2015-10-09, 17:05
Medlem
TheBusters avatar
Kan detta bli en game changer ocksa?

Citat:
Saudiarabiens ekonomi är nu så dålig på grund av de låga oljepriserna att kungen beordrar köpstopp i den offentliga sektorn och stopp för nya infrastruktursatsningar.
http://www.dn.se/ekonomi/saudiarabiens-kung-beordrar-kopstopp/
Citera
2015-10-09, 17:07
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte läst hela artikeln som R.Ravmundsen länkar till. Men jag undrar över detta stycke.

http://proletaren.se/utrikes-mellanostern/vad-bombar-ryssland-i-syrien

Citat:
Egentligen borde det inte vara kontroversiellt. Jabhat al-Nusra är precis som IS och övriga grupper med kopplingar till al-Qaida stämplade som terrorister av FN:s säkerhetsråd.

Inte har väl FNs säkerhetsråd stämplat några organisationer som terrorister??
Citera
2015-10-09, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvaMp_
Tycker det är ganska korkat, varför inte börja med IS och när de väl är avklarade isf ge sig på FSA.

Ryssarna kan i stort sett utplåna halva IS med en kraftig bomb. Detta beror på att de flesta i IS bor längs med floden Eufrat. Uppströms finns enorma dammar, bland annat Assad-dammen. Spränger ryssarna den så är IS huvudstad Raqqa borta på några minuter. Jag tror dock inte att ryssarna kommer att använda detta trumfkort om de inte blir nödvändigt.
Citera
2015-10-09, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Vilka är rebeller menar du?
Rebeller samarbetar med al nusra. Du tror väl inte att oppositionen består endast av utlänningar? T o m bland al nusra finns många syrier.
Citera
2015-10-09, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
USA:s politik i nuläget är ett skämt. De är bortgjorda och har förlorat initiativet. Nu skall de alltså börja pumpa vapen till kurderna.. suck.
Det är i sig inte helt fel för kurderna är betydligt pålitligare än de så kallade moderata rebellerna. Men problemet är att Turkarna inte alls gillar det. Det kan på sikt leda till en vidgad klyfta mellan USA och Turkiet.

USA gör bara bort sig och borde hålla sig borta från Mellanöstern men det är tydligen väldigt svårt. Banden med skurkstaterna Israel och KSA är för starka.
Vem bryr sig om turkarna? De beväpnar redan grupper som ahrar har sham och islamic front, och de försökte ta bort al nusra från terrorlistan.
Citera
2015-10-09, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Vem bryr sig om turkarna? De beväpnar redan grupper som ahrar har sham och islamic front, och de försökte ta bort al nusra från terrorlistan.

Vem bryr sig om "Ahrar har sham", "Islamic front", "Nusra" och "You Name It". För mig är det bara terrorister hela bunten.

USA kan ha ett visst intresse av att ha goda relationer med Turkiet eftersom de är med i NATO. Jag tror det skulle börja bli lite svettigt för amerikanarna om Turkiet gick ur NATO.

Men den store idioten i Vita Huset vet inte vad han ska göra nu. Det ondskefulla imperium som USA och deras kompisar har försökt bygga i Mellanöstern kanske bara förblir en dröm.
Citera
2015-10-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vem bryr sig om "Ahrar har sham", "Islamic front", "Nusra" och "You Name It". För mig är det bara terrorister hela bunten.

USA kan ha ett visst intresse av att ha goda relationer med Turkiet eftersom de är med i NATO. Jag tror det skulle börja bli lite svettigt för amerikanarna om Turkiet gick ur NATO.

