2015-10-09, 18:09
  #41221
Medlem
trickydicks avatar
SD backar lite, det måste vara längesedan sist. Dock ingen anledning till oro.
2015-10-09, 18:09
  #41222
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av petzor
Vänta på Sentio istället för att beklaga er över MSM:s propagandasiffror.
OK, de backar från 26,5 till 25,0 i Sentio. De ligger stabilt i Demoskop. Vilket kändes bäst?

Häng med här nu:
Först Novus "vi ser en viss avmattning i ökningen"
Sedan stilla i Sifo, bakåt i Ipsos, stilla i Demoskop, och nu bakåt i Sentio.
Det var alltså ingen PK-propaganda som Sjöström kom med - han såg en avmattning på riktigt under mätperioden.
2015-10-09, 18:10
  #41223
Medlem
LuktenUtavBajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Kraftigt ras för SD!!!! Nu har det vänt!!!!
F! ökar rejält och nosar på 4 %-spärren nedifrån och Kd är i princip utraderat. Sd har knappt backat alls, vilket jag återigen måste påpeka är spektakulärt med tanke på den senaste tidens mediestormar och känsloladdade åsiktsklimat. Hade det varit en vanlig september och oktober med den vanliga slentrianinvandringen och inga hysteriska drev i pressen, hade Sd hamnat en bra bit över 30 %. Sanna mina ord.
2015-10-09, 18:14
  #41224
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
När någonting händer, eller inte händer, på en hög nivå så är det inte av en slump eller tillfällighet. Allting som händer högt upp i hierarkin, det kan gälla politiken, finansen eller vad som helst, är noga planerat av folk som kan det här med media, opinioner och folks handlingar. Du kan vara säker på att tystnaden från Sd beror på att man fått order av mediekonsulterna att hålla käften. Att börja gapa om "vad var det vi sa..." när Svenne inte kan bestämma sig om man ska följa skocken och ömma för invandrarna för den goda sakens skull, eller om man ska luta sig tillbaka och tänka kritiskt, skulle bara slå fel. Bättre då att knipa igen och låta Löfven och Co krascha och brinna med sin asylpolitik inför öppen ridå.


Jag tror att detta stämmer...attityden "VAd var det vi sa" skrämmer bort väljare.SD verkar ha haft klokt PR-folk på sistone.

När hysterin är över och tältlägren är resta och migranterna vägrar vägrar kliva av bussarna så börjar svenne banan inse att det hel är ohållbart i längden.

Jag gissar på stillastående i oktober, kraftigt uppåt i november-december.
2015-10-09, 18:14
  #41225
Medlem
nins avatar
Jag tycker det var väntat med undersökningar där SD stannar upp lite. Jag tror dock att undersökningarna om 1-2 månad kommer igen visa kraftig ökning, då fler och fler inser vansinnet nu. Och om Jimmie gör bra ifrån sig nu på söndag kan även det påverka.
2015-10-09, 18:16
  #41226
Medlem
Grisbrottarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
F! ökar rejält och nosar på 4 %-spärren nedifrån och Kd är i princip utraderat. Sd har knappt backat alls, vilket jag återigen måste påpeka är spektakulärt med tanke på den senaste tidens mediestormar och känsloladdade åsiktsklimat. Hade det varit en vanlig september och oktober med den vanliga slentrianinvandringen och inga hysteriska drev i pressen, hade Sd hamnat en bra bit över 30 %. Sanna mina ord.
Den stora förändringen står ändå kommunisternas parti för. Det ökar från 4,9% till 7,9%.
Det torde t o m vara en statistiskt säker uppgång, och i så fall sannolikt den enda.
Kan det röra sig om missnöje med sossarnas regeringsarbete, eller flyktingkramande godhet?
__________________
Senast redigerad av Grisbrottaren 2015-10-09 kl. 18:19.
2015-10-09, 18:17
  #41227
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuktenUtavBajs
F! ökar rejält och nosar på 4 %-spärren nedifrån och Kd är i princip utraderat. Sd har knappt backat alls, vilket jag återigen måste påpeka är spektakulärt med tanke på den senaste tidens mediestormar och känsloladdade åsiktsklimat. Hade det varit en vanlig september och oktober med den vanliga slentrianinvandringen och inga hysteriska drev i pressen, hade Sd hamnat en bra bit över 30 %. Sanna mina ord.


