2015-09-23, 09:48
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hmm...

Ja, jag undrar lite hur det str till hr. Bosch r inte som vilken underleverantr som helst. Det r inte skruvar de levererar. De r troligen med tanke p sin dominans unika fr att betraktas som "underleverantr". De har (enl wikip) 290 000 anstllda och sljer till hela fordonsindustrin. De levererar system djupt inne i fordonen som hanterar t ex motorstyrning och avgasreducering. Om Bosch levererar ngot som snker emissioner, enligt myndigheters definitioner och mtningar, s kanske fordonstillverkarna inte stller s mnga utmanande frgor om det.

BOSCH har inte drivit detta. Mjligen har dom varit medvetna om det, det beror p om VW sjlva kunnat lgga till funktionalitet i styrdonet eller om dom specar vad dom vill kunna gra och sen fixar BOSCH mjukvaran fr detta.
Citera
2015-09-23, 09:49
Medlem
Lumbagos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Nu r det visst frgan om EPA-tester och de grs p rullar av samma typ som p bilprovningen. Det har nu ocks framkommit att programvaran lser av rattlgesgivaren och rr man inte p ratten s identifieras cykeln som ett testcykel.
"Test mode" aktiverades nr:
1. Inget styrutslag gjorts under en viss tid (bilen str allts p en rullande landsvg)
samt
2. Omgivande temperatur och lufttryck var inom vissa intervall (labbmilj)
Citera
2015-09-23, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scrubber
Det som egentligen r mest uppseendevckande i hela den hr historien r vl att motorernas styrenhet fr indikation om att kalibrering pgr och ndrar upptrdande.
.

Det kan vi konstatera r tysk ingenjrskonst av hgsta rang.

OBS det var en indier i usa som kom p detta (inte en neger, trots att
negrerna i USA r mnga fler) ja indier r ofta vldigt framstende -
srskilt i USA dr de lyckats bli ledande experter inom ett antal omrden
Citera
2015-09-23, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Nej. Effekt och frbrukning mts inte i samma cykel som emissioner.
Dessutom r emissionstesten oerhrt snlla, krvs knappt ngon effekt.
r du sker p det? Vad jag vet s mts frbrukningen samtidigt som emissionerna med en komplett bil i speciella emissionsrullar, dremot s r effektproven ngot som man kr med motorn i bnk.

Generellt s gller att CARB har samma emissionsniver p dieslar som bensindrivna bilar, medan i EU s fram till EU6 (som gller frn 2014) s var det vldigt stora skillnader i vad man tillt i NOx. I exempelvis EU5 s var grnsen fr dieslar p 0.18 g/km och fr bensinbilar 0.06 g/km, dvs en faktor 3!

S jag kan mycket vl tnka mig att man har haft stora problem med att uppn kraven i USA (och rent generellt ocks i EU) varfr det skert sedan lnge funnits en "Testmod" i mjukvaran som tillt lite annan parametersttning nr man krde emissionsproven, fr jag kan tnka mig att det har varit mnga kunder (till Bosch) som legat nra grnserna och behvt trycka ner emissionerna precis under grnsen. Hade det rrt sig om 20-30% s hade det aldrig mrkts i PEMS-testerna som nu har genomfrts.

Det jag sedan tror r att ngon projektledare/ingenjr har anvnt detta lite fr fritt och helt slppt tyglarna utan att ledningen ndvndigt vet om detta, ven om kraven skert har kommit uppifrn att snka frbrukningen.

Sedan kan det vara s att VW rent generellt aldrig aktiverar emissionsminskande tgrder utanfr krcykeln och p s stt fr ner real-life frbrukningen, medan BMWn i detta fall verkar ha sin aktiv.
Detta r dock lagligt d det r cykeln (ibland har man flera olika) som gller, utanfr detta s har tillverkarna fria hnder. Exempelvis s slpper de flesta motorerna ut vldigt mycket emissioner vid fullgas, men eftersom det r utanfr cykeln s r det inget problem.

