2015-10-05, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av borg86
En ward kostar numera 75 guld. 15 min in i gamet borde en carry ha råd med en jävla ward. Att be support köpa ward bara för att du spelar carry är helt jävla efterblivet. Kör en jävla ward och fortsätt farma. Du tar ingen speciell smäll om som carry om det inte gått totalt åt helvete första 10 min Förut kostade wards 180 guld eller något... då kan jag förstå att man inte köper det som carry första 15 men det är så jävla löjligt att tro att bara för man har en support i laget så ska den köpa varenda ward hela jävla tiden.

Man tjänar mer på att lyfta fram varenda spelare i laget än 2 enskilda. Det gäller att spela smart och effektivt. Har det gått bra kan man lika gärna köpa 1 jävla ward och placera den någonstans eller ge den till supporten. Att du tror att items är en "bonus" på support är ju helt jävla sjukt. Tänk om man har CM och lich i laget.... klart som fan att man tjänar som lag på att låta CM och lich få items. Tänk till lite nu... du ska skaffa ditt 4-5e items eller låta en lich få aga? Du köper 2 wards eller låta en lich springa runt utan aga på 6-8 min. Vad gör du? Klart som fan att man låter cm skaffa blink, mek eller aga.... lich aga, mek eller blink eller vad fan det kan vara. 5 är alltid starkare än 2-3. Skulle jag gå efter din princip att det bara är en "bonus" att få items som support så skulle jag inte ta mer än 1000mmr på 1 månad. Även vid mmr på 6k ser man supports farma ibland och skaffa items. Som support får man mycket farm genom att ganka. Men att bara springa runt utan en enda last hits bara för att en jävla carry ska ta dom är bara dumt. Speciellt late game. Då har ni i princip en helt värdelös support utan lvl och items.....
Nej.
Du lär dig säkert om du fortsätter spela och sträva efter att bli bättre, allt du sa nu var dock fel. Supprts farmar på när de inte snor farm av cores.
Två farmade hjältar som scalar bra med föremål är bättre än fem hjältar med sämre farm. Vissa hjältar såsom Earthshaker klarar sig bra utan, eller med billiga föremål. T.ex. en blink, vilket man oftast lyckas farma ihop efter 20-25 minuter..
Andra hjältar såsom Medusa kan inte prestera utan dyra föremål. Lägg ner med "alla är lika mycket värda" attityden, den passar inte hemma i Dota.
Citera
2015-10-05, 19:47
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jontalinen
Urn på en support är något nytt för dig?

Citat:
Ursprungligen postat av LaWestraNostra
Sjukt bra item.
Speciellt efter en av de nyaste patcherna som förhindrar blink när man har negative urn på sig.

- Billiga components
- Billig over-all completion
- Bidrar till att bibehålla en push (heala upp folk efter team-fight)
- Släng på en hjälte med blink, så kan han inte använda den under hela duration (+3s cd efter sista DoTen
- En annan mysig grej är på invoker; den triggar numera cold snap, så det är ju inte fy skam heller direkt.

Förstår inte hur detta superba item kan vara nytt för dig på supports. Det ska _alltid_ finnas en urn i laget, på samma vis som det _alltid_ ska finnas en mek.

Det enda "negativa" är väl att om det är två urn carriers så är den ena "wasted" eftersom man bara får charges på den ena vid en kill.

Fylligt inlägg, då här ska beskrivningar vara. Nu har jag lusten att köra ett game med Urn.
Citera
2015-10-05, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Fylligt inlägg, då här ska beskrivningar vara. Nu har jag lusten att köra ett game med Urn.

Så lite så

Glöm inte wards bara
Citera
2015-10-05, 20:25
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaWestraNostra
Så lite så

Glöm inte wards bara

Du, en fundering; på matcher där osynlighet spelar med (ex Clinkz, Riki, Bounty eller Shadow Blade mm) brukar jag begära att man delar ward-duty. Dvs en supp fixar kurir och observer wards medan den andra får stödja med dust eller sentry.

Låter det bra eller är det för mycker begärt. Personligen tycker jag att man måste dela annars kan man aldrig få sina core-items.
Citera
2015-10-05, 20:41
Medlem
Citat:
Du, en fundering; på matcher där osynlighet spelar med (ex Clinkz, Riki, Bounty eller Shadow Blade mm) brukar jag begära att man delar ward-duty. Dvs en supp fixar kurir och observer wards medan den andra får stödja med dust eller sentry.

