Citat:
Ursprungligen postat av
Kaptenstjärt
Nej. Effekt och frbrukning mts inte i samma cykel som emissioner.
Dessutom r emissionstesten oerhrt snlla, krvs knappt ngon effekt.
r du sker p det? Vad jag vet s mts frbrukningen samtidigt som emissionerna med en komplett bil i speciella emissionsrullar, dremot s r effektproven ngot som man kr med motorn i bnk.
Generellt s gller att CARB har samma emissionsniver p dieslar som bensindrivna bilar, medan i EU s fram till EU6 (som gller frn 2014) s var det vldigt stora skillnader i vad man tillt i NOx. I exempelvis EU5 s var grnsen fr dieslar p 0.18 g/km och fr bensinbilar 0.06 g/km, dvs en faktor 3!
S jag kan mycket vl tnka mig att man har haft stora problem med att uppn kraven i USA (och rent generellt ocks i EU) varfr det skert sedan lnge funnits en "Testmod" i mjukvaran som tillt lite annan parametersttning nr man krde emissionsproven, fr jag kan tnka mig att det har varit mnga kunder (till Bosch) som legat nra grnserna och behvt trycka ner emissionerna precis under grnsen. Hade det rrt sig om 20-30% s hade det aldrig mrkts i PEMS-testerna som nu har genomfrts.
Det jag sedan tror r att ngon projektledare/ingenjr har anvnt detta lite fr fritt och helt slppt tyglarna utan att ledningen ndvndigt vet om detta, ven om kraven skert har kommit uppifrn att snka frbrukningen.
Sedan kan det vara s att VW rent generellt aldrig aktiverar emissionsminskande tgrder utanfr krcykeln och p s stt fr ner real-life frbrukningen, medan BMWn i detta fall verkar ha sin aktiv.
Detta r dock lagligt d det r cykeln (ibland har man flera olika) som gller, utanfr detta s har tillverkarna fria hnder. Exempelvis s slpper de flesta motorerna ut vldigt mycket emissioner vid fullgas, men eftersom det r utanfr cykeln s r det inget problem.
(Alla emissionsminskande tgrder kar frbrukningen, drfr kan ju exempelvis alla chiptrimmare hvda att de minskar frbrukningen och kar effekten, men till priset av kraftigt hjda emissioner som ingen utan extremt avancerad utrustning kan mrka)