2015-09-30, 16:40
Medlem
Drozds avatar
Att USA vill störta Assad-regimen för att en "close friend and ally in the region" så önskar vet vi, och uppenbarligen har USA låtit IS hållas i just detta syfte. Fulspel i vanlig ordning, vad jag undrar är om inte USA:s "close friend" börjat se IS som ett ännu större hot än Assad-regimen?

Härligt hursomhelst att ryssarna slår till mot IS-monstren, hoppas de dödar många islamistskägg!
Citera
2015-09-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Att ni är så blinda, Ryssland har avtal med Syrien likt de hade med Ukraina, samt baser i landet. Varför i helvete skulle de inte stötta regimen? Låta USA istället ta över?

Klart som korvspad de hoppas in och skyddar sitt. Skulle USA sitta och titta på ifall Ryssland agerade mot USA's allierade, typ Saudi? Troligtvis inte. Behövs väll demokrati i Saudi med va?
Men varför har de väntat i typ 4 år med att göra något!? Känns ju fan konstigt att de hoppar in nu, när Assad sitter tryggare än någonsin under inbördeskrigets år.
Citera
2015-09-30, 16:44
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiBeth
Jag har läst lite olika nyheter om Rysslands strategi i Syrien , det sägs nu från början inte en fot i Syrien , dvs inte såna marktrupper av säkerhetsskäl ,samtidigt bistår Ryssland med förnödenheter till civilbefolkningen i utsatta områden .

Jag har hört och min kompis sa till mig..

http://edition.cnn.com/videos/world/2015/09/08/russia-moves-into-syria-dnt-starr-tsr.cnn/video/playlists/russian-military-threat/ Dom har tanks, BMPS, marktrupper, jag räknar med att ryssen har 50 000 män på plats inom 2 veckor. Och mer därtill i omkringliggande länder.

Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
Att ni är så blinda, Ryssland har avtal med Syrien likt de hade med Ukraina, samt baser i landet. Varför i helvete skulle de inte stötta regimen? Låta USA istället ta över?

Klart som korvspad de hoppas in och skyddar sitt. Skulle USA sitta och titta på ifall Ryssland agerade mot USA's allierade, typ Saudi? Troligtvis inte. Behövs väll demokrati i Saudi med va?

Blinda ? Obama statuerar Assad som mellanösterns Hitler, samtidigt så går man inte in med någon speciell kraft och står mest och tittar på. Nu tar Putin tag i skiten, visst Assad är ingen kul kille, men ska jag välja mellan att USA står och tittar på och fäller en bombmatta i veckan kontra Ryssland som kommer rensa ordentligt, ja då är mitt val enkelt.
Senast redigerad av Utomhus123 2015-09-30 kl. 16:47.
Citera
2015-09-30, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OZGC
Tack ryssen! Enda som vågar agera på riktigt. Fan på tiden att någon agerar seriöst.

Enda land som satt in marktrupper i form av motoriserad infanteri är Ryssland. De hjälper iaf på plats som man ska göra.
Citera
2015-09-30, 16:47
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntardo
Ja herr moderator, du kanske ska sluta backpeddla när någon knäpper dig på näsan?
Jag nämnde su-34 för att just den kommer att användas för att precisionbomba, något som ryssland är underlägset i tydligen enligt dig..att Rysslands bombningar skulle bidra med mer civila offer än diverse andra bombflygningar i området är rent bullshit.

Du bara skriver en massa ord utan någon som helst relevans för det vi diskuterar. Jag påstod att ryssarna kommer lyckas sämre med precisionsbombningar då deras lättaste laserguidade bomb väger 500 kilo jämfört med NATOs 500 Ib och det är ren fakta. Det spelar ingen roll vilket flygplan som levererar vapnet, 500 kg är fortfarande mycket mera sprängkraft än 220 kg.
Citera
2015-09-30, 16:48
Medlem
Balkan-Kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Men varför har de väntat i typ 4 år med att göra något!? Känns ju fan konstigt att de hoppar in nu, när Assad sitter tryggare än någonsin under inbördeskrigets år.

ISIS-terrorister har stort set omringet Assad och Damaskus efter at USA startede med at "bombe ISIS". At Asad sitter trygt ved jeg ikke hvor du har fra, men disinformation er det.
Citera
2015-09-30, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zebraonion
Ryssland är inte där för att bekämpa ISIS. De är där för att se till att Assad ska vara kvar som härskare.
Dagens bombning dödade ett trettiotal personer, varav 6 barn. Ryssarna bombade inte ISIS, utan någon annan rebellgrupp, strax norr om Homs.

tl;dr Ryssland är inte er vän, detta är inte goda nyheter.