Låter det bra eller är det för mycker begärt. Personligen tycker jag att man måste dela annars kan man aldrig få sina core-items.

Svårare än det låter att besvara.
I den ideala av världar har _alla_ dust, efter laning-stage. Detta inkluderar din carry som allt som oftast gnäller på "where detection?" när han själv springer runt med 2 leda slots i inventory. Oacceptabelt.

Speciellt ifall din mid är en gankande hjälte, eller counter-gankare. Tänk typ storm/qop/ember som lätt kan vända en gank till ditt teams fördel ifall denne bär med sig dust.

Men det viktigaste av allt är att beskydda dina två cores.;
M.a.o, spelar jag min favorit-sup (wisp/io) mot en Bounty så köper jag två sentries. Min mid får den ena, den andra placerar jag där min hard carry farmar.
Sen försöker jag fixa bottle (specifikt för IO, inte många supports som bör ha bottle, om någon alls).

Försök sedan att ha dust med dig genom hela matchen. Sentries gör sig bäst vid en towerpush (otroligt jävla as-viktigt) eller tower-def. Möter man en mirana och pushar utan sentries så har man praktiskt taget förlorat redan då.
Har du guld så dubbel-warda (sentry och obs) på kända vägar in i eran skog eller andra hög-trafikerade vägar.

För att runda av denna enormt simplifierade summeringen av hur man bör warda så är det dust som är viktigast ifall man springer runt, medan sentries är bäst vid pushande/deffande.

MEN ifall motståndaren är en riki med Diffusal så kan han använda active på diffusal på sig själv och ta bort dust.
Som du ser så är det otroligt jävla komplext.

Bästa av allt är ett gem, men det är ju snordyrt för en support (dock bör man överväga att köpa, ifall man inte blir ultra-stompade, och kommer ge bort det med en gång).

Något som inte riktigt hör hit men är värt att tänka på, som support eller annars också för den delen;
Köp hellre 3 branches i början istället för en mantle/gauntlet.
Mantle = 3int
3 Branches = 3int, 3str, 3agi
Båda alternativen kostar lika mycket (150g)
Detta var givetvis lite bättre innan när du kunde använda dina 3 branches att göra en wand, men jag propagerar lik förbannat för att man köper branches istället för ett 150g stat-item.
Citera
2015-10-05, 21:09
Medlem
Citat:
En ward kostar numera 75 guld. 15 min in i gamet borde en carry ha råd med en jävla ward. Att be support köpa ward bara för att du spelar carry är helt jävla efterblivet. Kör en jävla ward och fortsätt farma. Du tar ingen speciell smäll om som carry om det inte gått totalt åt helvete första 10 min Förut kostade wards 180 guld eller något... då kan jag förstå att man inte köper det som carry första 15 men det är så jävla löjligt att tro att bara för man har en support i laget så ska den köpa varenda ward hela jävla tiden.

Man tjänar mer på att lyfta fram varenda spelare i laget än 2 enskilda. Det gäller att spela smart och effektivt. Har det gått bra kan man lika gärna köpa 1 jävla ward och placera den någonstans eller ge den till supporten. Att du tror att items är en "bonus" på support är ju helt jävla sjukt. Tänk om man har CM och lich i laget.... klart som fan att man tjänar som lag på att låta CM och lich få items. Tänk till lite nu... du ska skaffa ditt 4-5e items eller låta en lich få aga? Du köper 2 wards eller låta en lich springa runt utan aga på 6-8 min. Vad gör du? Klart som fan att man låter cm skaffa blink, mek eller aga.... lich aga, mek eller blink eller vad fan det kan vara. 5 är alltid starkare än 2-3. Skulle jag gå efter din princip att det bara är en "bonus" att få items som support så skulle jag inte ta mer än 1000mmr på 1 månad. Även vid mmr på 6k ser man supports farma ibland och skaffa items. Som support får man mycket farm genom att ganka. Men att bara springa runt utan en enda last hits bara för att en jävla carry ska ta dom är bara dumt. Speciellt late game. Då har ni i princip en helt värdelös support utan lvl och items.....

Tyvärr stämmer inte det du skriver, alls.
Alla heroes scalear inte lika bra med items, därför måste vissa prioriteras. Problemet med att "låta" supports ta guld då och då innebär att carryn tappar farm. I pubs verkar människor inte förstå att DotA är ett fast-paced spel och att stå stilla i 30 sec är en stor förlust. Som carry måste du leta ställen att farma på konstant. Om en carry då tvingas placera ett ward, förloras viktig tid. Nej, carryn behöver all tid den kan få att farma. Supports har mer tid att röra sig på kartan.
Kom ihåg att carry är oftast en otacksam roll, om du inte dominerar både early, mid och late-game klagar folk på dig.

