom faktisk när "Ny Demokrati" blev ett politisk hot (detta partis valsedler plockades bort från vissa röst-lokaler).

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in