Citat:
Ursprungligen postat av
Triremer
Ja jag menar så som du skrev i Edit.
Och svaret på frågan är att Transportstyrelsen menar att det tydligt framgår av regelverket att man inte kan bluffa sig till bättre siffror på det sättet VW har gjort.
Citat:
Ursprungligen postat av
wwr
Det är bara hur avslöjandet skett som jag inte tycker är helt klart. ICCT (vars finansiering vi inte vet så mycket om) verkar ha haft data som tydde på fusket.
Många forskare världen över, t.ex ICCT, har suttit med data i åratal på dieselfusket, men det ska ju uppenbarligen till att en organisation med reell makt tar tag i saken, som EPA, innan det verkligen händer något.
Förloppet sammanfattas i DN: ICCT tipsar EPA om att deras tester visar att dieselbilar släpper ut mer än vad biltillverkarna uppger. EPA tycker det låter intressant, särskilt eftersom amerikanska regler är tuffare än europeiska, och begär in anbud från oberoende amerikanska institut.
Tre svarar, WVU är billigast. Två gubbar på WVU knallar ner till närmaste biluthyrare med tanken att hyra dieselbilar från de största märkena på marknaden: Mercedes och VW. Biluthyraren har ingen Mercedes, men två modeller från VW. Senare, genom en slump, kommer man över en BMW X5. BMW:n håller sig inom gränsvärdena, bilarna från VW gör det inte.
Man skriver en rapport och skickar till ICCT i maj 2014. De vidarebefordrar den till EPA och CARB. VW kör än så länge med undanflykter och metodkritik. Men CARB lyckas upprepa resultaten från WVU sina laboratorier genom förfinade mätmetoder. EPA informeras. VW kommer inte få några nya modeller i godkända i USA förrän saken är utredd. Då erkänner VW att man har fuskat.
Jag ser inget suspekt eller konspiratoriskt i det händelseförloppet. Jag ser myndigheter som till skillnad från Europa gör sitt jobb. Hårt sätt mot hårt. Tror aldrig en tysk myndighet hade vågat trotsa VW.
Och för att återknyta till trådrubriken, citat från DN:
Citat:
Att skriva ett program som gör att bilen ”förstår” att den är i en testsituation och ställer om sig är inte programmeringskonst på högsta nivå. I ett labb är det vanligtvis runt 20 grader varmt, ingen rör på ratten fast motorn är på, framhjulen snurrar på en vals medan bakhjulen – på en framhjulsdriven bil – står stilla. Programmerarna hade helt enkelt knappat in ett antal faktorer som gjorde att bilens dator skulle fatta, ”aha, labb”, och ställa om sig.