2015-09-27, 07:20
Medlem
wwrs avatar
Det kan ju i extremfall t.o.m. bli så att man lyckas spinna en snygg "uppsopning" av skandalen så det nästan ser positivt ut för företaget. Hur företaget tar ansvar ... Utnyttja medias intresse.

När BP orsakade världens värsta oljekatastrof i Mexikanska golfen fick de till det ganska bra ibland, tyckte jag i alla fall. TV visade snygga tjejer i fina overaller som tvättade olja av gulliga fåglar. Det såg nästan ut som BP var någon slags miljöskyddsorganisation

BP presenterade också olika tekniska "landvinningar" hur olja kunde bekämpas.
Citera
2015-09-27, 08:21
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag tror det är köpläge på VW-aktier och ev VW-bilar, men bilpriserna har jag inte kollat. Det är väl oftast köpläge vid "larmrapporter" i media.

Jag gissar också att påverkade VW-ägare kommer att hållas helt skadefria. Kanske t.o.m. får någon liten "bonus". Inte bara p.g.a. hotet om domstolsprocesser. Ett bilmärkes rykte är bland det viktigaste det har.

I USA lär de få återkalla alla berörda bilar och köra dem till skrot och antagligen har inte VW råd att ge dem mer än vad bilens faktiska värde är som kompensation. Lär bli samma scenario i alla länder som har en fungerande lagstiftning och tar hårt på sådana händelser. Fuldieselåsa fattar ju ändå inget och i Sverige är vi våp så här blir väl bara skatten drabbad.

Skatten lär ju öka från miljödiesel till en 5500-8500 per år på alla bilar även i Sverige då de faktiskt inte klarar avgaskraven och ska man hårdra det hela så borde skatten betalas in retroaktivt, dvs minst 4000kr x antal år den rullat. Vem som står för den kostnaden kan man ju diskutera.

De lär ju få byta namn och skrota hela Passatserien för vem fan vill visa sig i en sådan?
Man kan ju också tänka sig att om de tagit så lätt på fusk, har de fuskat med miljöfarlig färg, krocktester och andra materialval?
Citera
2015-09-27, 08:40
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan
I USA lär de få återkalla alla berörda bilar och köra dem till skrot och antagligen har inte VW råd att ge dem mer än vad bilens faktiska värde är som kompensation. Lär bli samma scenario i alla länder som har en fungerande lagstiftning och tar hårt på sådana händelser. Fuldieselåsa fattar ju ändå inget och i Sverige är vi våp så här blir väl bara skatten drabbad.

Skatten lär ju öka från miljödiesel till en 5500-8500 per år på alla bilar även i Sverige då de faktiskt inte klarar avgaskraven och ska man hårdra det hela så borde skatten betalas in retroaktivt, dvs minst 4000kr x antal år den rullat. Vem som står för den kostnaden kan man ju diskutera.

De lär ju få byta namn och skrota hela Passatserien för vem fan vill visa sig i en sådan?
Man kan ju också tänka sig att om de tagit så lätt på fusk, har de fuskat med miljöfarlig färg, krocktester och andra materialval?

Ja. Vem som än gissar rätt så blir det en intressant fortsättning. Det är svårt att hitta jämförbara fall? Speciellt hur VW kommer att tackla media. "Scramble the best spin team we have." - den repliken fick vi lära oss i Robocop-filmerna
Citera
2015-09-27, 09:55
Medlem
quarks avatar
Citat:
Ja. Vem som än gissar rätt så blir det en intressant fortsättning. Det är svårt att hitta jämförbara fall? Speciellt hur VW kommer att tackla media. "Scramble the best spin team we have." - den repliken fick vi lära oss i Robocop-filmerna
Just nu tar de mest bort sin dieselreklam på YouTube och på sina egna hemsidor.
Men "locket på" är inte den mest avancerade mediastrategin.

Dessutom suspenderade VW några ingenjörer - utan att berätta vad de hade gjort för fel. Det är nog inte heller så begåvat PR.
http://www.theguardian.com/business/...ive-porsche-vw
Citera
2015-09-27, 12:01
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quark
Just nu tar de mest bort sin dieselreklam på YouTube och på sina egna hemsidor.
Men "locket på" är inte den mest avancerade mediastrategin.