Jodå, Ryssland vill nog ha väck IS i första hand, det är deras ärliga uppsåt, finns ingen anledning att tvivla på det då de samtidigt bekämpar IS i Dagestan, IS har deklarerat ett kalifat där också. Det tar bara en dag att köra bil mellan Dagestan och IS-kontrollerat område - de har ett stort egenintresse av att krossa IS försörjningskedja eftersom flödet nu börjar gå åt båda hållen, från IS till Dagestan, i vissa fall till och med Ukraina. Det har vi inte sett hittills hända i Väst.
Citera
2015-09-30, 16:52
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Du bara skriver en massa ord utan någon som helst relevans för det vi diskuterar. Jag påstod att ryssarna kommer lyckas sämre med precisionsbombningar då deras lättaste laserguidade bomb väger 500 kilo jämfört med NATOs 500 Ib och det är ren fakta. Det spelar ingen roll vilket flygplan som levererar vapnet, 500 kg är fortfarande mycket mera sprängkraft än 220 kg.

För en som inte är insatt i laserguidade bomber, varför skulle en 500 kg bomb ha sämre precision än en 220 kg's ? EDIT: Jag menar alltså, om jag har en ring på marken på 100 meter i radie, varför skulle 500 kg bomben inte träffa i mitten ? Jag förstår mycket väl att sprängradien blir större.

Samtidigt kan man lägga märke till att Ryssen troligtvis redan nu säljer vapensystem etc. till "Allierade genom samma fiende"

http://edition.cnn.com/videos/world/2015/08/19/russian-air-defenses-starr-dnt-tsr.cnn/video/playlists/russian-military-threat/
Senast redigerad av Utomhus123 2015-09-30 kl. 16:55.
Citera
2015-09-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Balkan-King
ISIS-terrorister har stort set omringet Assad och Damaskus efter at USA startede med at "bombe ISIS". At Asad sitter trygt ved jeg ikke hvor du har fra, men disinformation er det.
Assad har motat tillbaks ISIS från hur det var i somras. Hotet är avvärjt om inget oförutsett händer.
Citera
2015-09-30, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
finns inga muslimer kvar, de har ju dragit till Europa

nej det är ingen farlig utveckling utan en helt logisk sådan
Assad bör sitta kvar tills krutröken lagt sig, till att börja med

Jo om konsekvensen blir att stödet för ISIS ökar och att saudiarabien dras in, då kan det sluta illa.

Tyvärr finns det nog ingen rimlig ersättare till Assad just nu, men han måste bort.
Citera
2015-09-30, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tellusstar
Precis...

Användaren som du kommenterade kanske är vad han kallar sig: endumbonde

Problemet har aldrig varit att Ryssland stödjer Assadregimen utan att USA m fl startade inbördeskriget och sedan skickar flyktingarna till Sverige, USA har tagit emot 1500...

Är nog inte så dum som du luras att tro.

Problemet är givetvis att det finns många intressen inblandade i länder såsom i Syrien. Assadregimen har i många år förtryckt stora delar av befolkningen i Syrien. Det finns med andra ord rätt så många som vill se att Assadregimen störtas.

Att i det läget då välja att stödja Assadregimen är att förklara krig mot de grupper som bekämpar Assadregimen vilka är en brokig skara. En del av dem har stöd av Västvärlden & USA men betraktas ändå som terrorister av Assadregimen och deras allierade.

Med andra ord, när Ryssland går in och krigar så hoppas alla att det ska vara med spjutspetsen mot IS, men tyvärr verkar det inte vara så. Vi får därför en situation där i praktiken västvärlden står mot Ryssland, men med Syrien som slagfält.

Det är nog det här som Obama och Putin pratade om häromdagen och försöker komma överens om en lösning där Assadregimen får vara kvar. Där viker nog inte Ryssland.

Om inget speciellt händer så tror jag snarare att kriget i Syrien fortgår i en situation där alla slåss mot varandra och där IS lite pliktskyldigast bombas då och då, men att det största striderna inte har nåt med IS att göra.

Det är just här som situationen hade blivit mycket bättre om Ryssland hade offrat Assadregimen, istället allierat sig med västvärlden och riktat spjutspetsen mot IS. Världen hade sedan med militär övermakt vunnit kriget. Eftersom där inte finns någonting att ersätta Assadregimen med så är det logiskt att en internationell regering skapas som får administrera landet Syrien till situationen är under kontroll.
Senast redigerad av endumbonde 2015-09-30 kl. 16:59.
Citera
2015-09-30, 16:57
Medlem
Playams avatar
Svårt att ha något emot att ryssarna agerar kraftfullt mot ISIS, så detta är goda nyheter. Hoppas dom inte dödar så många sexslavar och andra civila som IS kidnappat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in