Det mest anmärkningsvärda är V's ökning.

och, vad har M gjort för tt öka 1 procentenhet, men det kanske är inom felmarginalen?

Som sagt, jag tror på en kraftig ökning i november december.
2015-10-09, 18:20
  #41228
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grisbrottaren
Den stora förändringen står ändå kommunisternas parti för. Det ökar från 4,9% till 7,9%.
Det torde vara t o m vara en statiskt säker uppgång, och i så fall sannolikt den enda.

Citat:
Kan det röra sig om missnöje med sossarnas regeringsarbete, eller flyktingkramande godhet?

Inget märkvärdigt med att den döende flumliberalism klumpar ihop sig på étt ställe.
2015-10-09, 18:32
  #41229
Medlem
svenabs avatar
V och Mp ökar med 4.6% tillsammans. Kan det vara en effekt av kampanjen som startades i somras?

De chockartade siffrorna för SD i juli fick ju då de mest extrema "Sverige-är-ett-rikt-land-så-vi-har-råd-med-allt-krafterna" att uppmana varandra till att anmäla sig till Sentio och Youygov.

Jag tror det, och det skulle innebära att ingen större förändring har skett. KD:s beslut om DÖ kan dock förändra opinionen en aning nästa månad.

SD borde kanske bli lite mera aktiva nu när det lutar åt ett nyval till våren.
Vad SD bör göra är att påminna om hur deras förslag har blivit mottagna av KD när KD lägger fram exakt samma förslag. Det skulle tydliggöra att KD byter fot för att de desperat vill klamra sig fast i riksdagsstolarna.
2015-10-09, 18:34
  #41230
Medlem
Det bästa scenariot nu torde vara att övriga allianspartier står kvar vid DÖ, Ebba avgår och Skyttedal tar över KD, vi kommer då få en enorm välkarflykt från alliansen till KD samtidigt som SD i sämsta fall ligger stabilt över 20%, troligen fortsätter de också att öka, det kan gå fort tills vi har SD och KD som största block och Skyttedal har redan sagt att hon vill kunna föra samtal med SD.
2015-10-09, 18:35
  #41231
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenab
V och Mp ökar med 4.6% tillsammans. Kan det vara en effekt av kampanjen som startades i somras?

De chockartade siffrorna för SD i juli fick ju då de mest extrema "Sverige-är-ett-rikt-land-så-vi-har-råd-med-allt-krafterna" att uppmana varandra till att anmäla sig till Sentio och Youygov.

Jag tror det, och det skulle innebära att ingen större förändring har skett. KD:s beslut om DÖ kan dock förändra opinionen en aning nästa månad.

SD borde kanske bli lite mera aktiva nu när det lutar åt ett nyval till våren.
Vad SD bör göra är att påminna om hur deras förslag har blivit mottagna av KD när KD lägger fram exakt samma förslag. Det skulle tydliggöra att KD byter fot för att de desperat vill klamra sig fast i riksdagsstolarna.

MP backar ju, V rösterna kommer från S och MP helt enkelt.
2015-10-09, 18:37
  #41232
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Det mest anmärkningsvärda är V's ökning.

och, vad har M gjort för tt öka 1 procentenhet, men det kanske är inom felmarginalen?

Som sagt, jag tror på en kraftig ökning i november december.

Nja vänstern ökar ju för att MP och Sossarna faller,med tanke på hur uppblåsta MP alltid är i opinionsundersökningarna,bör dom vara rätt så oroliga.
Likadant att Fi går upp.
M förvånar mer men torde vara inom felmarginalen ,vilket även SD,s nedgång är.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in