2015-09-28, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Vis vad du gjort hittills så kanske vi kan hjälpa till.

Jag återkommer imorgon, det börjar bli lite sent och det kommer ta ett tag att skriva ner vad jag har försökt med.
Citera
2015-09-28, 01:05
Medlem
katekes1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Du är på rätt väg och jag undrar över vad det egentligen var som gjorde att du fick fel svar.

3^(-3/4)*3² = 3^(5/4) = 3*3^(1/4) = 3*⁴√(3)

dvs svarsalternativ (a).

Kanske var problemet bara att du satt och försökte räkna vid 04.30-tiden och därför gjorde slarvfel?

Du har rätt, löste det precis med din hjälp blev dock lite fundersam om potenslagen a^b * a^c = a^(b+c) gäller för b eller c<0. Antar att den alltid gäller oavsett värde på b och c?
Senast redigerad av katekes1 2015-09-28 kl. 01:12.
Citera
2015-09-28, 01:11
Medlem
katekes1s avatar
Jag fortsätter med en till:

http://i.imgur.com/98nDp3u.jpg

jag får det till a men svaret är b. Jag resonerar såhär. Vi har i enhetscirkeln sin α=1/7 och skall lösa vad cos α är i intervallet 90 till 180 grader.
Jag använder mig av uteslutningsmetoden, då jag anser att b inte kan vara rätt då b är större än 1; c är fel då cos endast ett värde; och givetvis då inte d. Men varför är b rätt?
Citera
2015-09-28, 07:58
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strumprunkare
Tackar, gick igenom fråga 1 noggrant och fick ihop det till slut.

Angående tvåan så gissar jag att jag kan ställa upp det såhär:

1 1 2-a = 1
2-a 2-a 1 = 1
3-2a 2-a 1 = a

Subtrahera rad 2 med (2-a)*rad1? vilket ger rad två: 0 0 1 - (2-a)(2-a) = ?
Subtrahera rad 3 med (3-2a)* rad1 vilket ger rad 3 = ?

Ja, det är en bra början. Sedan handlar det om att se till så att man får värden på alla sina variabler. I din nya rad 2 så får alltså 1 - (2-a)(2-a) inte vara noll för då skulle man få noll i vänsterledet men inte noll i högerledet, dvs en ekvation som saknar lösning.

Sedan får du eliminera klart rad 3 också, där du bör kunna få ut y för sig självt i vänsterledet.
Citera
2015-09-28, 07:59
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katekes1
Du har rätt, löste det precis med din hjälp blev dock lite fundersam om potenslagen a^b * a^c = a^(b+c) gäller för b eller c<0. Antar att den alltid gäller oavsett värde på b och c?

Ja, det gäller oavsett värde på b och c.
Citera
2015-09-28, 08:01
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av katekes1
Jag fortsätter med en till:

http://i.imgur.com/98nDp3u.jpg

jag får det till a men svaret är b. Jag resonerar såhär. Vi har i enhetscirkeln sin α=1/7 och skall lösa vad cos α är i intervallet 90 till 180 grader.
Jag använder mig av uteslutningsmetoden, då jag anser att b inte kan vara rätt då b är större än 1; c är fel då cos endast ett värde; och givetvis då inte d. Men varför är b rätt?

Du har bara läst lite fel i uppgiften. Poängen är inte att räkna ut cosinus-värdet (cos), utan cotangens-värdet (cot) för α.
Citera
2015-09-28, 08:07
Medlem
Ge exempel på en andragradsfunktion där grafen har en maximipunkt i (0; -0,05)

Jag ser direkt att den är symmetrisk kring origo eftersom det inte finns något b-värde som kan förskjuta parabeln horisontellt. För att få y-värdet av maximipunkten (som ligger på symmetrilinjen) måste f(0) = -0,05.

-x^2 - 0,05 (-x^2 eftersom det är en maximipunkt)

Är det korrekt resonerat? Hur kommer jag fram till fler?
Citera
2015-09-28, 08:26
Bannlyst
Edit:
Löste uppgiften.
Tack för hjälpen IngetNick2
Senast redigerad av butterflykniv 2015-09-28 kl. 09:11.
Citera
2015-09-28, 08:28
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation

Jag ser direkt att den är symmetrisk kring origo eftersom det inte finns något b-värde som kan förskjuta parabeln horisontellt. För att få y-värdet av maximipunkten (som ligger på symmetrilinjen) måste f(0) = -0,05.

Ja, det stämmer. Du kan konstruera fler lösningar på formen -ax² - 0,05, där du väljer valfria (positiva) värden på a.
Citera
2015-09-28, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation

Det är korrekt resonerat. Andra exempel: y = -ax^2 - 0,05, där a > 0.
Citera
2015-09-28, 10:52
Medlem
Igår skrev jag "f(x) = ke^(nx) verkar inte ge f´(x) = kne^(nx)" då jag hade svårt att visa det genom att använde derivatans definition, dock så påstod en person att det stämmer. De blir väldigt mycket algebraiska uttryck om jag ska hålla på visa vad jag har försökt med, det kommer vara svårt att se vad jag har försökt med över huvud taget. om Kan någon möjligtvis visa mig att det funkar eller inte funkar med derivatans definition. Jag lyckas inte visa det i alla fall. Det är lätt utan k, men med k krånglar jag till det så att de ser ut som att det inte gäller.
Citera
2015-09-28, 11:09
Medlem
Goddag på er. Pluggar lite gamla tentor och stötte på en uppgift som jag inte riktigt klarar av fullt ut. den lyder:
Visa på två olika sätt att:
7 | (2^(n+2) + 3^(2n+1)) för alla heltal n 􏰁större eller lika med 0

Jag vill skriva om det så att jag får:
7 | (4*2^n + 3*3^2n)
Då kan man ju se att man har 4 + 3 som tillsammans är 7 för alla n men jag vet inte om det räcker att skriva så? Eller ska man hänvisa till sats 1,2,3 och isåfall hur?
Sen skriver dem på 2 olika sätt och är det någon som vet hur man kan göra det här på ytterligare ett sätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in