Citat:
Ursprungligen postat av
lufttork
Jag är medlem i kommunal, ja. Var medlem i transport ca 4 år, sedan körde jag buss i 1 år och då bytte jag till kommunal. Nu kör jag lastbil igen, men har inte bytt tillbaka till transport av ren lathet. Dock har jag nog troligtvis tillgång till bussavtalet, men det är du inte intresserad av.
Alltså, jag har ju gett dig ett avtal som är 2 år gammalt. Där kan du lusläsa dig full av information. Vill du veta var lönerna står idag, så är det bara att ta den senaste timlönen eller månadslönen och 2,2% på det och sedan 2,2% så har du dagsaktuella siffror.
Jag har ingen lust att bevisa något för en dumskalle som dig. 90% av åkerierna idag kör på transports avtal.. det är inga konstigheter och det är inga udda och märkvärdiga löner det handlar om och då finns det inget märkvärdigt att bevisa.
Jag tror ganska bestämt att du och din attityd kommer få problem i branschen i framtiden.
Varför bryr du dig. Jag beundrar verkligen ditt tålamod
Killen blir inte långvarig i branschen ändå.
Yrkeschaufför handlar mycket om att själv ta ansvar och hålla reda på lagar, förordningar och regler och övrigt vad som gäller.
Klarar man inte av det så får man det oerhört svårt.
Detta vet du lika väl som jag.
En idiot ber andra att servera en med information.
Den självständige tar reda på det själv.
Som sagt så beundrar jag ditt tålamod.
För övrigt kör jag inte själv längre. Körde bara ett par år. Distribution och även trailerdragning (sov i bilen). Funkade inte så bra för mig med familjelivet så jag prioriterade det som för mig är viktigast och jobbar nu med annat (it support analyst för ett av våra svenska stora företag) och tjänar bättre än under tiden som chaufför och har en bättre arbetsmiljö, och slipper vara rädd att dö på vägen så att mina tre barn blir utan far.
Men jag beundrar dem som fortsätter inom branschen. Enligt mig är den ganska rutten och tuff idag.
Ha det bra