Dessutom suspenderade VW några ingenjörer - utan att berätta vad de hade gjort för fel. Det är nog inte heller så begåvat PR.
http://www.theguardian.com/business/...ive-porsche-vw
Jag har inte studerat mediahantering. Men jag gissar att de kanske inte skjuter av sitt krut innan de blir mer pressade.

Jag tror de haft ett antal månader på sig att fundera ut hur de skall försöka lösa krisen.

Mannen som skall göra det är tydligen 62 år gammal och började som verktygsmakare på Audi 1971.

Jag har lite dålig uppkoppling så jag har inte kunnat surfa runt. Absolut intressant och informativ länk. Fast just att detta skulle kunna betyda slutet för förbränningsmotorn verkar lite pessimistiskt, tycker jag
Citat:
Analysts at UBS warned that if the crisis worsened it could signal the eventual end of the combustion engine.

En detalj i sammanhanget är hur acceleration och förbrukning är med laglig mjukvara. Eller kanske bilarna helt enkelt skrotas för att de är dålig PR? Det får ju absolut inte uppstå några möjligheter till chip-trimning. Någonstans läste jag att en testförare inte kunde känna när mjukvaran bytte mod. Men det var ingen verifierad uppgift. Om jag t.ex. fick halva köpeskillingen tillbaka, gratis service och lite annan bonus kanske jag skulle skryta om min goda affär och VWs ansvarstagande för mina grannar
Senast redigerad av wwr 2015-09-27 kl. 12:11.
Citera
2015-09-27, 12:43
Medlem
Sagspans avatar
Citat:
Jag har inte studerat mediahantering. Men jag gissar att de kanske inte skjuter av sitt krut innan de blir mer pressade.

Jag tror de haft ett antal månader på sig att fundera ut hur de skall försöka lösa krisen.

Mannen som skall göra det är tydligen 62 år gammal och började som verktygsmakare på Audi 1971.

Jag har lite dålig uppkoppling så jag har inte kunnat surfa runt. Absolut intressant och informativ länk. Fast just att detta skulle kunna betyda slutet för förbränningsmotorn verkar lite pessimistiskt, tycker jag

En detalj i sammanhanget är hur acceleration och förbrukning är med laglig mjukvara. Eller kanske bilarna helt enkelt skrotas för att de är dålig PR? Det får ju absolut inte uppstå några möjligheter till chip-trimning. Någonstans läste jag att en testförare inte kunde känna när mjukvaran bytte mod. Men det var ingen verifierad uppgift. Om jag t.ex. fick halva köpeskillingen tillbaka, gratis service och lite annan bonus kanske jag skulle skryta om min goda affär och VWs ansvarstagande för mina grannar

Effekt lär minska med 20-40% och bränsleförbrukningen ökar med minst lika mycket...
11miljoner bilar som släppt ut kanske i snitt 25% mer kväveoxider och andra partiklar under i snitt 5 år går inte att fixa med en ursäkt och för att fixa det borde de tvingas ta hand om exakt lika mycket skit extra som bilarna släppt ut.

100miljarder + minst 50 miljarder i skadestånd till städer och ägare samt 11 miljoner bilar till skrot och ersätta med nya + utveckling av en ny dieselmotor som är oändligt mycket bättre än dagens. Med andra ord klarar de sig från konkurs så har de belånat sig så pass att de aldrig repar sig.

De har också tagit enorma marknadsandelar från andra märken pga. av just de berörda dieselmotorerna så deras konkurrenter småler nog just nu och kanske tom släpar dem till rätten också.
Citera
2015-09-27, 14:43
Medlem
wwrs avatar
Citat:
German weekly Bild am Sonntag reported Sunday that VW's internal investigation has found a 2007 letter from parts supplier Bosch warning Volkswagen not to use the software during regular operation.
Weekly Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung reported that a Volkswagen technician raised concerns about illegal practices in connection with emissions levels in 2011. The paper also cited VW's internal investigators.
USA today

Nu börjar det långsamt rullas upp ...

