2016-03-03, 18:45
  #47305
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ett demagogiskt fenomen som Trump skakar man inte fram så lätt i vårt land
Varje försök till demagogiska fenomen hos SD skulle nog få sparken på stående fot för att de hotar någon/något (fråga mig inte vad eller vem). Man tillåts nog inte vara bättre än en kamrer, nånstans där, under Jimpan.
2016-03-03, 19:09
  #47306
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
I Sverige är det inte så lätt att bygga hallelujastämning på det sättet, väljarna vill höra konkreta förslag och utvärdera dem. Media plockar isär alla nya utspel senast nästa dag.
NyDemokrati körde väl ungefär den stilen, och det partiet växte snabbt.
2016-03-03, 20:36
  #47307
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
NyDemokrati körde väl ungefär den stilen, och det partiet växte snabbt.
Finns väl för tusan inget som hindrar att man är både smart, påläst och populistiskt offensiv.
2016-03-03, 20:53
  #47308
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lantis60
NyDemokrati körde väl ungefär den stilen, och det partiet växte snabbt.
Ja, från 0% till 6,7% på 9 månader. Sedan 4,4% ett år efter valet. 1,4% i valet 1994. 0,15% i valet 1998. Deras totala tid över spärren var alltså 1,5-2 år. Jag vet inte om ett parti som hållit sig kvar i riksdagen i 2 mandatperioder och växt från 5,7 till över 20% bör låna alltför många idéer från ett parti som kraschade och brann, verkar lite som att ta ut sin friska lever och transplantera in Christer Petterssons.
2016-03-03, 21:49
  #47309
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Att mobilisera nya grupper är en framkomlig väg i USA med sitt valdeltagande på 55%. I Sverige är vi på 86% (botten 80% 2002, toppen 92% 1976) och därför ligger partiernas fokus av uppenbara skäl på att sno marknadsandelar från varandra istället för att fiska på land. Den dalande kurvan sedan 70-talet är till stor del en följd av massinvandring. Valdeltagandet bland inrikes födda 2014 var 89,8%, utrikes 72,2%. Det är alltså inte SD som sitter på mobiliseringspotential bland nya väljare, det är snarare ett hypotetiskt svennehatande populistparti för invandrare som gör det, både bland invandrare och oikofober som saknar ett tillräckligt självutplånande alternativ. SD måste in och slåss i nollsummespelet om de 90% svennar som redan röstar.

Vidare så är taket lägre i Sverige för den typ av kampanj som Trump driver. Han hänger upp allt på en avdammad slogan från Reagan och i övrigt snackar han mest skit och ger vidlyftiga löften om att fixa allt. I Sverige är det inte så lätt att bygga hallelujastämning på det sättet, väljarna vill höra konkreta förslag och utvärdera dem. Media plockar isär alla nya utspel senast nästa dag.

Å andra sidan kokar Trump populistisk soppa på en spik jämfört med de köttben Åkesson har att arbeta med. Trump målar upp ett rätt obefogat skräckscenario om att USA kan bli som Sverige, trots att nettomigrationen av jämförelsevist harmlösa mexikaner är noll, vad jag förstår - Åkesson har slagna humanitärmakten Sverige att arbeta med och målar inga scenarion alls. Förutom visionen av ett SD som tillåts vara med och "ta ansvar" i M underordnad roll. Man löser alltså in de negativa följderna av att ses som en del av borgerligheten och etablissemanget, utan att få något igen i form av erkänsla eller inflytande.

Viktigare ändå är förstås den lilla detaljen att Sverige har ett proportionellt parlamentariskt system, inte winner takes all där det inte räcker om Trump lyckas få ihop 45%. Om SD når ett normaleuropeisk golv på 30% (inget annat europeiskt populistiskt parti har lika goda förutsättningar som SD, till landets ohyggliga sorg), så är redan det ett seismiskt paradigmskifte som kommer tvinga övriga partier att anpassa politiken. Vi ser det redan ske, på en lägre nivå.

Här görs ju det tankefel jag hela tiden påtalat: Valet mellan 1. Att växa genom att utmana och 2. Få inflytande genom samarbete - är ett helt igenom falskt dilemma. Inflytandet kommer inte genom samarbete utan växande.

Maximalt inflytande får SD inte genom att kompromissa med övriga partier, utan genom att övriga partier bjuder över SD för att behålla eller återerövra sina väljare.

En annan mossig trossats: SD får inte komma till tals i media.

Trump och Grillo visar att bojkotter och konflikter med media är bästa sättet att få uppmärksamhet i media. Sanders och Trump visar båda att medias makt faktiskt börjar neutralisera sig självt: En ständigt växande del av medias krympande tårtdiagram konsumenter litar inte på media. En hit piece kan lika gärna stärka en kandidat numera, eftersom den blir ett kvitto på värdefulla anti establishment poäng. Pengar från Wall Street blir ett opinionsmässigt nollsummespel för Hillary och inte ens Fox News lyckas misskreditera Donald.

Denna mediala erosion gäller som sagt både till höger och vänster. Den väldigt "progressiva" Youtube-kanalen Young Turks skryter om att de nu har flest tittare av ALLA nyhetsmedia (även om de knappt producerar egna nyheter, utan mest vinklar andra) på Youtube och att de nu också slår en del kabel-TV kanaler i direktsänd primärvalsbevakning. Framtiden tillhör alternativmedia och inte döende tidningar och TV-kanaler - känns det narrativet igen?

