2015-09-18, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FolkeBira
Hej alla yrkeschaffisar!

P.g.a ryggsmärtor behöver jag byta yrke! Tänker att lastbilshaffis skulle passa mig rätt bra om man inte behövde sitta så mycket, men hur är det idag egentligen? Hur länge sitter ni i streck och hur är dagens säten där i hytterna?

Tacksam för svar.

Du sitter hela tiden. Bli brevbärare istället.
Citera
2015-09-18, 11:27
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Hej alla yrkeschaffisar!

P.g.a ryggsmärtor behöver jag byta yrke! Tänker att lastbilshaffis skulle passa mig rätt bra om man inte behövde sitta så mycket, men hur är det idag egentligen? Hur länge sitter ni i streck och hur är dagens säten där i hytterna?

Tacksam för svar.

Beror väldigt mycket på vad det är för körning som man har, men oavsett så sitter du mycket när du kör lastbil. Vissa lastbilar skall rulla så mycket som möjligt för att få in pengar

Kranbil kanske kan vara något, för då står du ju och kranar i perioder. Har själv hållt på med det innan och det var väldigt fritt, nackdelen är ju när du kör container och skall upp och fixa stroppar på ett snöigt och halt containertak.

Nu kör jag dist och sitter 1½-2 timmar till första stoppet, jobbar 30 min, sen har jag 20 min till nästa stopp, sen är det stopp överallt i ytterligare 3-4 timmar. Sen drar ner till första stoppet, kopplar på mitt släp och tillbaka 1½-2 timmar, åker och tömmer släpet på ett ställe, sen 20 min körning, ställer av släpet, tömmer bilen och färdig. Brukar ligga på 7-8 timmar körtid per skift

Men skall byta körning och nya körningen är natt, 50 mil rundtur. Då blir det ju att sitta avsevärt mer.

När det gäller säten så beror det på hur man ser ut kroppsmässigt, för mig så är Merca väldigt sköna att köra, samma med Scania medans jag sitter illa i gamla modellen av Volvo, har inte provat nya modellen.
Citera
2015-09-18, 17:48
Medlem
FolkeBiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Beror väldigt mycket på vad det är för körning som man har, men oavsett så sitter du mycket när du kör lastbil. Vissa lastbilar skall rulla så mycket som möjligt för att få in pengar

Kranbil kanske kan vara något, för då står du ju och kranar i perioder. Har själv hållt på med det innan och det var väldigt fritt, nackdelen är ju när du kör container och skall upp och fixa stroppar på ett snöigt och halt containertak.

Nu kör jag dist och sitter 1½-2 timmar till första stoppet, jobbar 30 min, sen har jag 20 min till nästa stopp, sen är det stopp överallt i ytterligare 3-4 timmar. Sen drar ner till första stoppet, kopplar på mitt släp och tillbaka 1½-2 timmar, åker och tömmer släpet på ett ställe, sen 20 min körning, ställer av släpet, tömmer bilen och färdig. Brukar ligga på 7-8 timmar körtid per skift

Men skall byta körning och nya körningen är natt, 50 mil rundtur. Då blir det ju att sitta avsevärt mer.

När det gäller säten så beror det på hur man ser ut kroppsmässigt, för mig så är Merca väldigt sköna att köra, samma med Scania medans jag sitter illa i gamla modellen av Volvo, har inte provat nya modellen.

Självklart är jag medveten om att man sitter mestadels, därför skulle typ ditt jobb passa mig då jag behöver en bensträckare efter Max 2h körning.

Har skummat igenom de olika yrkesförarutbildningarna och det känns faktiskt som att jag kommer satsa på någon utav dom, och att det finns mer jobb änn yrkesförare är ju ett stort +.

Tack för ett bra och välformulerat svar!
Citera
2015-09-18, 23:06
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Självklart är jag medveten om att man sitter mestadels, därför skulle typ ditt jobb passa mig då jag behöver en bensträckare efter Max 2h körning.

Har skummat igenom de olika yrkesförarutbildningarna och det känns faktiskt som att jag kommer satsa på någon utav dom, och att det finns mer jobb änn yrkesförare är ju ett stort +.