Att man hittills bara stängt av ett par ingenjörer kan väl vara en skenåtgärd. Trots att VW lovar att vara transparenta så frågar ju inte journalisterna några ingående frågor. (Avstängda med eller utan lön?)

Min gissning är att många känt till situationen, men det får vi ju inte veta. Om det verkligen vore ett tilltag av några få så skulle ju dessa få sparken omedelbart och få ta skulden. Det tror jag. Nu blir det istället lite skenåtgärder.
Senast redigerad av wwr 2015-09-27 kl. 15:04.
Citera
2015-09-27, 14:48
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
Ja jag menar så som du skrev i Edit.

Och svaret på frågan är att Transportstyrelsen menar att det tydligt framgår av regelverket att man inte kan bluffa sig till bättre siffror på det sättet VW har gjort.

Citat:
Det är bara hur avslöjandet skett som jag inte tycker är helt klart. ICCT (vars finansiering vi inte vet så mycket om) verkar ha haft data som tydde på fusket.

Många forskare världen över, t.ex ICCT, har suttit med data i åratal på dieselfusket, men det ska ju uppenbarligen till att en organisation med reell makt tar tag i saken, som EPA, innan det verkligen händer något.

Förloppet sammanfattas i DN: ICCT tipsar EPA om att deras tester visar att dieselbilar släpper ut mer än vad biltillverkarna uppger. EPA tycker det låter intressant, särskilt eftersom amerikanska regler är tuffare än europeiska, och begär in anbud från oberoende amerikanska institut.

Tre svarar, WVU är billigast. Två gubbar på WVU knallar ner till närmaste biluthyrare med tanken att hyra dieselbilar från de största märkena på marknaden: Mercedes och VW. Biluthyraren har ingen Mercedes, men två modeller från VW. Senare, genom en slump, kommer man över en BMW X5. BMW:n håller sig inom gränsvärdena, bilarna från VW gör det inte.

Man skriver en rapport och skickar till ICCT i maj 2014. De vidarebefordrar den till EPA och CARB. VW kör än så länge med undanflykter och metodkritik. Men CARB lyckas upprepa resultaten från WVU sina laboratorier genom förfinade mätmetoder. EPA informeras. VW kommer inte få några nya modeller i godkända i USA förrän saken är utredd. Då erkänner VW att man har fuskat.

Jag ser inget suspekt eller konspiratoriskt i det händelseförloppet. Jag ser myndigheter som till skillnad från Europa gör sitt jobb. Hårt sätt mot hårt. Tror aldrig en tysk myndighet hade vågat trotsa VW.

Och för att återknyta till trådrubriken, citat från DN:

Citat:
Att skriva ett program som gör att bilen ”förstår” att den är i en testsituation och ställer om sig är inte programmeringskonst på högsta nivå. I ett labb är det vanligtvis runt 20 grader varmt, ingen rör på ratten fast motorn är på, framhjulen snurrar på en vals medan bakhjulen – på en framhjulsdriven bil – står stilla. Programmerarna hade helt enkelt knappat in ett antal faktorer som gjorde att bilens dator skulle fatta, ”aha, labb”, och ställa om sig.
Citera
2015-09-27, 19:27
Bannlyst
Finns det stor risk att Scania sitter i skiten? Scania ägs ju av VW.
Citera
2015-09-27, 21:54
Bannlyst
Mäts inte dessa utsläpp på besiktningen då alltså?
Citera
2015-09-27, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagspan

Ingenting kommer skrotas. Det som kommer hända är att man ändrar mjukvaran så
Adblue förbrukningen kommer öka. Eventuellt får de i värsta fall sätta dit en större SCR katalysator. Effekten på motorn kommer vara densamma o dieselförbrukningen likaså. I usa kan de t.o.m ta bort partikelfiltrena o köra lite mera egr då kraven på sot/partiklar är så låga.
Citera
2015-09-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d.bergkamp
Finns det stor risk att Scania sitter i skiten? Scania ägs ju av VW.

Via mindre pengar i stöd kanske. Men motorutvecklingen är helt skiljd. Scania gör dessutom sina egna styrsystem till skillnad från vw.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in