2015-09-29, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kalleanders
Tänkte bara flika in att muslim är ingen religion och vad vet du om hans mor? vad hon är och inte är..

Vad jag dock vet till 100% är att du sitter och kommenterar saker du inte fattar ett skit om. Om du kollar på kommentaren som jag citerade i mitt inlägg så förstår du varför ja skrev så. Jag har väl aldrig påstått att muslim är en religion. Men om man nu råkar vara muslim, är väl det att ha islam som trosuppfattning. om någon skriver att han är muslim, så svarar jag naturligtvis: varför tycker du att hans trosuppfattning är relevant i diskussionen. Bara för att förtydliga lite för dig, att vara muslim betyder att man har tagit till sig koranen och islam som sin religion.
Citera
2015-09-29, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneStepBeyond
Det är ju det väktare ska användas till.

Men idag så används ofta väktare till mer pga av snålhet och att bevakningsföretagen är så kåta på uppdrag att de inte förklarar för kunden att en väktare inte har de befogenheter en OV har.

Det är brist på OV och det kan vara svårt att få förordnande för det.

Tyvärr tror ofta kunden att väktaren kan kasta ut folk från vänthallar, kundmottagningar, gallerior och liknande.

Sedan har du kategorin väktare som tar sig de befogenheterna. De är många, alldeles för många.

Väktare leker alltför ofta poliser och OV.
Det blev tyvärr resultatet av det nya uniformssystemet. Förut så kunde man i gråzonen bara vända brickan och lösa det på så sätt.
Polisen såg ofta genom fingrarna då och gör det nu ofta med väktare. Det är inte optimalt och väktaren kan få det jäkligt tråkigt juridiskt.
Citera
2015-09-29, 20:23
Medlem
Jag är ingen rättsexpert; men jag tror hon hade rätt i när hon sa att han inte kunde gripa henne. Jag har för mig att det bara är poliser som kan gripa (i lagens rätta betydelse) och civila inkl ordningsvakter endast kvarhålla.
Citera
2015-09-29, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fr3D
Jag är ingen rättsexpert; men jag tror hon hade rätt i när hon sa att han inte kunde gripa henne. Jag har för mig att det bara är poliser som kan gripa (i lagens rätta betydelse) och civila inkl ordningsvakter endast kvarhålla.

Du tror helt fel. alla som befinner sig på Svensk mark har rätt att gripa andra människor om de gjort sig skyldiga till brott där fängelse finns i straffskalan.
Citera
2015-09-29, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tanig
Du tror helt fel. alla som befinner sig på Svensk mark har rätt att gripa andra människor om de gjort sig skyldiga till brott där fängelse finns i straffskalan.
Där har du fel. Alla får gripa på bar gärning för brott med fängelse i straffskalan. Vilket är de flesta brott.
Citera
2015-09-29, 21:15
Medlem
Mycket jävla svammel i tråden. Finns det något konkret kring vem kvinnan kan vara?
Citera
2015-09-29, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E259
Om det nu kan glädja dig så kan jag säga att jag sökt, kommit in och nu jobbat 5 år som polis.

Nej, det är du som har missförstått vad som är en ordningsvakts jobb. Det är faktiskt att ingripa mot personer som är ordningstörningar, det är just därför ordningsvakter har befogenheter att använda sig av PL 13/LOB( vet du ens vad dessa två lagstöd innebär?).

Att denna kvinna både är för berusad och beter sig ordningsstörande framgår klart och tydligt.

Att kunna ta vad som helst från ett fyllo?Var ju precis det han gjorde, han tog det precis på det sättet man skall göra. Han gav henne det svar hon faktiskt förtjänade utan att sänka sig till hennes nivå. När hon sedan inte hörsammar tillsägelsen att lämna platsen så får ov faktiskt med stöd utav PL 10 avlägsna henne med milt våld, börjar hon bråka och slåss får OV använda mera våld, kanske tom envarsgripa henne( vilket enligt uppgift också skedde)

Att du sedan anser att fyllon skall ha rätt att stå och vräka ur sig vilken skit som helst och att OV/Polis skall svara med silkeslen röst som dom absolut inte får höja en enda oktav får ju stå för dig. Sakligheten, lagen och allmänheten håller inte med dig nämligen för vad tar hänsyn till där är om ordningsvakten hållit sig inom lagens ramar. Det har OV under ingripandet helt klart gjort. Det som däremot var onödigt var att lägga ut filmen, det är inte helt ok. Om det nu var OV som lade ut den.

Har aldrig heller förstått varför poliser står och tjafsar med t ex fyllon eller uppenbart galna och ordningsstörande människor. Det kan aldrig komma något gott ur det. Har de bestämt sig för att avlägsna människan bör de hålla fokus på det och inte ge sig i kast med en verbal debatt om hur den störande människan beter sig och inte beter sig, om hen kan läsa bra eller dåligt, om hen är väluppfostrad eller ouppfostrad etc. Hur ofta händer det egentligen att ett fyllo "mjuknar" och bara villigt lommar iväg efter att en polis eller OV grälat på vederbörande och kallat den t ex ouppfostrad eller mer eller mindre ett vrak?