(Alla emissionsminskande tgrder kar frbrukningen, drfr kan ju exempelvis alla chiptrimmare hvda att de minskar frbrukningen och kar effekten, men till priset av kraftigt hjda emissioner som ingen utan extremt avancerad utrustning kan mrka)
Citera
2015-09-23, 10:39
Medlem
D har jag lst lite i ICCTs rapport.

Tv stycken 2,0 dieslar testade men med olika efterbehandlingsystem. LNT och SCR. Bda med partikelfilter. Den sista en trstig BMW p 288g/kWh som fick godknt. Medans dieslarna p 180g fick st i skamvrn map p NOx

Om ngon oinsatt vill frst s verkar mkt tyda p att man stngt av regenereringen av filtret i cykeln fr VW. Den sker med ca 8 mil intervaller p vg. Vi motorvg och ofrndrad altitud klarar VW emissionerna. Men nr man kr nedfr berg och i stad missar man mlet.

Humorn r att usa inte har lika hrda krav p partiklar s filtrena hade inte behvt vara s tta dr egentligen.
Citera
2015-09-23, 11:24
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuktarTorsk
r du sker p det? Vad jag vet s mts frbrukningen samtidigt som emissionerna med en komplett bil i speciella emissionsrullar, dremot s r effektproven ngot som man kr med motorn i bnk.

Generellt s gller att CARB har samma emissionsniver p dieslar som bensindrivna bilar, medan i EU s fram till EU6 (som gller frn 2014) s var det vldigt stora skillnader i vad man tillt i NOx. I exempelvis EU5 s var grnsen fr dieslar p 0.18 g/km och fr bensinbilar 0.06 g/km, dvs en faktor 3!

S jag kan mycket vl tnka mig att man har haft stora problem med att uppn kraven i USA (och rent generellt ocks i EU) varfr det skert sedan lnge funnits en "Testmod" i mjukvaran som tillt lite annan parametersttning nr man krde emissionsproven, fr jag kan tnka mig att det har varit mnga kunder (till Bosch) som legat nra grnserna och behvt trycka ner emissionerna precis under grnsen. Hade det rrt sig om 20-30% s hade det aldrig mrkts i PEMS-testerna som nu har genomfrts.

Det jag sedan tror r att ngon projektledare/ingenjr har anvnt detta lite fr fritt och helt slppt tyglarna utan att ledningen ndvndigt vet om detta, ven om kraven skert har kommit uppifrn att snka frbrukningen.

Sedan kan det vara s att VW rent generellt aldrig aktiverar emissionsminskande tgrder utanfr krcykeln och p s stt fr ner real-life frbrukningen, medan BMWn i detta fall verkar ha sin aktiv.
Detta r dock lagligt d det r cykeln (ibland har man flera olika) som gller, utanfr detta s har tillverkarna fria hnder. Exempelvis s slpper de flesta motorerna ut vldigt mycket emissioner vid fullgas, men eftersom det r utanfr cykeln s r det inget problem.

(Alla emissionsminskande tgrder kar frbrukningen, drfr kan ju exempelvis alla chiptrimmare hvda att de minskar frbrukningen och kar effekten, men till priset av kraftigt hjda emissioner som ingen utan extremt avancerad utrustning kan mrka)

Nej. Faktiskt inte helt sker. Ska frska kolla upp detta under dagen och terkomma.

