2015-09-29, 18:47
Medlem
Madagascars avatar
VW terkallar 5 miljoner bilar som ska f mjukvaran uppdaterad.

Vad kan det kosta ungefr?
Citera
2015-09-29, 19:14
Medlem
Hadessss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar

En mjukvaruuppdatering br ta ungefr en halvtimme, om nu dessa bilar ska tas in p auktoriserade verkstder s kostar det runt en tusenlapp per bil. Oerhrt mycket pengar om dom nu inte skter detta p ngot annat stt..
Citera
2015-09-29, 19:19
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadesss
En mjukvaruuppdatering br ta ungefr en halvtimme, om nu dessa bilar ska tas in p auktoriserade verkstder s kostar det runt en tusenlapp per bil. Oerhrt mycket pengar om dom nu inte skter dettat p ngot annat stt..
Utgr ngon ersttning fr kunderna fr att de ska ta sig tid att komma in med bilen?
Citera
2015-09-29, 19:22
Medlem
ormbitens avatar
Citat:

Hrde ngot om 500 euro per bil, men jag vet inte om det stmmer??

Fans skit. Eftersom jag kr med mjukvara frn eftermarknaden p min Passat s r jag inte ett dugg intresserad av att lmna in den fr ngon uppdatering, men det r vl bara till att ge fan i att svara p en eventuell terkallelse gissar jag...?
Citera
2015-09-29, 19:29
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten

Fans skit. Eftersom jag kr med mjukvara frn eftermarknaden p min Passat s r jag inte ett dugg intresserad av att lmna in den fr ngon uppdatering, men det r vl bara till att ge fan i att svara p en eventuell terkallelse gissar jag...?
Se till att ppeka det med, om du lmnar in bilden p service. Det finns ju en risk att de annars skriver ver din programvara utan lov. Det hnde en bekant till mej, med hans trimmade Saab.
Citera
2015-09-29, 19:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:

Ja det dr r en intressant aspekt. Mnga kunder kanske inte vill ha uppdateringen. D kan det ju leda till att VW ser sig tvungna till att locka kunderna med ngot s att folk instller sig. Jag antar att det r fr magstarkt att tvinga VW-gare till uppdatering medelst lagstiftning.
Senast redigerad av Madagascar 2015-09-29 kl. 19:38.
Citera
2015-09-29, 19:39
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avva66
Se till att ppeka det med, om du lmnar in bilen p service. Det finns ju en risk att de annars skriver ver din programvara utan lov. Det hnde en bekant till mej, med hans trimmade Saab.

Jo jag vet om det fenomenet.
Jag driver egen bilverkstad sedan 20 r tillbaka och skter drfr mina bilar p egen hand.

V.A.G.s bilverkstder vill man inte ha ngot att gra med om man inte blir tvingad.
Citera
2015-09-29, 19:50
Medlem
Citat:

Om en oppdatering av mjukvaran lser alla problem, utan negativa konsekvenser fr effekt och brnslefrbrukning s frstr jag inte varfr vw fuskade frn brjan. Tvivlar starkt p att det finns en s enkel lsning. Sannolikt kommer vw f betala miljarder i ersttning till kunder fr hgre frbrukning och lgre effekt efter "uppdateringen"
Senast redigerad av Neida 2015-09-29 kl. 19:55.
Citera
2015-09-29, 19:59
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Om en oppdatering av mjukvaran lser alla problem, utan negativa konsekvenser fr effekt och brnslefrbrukning s frstr jag inte varfr vw fuskade frn brjan. Tvivlar starkt p att det finns en s enkel lsning. Sannolikt kommer vw f betala miljarder i ersttning till kunder fr hgre frbrukning och lgre effekt efter "uppdateringen"
Nej, det r fga troligt att uppdateringen endast r radering av testalgoritmen. Den innebr troligen ocks att NOx-vrdena faktiskt skruvas ned med konsekvensen av att folk upplever frsmrade kregenskaper och att brnslefrbrukningen kar.
Citera
2015-09-29, 21:24
Medlem
Madagascars avatar
Nu verkar det som om alla 11 miljoner, hittills medgett drabbade, bilar ska terkallas:

Volkswagen announced plans on Tuesday to refit up to 11 million vehicles and overhaul its namesake brand following the scandal over its rigging of emissions tests.

New Chief Executive Matthias Mueller said the German carmaker would tell customers in the coming days they would need to have diesel vehicles with illegal software refitted, a move which some analysts have said could cost more than $6.5 billion.

http://www.reuters.com/article/2015/...0RT0OL20150929, nyss

6.5 miljarder euro r mycket pengar. ven fr VW. Som jmfrelse var rrelseresultatet fr VW 12 miljarder euro 2014.
Citera
2015-09-29, 21:28
Medlem
cem77s avatar
Citat:

Det kommer vara en tvingande terkallelse och du kommer bli terroriserad s lnge du inte infinner dig med bilen.
Citera
2015-09-29, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyDungeon
Som sagt, en artikel jag lnkade tidigare lnkar i sin tur en tysk artikel som skriver om ett test (r man jtteintresserad s kan man ju flja lnkkedjan hela vgen) dr Volvo var smutsigast.

Skulle du kunna lnka till det tyska testet dr Volvo var smutsigast? jag lyckades inte hitta det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in