Är det inte bättre att ta det kort och koncist? "Du stör, jag vill att du går härifrån" och om personen vägrar "avlägsnar du dig inte så blir det handfängsel och polis". Detta kan man ju upprepa ett par tre gånger innan man skrider till verket, men att starta ett verbalt krig känns bara onödigt.
Citera
2015-09-29, 21:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Potifar2
Har aldrig heller förstått varför poliser står och tjafsar med t ex fyllon eller uppenbart galna och ordningsstörande människor. Det kan aldrig komma något gott ur det. Har de bestämt sig för att avlägsna människan bör de hålla fokus på det och inte ge sig i kast med en verbal debatt om hur den störande människan beter sig och inte beter sig, om hen kan läsa bra eller dåligt, om hen är väluppfostrad eller ouppfostrad etc. Hur ofta händer det egentligen att ett fyllo "mjuknar" och bara villigt lommar iväg efter att en polis eller OV grälat på vederbörande och kallat den t ex ouppfostrad eller mer eller mindre ett vrak?

Är det inte bättre att ta det kort och koncist? "Du stör, jag vill att du går härifrån" och om personen vägrar "avlägsnar du dig inte så blir det handfängsel och polis". Detta kan man ju upprepa ett par tre gånger innan man skrider till verket, men att starta ett verbalt krig känns bara onödigt.

Varför dom står och " tjafsar" är ihopp om att personen kanske ska ta sitt förnuft tillfånga och bara gå därifrån. Ibland går det, ibland går det inte.

Ibland är det också helt uppenbart att det inte ens är lönt att försöka och då är det kort och koncist som gäller. I det här läget så provade vakten med första alternativet, det fungerade inte så då blev det att ta till det andra vilket inte heller funkade då kvinnan satte sig till motvärn och helt uppenbart vägrade lämna platsen.

Ordkrig är det väl inte om man endast svara personen, vilket vakten gör. Sen skall man såklart inte sjunka till ett " fyllos" nivå men det betyder inte att man skall prata snällt och med len röst med en person som beter sig direkt odrägligt. Det förstår du väl?

Vakten varken höjer rösten eller vräker ur sig nedvärderande kommentarer och tillmälen. Att påpeka att han är ordningsvakt och inte väktare är ju rent juridiskt ganska betydelsefullt då ordningsvakter har mindre polisiära befogenheter vilket väktare inte har. Man kan skönja en viss ironi i en del saker som vakten säger man med tanke på hur kvinnan beter sig så är det betydligt vänligare svar än hon hade fått av en person som verkligen tappat huvudet och varit olämplig för jobbet som ordningsvakt. Inget av detta gör faktiskt vakten här.
Senast redigerad av E259 2015-09-29 kl. 21:59.
Citera
2015-09-29, 22:43
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leif.Jennekvist
Har du svårt att läsa var en onödig kommentar, men det andra ser jag inte som något fel. Han kommunicerar, i ett relativt lugnt tonläge, och han verkar ändå vara samlad. Ibland behöver vissa personer upplysas om hur de uppfattas och mår. En påverkad person är ju som känt oftast på en annan planet.

Det gäller att skapa så lite uppmärksamhet som möjligt, felet han gör är att han inte transporterar henne till en plats/utrymme där han får jobba ifred samt slippa den uppståndelse som ofta sker från den obegåvade pöbeln som ska leka Leif Silbersky, experter i juridik.

Det är bättre att knipa igen, eller bara kort svara: Ja, ok, kul att du tycker så, javisst, det blir bra så osv.

/ Leffe

Med viss reservation för att man inte har full koll på omgivningen där och då så kan jag hålla med om detta. Ta undan kvinnan till ett rum därinne och möjligen hade han kunnat sätta på handfängslen tidigare, det brukar jag göra så fort dom kränger med kroppen och skall ta sig loss. Möjligen ordningsvakten var för snäll där, inget olagligt dock.
Citera
2015-09-29, 23:12
Medlem
Frognogs avatar
Toppen att ordningsvakten/någon annan valt att visa upp henne för allmänheten! Hon är ju ett samhällsfarligt freak och borde verkligen inte få arbeta med makt eller människor överhuvudtaget.

Utöver det. Jävligt mycket svammel i tråden. En fågel viskade i mitt öra att brukarfittan har sin tjänst i- HÄGERSTEN Någon som vet om det stämmer?
Citera
2015-09-30, 01:06
Medlem
Snubchurps avatar
Var ju inte så svårt att hitta den här personen.
Citera
2015-09-30, 01:09
Medlem
Bizmarcks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snubchurp
Var ju inte så svårt att hitta den här personen.

Jaså du, Sherlock!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in