Samma stående tema om en tynande MSM återfinns på den "andra sidan", där oförblommerade konspirationsteoretikern Alex Jones blivit en maktfaktor i nära samarbete med Trumps kampanjorganisation. Trump lät sig villigt intervjuas av samme Alex Jones som är en 9-11-truther och verkar tro på chemtrails, Bilderberg, you name it.

Meanwhile in Sweden, så arbetar SD-ledningen heltid med att misstänkliggöra den egna rörelsen och alternativmedia - återigen utan att få något i utbyte. Det är säkert kalkylerat och funktionellt, men inte med avseende på att väljarmaximera eller minska invandringen så mycket det är politiskt möjligt.

Det finns inga etniska svenskar. SD har ständiga problem med fascism genom entrism. Flyktingkvoten från FN bör fördubblas. M föreslår nu samma politik som SD och förtjänar att sitta i regeringsställning.
Detta är INTE slipade budskap.
2016-03-04, 08:33
  #47310
Medlem
Demoskop mars

SD 17,7 (-1,1)

S 26,3 (+3,3)
MP 5,7
V 7,2

M 24,5 (-2,7)
C 6,0
L 6,4
KD 3,1
__________________
Senast redigerad av CrispyKreem 2016-03-04 kl. 09:05.
2016-03-04, 10:08
  #47311
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Demoskop mars

SD 17,7 (-1,1)

S 26,3 (+3,3)
MP 5,7
V 7,2

M 24,5 (-2,7)
C 6,0
L 6,4
KD 3,1

Måste säga att det där var rätt konstiga siffror. Vad har S gjort för att öka nu helt plötsligt? Dessutom delvis på Ms bekostnad. Ännu ett OI som visar SDs tillbakagång så det är nog bekräftat vid det här laget.
2016-03-04, 10:43
  #47312
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Måste säga att det där var rätt konstiga siffror. Vad har S gjort för att öka nu helt plötsligt? Dessutom delvis på Ms bekostnad. Ännu ett OI som visar SDs tillbakagång så det är nog bekräftat vid det här laget.

Folk kanske kom på att det inte fanns någon systemkollaps.
2016-03-04, 10:47
  #47313
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Måste säga att det där var rätt konstiga siffror. Vad har S gjort för att öka nu helt plötsligt? Dessutom delvis på Ms bekostnad. Ännu ett OI som visar SDs tillbakagång så det är nog bekräftat vid det här laget.



Tillbakagång?

Mätningen ligger, som övriga s.k. ras, inom resultatet för februaris konfidensintervall och någon statistisk säker tillbakagång föreligger därför inte!

Däremot kan mätresultatet korrigeras uppåt med mycket stor sannolikhet och minst:

12,9 / 11,2 x 17,7 = 20,4 procent!

Uppgång för S?

Märkligt och osannolikt om inkompetenta S-vetsarens senaste prestationer medför ökning, ja...
__________________
Senast redigerad av Mac-Arthur 2016-03-04 kl. 11:00.
2016-03-04, 11:17
  #47314
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarsune
Måste säga att det där var rätt konstiga siffror. Vad har S gjort för att öka nu helt plötsligt? Dessutom delvis på Ms bekostnad. Ännu ett OI som visar SDs tillbakagång så det är nog bekräftat vid det här laget.
S har gått ut med ett antal förslag & åtgärder om asylbegränsningar. Detta sammanfaller med låga "volymer" som vanligt under vintern. Media spelar med & rapporterar om minskningen jämför med i höstas. Istället för att jämföra med samma månad förra året. En viss del av befolkningen går på detta & tycker att S har fått tillbaka sitt tidigare tappade förnuft. Svårare än så är det inte.

Men snart kommer våren igång & då jävlar blir det kaos.
2016-03-04, 11:31
  #47315
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
S har gått ut med ett antal förslag & åtgärder om asylbegränsningar. Detta sammanfaller med låga "volymer" som vanligt under vintern. Media spelar med & rapporterar om minskningen jämför med i höstas. Istället för att jämföra med samma månad förra året. En viss del av befolkningen går på detta & tycker att S har fått tillbaka sitt tidigare tappade förnuft. Svårare än så är det inte.

Men snart kommer våren igång & då jävlar blir det kaos.
Något sånt är det nog, svenskens minne är kort.

SDs roll är att vara "minnet", men den uppgiften sköter de tyvärr uselt.
2016-03-04, 11:57
  #47316
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
S har gått ut med ett antal förslag & åtgärder om asylbegränsningar. Detta sammanfaller med låga "volymer" som vanligt under vintern. Media spelar med & rapporterar om minskningen jämför med i höstas. Istället för att jämföra med samma månad förra året. En viss del av befolkningen går på detta & tycker att S har fått tillbaka sitt tidigare tappade förnuft. Svårare än så är det inte.

Men snart kommer våren igång & då jävlar blir det kaos.
Jag tror att även detta kan spela in: Det värsta med S har varit MP. För många sossar är det en mardröm som är så jobbig att de förtränger den när de går till valurnan. När de fick ingå i regeringen gick det inte att förtränga längre. Men nu har S satt dem jävligt hårt på plats och fått dem att gå med på skärpt asylpolitik, ID-kontroller etc. Ett neutraliserat MP får genast S att se bättre ut i gråsossars ögon. Det är mer än man kan säga om alliansen där Lööf fortsätter sätta käppar i hjulet för AKB. Ett kaxigt och faktaresistent C är värre än ett vingklippt MP.

Dessutom har det kommit bra BNP-siffror, tillväxten är över förväntan. Det är mest luft och knappast sossarnas förtjänst, men väljarna är inte så smarta...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in