Edit: Du har helt rtt. FTP75 anvnds fr att utvrdera emissioner och frbrukning.
Senast redigerad av Kaptenstjrt 2015-09-23 kl. 11:35.
Citera
2015-09-23, 11:26
Medlem
Kaptenstjrts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lumbago
"Test mode" aktiverades nr:
1. Inget styrutslag gjorts under en viss tid (bilen str allts p en rullande landsvg)
samt
2. Omgivande temperatur och lufttryck var inom vissa intervall (labbmilj)

Mycket intressant!
Har du ngon klla?
Citera
2015-09-23, 11:37
Medlem
Sillberskys avatar
Borde det inte samtidigt vara ett underknnande av sttet att testa p? Frst slpper man igenom 100 000 bilar, sedan drar man till med rhundradets stmning.
Citera
2015-09-23, 12:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag har svrt att tro att VW varit s frslagna att de specifikt skapat en utvecklingsgrupp med uppdraget: "gr en programvara som i lnndom aktiveras enkom i test- och certifieringsfall och som visar mycket lgre utslpp n i normala driftlgen".

Hur har detta gtt till?

r inflytelserika underleverantrer som Bosch i maskopi med VW eller t o m huvudansvariga?

Tycker att hela historien verkar mycket mrklig. En sn hr grej fr ju en eller max tv personer knna till - annars kommer det fram frr eller senare med enorma skador som fljd. Idioter!
Dock ska vl sgas att det ndvndigtvis inte r mer n en avdelning som vetat om detta. De fr order om att klara grnserna och gr det. Vem bryr sig om hur?
Citera
2015-09-23, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zoombo
Detta lter mycket logiskt och troligen r ven allt annat optimerat fr att ge bra vrden p denna ack s viktiga test.

Det enda skra testet vore att man plockade ut en slumpvis bil frn produktionsbandet, tankade den frn en plomberad tank, lt en robot "kra" bilen p en bana dr sjlva krcykeln var oknd fr tillverkaren och sen mta avgaserna utan att fr den skull koppla p nt p sjlva bilen. Ngonstans.
Egentligen borde ven allt gras inomhus fr att motverka skillnader som uppstr vid olika temperaturer och luftfuktighet.
Sen skulle samma frfrande gras p alla bilar och samma robot str fr krningen.
Frsk att mickla med det!

Nya dck - inte maximalt slitna som tillts idag.
Inga remmar bortplockade. Ingen standardutrustning urmonterad.
Inga tejpade karosseriskarvar. Inga specialoljor. Kort sagt: en bil som den r nr den brukas fr det r ju egentligen bara det som r intressant.

Ja jag stder helt klart den tanken. Vidare, tvinga fretagen att lgga in ett litet rkneverk som rknar antal tankade liter utver strckan. P servicen lses det vrdet ocks av och lggs till en utrkning av den faktiska frbrukningen. Jag betalar redan frskring baserat p hur folk med samma bil som mig kr, och jag tycker man borde gra det ven med skatt osv. Det r liksom inte rimligt att en supersportbil har samma skatt som en familjebil nr ingen i hela vrlden kr sportbilen p de frbrukningssiffrorna.
Citera
2015-09-23, 13:28
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AX3L
Ja jag stder helt klart den tanken. Vidare, tvinga fretagen att lgga in ett litet rkneverk som rknar antal tankade liter utver strckan. P servicen lses det vrdet ocks av och lggs till en utrkning av den faktiska frbrukningen. Jag betalar redan frskring baserat p hur folk med samma bil som mig kr, och jag tycker man borde gra det ven med skatt osv. Det r liksom inte rimligt att en supersportbil har samma skatt som en familjebil nr ingen i hela vrlden kr sportbilen p de frbrukningssiffrorna.

Tror du har misstolkat hela saken.

Detta handlar allts inte om brnslefrbrukning, utan om avgasutslpp som VW fuskat med.

Brnslefrbrukning gr enbart att fuska marginellt med eftersom samtliga testpaneler samt konsumenter i vrlden kommer mrka hur pass mycket deras bil frbrukar.
Citera
2015-09-23, 13:39
Medlem
Jag tror desvrre att det blivit vedertaget efter mnga r av "missbruk" hos samtliga tillverkare att gra annat utlgg p motorn vid havsniv och 20 grader celcius. Att vw lagt in rattvinkel gr det extra flagrant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in