Att börja läsa till yrkesförare nu är nästan rätt tid med tanke på YKB kravet och tror det var 33 000 av 125 000 med tunga behörigheter som hade färdig YKB i dagsläget. Visst, många av de är pensionärer som fått C per automatik, men finns ändå många arbetslösa chaffisar idag delvis pga illegalt cabotage.

Men mycket beror också på den ort som du befinner dig, vet att här på den orten som jag bor var det 37 arbetslösa C/CE chaffisar sist de hade informationsträff för lastbilschaffisar vilket är 1 år sen.
För mig så tog det 34 ansökningar i Sverige innan jag fick jobb här, men då hade jag dragit till Norge för att få köra istället.

Om det är så att du inte får jobb i Sverige direkt så var inte rädd för att åka till Norge för att skaffa erfarenhet och på så sätt ha ett bättre steg in på den svenska arbetsmarknaden. Finns många företag där som är villiga att ge nya chaufförer en chans att komma ut i arbetslivet. Dels finns möjlighet att komna in direkt i bolag, eller via bemanningsföretag som ofta fixar boende för dig.

Om det är så att är rädd för de ibland slingriga norska vägarna så söker man bara jobb mellan triangeln Larvik- Hamar- Fredrikstad- Sarpsborg, där är vägarna någon större.

Men tror att den dist-körning med styckegods kan vara något för dig, antigen C eller CE. Men C är mer troligt att du får stop oftare för att hinna med en bensträckare.
Senast redigerad av Dweezil78 2015-09-18 kl. 23:10.
Citera
2015-09-19, 01:12
Medlem
FolkeBiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Att börja läsa till yrkesförare nu är nästan rätt tid med tanke på YKB kravet och tror det var 33 000 av 125 000 med tunga behörigheter som hade färdig YKB i dagsläget. Visst, många av de är pensionärer som fått C per automatik, men finns ändå många arbetslösa chaffisar idag delvis pga illegalt cabotage.

Men mycket beror också på den ort som du befinner dig, vet att här på den orten som jag bor var det 37 arbetslösa C/CE chaffisar sist de hade informationsträff för lastbilschaffisar vilket är 1 år sen.
För mig så tog det 34 ansökningar i Sverige innan jag fick jobb här, men då hade jag dragit till Norge för att få köra istället.

Om det är så att du inte får jobb i Sverige direkt så var inte rädd för att åka till Norge för att skaffa erfarenhet och på så sätt ha ett bättre steg in på den svenska arbetsmarknaden. Finns många företag där som är villiga att ge nya chaufförer en chans att komma ut i arbetslivet. Dels finns möjlighet att komna in direkt i bolag, eller via bemanningsföretag som ofta fixar boende för dig.

Om det är så att är rädd för de ibland slingriga norska vägarna så söker man bara jobb mellan triangeln Larvik- Hamar- Fredrikstad- Sarpsborg, där är vägarna någon större.

Men tror att den dist-körning med styckegods kan vara något för dig, antigen C eller CE. Men C är mer troligt att du får stop oftare för att hinna med en bensträckare.

Tack för tips!

Denna sidan har säkert länkats till tidigare men den är hur som helst nyttig och enligt den ser framtiden ljus ut.

http://www.bliyrkesforare.nu

Det lutar väll mest åt det du nämnde tidigare, kranbilsförare. Nackdelen kan dock vara att jag måste plugga upp mina mattebetyg vilket inte blir en lätt match. Det enda alternativet är nog annars bygg & anläggningsförare där frihet och självständighet passar mig utmärkt.

Ska höra mig för nästa vecka redan så tack för snabba svar och tips!
Vi kanske ses på vägarna eller på en chaffis-sylta i framtiden
Citera
2015-09-19, 04:08
Medlem
TheGamers avatar
Citat:

Om du inte vill köra över 2h så kan timmerbilsbranschen vara något för dig, jag kör i snitt kanske 5 - 8 mil i enkelresa, för att sedan gå ut och registrera lass, lossa kättingar och dirigera trucken. Visst blir det en del långa körningar ( blir faktiskt nog mer regel än undantag i Norrland p.g.a distanserna ) men de är lätträknade i månaden och man får en del fysiskt emellanåt.