Men den store idioten i Vita Huset vet inte vad han ska göra nu. Det ondskefulla imperium som USA och deras kompisar har försökt bygga i Mellanöstern kanske bara förblir en dröm.
Turkiet bryr sig om de terroristerna eftersom det är de som beväpnar dem. Turkiet borde slängas ur NATO.
Citera
2015-10-09, 17:32
Medlem
SvenskMuslimahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Rebeller samarbetar med al nusra. Du tror väl inte att oppositionen består endast av utlänningar? T o m bland al nusra finns många syrier.
Fick intrycket att du skiljde på extrema jihadister och FSA, men så är inte fallet antar jag. Och det är ju rätt. Tack för svaret.
Citera
2015-10-09, 17:36
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte hängt med i oljepriset. Är det alltså så att IS har dumpat oljepriset på ett påtagligt sätt. Då lär väl detta vara den viktigaste orsaken till att USA håller kriget igång så att IS kan sköta USAs oljeleveranser eller i alla fall hålla priset nere?
Citera
2015-10-09, 17:37
Medlem
Hogdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ja där har du rätt, först med hjälp av Ryssland röja undan all opposition inkl dess kvinnor och barn. Sedan kanske IS får på tafsen. Men det är inte huvudsyftet med Rysslands "hjälp" till Assad, det inser ju var och en med tillräckligt IQ. Diktatorer håller varann om ryggen om fördelar kan uppnås. Att Ryssland än en gång blandar sig i MÖ är ju oroväckande även för oss i väst, Ryssland har ju aldrig bringat fred där man varit och härjat och Syrien är inget undantag. Assads tid vid makten förkortades troligen rejält när han gick i lag med Putin. Dessutom verkar Ryssland inte ha koll i vilket land deras eld hamnar på grund av dålig teknik, bristfälligt materiel eller kanske allmän slapphet i befälsutövningen. Rysk roulette i MÖ är livsfarligt för omvärlden särskilt när en liten filur som Putin försöker styra över det hela.
Det är en av anledningarna, men Ryssland har mycket att vinna på sina bombningar. Det uppfyller följande syften:

1) Säkra Assad vid makten, och därmed fortlevnad för flottbasen

2) Avrätta så många terrorister som möjligt, som ett led i en nationell terrorismbekämpning då många potentiella ryska fiender finns bland daesh

3) Förhindra byggande av naturgasledning från Qatar till Turkiet, och vidare till den Europeiska marknaden. Rysslands monopol på naturgasförsäljning till bl a Tyskland är ett väldigt viktigt maktmedel

4) Distrahera inhemsk opposition och missnöjesyttringar.

5) Etablera Ryssland som arvtagare till Sovjet, och normalisera deras internationella närvaro i konflikthärdar

6) Propagandavinsten i att (möjligen) nå framgång där USA misslyckats
Citera
2015-10-09, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskMuslimah
Fick intrycket att du skiljde på extrema jihadister och FSA, men så är inte fallet antar jag. Och det är ju rätt. Tack för svaret.
Det gör jag. Om det var al nusra själv skulle jag inte kalla de för rebeller. Isis kallar jag absolut inte för rebeller. FSA upplöstes, alewiterna flydde och icke alewiter gick med i andra grupper, t ex är de flesta kurderna i föredetta FSA med i YPG i Aleppo.

Edit: Al nusra och isis är inte rebeller för det är grupper som skapades av icke syrier. Alltså inte för att de är extrema jihadister utan för att de är utländska jihadister är de inte rebeller.
Senast redigerad av Kohen 2015-10-09 kl. 17:59.
Citera
2015-10-09, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Kan detta bli en game changer ocksa?

http://www.dn.se/ekonomi/saudiarabiens-kung-beordrar-kopstopp/

Jag har nämnt det tidigare i tråden, SA börjar nog inse att det blivit rejält rövknullade av amerikanerna, de betalar nu ett högt pris för USA:s press på Ryssland och Iran. Deras reserver smälter just nu i rask takt. Tror de före jul gör allt för att få upp oljepriset. Men de sitter i skiten just nu, utöver den ekonomiska rävsaxen håller deras satsade resurser (IS mm.) verkar allvarligt hotat och kan snabbt slås i bitar av Ryssland och Iran. Just deras ärkefiender, hur blev det såhär? Tror jag de tänker just
nu.

Skulle ju vara roligt om det faktisk var så att amerikanerna lurat dem i denna fälla för att en gång för alla bli av med schejkerna, prinsarna och prästerskapet. USA måste ha hur mkt. som helst på dessa terrorfinansiärer.

Troligare är det bara så att situationen utvecklats pga. USA:s fullständiga avsaknad av fingertoppskänsla i utrikespolitiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in