2015-10-01, 00:05
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Vad fan yrar du om??
Citerade fel inlägg
Citera
2015-10-01, 11:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Du har ingen lust att utveckla lite mer exakt vart i norrland detta skedde? Län vore bra iaf, och sedan vägsnummer. E4? Du får gärna säg rätt ut vart det var någonstans om du nu inte håller på anonymiteten allt för hårt, så vore jag nöjd

Då det är fler som råkat ut för detta (har jag fått bekräftat) så outar jag mig inte allt för mycket. Men det hände mellan Luleå och Torneå. Någonstans längs E4 och dess vägar som ligger i närheten av E4. Jag var iaf på väg mot kemijärvi. Det behöver nödvändigtvis inte vara flyktingar - kan ha varit sysslolösa utlandsfödda herrar som bara ville få en kick.
Citera
2015-10-03, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Någon här som haft tjuvåkare på era ekipage? Igår kväll hade jag fyra stycken utlänningar (mest troligt flyktingar) som tjuvåkte. Stannade på en p-ficka och pissade och sedan åkte jag vidare. Efter ca 20 min kommer jag in i ett samhälle och en bil kommer ikapp mig, börjar blinka ca 20 ggr med helljuset. Stannar till och ser fyra arabiska män hoppa av trailern. Tar en spade och börjar svinga mot den som är närmast, men får in en miss (ganska nära dock), men männen springer in mellan några hus.

Detta utspelade sig i norra Sverige nära finska gränsen. Har aldrig varit med om något liknande och trodde att detta bara var något som sker i södra Europa. Livsfarligt! Tänk om de tappar fäste och ramlar av!

Undrar dessutom var fan de kom ifrån, då p-fickan var mörk och ödslig. Såg inte en själ före jag stannade och under tiden jag stod still.
Fyfan... Det är i sånna lägen man vill ha kyl o frys-ekipage, där kan dem sitta bäst fan de vill då haha.
Citera
2015-10-03, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Fyfan... Det är i sånna lägen man vill ha kyl o frys-ekipage, där kan dem sitta bäst fan de vill då haha.

Och jag har en maskintrailer med en hjullastare, så det kan inte varit så varmt och skönt att åka. Tror att de höll i sig i kättingen mellan trailer och hjullastare.

Ja det ska vara på sommaren också, då de garanterat inte är klädd för kyligare temperaturer
Citera
2015-10-03, 13:56
Medlem
Ingen här inne som har sadlat om eller funderat på att sadla om till trafiklärare?
Citera
2015-10-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Politik, kvinnoförnedrande skämt, tiggerifrågan ( kanske ska gå under politik ), privata saker ( allt från att frugan väntar unge, till när de senaste knullade ). Folk är inte så politiskt korrekta inom timmerbranschen, du ska veta vilken skämt jag drar. Visst, chefen kan säga "så där får man inte säga!" men så ser man ett litet leende, men aldrig fått någon reprimand varken av chef, kollegor eller andra timmerbilschaufförer.

Inte nog med det, men de flesta är fräcka som fan. Jag älskar det!

Jag skulle ut på "äventyr", skulle åka ca 20 - 25 mil enkelresa åt ett håll ( vill inte outa för mycket ) och skulle ta ett "hjälplass" ( man får ibland rycka in vid högsäsong ), och vi gick igenom all fakta, väg och allt som behövdes, sen satt vi drog skämt och personliga erfarenheter i säkert 10 - 20 minuter, jag minns inte ens personens namn, haha.

Sen ringde en gubbe från ett åkeri som vi samarbetar mycket med, men denna var ny för mig, och han skulle bara fråga om det var fritt att köra in på ett av våra avlägg ( tar 2 minuter ) och fyrtio minuter senare satte vi diskuterade sjukdomar, livet och så vidare.

Här om veckan ringde en till i samma ärende som det ovan, och sedan sade han "vart är du i världen då?" och så 30 minuter senare satt vi fortfarande och snackade skit, haha.

Låter som lastbilsyrket överlag, en chaffis jag träffade på ett stopp en gång bor väl c.a 50 mil uppåt ifrån mig brukar ringa och flabba med honom ibland när vi kör samtidigt - första samtalet handlade om att lyncha politiker, konspirationsteorier och att slå ner flyktingar. Det finns rätt mycket öppensinnade människor i hytten, kanske för att man får så jävla mycket tid över till att tänka.
Citera
2015-10-03, 19:50
Medlem
Citat:
Och jag har en maskintrailer med en hjullastare, så det kan inte varit så varmt och skönt att åka. Tror att de höll i sig i kättingen mellan trailer och hjullastare.