Angående ditt rating snack, jag vet inte vad du spelar på för rating, men med din logik gissar jag på att du är under 3k. Nu spelar jag inte på 6k, men när proffsen farmar som supports är det antingen i jungle(som roll 4) eller när ingen core är i närheten.

Om du tänker på vilka heroes som huvudsakligen är supports är det de som kan göra nytta även utan items. Praktexempel: Lion, Skywrath och Disruptor. Jag hoppas du kan försöka förstå det här ur ett annat perspektiv än "Lich med aghs vinner över PL med butterfly, lololol".
Citera
2015-10-05, 22:26
Medlem
Jontalinens avatar
Citat:

Så ska det vara, men tyvärr inte alltid fallit på lägre mmr. Även på 4-5k får man tyvärr ibland en jungle Bloodseeker istället för en andra support. Då är det bara suck it up och köpa courier + två wards + sentrys och 4 tangos. Du måste ha alla dessa komponenter i laneing stage.
Citera
2015-10-06, 06:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suffa
Supports på lanes ska inte ta några lasthits om carryn är i närheten.
En support som spelar roll 5 ska inte förväntas ha några items(det är bara bonus), spelaren bidrar främst med wards. Däremot roll 4, dvs den supporten som inte ska spendera ALLT sitt guld på att supporta laget, kan mycket väl ta farm när det finns plats för det, detta ska dock aldrig prioriteras över att carryn/cores får farma. Roll 4 kan spelas i jungle och hjälper till med support men kan också köpa items så som blink, meka, force, sheep osv.

Angående kanalerna, Malmö kanalen är också förfärlig. Förstår inte hur någon orkar skriva där.

Självklart ska inte Supporterna utfarma Carry. Dock så som communityn är uppbyggt idag så blir det otroligt mycket flame om support ens försöker få creepkills, oavsett om carryn på lane'et kunde få det specifika killet eller inte.
Vilket är trist, speciellt för nya spelare då det leder till att Support glider bakom och slutligen blir glasscannons utan dmg eller direkt mycket cc. Allt för många matcher då jag ser 5vs5 och supporterna glider ner på 2 sec tack vare AM med battle fury.

Dock som jag ser det i mina matcher så har jag gärna en bra support som inte bara hinner kasta 1 spell och sedan dö. Därför ska båda support helst få lite farm och kunna bygga upp items för att kunna hålla ut längre i team fights.
Likt hur Alliance vann TI13.

Bara mina fem cent
Senast redigerad av Rosesred 2015-10-06 kl. 06:26.
Citera
2015-10-07, 02:00
Medlem
Ni som tror att supports inte är uppskattade och blir flameade så kan jag betrygga er med att så är inte fallet på hög mmr. Grejen är att synen på hela spelet är annorlunda på högre nivåer. Hela det här wards och courier snacket är en grej men hur dota utvecklats nu, mer gold / sec och mer gold för assist så är det verkligen ingen speciell kostnad, i alla fall inte mot förr. Sentrys är fortfarande dyrt men inte alla games du måste spamköpa dem, du behöver inte springa runt och placera sentrys random för att försöka dewarda, köpa sentrys bara när du vet att du måste ta bort vision från motståndarn för att få ett visst övertag i en situation, eller när du vet att motståndarn har ett ward, för du såg dem placera det o.s.v.

Nu för tiden så spelas dota oftast med en "riktig" support dessutom, en support köper allt (inte i början ofc) medan den andra blir till en fjärde core. Så ser det nästan ut för alla lag. Den som spelar hardsupporten får nöja sig med glimmer, urn/medallion medan 4an brukar försöka farma daggers, euls, etc, beroende på vilken hero självklart. Någon skrev att supporten dör snabbt, allt handlar ju om positionering, och hur du rör dig. Värsta ursäkten på låg mmr är att de verkar okej att dö för att få ut wards, jävligt konstigt att det blivit en sådan mentalitet.

