Citat:
Ursprungligen postat av
icefrontier76
Lugna ner er! Stilleståndet eller den lilla tillbakagången är en kombination av en helt normal rekyl och av medias solidaritetsutpressning. Folk har blivit räddare för att svara SD på frågan hur de skulle rösta om det var val.
SD står möjligtvis och stampar i oktober, men nästa månad (om inte tidigare) bär det av igen.
En helt riktig analys enligt mig. Jag skulle vilja sträcka mig så långt som att det kanske inte ens är en liten tillbakagång. När oktobers mätningar är inne så kan jag mycket väl tänka mig att SD har samma siffror som i september. Hittills har bara två mätningar kommit ändå verkar paniken i forumet vara fullständig. Demoskop visar oförändrade siffror och Sentio har ett tapp på 1,5%-enheter. Men man får inte glömma att SD hade en exceptionell ökning på 3,1%-enheter i septembers Sentiomätning. Partimodellens guru får gärna reda ut begreppen men i min värld innebär det ändå att det t.o.m finns en mikroskopisk chans att felmarginalerna gör att SD i verkligheten kan ha ökat både i september och oktober.
Detta under värsta PK-kampanjen genom tiderna som också förmodligen bidragit till Bradley-effektens motsvarighet till Krakatoa. SD:s gigantiska ökningar det sista halvåret har dessutom skett samtidigt som i stort sett samtliga partier utom V och MP har svängt i tiggarfrågan och samtidigt som flera partier Har infört TUT på programmet.
Jag har otroligt svårt att bedöma DÖ-kollapsens omedelbara effekt på opinionsmätningarna. Men när det står klart för alla alliansväljare att DÖ:s upphörande inte har någon effekt på realpolitiken förrän om tidigast 8-12 månader så kommer DÖ:s försvinnande ha noll effekt på opinionen under de närmaste året. Kvar däremot kommer de apokalypsstämningar som i takt med asylvansinnets fortsättning kommer att vara påtagliga för medelSvensson. Det totala sönderfall av svenska staten som sedan i lördags varit mer kommunicerat till allmänheten har inte tagits hänsyn till i Sentios och Demoskops mätningar.
Jag skulle lite grovt dela in den svenskfödda befolkningen i följande fjärdedelar:
25% känner ett stort motstånd mot asylinvandring från MENA-länder
25% känner ett ganska stort motstånd mot ovanstående invandring men värderar andra frågor i det politiska landskapet lika högt eller högre
25% känner ett litet men knappt skönjbart motstånd mot ovanstående invandring men kommer att röra sig till de två ovanstående fjärdedelarna när de känner att deras nära och käras fortlevnad hotas av asylinvandringen.
25% är för ovanstående invandring men endast hälften av dem skulle slåss aktivt för ett bevarande av asylinvandringen. Den övriga hälften är "ideologiskt trendiga" och hoppar av volontärpassen när det kommit en ny bryggningsmetod för microöl.
SD:s rekrytering av väljare sker definitivt nu hos den andra fjärdedelen av befolkningen. Det är inte sannolikt att de når mer än 35% av väljarna eftersom de andra partierna oundvikligen kommer att anpassa sin politik efterhand. De etablerade partierna är dock fortfarande så gunshy p.g.a media att SD får göra bort sig rejält för att lyckas undgå att inom ett år komma över 26-27% i Status.ST:s sammanvägda index.
Dumpningen av SDU kan omöjligtvis vara en nackdel för SD i opinionsmätningarna. Det är ungefär som att tro att vi i forumet skulle få sämre förtroende för Stefan Löfven för att han tog avstånd från Arnstad.