Ja det ska vara på sommaren också, då de garanterat inte är klädd för kyligare temperaturer

Har blivit erbjuden att ta jobb som trafiklärare på gymnasieskola, med intern utbildning. Men känner att enbart den praktiska biten skulle vara något. Trafikinspektör skulle jag kunna tänka mig, eftersom den pedagogiska biten är borta.
Citera
2015-10-03, 20:03
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Låter som lastbilsyrket överlag, en chaffis jag träffade på ett stopp en gång bor väl c.a 50 mil uppåt ifrån mig brukar ringa och flabba med honom ibland när vi kör samtidigt - första samtalet handlade om att lyncha politiker, konspirationsteorier och att slå ner flyktingar. Det finns rätt mycket öppensinnade människor i hytten, kanske för att man får så jävla mycket tid över till att tänka.

Fördelen är dock den att jag slipper allt det oroliga runt asfaltsslickeri, fusk, strul, stress m.m, jag får äta kakan och ändå ha den kvar - vi följer allt till punkt och pricka, fuskas det så är det på eget bevåg och stress är det sällan, men existerar så klart, men det är så få gånger att det inte ens är något att diskutera. Det är ju gott att höra att alla inte är uppstoppade stockholmsjävlar i alla fall, för sånt hör man nog utav för att förstöra ens dag.
Citera
2015-10-06, 22:44
Medlem
Hörde idag att en bekant åkt dit för fortkörning i efterhand, dvs registrerad överhastighet på färdskrivaren. Det som jag och många andra alltid trott - att det inte går att bötfälla i efterhand. Att endast laser på plats är den enda metod.

Själv har jag genom åren haft noteringar på uppåt 130 km/h. Senaste två åren har jag toppat med runt 91-105 km/h som mest. Har blivit stoppad några gånger, både i Sverige och Norge. Aldrig har dom påpekat mina hastigheter. Trots att de laddat över information från både kort och skrivare.

Är myten spräckt nu? Kan vi vänta oss härliga böter?
Citera
2015-10-06, 22:47
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Hörde idag att en bekant åkt dit för fortkörning i efterhand, dvs registrerad överhastighet på färdskrivaren. Det som jag och många andra alltid trott - att det inte går att bötfälla i efterhand. Att endast laser på plats är den enda metod.

Själv har jag genom åren haft noteringar på uppåt 130 km/h. Senaste två åren har jag toppat med runt 91-105 km/h som mest. Har blivit stoppad några gånger, både i Sverige och Norge. Aldrig har dom påpekat mina hastigheter. Trots att de laddat över information från både kort och skrivare.

Är myten spräckt nu? Kan vi vänta oss härliga böter?

Lagras som sagt bara 24 timmar i färdskrivaren..
Citera
2015-10-07, 14:44
Medlem
Jag har en enkel fråga. Vilket lastbilsyrke är enklast av alla som finns? Med andra ord, vilket lastbilsyrke har följande:

* Minst stress
* Minst krav på att hinna saker inom viss tid
* Endast bil, inga släp eller trailers
* Minimalt eller inget fusk, strul, problem
* Kräver minst intelligens
* Minst antal moment som behöver utföras
* Där man i stort sett bara håller ratten

Det närmsta jag kommer på är väl sopbilschaufför, vad säger ni andra? Finns det nåt ännu bättre?
Jag undrar, för att högre makter alternativt klantarsel till företag och chef, såg till att min första körning på egen hand blev en total katastrof där jag beskylld för massa skit som inte ens var mitt fel.
Citera
2015-10-07, 19:01
Medlem
Emystias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Jag har en enkel fråga. Vilket lastbilsyrke är enklast av alla som finns? Med andra ord, vilket lastbilsyrke har följande:

* Minst stress
* Minst krav på att hinna saker inom viss tid
* Endast bil, inga släp eller trailers
* Minimalt eller inget fusk, strul, problem
* Kräver minst intelligens
* Minst antal moment som behöver utföras
* Där man i stort sett bara håller ratten

Det närmsta jag kommer på är väl sopbilschaufför, vad säger ni andra? Finns det nåt ännu bättre?
Jag undrar, för att högre makter alternativt klantarsel till företag och chef, såg till att min första körning på egen hand blev en total katastrof där jag beskylld för massa skit som inte ens var mitt fel.

Inte sopbil av det jag sett och hört iaf. Däremot köra schacktmassor på något bygge är inte mycket till jobb.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in