Vet inte ens var jag vill komma med inlägget men hur som helst, support är en svår roll och bemästra och förutom mid så är supportsen de viktigaste för att på något sätt försöka securea earlygamet och laningstage, det som faktiskt är det viktigaste den här patchen och den förra. Skillnaden när du lirar support är att du måste tänka på ett annat sätt än när du lirar carry
Citera
2015-10-07, 12:19
Medlem
borg86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suffa
Tyvärr stämmer inte det du skriver, alls.
Alla heroes scalear inte lika bra med items, därför måste vissa prioriteras. Problemet med att "låta" supports ta guld då och då innebär att carryn tappar farm. I pubs verkar människor inte förstå att DotA är ett fast-paced spel och att stå stilla i 30 sec är en stor förlust. Som carry måste du leta ställen att farma på konstant. Om en carry då tvingas placera ett ward, förloras viktig tid. Nej, carryn behöver all tid den kan få att farma. Supports har mer tid att röra sig på kartan.
Kom ihåg att carry är oftast en otacksam roll, om du inte dominerar både early, mid och late-game klagar folk på dig.

Angående ditt rating snack, jag vet inte vad du spelar på för rating, men med din logik gissar jag på att du är under 3k. Nu spelar jag inte på 6k, men när proffsen farmar som supports är det antingen i jungle(som roll 4) eller när ingen core är i närheten.

Om du tänker på vilka heroes som huvudsakligen är supports är det de som kan göra nytta även utan items. Praktexempel: Lion, Skywrath och Disruptor. Jag hoppas du kan försöka förstå det här ur ett annat perspektiv än "Lich med aghs vinner över PL med butterfly, lololol".

Så du jämför en item som kostar 4k mot en som kostar nästan 6k? En carry farmar bra mycket snabbare än support och ska inte oroa sig för att köpa EN ward varje 10 min! TROR du att en carry förlorar så pass mycket av det? Om det nu stämmer att en carry är så pass mycket mer värdefull, vad är det för jävla mening med att spela support om man nu vill gå upp i rating? Jag farmar som in i helvete, köper en hel del wards för att idioter inte förstår hur man gör det bara för att man spelar "carry". Lika dumt som att säga att man inte behöver köpa dust som carry. Jag har tagit mer än 1k mmr genom att farma OCH köpa wards lite då och då när jag kan. Min rating är 4k. Då spelar jag heroes som farmar otroligt snabbt och effektivt som Storm, luna, pl, pa osv.... att tro att en carry ALDRIG ska köpa wards är sjukt jävla dumt. Har jag 4 slot redan så kan jag lika gärna låta ES köpa aga, hex, eller vad fan det nu kan vara. Speciellt vid en bra push så kan man lika gärna köpa 2 wards och behålla momentum. Det har aldrig varit ett problem att köpa wards som carry. speciellt inte om man köper vart 10-15 min.
Citera
2015-10-07, 20:34
Medlem
Quintos avatar
Citat:
Så du jämför en item som kostar 4k mot en som kostar nästan 6k? En carry farmar bra mycket snabbare än support och ska inte oroa sig för att köpa EN ward varje 10 min! TROR du att en carry förlorar så pass mycket av det? Om det nu stämmer att en carry är så pass mycket mer värdefull, vad är det för jävla mening med att spela support om man nu vill gå upp i rating? Jag farmar som in i helvete, köper en hel del wards för att idioter inte förstår hur man gör det bara för att man spelar "carry". Lika dumt som att säga att man inte behöver köpa dust som carry. Jag har tagit mer än 1k mmr genom att farma OCH köpa wards lite då och då när jag kan. Min rating är 4k. Då spelar jag heroes som farmar otroligt snabbt och effektivt som Storm, luna, pl, pa osv.... att tro att en carry ALDRIG ska köpa wards är sjukt jävla dumt. Har jag 4 slot redan så kan jag lika gärna låta ES köpa aga, hex, eller vad fan det nu kan vara. Speciellt vid en bra push så kan man lika gärna köpa 2 wards och behålla momentum. Det har aldrig varit ett problem att köpa wards som carry. speciellt inte om man köper vart 10-15 min.
Då gör dina supports ett dåligt jobb. Tror inte du har förstått det här med olika roller. Alla roller är värdefulla på sitt sätt.
Citera
2015-10-11, 21:42
Medlem
JerkZs avatar
'Specialpodd om Dota 2 med Joakim "Akke" Akterhall
Lyssna på premiären av P3 Spel: Specialpodd om Dota 2! Angelica har teamat upp med proffsspelaren Joakim "Akke" Akterhall för att i tio avsnitt djupdyka i ett av de mest populära spelen just nu. '

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/627384?programid=4090
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in