Det är dock ett väldigt speciellt yrke då man måste ha is i magen och vara beredd att köra på vägar där folk inte ens vill köra personbil ( även på vintern ), men folket väger upp det och väldigt socialt, har många gånger diskuterat känsliga och för vissa konstiga ämnen med folk som jag aldrig mött och jag i princip endast pratat med i tio minuter. Här är de inte rädda för att prata i alla fall.

Annars är väl distribution, specialtransporter ( krankörning t.ex ), mjölktransport o.s.v.
Citera
2015-09-19, 14:24
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer
Om du inte vill köra över 2h så kan timmerbilsbranschen vara något för dig, jag kör i snitt kanske 5 - 8 mil i enkelresa, för att sedan gå ut och registrera lass, lossa kättingar och dirigera trucken. Visst blir det en del långa körningar ( blir faktiskt nog mer regel än undantag i Norrland p.g.a distanserna ) men de är lätträknade i månaden och man får en del fysiskt emellanåt.

Det är dock ett väldigt speciellt yrke då man måste ha is i magen och vara beredd att köra på vägar där folk inte ens vill köra personbil ( även på vintern ), men folket väger upp det och väldigt socialt, har många gånger diskuterat känsliga och för vissa konstiga ämnen med folk som jag aldrig mött och jag i princip endast pratat med i tio minuter. Här är de inte rädda för att prata i alla fall.

Annars är väl distribution, specialtransporter ( krankörning t.ex ), mjölktransport o.s.v.

Exempel?
Citera
2015-09-19, 14:46
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Exempel?

Politik, kvinnoförnedrande skämt, tiggerifrågan ( kanske ska gå under politik ), privata saker ( allt från att frugan väntar unge, till när de senaste knullade ). Folk är inte så politiskt korrekta inom timmerbranschen, du ska veta vilken skämt jag drar. Visst, chefen kan säga "så där får man inte säga!" men så ser man ett litet leende, men aldrig fått någon reprimand varken av chef, kollegor eller andra timmerbilschaufförer.

Inte nog med det, men de flesta är fräcka som fan. Jag älskar det!

Jag skulle ut på "äventyr", skulle åka ca 20 - 25 mil enkelresa åt ett håll ( vill inte outa för mycket ) och skulle ta ett "hjälplass" ( man får ibland rycka in vid högsäsong ), och vi gick igenom all fakta, väg och allt som behövdes, sen satt vi drog skämt och personliga erfarenheter i säkert 10 - 20 minuter, jag minns inte ens personens namn, haha.

Sen ringde en gubbe från ett åkeri som vi samarbetar mycket med, men denna var ny för mig, och han skulle bara fråga om det var fritt att köra in på ett av våra avlägg ( tar 2 minuter ) och fyrtio minuter senare satte vi diskuterade sjukdomar, livet och så vidare.

Här om veckan ringde en till i samma ärende som det ovan, och sedan sade han "vart är du i världen då?" och så 30 minuter senare satt vi fortfarande och snackade skit, haha.
Citera
2015-09-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
626 hk, 15,6 liter.
Tack så mycket.
Citera
2015-09-20, 23:26
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Ja är det något folk inonm den här branschen kan så är det att snacka skit
Citera
2015-09-23, 05:40
Medlem
Någon här som haft tjuvåkare på era ekipage? Igår kväll hade jag fyra stycken utlänningar (mest troligt flyktingar) som tjuvåkte. Stannade på en p-ficka och pissade och sedan åkte jag vidare. Efter ca 20 min kommer jag in i ett samhälle och en bil kommer ikapp mig, börjar blinka ca 20 ggr med helljuset. Stannar till och ser fyra arabiska män hoppa av trailern. Tar en spade och börjar svinga mot den som är närmast, men får in en miss (ganska nära dock), men männen springer in mellan några hus.

Detta utspelade sig i norra Sverige nära finska gränsen. Har aldrig varit med om något liknande och trodde att detta bara var något som sker i södra Europa. Livsfarligt! Tänk om de tappar fäste och ramlar av!

Undrar dessutom var fan de kom ifrån, då p-fickan var mörk och ödslig. Såg inte en själ före jag stannade och under tiden jag stod still.
Senast redigerad av flashspy 2015-09-23 kl. 05:43.
Citera
2015-09-23, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGamer

Vilka timmerbilsföretag finns det i södra skåne? Skulle gärna vilja köra timmerbil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in