Citat:
Ursprungligen postat av
bernad_law
Kanske ska läsa vad jag skriver istället för att svamla om flygplan? Om vi skall diskutera vapen mer precist så kan vi ta det i VoM, men låt mig konstatera att den minsta guidade bomb ryssarna har i något omfång är KAB-500L.
En KAB-250L verkar ha testats runt 2005. Om de anskaffade den verkar lite oklart, Google vägrar i alla fall svara på det. Fler 250 kg bomber verkar finnas utvecklingsfas (2013) men något mindre verkar de inte sugna på.
Jag tror att det främst är en fråga om doktrin. Ryssarna kanske inte har prioriterat CAS på samma sätt som USA/NATO samt att de inte bryr sig lika mycket om civila förluster.
Hursomhelst kan du bli förvånad. Det är mycket möjligt att ryssarna ger sig in i detta för att demonstrera nya förmågor. Att de direkt kastar in SU-34 tyder på det. GLONASS är också fullt fungerande i dag, vi får se om det nyttjas.
Det här med styrda bomber är inte lika häftigt i dag som på 90-talet. En Galaxy S6 Edge+, ett par vingar och en javaapplikation är typ vad som behövs utöver själva bomben.